20 jaar.....cafe brand Het Hemeltje Volendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:02

c_alsemgeest schreef:
Ik was 16, en stond ook inderdaad in een discotheek helemaal vol met versiering, lampjes, kerstbomen... en natuurlijk toen nog 80% van de mensen met een sigaret in hun hand.
Ik weet nog dat ik thuis kwam, het hoorde op het nieuws en mij toen besefte dat het mij net zo goed had kunnen overkomen.

Herkenbaar inderdaad. Sindsdien kijk ik ook altijd even waar de nooduitgang is. Niet dat ik nou angstig ben in drukte, maar toch, even een check.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:04

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:04

Ik als fysicus probeer mensen te vertellen dat het hun ook kan overkomen. Dat de zogenaamde ‘kapstok artikelen’ en de ‘restrisico aankleding’ toch degelijk streng nageleefd moet worden.

Ik haal vaak de brand in Volendam aan. Onder andere heb ik deze casus met Efectis in de opleiding master fire safety engineering geanalyseerd. Door Volendam zijn er dingen aangepast in wetgeving.

Het mag niet zo zijn dat er zoveel leed is geweest en dat men nog steeds onvoldoende invulling wil geven aan de brandveiligheid!

Aan elke nabestaande en slachtoffer! Sterkte!
Ik zal de boodschap door blijven geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:13

Ik zat aan de andere kant van de wereld in Australië. Volendam is een beetje langs mij heen gegaan toen. Hoorde het pas later toen ik in een internetcafe was en het nieuws las.

Heb een collega gehad die destijds in het Hemeltje was. Hij is er ongeschonden uitgekomen, zijn zus met ernstige brandwonden.

De brand in het hostel in Childers, juni 2000, heeft misschien op mij nog wel meer indruk gemaakt op mij. Komt ook omdat de
" backpackers scene" toen mijn wereld was.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:14

Nickietje schreef:
Wij belgen kennen dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Switel-hotel op oudejaar 1994.

Maar ook Volendam was ook hier een groot topic in de tijd.

De brand in het Switel kan ik mij ook nog wel herinneren. Lee Towers trad daar toen op. Niet dat ik het daarom nog weet, maar voor mij is zijn naam wel verbonden aan die avond.

Nog een paar jaar eerder (in 1988) was er een felle brand in een vol restaurant in Hilversum. Ook dat weet ik me nog heel goed te herinneren, ook al woonde ik toen aan de andere kant van het land.

https://www.regio14.nl/1988/11/24/grote ... t-boeddha/

Brandveiligheid is zo enorm belangrijk.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:18

Ik werkte nog net niet in het ziekenhuis ( 7 dagen later ging mijn contract pas in) waar veel slachtoffers binnen werden gebracht.
Wel heb ik dus in de daarop volgende jaren de impact gezien en meegeholpen mensen weer op de been te krijgen.
Die vreselijke littekens van buiten en van binnen :(

Suzanne F.

Re: 20 jaar.....cafe brand Het Hemeltje Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:13

Poeh, ik was 19. Ik weet eigenlijk niet meer waar ik toen was. Ik denk thuis. Ik hoorde het op het nieuws de volgende ochtend dacht ik. Ik heb hier geen enorm grote herinneringen aan. Wel aan 9/11 en de moord op Pim Fortuin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:23

Ik vierde in die tijd elke jaarwisseling op Vlieland, dus ik was op Vlieland. Wij hadden na 12en ook iedere kroeg daar van binnen gezien. Ik weet nog dat het op dat moment niet zo binnen kwam, dat zal de kater wel geweest zijn. En het feit dat ik op Vlieland altijd het gevoel had verder van de rest van de wereld af te zijn. Pas later besefte ik hoe heftig het geweest moet zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 13:42

Inderdaad liepen mensen toen nog met sigaretten binnen maar ook de jonge slachtoffers van 14 mogen nu niet eens zo’n kroeg binnen. Al....maar....20 jaar geleden en wat een andere wereld. Daarna werd je alert met sigaretten en synthetische kleding, aankleding van de kroeg enzzzzz.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:47

Ik zit dat artikel over die brand in Hilversum in 1988 nog eens te lezen. Dat is zo te zien later aangevuld met tekst waarin ook het Hemeltje wordt genoemd.

Blijkbaar is de tekst beveiligd tegen copy-paste, maar dit staat er:

Afbeelding

Deze brand begon met een boeket droogbloemen dat in brand vloog door een brandende kaars die ernaast was gezet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:01

Ik was al volwassen en zat met familie op wintersport in Italie. We hebben er toen daar niks van meegekregen. Pas 1 of 2 dagen later met de Nederlandse krant daar.

Het zette me wel aan het denken. De kroegen waar ik vroeger uitging hadden ook een plafond van dennentakken, buiten alles afgetimmerd met hout etc. En wij rookten nog massaal binnen in de kroegen. Bij drukte hand omhoog bij elkaar passeren of bij een leuk muziekje.

Ik was wel al wat bang voor vuur, maar blijkbaar denk je er dan toch niet echt over na.

Bij ons was voor ons huis een chinees restaurant compleet afgebrand en die beelden fikte echt vreselijk. Net als de manege waar we een grote brand hadden in de stro opslag. Het zijn echt heftige branden, waar je dan blij bent dat er niemand zwaar gewond raakt of overlijdt.

Je vergeet het een beetje, maar door de bekende Volendammers komt het af en toe toch voorbij. Als je dan hoort en ziet hoeveel onzichtbare littekens er ook zijn, vreselijk gewoon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:02

Ja kaarsen in de kroeg. Kun je je nu niks meer bij voorstellen. Was wel heel gezellig. Maar echt niet veilig. En gerookt werd toen nog overal.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:03

Ik was toen 17 en vierde feest in een discotheek. Ook daar was op de bovenverdieping een bar met aankleding, slingers en ik meen me te herineren dat er een kerstboom stond. Beneden was een grote nooduitgangdeur die altijd openstond met oud en nieuw want veel mensen wilden tegelijk naar binnen om 1 uur als ze open gingen. Weet nog dat er vaak dan rotjes werden afgestoken in de menigte. Voelde altijd eng voor mij, hou niet zo van vuurwerk. Ik was wss dronken en hoorde t nieuws ergens in de middag denk ik, toen ik wakker werd. Geen idee wat ik toen dacht maar t heeft wel indruk gemaakt, want ik volgde t nieuws daarover wel vaak

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:09

superpony schreef:
Bij ons was voor ons huis een chinees restaurant compleet afgebrand en die beelden fikte echt vreselijk.

Was dat toevallig Boeddha in Hilversum? Ik heb het filmpje in dat artikel niet meer aangeklikt, ik hoef die beelden niet meer te zien. Werkelijk afschuwelijk, wat ik mij ervan herinner.

SusanH schreef:
Ja kaarsen in de kroeg. Kun je je nu niks meer bij voorstellen. Was wel heel gezellig. Maar echt niet veilig. En gerookt werd toen nog overal.

Alleen al om die reden was ik erg blij toen er een rookverbod kwam.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:10

Wij vierden toen met een hele groep O&N in Polen. Pas een paar dagen later op de terugweg, toen we weer over de Nederlandse grens waren met de auto kregen we het nieuws mee.

Echt een ongelooflijke ramp, niet te bevatten :\

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:17

Kookaburra schreef:
Beretto schreef:
Ik weet het nog precies, krijg het nooit meer van mn netvlies.
Thuis toen de pager ging, daarna in Volendam....

Pfoeh! Heftig. En dit is dus waarom ik respect heb voor het gros van de hulpverleners. Een stap naar voren waar de ellende is, terwijl iedereen juist een stap naar achteren doen. Bedankt.

Wist je na het pagerbericht al hoe ernstig het was, of pas bij aanrijden/aankomst?

Nee bij aanrijden hadden we echt geen idee waarin we terecht zouden komen.
Maar dit heeft wel heel veel impact gehad op alle hulpverleners en op heel Volendam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:19

Karin schreef:
superpony schreef:
Bij ons was voor ons huis een chinees restaurant compleet afgebrand en die beelden fikte echt vreselijk.

Was dat toevallig Boeddha in Hilversum? Ik heb het filmpje in dat artikel niet meer aangeklikt, ik hoef die beelden niet meer te zien. Werkelijk afschuwelijk, wat ik mij ervan herinner.

SusanH schreef:

Alleen al om die reden was ik erg blij toen er een rookverbod kwam.

Nee, in Almere Stad. Fou You hette dat restaurant. Was echt vlakbij ons huis en we hebben erbij gestaan. Niemand die uit huis werd geëvacueerd ofzo........

Dat van Hilversum weet ik ook nog wel. Zat in t Gooi/Bussum op school en we kwamen wel in Hilversum voor shoppen, bios, etc.

Door de brand op stal ben ik wel enorm spastisch geworden op roken in en om stallen, bij paarden etc. Kan er echt helemaal naar van worden. Zelfs toen ik zelf nog rookte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:26

Ik heb nog heel jong een brand voorkomen. We aten met een groot gezelschap in een restaurant, in ene apart zaaltje. Kamerhoge gordijnen, gevouwen servetten op tafel en kaarsen. De kaars werd kleiner en heeft toen blijkbaar het servet geraakt, die toen omviel en tegen het gordijn kwam. Dat stuk tafel was na het eten leeg. Kinderen speelden wat en mensen waren wat meer bij elkaar gaan zitten.

Ik zag het en kon zelf iets pakken en mn familie was er ook gelijk en hadden het binnen no time gedoofd. Echt gelukkig maar, want er waren echt oudere mensen bij die slecht ter been waren en mijn broer in rolstoel. Je was nooit snel weggekomen.

In de kroeg, maar ook in de kantine van de manege aan de rijbak en stallen vast, stonden altijd kaarsjes in bollen of bakjes op van die stoffen kleedjes op de bar.
Maar ook mensen die hun sigaret maar half uitdrukken bijv. Je moet er niet aan denken, hoevaak het eigenlijk allemaal goed is gegaan, waar het ook net wel mis had kunnen gaan.

Wat dacht je trouwens vroeger van de echte kaarsen in de kerstbomen?

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:41

Beretto schreef:
Kookaburra schreef:
Pfoeh! Heftig. En dit is dus waarom ik respect heb voor het gros van de hulpverleners. Een stap naar voren waar de ellende is, terwijl iedereen juist een stap naar achteren doen. Bedankt.

Wist je na het pagerbericht al hoe ernstig het was, of pas bij aanrijden/aankomst?

Maar dit heeft wel heel veel impact gehad op alle hulpverleners en op heel Volendam.

Pfoeh, dan kun je je ook op geen manier voorbereiden op wat komt. Voorbereiding zou, als je het wist, al lastig genoeg zijn. Het is altijd anders dan de werkelijkheid, maar helemaal niet weten dat het zo groot is en er dan plots in verzeild raken... Pittig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:47

Beretto schreef:

Die impact kan ik mij voorstellen, helemaal nadat ik dat boek had gelezen. Heftig hoor.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:25

Waar ik toen was heb ik geen idee meer van ik vermoed gewoon thuis toen nog. Maar ik moet zeggen dat hoewel ik altijd wel bekend was met de gebeurtenis het hoe en wat pas echt doordrong toen ik vorig jaar het boek 'Nieuw handen' las. Heel indrukwekkend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:34

Ik was denk ik net te jong om het bewust mee te maken. Ergens 'grappig' want ik kan me 9/11 wel herinneren, toen was ik bij een vriendinnetje thuis.

Mijn collega maakt een documentaire over de brand in Volendam, zij was erbij en heeft een tijd terug ook een boek geschreven. Van wat ik ervan gezien en gehoord heb wordt het een erg mooie docu. Artikel van de concurrent, maar voor wie het interessant vindt: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:03

Ja ik kan me dit goed herinneren, ook nog wel wat verhalen die later naar buiten kwamen, van iemand die iemand die ernstig verbrand was onder de douche zette en dat bleek dat het zijn eigen kind was, hij herkende hem of haar niet, zo ernstig verbrand. Arme, arme mensen. Wat een ramp, en wat een verdriet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:34

Nu op npo3 een docu over de ramp

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:10

Ik heb het nieuws rondom deze ramo vanwege mijn leeftijd destijds niet bewust meegekregen.

Wel jaren later eens met kerst in Oostenrijk in een kroeg gestaan, te apres-skiën. Kerstversiering aan het plafond, op een gegeven moment komen er van achter de bar sterretjes tevoorschijn en die worden aangestoken en gaan echt rakelings langs de versiering.
Mijn vader heeft ons nog nooit zo hard aan de mouwen naar buiten getrokken en met ons nog een groepje Nederlanders op een flinke draf naar buiten.
Ik denk dat dit op heel Nederland een hele grote ‘indruk’ heeft gemaakt, de ramp in Volendam.