Ervaringen zij instromer (gehandicapten) zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:58

Paardenfan25 schreef:
Dank alvast voor de nuttige tips. Ik vind weinig hbo werk en leer trajecten. Ik wil echt wel de gehandicapten zorg in en niet HBO V. Ik woon in Brabant, tussen Tilburg en Eindhoven.
Iemand ervaring met de grote instellingen in mijn omgeving? Ik heb aardig wat verlof gespaard, dus het is makkelijk om eens een dag hier of daar mee te lopen. Zou leuk zijn als dat mogelijk is en geeft denk ik een goed beeld

Ik zou eerst uitzoeken wat je met je huidige opleiding kan. Voor hetzelfde geld stellen ze voor om wat relevante cursussen te doen en daarnaast ervaring opdoen tijdens het werk

ievie

Re: Ervaringen zij instromer (gehandicapten) zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:11

Ik werk al jaren in de gehandicaptenzorg. Eerst op een woongroep en sinds vier jaar als ambulant begeleider. Toen ik op de groep werkte, had ik ook een collega met een universitaire studie.
Zou dus inderdaad aanraden om eens te informeren wat je daar al mee kunt. Ik ga dus mee met mijn voorganger.
Het is wel heel doelgroep afhankelijk denk ik. Ik werkte op een groep met jongeren met een licht verstandelijke beperking, daar was het heel erg gewenst dat je snel kon schakelen. Er werkten alleen maar mensen met hbo/uni.
Terwijl er op andere groepen juist veel zorgervaring gevraagd wordt omdat je mensen moet wassen en aankleden, dan heb je weer een andere opleiding nodig.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:18

ievie schreef:
Ik werk al jaren in de gehandicaptenzorg. Eerst op een woongroep en sinds vier jaar als ambulant begeleider. Toen ik op de groep werkte, had ik ook een collega met een universitaire studie.
Zou dus inderdaad aanraden om eens te informeren wat je daar al mee kunt. Ik ga dus mee met mijn voorganger.
Het is wel heel doelgroep afhankelijk denk ik. Ik werkte op een groep met jongeren met een licht verstandelijke beperking, daar was het heel erg gewenst dat je snel kon schakelen. Er werkten alleen maar mensen met hbo/uni.
Terwijl er op andere groepen juist veel zorgervaring gevraagd wordt omdat je mensen moet wassen en aankleden, dan heb je weer een andere opleiding nodig.

Ik ga zeker even kijken wat ik ermee kan. Mijn studie is echter inmiddels ruim 25 jaar geleden.
Ik krijg bijvoorbeeld geen compensatie bij de mbo4 opleiding en ik kan ook niet meer inschrijven in BIG register. Ik leer wel snel, vandaar dat ik ook de optie open houd om via NCOI ofzo te starten met thuis studie mbo, te blijven werken in mijn huidige baan, te sparen en daarna stage te lopen.
Ik hoef niet als psycholoog te werken. Ik wil graag lekker bezig zijn met mensen. Carrière is ook niet ( meer) belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 13-12-20 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:18

Bij ons is het ook heel wisselend wat voor een opleiding het personeel heeft gedaan. Wisselt echt van SPH, MMZ, Hbo-v tot persoonlijk begeleider of VIG-er. Overigens kan je bij ons vaak ook wel een keuze maken uit opleidingen als zij instromer, deels afhankelijk van de doelgroep waarmee je gaat werken en waar ze op dat moment iemand nodig hebben.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:26

Heb je je al goed verdiept in het salaris? Ik denk dat je daar van gaat schrikken als je een overheidssalaris gewend bent.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:38

Swift schreef:
Heb je je al goed verdiept in het salaris? Ik denk dat je daar van gaat schrikken als je een overheidssalaris gewend bent.

Ja, haha. Dat is echt een flink stuk minder. Maar doen wat je leuk vindt is belangrijker voor mij.
Het is wel lastig om in te schatten hoeveel er overblijft als je 36 uur werkt met onregelmatige diensten.
Kan iemand daar iets over zegen?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:48

Paardenfan25 schreef:
Swift schreef:

Ja, haha. Dat is echt een flink stuk minder. Maar doen wat je leuk vindt is belangrijker voor mij.
Het is wel lastig om in te schatten hoeveel er overblijft als je 36 uur werkt met onregelmatige diensten.

Dat is echt afhankelijk van de functie die hebt en hoe je ingeschaald wordt. Bij ons proberen ze zij instromers altijd wat te compenseren door ze iets hoger in te schalen dan functiejaar 0 of 1.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:18

Paardenfan25 schreef:
Swift schreef:

Over het algemeen geldt wel dat hoe pittiger de doelgroep is, des te hoger de salarisschaal, ook afhankelijk van functie natuurlijk.
Onregelmatig werken is voor mij alweer een tijdje geleden, maar geloof dat de ort altijd wel zorgde voor een paar honderd extra in de maand.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:27

Mijn ort was destijds tussen de 300 en 500€ per maand. Was een flink gat toen ik elders ging werken en geen slaapdiensten meer had en per avond 2 uur ort minder.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:21

Houd er ook rekening mee dat er bijna geen 36 uur banen zijn. Ik zou een BBL variant aanraden want dan doe je meteen werk ervaring op.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:53

Paardenfan25 schreef:
Ik heb zelf een master psychologie, naar dat is zoooo lang geleden en 1 jaar relevante werkervaring. Wat ik zo terug vind levert mij dit geen voordelen op.
Ik twijfel dus erg tussen digitaal studeren en dan stage zelf bekostigen of de leer werk variant. Laatste moet ik snel beslissen wat er staan nu in mijn regio’s vacatures open.
Bevalt het werk jullie? Welke richting / soort werk deden jullie hiervoor?

Ik heb niet alles gelezen, maar wil hier wel even op reageren.
Ik heb ook een master psychologie en heb er ook mee in de gehandicaptenzorg gewerkt. Dat is dus zeker mogelijk.
Op mijn eerste werkplek was het (meestal) zo dat mensen met een master psychologie of pedagogie sowieso eerst meedraaiden in de leefgroepen alvorens ze op de orthopedagogische dienst konden beginnen. Als er te weinig volk was om de groepen draaiende te houden door bv ziekte, sprong de orthopedagoog / psycholoog vaak ook in. Op de tweede werkplek was het anders geregeld. Daar kon je überhaupt niet aan de slag in de groepen met een master, enkel met een bachelor. Wel kon je natuurlijk op de orthopedagogische dienst aan de slag. Ik sprong nog wel in de groepen in indien nodig, maar vanuit de directie werd dat niet geapprecieerd. Daar miste ik het werken met de cliënten zelf wel erg. In mijn eerste job deed ik nog individuele begeleidingen en stond ik ook mee voor de klas, maar dat was op de tweede plek helmaal niet meer het geval.
Computerwerk komt er echt nog wel regelmatig bij kijken: verslagen schrijven, zorg registreren, mailen,... Als psycholoog zat ik ook in een aantal werkgroepen bv. rond seksualiteit. Ook daar hoort heel wat computerwerk bij. Verder komt er best ook wat overleg bij kijken: zowel intern als met externe partners. Ook gaven wij soms vormingen / lezingen.
O.a. omdat ik het werken met cliënten erg miste en ik mij niet meer kon vinden in de wijze van zorg aanbieden (o.a. door besparingen vanuit de overheid) ben ik in het onderwijs gaan werken als begeleider van leerlingen met een beperking. Hier heb ik veel meer contact met cliënten; computerwerk blijft hier ook belangrijk (up to date houden van handelingsplannen enz). Om dat te kunnen doen, heb ik de lerarenopleiding bijkomend gevolgd.
Hoewel ik het werken in de gehandicaptenzorg fijn vond, zou ik er persoonlijk over twijfelen terug naartoe te gaan. De druk op het personeel is hoog door de jarenlange besparingen op de zorg. Hierdoor worden medewerkers soms ook 'geforceerd' om op zo'n manier zorg te bieden dat ze er zelf niet meer achter staan. De zorg laat imo dan soms ook te wensen over.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 14:22

Mooi verhaal Pateeke. Ik denk dat computerwerk bij elke baan voorkomt. Maar ik wil dit niet meer 90% van de tijd. Vwb drukte in de gehandicapten zorg; is hier een verschil tussen Nederland en België? Buiten Corona dan natuurlijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:22

Pateeke jij komt uit België toch? Dat is niet te vergelijken met hier. Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat de orthopedagoog mee komt werken :o werken op een groep is heel anders als individuele cliënten begeleiden of daar gesprekjes mee hebben.

Mijn ervaring na ruim 20 jaar, vroeger kon je zo zonder diploma terecht. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo en willen ze dat je een geschikte opleiding gaat volgen als zij instromer, of dat je dmv een EVC traject aan kunt tonen dat je door eerdere werkervaring over de noodzakelijke competenties beschikt.

En voor salaris, op de site van de VGN staat de CAO. Ik meen dat je als leerling in schaal 30 terecht komt, uiteindelijk kun je doorgroeien naar schaal 35 of 40 afhankelijk van de doelgroep waar je mee gaat werken en de functie die je uitvoert. Bij complexere doelgroepen en een meer coördinerende functie is schaal 45 ook mogelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:15

Als ik jou was zou ik echt zo gaan solliciteren! Je kunt op veel plekken heus aangenomen worden. Ook in een betaalde baan leer je verder in het werk natuurlijk. Maar met die kennisachtergrond en de nood aan mensen, komt dat vast goed! Niet te bescheiden zijn...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 15:30

josien_m_ schreef:
Als ik jou was zou ik echt zo gaan solliciteren! Je kunt op veel plekken heus aangenomen worden. Ook in een betaalde baan leer je verder in het werk natuurlijk. Maar met die kennisachtergrond en de nood aan mensen, komt dat vast goed! Niet te bescheiden zijn...

Dank je Josien

Het mooiste zou zijn een baan voor 28 tot 32 uur en dan zelf online studie volgen. Kosten zijn dan aftrekbaar en stage dan betaald. Ik ga binnenkort maar gewoon eens wat rondbellen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:38

Meeste instellingen hebben contracten met scholen. Je kan dus niet zelf kiezen waar je je opleiding gaat doen. Je werkt dan idd wel 28 tot 32 uur, betaald en de instelling betaalt je opleiding. Je werkt dan ieder schooljaar op een andere afdeling om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:18

SusanH schreef:
Meeste instellingen hebben contracten met scholen. Je kan dus niet zelf kiezen waar je je opleiding gaat doen. Je werkt dan idd wel 28 tot 32 uur, betaald en de instelling betaalt je opleiding. Je werkt dan ieder schooljaar op een andere afdeling om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Ja, of starten via LOI of NCOI en dan later stage plek zoeken. Omdat je kosten van belastingen af kan trekken valt dat wel mee die twee jaar. Alleen is de stage kostbaar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:42

Paardenfan25 schreef:
SusanH schreef:

Ja, of starten via LOI of NCOI en dan later stage plek zoeken. Omdat je kosten van belastingen af kan trekken valt dat wel mee die twee jaar. Alleen is de stage kostbaar

Ik begeleidt zelf ook leerlingen en stagiaires, ik heb nog nooit iemand gehad via de LOI. Ik zou er ook niet happig op zijn. Je mist toch een stukje klassikale terugkoppeling en goede begeleiding vanuit de onderwijs instelling. Dat is echt heel waardevol. Ik zou echt voor deeltijd en dus BBL gaan. Als ik binnen de instelling kijk waar ik werk, juist de contacten onderling die leerlingen uit hetzelfde leerjaar hebben wordt door hen als heel prettig ervaren. Dat mis je als je via de LOI gaat studeren.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:45

Paardenfan25 schreef:
Mooi verhaal Pateeke. Ik denk dat computerwerk bij elke baan voorkomt. Maar ik wil dit niet meer 90% van de tijd. Vwb drukte in de gehandicapten zorg; is hier een verschil tussen Nederland en België? Buiten Corona dan natuurlijk

Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk - maar weet niet zeker - dat de situatie in België moeilijker is dan in Nederland. Er is zoveel bezuinigd dat er te weinig personeel is in bepaalde voorzieningen en er moet steeds meer gebeuren met minder middelen. Cliënten zijn er ook alles behalve op vooruit gegaan. Je moet vaak jaren wachten op een budget waarmee je zorg kan inkopen (lees: in de meest dringende gevallen moet je tot 5 jaar wachten, bij de minder dringende gevallen loopt de wachttijd op tot 30 jaar).

SusanH schreef:
Pateeke jij komt uit België toch? Dat is niet te vergelijken met hier. Ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dat de orthopedagoog mee komt werken :o werken op een groep is heel anders als individuele cliënten begeleiden of daar gesprekjes mee hebben.

Ik snap dat je daar niet op zit te wachten, echter is dat toch wel beter dan helemaal alleen staan voor een zwaar zorgbehoevende groep kinderen denk ik. En bovendien kan het in mijn ervaring ook de afstand tussen de ortho of psycholoog en de groepen verkleinen. Standaard is dat hier bovendien ook niet hoor om in te vallen in de groepen.
Wat ik vooral aan TS wou meegeven is dat je met een master psychologie wel in de gehandicaptenzorg kan gaan werken, maar dat de jobinhoud daarmee anders is dan wanneer je een andere opleiding hebt gedaan (al hangt het deels ook af van de precieze functie en de organisatie)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:23

En toch bieden NCOI en LOI deze opleidingen aan, met erkend diploma. Geheel digitaal of klassikaal. En je krijgt ook begeleiding tijdens stage. Geen idee of dit bij instellingen als minder waardevol wordt gezien, dus goed om te bekijken. Voordeel is dat ik wel een flink stuk theorie al mee kan pakken en gewoon kan werken en sparen.

Pateeke, ik heb in verleden wel vakantie kampen gedraaid met af en toe Belgische deelnemers. Deze verhalen hoorde je 25 jaar geleden ook al over de zorg. Erg dat ze dat nog niet hebben opgelost

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:28

Ik dacht eerst ook aan loi of ncoi maar ik werd ook echt droevig van de reviews :o daarbij heb ik inderdaad ook wel veel gelezen en gehoord dat je daarmee wat minder makkelijk aan een baan en stage kunt komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:36

Paardenfan25 schreef:
Pateeke, ik heb in verleden wel vakantie kampen gedraaid met af en toe Belgische deelnemers. Deze verhalen hoorde je 25 jaar geleden ook al over de zorg. Erg dat ze dat nog niet hebben opgelost

Klopt... Situatie gaat er eerder op achter- dan op vooruit.

Wat betreft digitaal of deeltijd studeren... Ik ken eigenlijk niemand die enkel digitaal studeerde zoals bij LOI of NCOI en daarmee in de gehandicaptenzorg is gaan werken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de voorzieningen die ik ken zo iemand zouden aanwerven.
Ik heb in het verleden zelf ook sollicitatiegesprekken gevoerd en medewerkers gecoacht. We bekeken uiteraard waar iemand zijn opleiding gevolgd had, waar iemand al gewerkt had en daarnaast natuurlijk ook hoe sterk die persoon inhoudelijk stond. Mijn collega's die er al langer werkten konden er makkelijker de mensen van bepaalde hogescholen uithalen (in negatieve zin). Sommigen waren dan wel geslaagd voor hun opleiding maar konden niet antwoorden op simpele vragen (bv wat is de doelstelling van die activiteit?). Ook basiskennis / gezond verstand ontbrak bij een aantal mensen.
Ik denk wel dat je al een streepje voor hebt met je master psychologie al op zak.
Wat ik in jou plaats zou doen, is zoeken naar mogelijkheden om zoveel mogelijk (praktijk)ervaring op te kunnen doen. Theoretische achtergrondkennis is natuurlijk belangrijk en nodig, maar praktijkervaring is dat des te meer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:39

Bij de thuisstudies heb je trouwens wel praktijkdagen waar je je voor in moet schrijven en natuurlijk dagen met examens en stage.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:41

Praktijk ervaring is altijd mogelijk door vrijwilligerswerk een dag per week als dat meehelpt.
Ik zie nu dat veel zij instroom trajecten al vol zijn voor 2021. Waarschijnlijk omdat veel mensen hun baan kwijt zijn en de zorg ingaan
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 13-12-20 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:42

moonsparkle schreef:
Bij de thuisstudies heb je trouwens wel praktijkdagen waar je je voor in moet schrijven en natuurlijk dagen met examens en stage.

Ja, dat begreep ik ook. Anders zou het ook geen erkend diploma kunnen opleveren aan het eind