Thuisbezorgd online fooi: niet naar bezorger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:33

Ik bestel sowieso niet meer via thuisbezorgd, maar bij het restaurant zelf. Als ik fooi geef doe ik dat contant aan de bezorger zelf. Wat daar dan mee gebeurt is aan het restaurant of de bezorger.

eilleen333

Re: Thuisbezorgd online fooi: niet naar bezorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:38

Thuisbezorgd heeft de volgorde verkeerd.

Als je iemand aan de deur betaald geef je ook vooraf fooi. Meestal deed ik dit als ik geen zij had om te wachten op het wisselgeld.
Maar nu met online betalen irriteert het me dat ze direct na de bestelling vragen of ik fooi wil geven (en daarna zie ik dat ik ruim een uur op het eten moet wachten).
Wat ze beter kunnen doen is een half uur of uur na het bezorgen een bericht sturen voor je beoordeling (die krijg ik meestal wel) met daar een link om makkelijk fooi te geven. Denk dat meer mensen het dan zouden doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 09:52

Boeiend dit. Ik denk dat ik dus voortaan sowieso maar contant fooi en eens via het restaurant zelf ga bestellen :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:19

Ik geef eigenlijk bijna helemaal geen fooi meer gezien je gewoon voor het bezorgen betaald. Maar anders zou ik het zeker niet online doen, omdat je het dan vooraf al moet doen, terwijl je niet eens weet hoe laat en/of je eten wel komt. ;)

Zoals Eileen333 het zegt zou een goed idee zijn inderdaad!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:28

sanowa schreef:
Roulette_ schreef:
Schijnbaar als er in het 'de bezorger is onderweg' berichtje de naam van de bezorger staat, dan gaat de fooi volledig naar die bezorger (want dan is hij/zij in dienst van thuisbezorgd), staat er geen naam dan is je bezorger in dienst van het restaurant en hangt het er inderdaad vanaf hoe zij hun fooi verdelen.

Wij bezorgen ook maar zo werkt het niet, onze bezorgers werken onder eigen naam en zijn gewoon ook bij ons in dienst.
Fooi gaat bij ons in de fooien pot, en daar hebben we personeelsfeestje van :7

Lekker gierig dit, je personeel hun eigen personeelsfeestje laten betalen :=

Ik geef nooit fooi via Thuisbezorgd. Doe wel soms contant wat aan de deur bij slecht weer oid, dan kan de bezorger zelf besluiten of hij dat afgeeft of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:54

Sowieso niet bestellen via Thuisbezorgd, daar betaalt een restaurant 10% commissie voor, om op hun site te mogen staan :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:54

Wij bezorgen niet maar wij krijgen zo weinig fooi dat je dat echt niet kan verdelen. Wij sparen het op en dan gaan we er met z’n allen van bowlen. Zonder de baas trouwens. :)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 12-12-20 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:55

sanowa schreef:
Roulette_ schreef:
Schijnbaar als er in het 'de bezorger is onderweg' berichtje de naam van de bezorger staat, dan gaat de fooi volledig naar die bezorger (want dan is hij/zij in dienst van thuisbezorgd), staat er geen naam dan is je bezorger in dienst van het restaurant en hangt het er inderdaad vanaf hoe zij hun fooi verdelen.

Wij bezorgen ook maar zo werkt het niet, onze bezorgers werken onder eigen naam en zijn gewoon ook bij ons in dienst.
Fooi gaat bij ons in de fooien pot, en daar hebben we personeelsfeestje van :7

Wat!? Inderdaad leuk dat het personeel zijn eigen feest moet betalen. Ik heb veel rare dingen gezien mbt de fooi in de horeca, maar deze spant wel de kroon.
Hier is de fooi toch helemaal niet voor bedoeld?

Dat de fooi ook wordt verdeeld in een restaurant onder het keukenpersoneel, vind ik niet gek. Bij een bezorger geef ik het echt voor de bezorger. Die moet in weer en wind de straat op, met alle gekke weggebruikers als bijvangst.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:58

Ik vind het raar dat jullie dat zo raar vinden :))
Als je een klein zaakje bent (zoals waar MarlindeRooz werkt) heb je echt niet zo'n dikke spaarrekening dat je daar geld tegenaan kan smijten. En of je nu als personeel je fooi zelf in de kroeg uitgeeft of er een avondje gratis van mag drinken maakt toch ook weinig uit?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:07

Het maakt uit dat een ander beslist over wat er gedaan wordt met jouw geld.

Overigens geef ik geen fooi aan bezorgers, hier wordt toch alleen maar bezorgd als je een bedrag aan bezorgkosten betaalt... dan halen we het zelf wel op.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:17

Toen ik in de horeca van een theater werkte kregen wij ook hele lage fooien, die werden gewoon verdeeld. Als je dat elke avond in een potje stopt lopen die bedragen alsnog wel op hoor, maar niet te vergelijken met een groter restaurant natuurlijk. Wel organiseerden wij als personeel zelf uitjes, daar kon iedereen die mee wilde gewoon een bedrag voor inleggen. Zo betaalt nooit iemand ongewild mee aan het personeelsfeestje van een ander, wel zo fair. Fooi is voor het personeel, niet voor de baas en ook niet om de kosten van de baas te drukken, volgens mij mag dat ook helemaal niet (wat natuurlijk niet betekend dat het niet gebeurd, helaas.)

Maar dat is even een zijsprong, ik heb overigens nog nooit ergens gewerkt waar fooi niet bij het personeel kwam, ongeacht of dat cash of contant ging, maar wel ooit eens ergens waar de koks niet meedeelden, ook ontzettend oneerlijk als je het mij vraagt.
Online geef ik geen fooi als ik al online bestel, de bezorger krijgt wel vaak wat geld mee (meestal wat munten uit eerder genoemd potje :D )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:20

eilleen333 schreef:
Thuisbezorgd heeft de volgorde verkeerd.

Als je iemand aan de deur betaald geef je ook vooraf fooi. Meestal deed ik dit als ik geen zij had om te wachten op het wisselgeld.
Maar nu met online betalen irriteert het me dat ze direct na de bestelling vragen of ik fooi wil geven (en daarna zie ik dat ik ruim een uur op het eten moet wachten).
Wat ze beter kunnen doen is een half uur of uur na het bezorgen een bericht sturen voor je beoordeling (die krijg ik meestal wel) met daar een link om makkelijk fooi te geven. Denk dat meer mensen het dan zouden doen.

Ja eens!

Nu geef ik fooi contant, al had ik gister niks. Vond ik zo gênant maar het bestellen was een spontaan idee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:34

Maar hoe komen jullie aan al dat contante geld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:39

Gewoon pinnen? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:41

Shadow0 schreef:

Van mijn drugsverkoop.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:10

Silly1972 schreef:
Ik zal wel iedere is over mij heen krijgen, maar begrijp fooien sowieso niet.
Je krijgt toch gewoon betaald voor je werk?
Net zoals ieder ander die geen fooi krijgt.

Om die reden geef ik ook nooit fooi, zij krijgen inderdaad ook gewoon betaald ervoor. En tja, dat ze service verlenen, hoort bij het werk. Toen ik in de winkel werkte liep ik ook wel eens mee naar de auto met een zak voer oid. Kreeg ik ook geen fooi, want dat hoorde gewoon bij mijn werk

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:49

MarlindeRooz schreef:
Shadow0 schreef:

Van mijn drugsverkoop.

:+

Alsnog, "een ander beslist wat er met jouw geld gebeurt"? Misschien gaan de medewerkers van het restaurant(?) van diegene die dat postte wel expliciet akkoord met een feestje. Ik heb op vele plekken gewerkt waar fooi werd gegeven en daar waren ze altijd heel transparant over. Daar ga je ook mee akkoord als je daar komt te werken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:55

Ik geef fooi (contant) bij de deur zodat ik zeker weet dat de bezorger het krijgt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 13:56

MarlindeRooz schreef:
Shadow0 schreef:

Van mijn drugsverkoop.

:')

Hier geven we (als ze op tijd zijn) fooi contant aan de deur. Bestellen bij de restaurants zelf.

We hebben het eens gehad dat ze er al stonden voor we besteld hadden _O- . Was het voor het zelfde huisnummer in de straat om de hoek. Toen ze in 2e instantie (gewoon op tijd) kwamen natuurlijk netjes fooi gegeven.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:19

Ik bestel het liefste via het restaurant zelf en fooi geef ik contant aan de bezorger. Die moet door het weer heen ploeteren, niet de restaurant baas.

Tijdje terug kwam vriendinlief erachter hoe veel van haar(en haar collega's) fooi de restaurant eigenaar achter hield. Was not amused op zijn zachtst. Sinds dien geef ik bezorgers direct fooi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:31

Shadow0 schreef:

Ik kijk altijd naar beneden als ik loop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:46

Jullie lachen erom maar ik heb dus echt niets meer. Ik kom bijna niet in winkels en als ik daar al kom wordt gevraagd met pin te betalen, en dat doe ik dus braaf, en ik heb nog wel wat briefgeld om pinstoringen op te vangen als het nodig is, maar verder helemaal geen kleingeld meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:18

Shadow0 schreef:
Jullie lachen erom maar ik heb dus echt niets meer. Ik kom bijna niet in winkels en als ik daar al kom wordt gevraagd met pin te betalen, en dat doe ik dus braaf, en ik heb nog wel wat briefgeld om pinstoringen op te vangen als het nodig is, maar verder helemaal geen kleingeld meer.

Ik heb een, jawel, fooienpot :')
Doe ik wisselgeld in als ik een keer contant moet betalen (zijn een paar marktkramen en winkels hier zonder pin) en er zit ook fooi in van wanneer ik bardiensten draai