Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Relaxed schreef:Ik heb nu zelf heel goed nagedacht wat ik wil en eigenlijk hoef ik gewoon helemaal geen contact meer. Ik kan en wil niet met iemand omgaan die zo in het leven staat. Ik ga ook zeker geen poppenkast opvoeren voor de lieve vrede en doen alsof we one happy family zijnMaar ja, mijn ouders vinden dit dan weer heel moeilijk, zijn bang dat ze zich in allemaal bochten moeten wringen. Wat mij betreft hoeft dit niet, want ik ga haar echt niet helemaal uit de weg, maar beperk het tot het hoognodige.
Dus, kies je hierin voor jezelf of ga je voor de goede vrede..
Blijheid schreef:Als je wel iets wil doen 'voor de lieve vrede' doe dat dan onder begeleiding van een onafhankelijk persoon, zoals een coach of familietherapeut. Zo iemand erbij hebben kan voorkomen dat je in ruzie en geschreeuw verzand. Het kan, voor jullie allebei, veel rust ophelderen als alles een keer echt wordt uitgepraat. Als dat de kant is die je op wilt, een normale(re) relatie met je zus, dan kan dat een optie zijn.
Aan de andere kant snap ik het ook heel goed als je dat niet wilt en het contact verbreekt. Als je dat zelf goed kan handelen is het prima. Als je er tóch last van had kan je altijd nog verder zien.
Pantykous schreef:Relaxed schreef:Ik heb nu zelf heel goed nagedacht wat ik wil en eigenlijk hoef ik gewoon helemaal geen contact meer.
Dan ben je er toch al? Op verjaardagen op verschillende tijden komen of elkaar niet confronteren en dan is er volgens mij niks aan de hand.
Relaxed schreef:Blijheid schreef:Als je wel iets wil doen 'voor de lieve vrede' doe dat dan onder begeleiding van een onafhankelijk persoon, zoals een coach of familietherapeut. Zo iemand erbij hebben kan voorkomen dat je in ruzie en geschreeuw verzand. Het kan, voor jullie allebei, veel rust ophelderen als alles een keer echt wordt uitgepraat. Als dat de kant is die je op wilt, een normale(re) relatie met je zus, dan kan dat een optie zijn.
Aan de andere kant snap ik het ook heel goed als je dat niet wilt en het contact verbreekt. Als je dat zelf goed kan handelen is het prima. Als je er tóch last van had kan je altijd nog verder zien.
Dat zou wat mij betreft zeker een optie zijn als het een paar specifieke dingen zouden zijn waar we onenigheid over hadden. Maar ik denk dat het bij ons daarvoor echt teveel en te groot is. We hebben onze karakters, totaal andere ideeën in het leven, opleidingsniveau verschilt ook fors en dan nog pijn van vroeger.. Ik denk niet dat je zulke grote zaken met zo'n coach gaat oplossen.

Relaxed schreef:Nou ik heb dr gisteren toch maar een mailtje gestuurd. Niet gewezen, in de we vorm gepraat (dat we elkaar niet accepteren en teveel verschillen) geen discussiepunten meer aangehaald. Gewoon dat ik geen contact meer wil buiten het noodzakelijke om, dat ik niet wil dat onze ouders zich in moeilijke bochten moeten wringen en dat ik in geval van nood altijd bereikbaar ben. Dat het uiteindelijk voor iedereen beter is zo.
Uiteraard geen reactie gehad, maar ik heb haar natuurlijk ook geen munitie gegeven om mee/op te reageren
Ik voel eigenlijk vooral opluchting, geen negatieve energie meer uit die hoek
Relaxed schreef:Nou ik heb dr gisteren toch maar een mailtje gestuurd. Niet gewezen, in de we vorm gepraat (dat we elkaar niet accepteren en teveel verschillen) geen discussiepunten meer aangehaald. Gewoon dat ik geen contact meer wil buiten het noodzakelijke om, dat ik niet wil dat onze ouders zich in moeilijke bochten moeten wringen en dat ik in geval van nood altijd bereikbaar ben. Dat het uiteindelijk voor iedereen beter is zo.
Uiteraard geen reactie gehad, maar ik heb haar natuurlijk ook geen munitie gegeven om mee/op te reageren
Ik voel eigenlijk vooral opluchting, geen negatieve energie meer uit die hoek
TinkerTreas schreef:Ik heb inmiddels alweer een paar jaar geen contact met mijn en schoonzus. En dit geeft enorm veel rust voor mij.
Als ik ze bij mijn ouders zie, doe ik normaal tegen ze en voer ik ook een oppervlakkig gesprek met ze. Maar daar blijft het bij.
Met mijn ouders en m'n andere broer heb ik goed contact. M'n ouders zijn blij dat het op verjaardagen/met kerst gewoon gezellig blijft.
Het contact tussen m'n broer en schoonzus en m'n ouders verloopt trouwens ook heel stroef, maar ze krijgen geen antwoorden waar het aan ligt. Dit vind ik heel erg voor mijn ouders.
SARINO schreef:Probeer iets luchtigs doen op familiedagen,ga naar het bos,spreek daar ook af ,doe tikkertje of verstoppertje met je neefje,of naar de speeltuin,eet een patatje en allemaal weer zelf naar huis.Geen volle dagen afspreken,geen tijd voor discussies of teveel praten.Je komt nooit op 1 lijn.Soms is simpel ook goed genoeg.
SARINO schreef:Maar het zal ook blijven wringen dat je geen contact hebt met elkaar. Of wat als er iemand in de familie ziek wordt of erger.Probeer zonder verwachtingen met ze om te gaan.En o ja ik ben ook door schade en schande wijzer geworden en ben nog zoekende in het leven....Sterkte met de hele situatie.
Relaxed schreef:SARINO schreef:Maar het zal ook blijven wringen dat je geen contact hebt met elkaar. Of wat als er iemand in de familie ziek wordt of erger.Probeer zonder verwachtingen met ze om te gaan.En o ja ik ben ook door schade en schande wijzer geworden en ben nog zoekende in het leven....Sterkte met de hele situatie.
Daarom heb ik duidelijk gezegd het te willen beperken tot het noodzakelijke en daar vallen dat soort dingen ook onder.
Relaxed schreef:SARINO schreef:Probeer iets luchtigs doen op familiedagen,ga naar het bos,spreek daar ook af ,doe tikkertje of verstoppertje met je neefje,of naar de speeltuin,eet een patatje en allemaal weer zelf naar huis.Geen volle dagen afspreken,geen tijd voor discussies of teveel praten.Je komt nooit op 1 lijn.Soms is simpel ook goed genoeg.
Even verder lezen dan de OP