Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:04

Ik ben al heel trots dat ik regelmatig alle verlichting check O:) Rest doe ik niks mee. Dat mogen ze dan maar checken bij de APK :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:07

Als er een lampje gaat branden :+ .
Auto is zo'n moderne pieperd die voor elke scheet begint te gillen.
Heb dus ruim de tijd om het niet in de gaten te houden.

Banden kijk ik vaak visueel wel na tijdens het tanken od. Maargoed, heb ook zo ongeveer elke 6 maanden een lekke band (huidig stel banden houdt het wonderwel langer uit).

Heb wel ruitenwisservloeistof, koelvloeistof en een noodpompje voor de banden in huis. Olie heb ik ook nog ergens staan geloof ik.

En verder een hele sympathieke garagist op 500m van bij mij thuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:07

Nooit, geen idee ook waar ik naar zou moeten kijken.
Hij gaat 1x per jaar voor grote beurt en als ie moet voor APK natuurlijk.

Bandenspanning doe ik wel regelmatig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:09

Selina schreef:
Ik ben al heel trots dat ik regelmatig alle verlichting check O:) Rest doe ik niks mee. Dat mogen ze dan maar checken bij de APK :')

Terecht!!! :D Maar ook dat merk je toch vanzelf als het niet werkt? Of je ziet niks of er brand een lampje op je dashboard. Ik ben echt lui merk ik. :') :Y)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:10

Ir111 schreef:
Selina schreef:

Terecht!!! :D Maar ook dat merk je toch vanzelf als het niet werkt? Of je ziet niks of er brand een lampje op je dashboard. Ik ben echt lui merk ik. :') :Y)

Je kentekenverlichting valt niet echt op zonder te checken. Die moest ik ook vervangen dit jaar. Wist eerst niet eens dat daar lampen zaten :')

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:14

Enkel als de ruitenwisservloeistof bijgevuld moet worden en dan bekijk ik ook enkel dat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:30

MyWishMax schreef:
Ik heb een oude auto, die ik graag nog jaren houd. Daar hoort controle bij, eigenlijk bij elke auto.

Hangt van de generatie af en de uitrusting van de bepaalde auto.

Stap één is: LEES DE GEBRUIKSHANDLEIDING!!!

De opmerking over het olielampje is illustratief:
Het rode olielampje is een oliedrúk-lampje. Dat gaat branden als de druk niet opbouwt of wegvalt. Dat is een ´STOP NU!´ signaal.
Sommige modernere autos hebben een niveaucontrole, vaak met oranje lampje. Dat is ´bijvullen bij volgende pomp´ signaal en dat vervangt het fysiek controleren.

Wat betreft de banden.
Die zijn het contact met de weg. Díe zijn de grens van de grip. Zowel in bochten als met remmen.
Bepaal zelf maar hoe belangrijk de dat vindt.
De juiste bandenspanning staat in het boekje. Plak voor het gemak een stikkertje in de binnenzijde van de deksel van het handschoenenkastje.

Laat ook de auto eens uitlijnen. Zeg 1x per jaar. Vaker als je wel eens een stoeprandje meepakt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:32

Bandenspanning staat in de deurpost aan de bestuurderskant zelfs.
Hier ivm rammelklinkerweggetjes gaat tanken van brandstof en lucht samen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:37

linoleum schreef:
Morrie schreef:
bandenspanning als we de caravan gaan ophalen/wegbrengen, voor en na een vakantie dus, want bij de caravanstalling kan dat zo handig (en gratis).
Ruitenvloeistof als ie leeg is en olie nooit, dat doet de garage bij de APK/beurt wel.
Sinds maart (APK net de dag van de lockdown) heb ik nog geen 50 km gereden met mijn auto. Ik ben benieuwd of ie überhaupt nog start :=

Je hebt helemaal niet met de auto gereden in die tijd? Ik zou toch zeker een keer per twee weken een rondje maken als hij verder stil staat. Wordt de auto vaak niet beter van als hij lang stil staat.

mijn man is nu een rondje rijden met mijn auto, ben benieuwd of alles nog naar behoren werkt. (en of ik, nadat ik gevaccineerd ben tegen corona, nog durf te rijden.....)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:38

Mijn auto bepaalt zijn eigen leven met waarschuwingslampjes. Bandenspanning, oliepeil etc overal heeft hij waarschuwingslampjes voor. Dus ik luister braaf naar elke melding die hij me geeft, maar bedenk niks zelf.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:41

Onze vorige auto’s om de maand ongeveer in ieder geval de olie, die gingen er redelijk hard doorheen. Bandenspanning eens in de zoveel tijd bij het tanken.

Huidige auto heeft voor alles sensoren en is een leasebak van 1 jaar oud, daar gaan we eigenlijk te laks mee om. Heb denk ik in het afgelopen jaar zelf niet onder de motorkap gekeken, de servicemaatschappij gelukkig wel. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:45

Nooit eigenlijk. Als mijn bandenspanning te laag is of iets anders met mijn banden, krijg ik een waarschuwing op mijn dashboard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:49

Nooit. :D

Doet de auto allemaal zelf. Inclusief bandenspanning.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:51

Ik controleer eigenlijk vrijwel nooit iets. Olie en dat soort onzin wordt elk jaar met de grote beurt vervangen en bijgevuld waar nodig. Bandenspanning controleert de auto zelf en ik verander die vrijwel nooit tenzij ik zwaar beladen ben of een lange reis maak.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:01

Nooit :') hij gaat 1x pj voor de beurt en apk en dan nog 2x pj voor de bandenwissel.

Ik moet ook zeggen ik rijdt zo weinig dat er weinig bij te vullen valt :+ (5000km pj is veel, en ik gok dat ik dit jaar niet eens 2500km heb gereden :') )

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:11

Per drie maanden de olie (en dan is ie ongeveer ook van max naar min dus dat past precies), dan ook even check van de andere vloeistoffen. Per twee maanden de bandenspanning en visuele check.
Nu wat issues met de koelvloeistof dus ik kijk nu vaker.
Als hij anders doet dan normaal kijk ik ook. Heb een oude auto, dus op lampjes vertrouwen werkt niet, want ik heb niet overal een lampje voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:16

tamary schreef:

Bij joúw auto :)*
Bij de drie van onze vier niet ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:19

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Bij joúw auto :)*
Bij de drie van onze vier niet ;)

Bij mijne ook niet meer idd :') Ik heb ook geen lampjes voor alles, dus controleer het nu zelf. Vorige keer dat bijna de hele motor vast liep ging het ook van geen enkel lampje naar 1 keer 2 minuten een lampje die daarna een paar weken weg was En toen ineens na 4 km rijden een gillende auto met allemaal lampjes die knipperde.

Als ik vaker had gekeken had ik al eerder kunnen zien dat de koelvloeistof veel te hard ging. Hoewel ik Dus wel olie controleerde maar koelvloeistof niet naar keek, omdat de garage dat elk jaar helemaal regelt en hij dan nooit leeg is

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:23

Ikzelf bijna nooit maar mn man ook vaak. Onze auto lust helaas ook teveel olie waardoor we regelmatig moeten bijvullen (auto geeft het zelf wel aan). Bandenspanning doen we sowieso 3 keer per jaar, 1x wisselen winterbanden, 1x wisselen zomerbanden en 1x voordat we op vakantie gaan. Vaak tussendoor ook nog wel een keer.
Merk ook wel dat je er meer naar kijkt als je een auto zelf wast, tenminste ik wel. Laatst zat de kentekenplaat bijvoorbeeld heel iets los, die heb ik weer aangedraaid en kwam er achter tijdens het wassen. Normaal gesproken zou je dat dan niet zo gauw opvallen, tenminste mij niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:27

Ik die het om de paar maanden tenzij ik problemen heb gehad. Afgelopen weken vaker onder de motorkap gezeten, had turbo en EGR problemen wat een verlies van koelvloeistof en olie veroorzaakt dus dat moet je goed in de gaten houden :+ banden heb ik ook al even niet gedaan, mijn profiel is top gezien ze pas 1,5 jaar oud zijn die banden en gebruik ze vanaf april tot november (zomerbanden, zitten er nu nog onder maar ga ze met een paar weken wisselen) en afgelopen 2 jaar Max maar 30.000 ermee gereden , dus daar maak ik mij ook geen zorgen om.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:33

In het begin deed ik vaker een oliecheck, maar als ik het deed was het altijd hetzelfde niveau. De garage ververst de olie elke twee jaar..
Dus nu is dat eigenlijk uit m'n systeem gegaan. Ik doe het nog wel als m'n ruitenvloeistof op raakt maar dat is echt niet vaak.
Bandenspanning doe ik als ik m'n banden wissel, dan nog eens na een week en nog eens na een maand (ongeveer).

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:38

Ik vertrouw op de lampjes :+
Auto is amper jaar oud, 40.000 op de teller en de lampjes hebben me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Afhankelijk van welk lampje brandt rijdt ik langs de dealer of doe ik t zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:42

Ik doe ongeveer zoals je vader, rondje eromheen lopen bij gebruik en eens per maand alle vloeistof check en bandenspanning

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:44

Bandenspanning kijk ik wel een keer extra na als ik de trailer aankoppel (van alle banden dan).

Maar verder mishandel ik auto's ook echt wel eigenlijk en paar keer flink geluk gehad dat er geen motorschade was. Die dingen kunnen maar best stevig zijn willen ze het bij mij uithouden :+ .
Brandende lampjes kan ik bvb niet altijd onmiddellijk gehoor aan geven. Olielampje? Nja is toch eerder oranje dan rood? Bij thuiskomst zat er geen druppel olie meer in. Preek van m'n leven gekregen thuis.
Brandstoflampje? Eens kijken of we toch nog thuis geraken (100km).
Motorlampjes vind ik minder grappig maar ook daar een keer mee blijven doorrijden omdat het niet anders kon (feestdag en onbehulpzame verzekering maar had nog wel een eind te rijden), was het eerst 1 lampje waren het er 3 200km later en de volgende dag zette de motor zich in veiligheidsregime dus kon aan slakkengang naar de garage gaan. Bleek uiteindelijk een verstopte klep te zijn.

Waar ik wèl heel behoedzaam op ben is vreemde geluiden. Daar zijn geen lampjes voor en die ene keer dat ik vond dat de motor klonk als een tractor maar er verder niets mis leek bleek er een riem (niet de distributie, een andere) bijna doorgesleten te zijn en dat had me de motor kunnen kosten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:49

Maandelijks toch zeker wel staat ook op kalender geschreven.

Hangt wekelijks soms zelfs dagelijks een trailer achter dus vind het noodzakelijk.

Auto geeft in principe alles aan maar ben het graag voor.