Geloven jullie in geesten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:12

Rocamor schreef:
marleen_88 schreef:
Ik niet. Ik ben daar te nuchter voor denk ik. Ik kan er niets mee als iemand mij erover vertelt, hoe reageer je op zo'n verhaal?

Nou, niet door aan te geven dat jij daar te nuchter voor bent. Want daardoor plak je het stickertje bezopen = niet-nuchter op de persoon die het wel gelooft of meegemaakt heeft.

Je kunt toch gewoon aangeven dat jij er niks mee hebt/ kunt en het op prijs zou stellen als die ander het er niet met jou over heeft?

Ik zeg nergens dat ik iemand die dit wel ervaart als bezopen bestempel, ik zeg alleen dat ik er denk te nuchter voor te zijn. Ik ken niemand die dit heeft ervaren en ik heb dus ook nog nooit hoeven reageren.
Wat jij zegt vind ik een goede.

SVRL schreef:
marleen_88 schreef:
Ik niet. Ik ben daar te nuchter voor denk ik. Ik kan er niets mee als iemand mij erover vertelt, hoe reageer je op zo'n verhaal?

Geen paniek, mensen zoals ik praten er normaal gezien alleen maar over met gelijkgestemden. We weten ook wel dat non believers onze mentale gezondheid in twijfel trekken.

Ik snap niet zo goed waarom je dit zegt. Ik zeg nergens dat ik het onzin vind en een mentaal probleem is. Ik zeg alleen dat ik denk dat ik er te nuchter voor ben. Ik heb het nooit ervaren, dus ik geloof er voor nu niet in.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:17

kwita schreef:
Lang niet in geloofd, tot ik op mijn werk te maken kreeg met een cliënt die zelfs op de afdeling uitzonderlijk gedrag echt extreem uitzonderlijk gedrag vertoonde. Haar man wist het zeker ze was bevangen door een geest. Lang dacht ik jaja tuurlijk....tot er dingen gebeurde knipperende lichten, op commando springende lampen, cijfersloten die op commando het niet meer deden. En dingen over jou en je familie vertellen die echt niemand kan weten.......Toen ik haar vroeg zij ze het zelf,dat doe ik niet dat doet de geest in mij. Toen ik het grapje maakte kun je voor vanavond je gespleten persoonlijkheid vragen rustig te blijven.... moest ze lachen en zei ze ik hoop het maar ik heb geen controle. toen sprak ik met haar af als je je niet kunt bedwingen ga dan naar de leegstaande kamer en leef je daar uit goed?!
Ze knikte wat er die avond gebeurde was onbeschrijfelijk, Haar lichaam lag op bed maar niet wetend dat de complete elektronica en sensoren ontregeld waren maar de observatie kamera's legden wel heel vreemde dingen vast op camera. Zwevende tafels knipperende lampen en de sensoren gingen ook aan en uit zelfs het brand systeem ging af en was niet te resetten, zelfs kortsluiting. De volgende dag moest ik weer werken en toen zij ze ik heb jullie toch niet te erg laten schrikken he?. Toen ik haar bedankte dat ze de overige cliënten met rust liet gebeurde er iets heel vreemds onverklaarbaar en ik ben vanaf toen daar echt in gaan geloven!. vanaf het moment dat ze is overleden is het rustiger maar nog steeds gebeuren er vreemde dingen sensoren die snachts afgaan, de afzuigkap die vanzelf aan en uit gaat ,een printer die gaat printen... de naam van die overleden vrouw , de tv aan en uit. Het blijft bizar om te ervaren dat dit dus gewoon ook kan!

Wauw..... Dat is echt best wel eng. Ik hoop dat je dan nooit alleen hoeft te werken? Ik zou me rot schrikken als de printer ineens gaat printen. Ik schrik al als het koffiezetapparaat even gaat spoelen.

Edit: Ik heb ook heel vaak dat ik me dan dingen ga inbeelden, bijv. als ik alleen op mijn kamer ben in het donker, dat er dan een enge man met een heeel eng hoofd naar mij aan het kijken is door het raam, maar als ik dan omkijk is er niemand.
Ik had ook laatst dat ik in bed lag (we zijn een nieuwe badkamer aan het maken naast mijn kamer) en het bad was voor het eerst gevuld met water. We hebben een soort opslagkamertje naast de badkamer, waar dan zo'n sensor lichtje zit die op de badkamer zit aangesloten. (er zit dan een deurtje in mijn kamer die naar de opslag gaat, en die laat best veel licht door). Nou het bad was dus gevuld met warm water. Ik lag alleen in mijn bed op zolder. Opeens ging dat lichtje met de sensor aan. Ik was zo bang dat ik me niet durfde te verroeren. Na ongeveer een kwartier doodstil te hebben gelegen en het ligt 2 keer was aangegaan (hij gaat vanzelf weer uit als er geen beweging is), ben ik zo snel als ik kon, continue achterom kijkend, naar beneden gerend. Ik heb doodsbang mijn vader geroepen en verteld wat er was gebeurd. Hij zei dat het wel het stoom zou zijn van het warme water. Ik geloofde het niet. Toen is mijn vader mee naar mijn kamer gekomen en heeft hij de badkamer gecheckt. Er was natuurlijk niemand. Toen ben ik toch maar met dicht geknepen ogen naar bed gegaan.

Heeft iemand anders ook dat je je van alles in gaat beelden en je zelf bang gaat maken?

NatasjavE

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:36

Nee ik geloof er niet in.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:02

De zogenaamde gezichten zien in het donker is wel te verklaren. Dat komt omdat je hersenen van voorwerpen dan een gezicht gaat maken. De ik denk dat er een man in de kamer staat heb ik ook als ik mij omdraai naar de kant van mijn kamer. Dan denk ik ook huh staat daar iemand? Maar het is altijd de kast of mijn gitaar.

Ik ben er ook niet perse heel bang voor. Het donker vindt ik ook niet zo eng. Tenzij ik teveel van die filmpjes heb gekeken maar dat zijn ook puur inbeeldingen.

Ik ken wel een bedrijf wat gevestigd is in gebouw waar vroeger een psychiatrische inrichting was. Daar blijkt het behoorlijk te spoken, deuren die dichtslaan enz. Mijn moeder is heel nuchter maar zou daar absoluut niet naar binnen gaan. We zijn er eens geweest met een mee kijk dag (worden medicijnen getest) maar toen geen eng gevoel gehad. Is ook al jaren geleden weet er niet zo heel veel meer van. Maar personeel beweerd daar zeker dingen te horen als ze alleen aanwezig zijn.

Wel wil ik nog eens naar verlaten gebouwen waar gezegd wordt dat het spookt. Maar dan wel overdag aangezien met instortingsgevaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:06

Overdag heb je ook instortingsgevaar hoor :D
Ik geloof wel dat er wat meer is dan wij kunnen zien, maar ik denk dat er vaak wel meer verklaringen voor zijn dan "het zijn geesten". Maar goed, zelf ook al vaker rare dingen gezien/meegemaakt/gehoord waardoor je toch gaat twijfelen. Tijdje in een oude gevangenis gewerkt (was niet meer in gebruik) en op de isolatieafdeling hoorde men nog wel eens wat inderdaad. Het kan natuurlijk ook je brein zijn die in zo'n omgeving op volle toeren gaat draaien want er hangt natuurlijk wel direct zo'n sfeer, maar enfin. Interessant is het wel.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:07

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:11

Ja ik geloof er wel in, ben er ook echt bang voor.

De eerste jaren in ons huis had ik altijd een heel vervelend gevoel boven aan onze trap. Het leek altijd of er iemand achter mij stond en ik was bang dat ik naar beneden geduwt zou worden.
Mijn schoonmoeder maakte de opmerking dat ze onder aan de trap altijd een rotgevoel kreeg als ze bij ons was (zij wist niet dat ik het boven aan de trap had)

Mijn man ziet weleens personen en zag regelmatig personen van vroeger door het huis lopen. Hij kon ze precies beschrijven.
Op een dag kwam onze buurman spierwit binnen. Hij had mannen in zijn huis zien lopen. Hij beschreef ze precies zoals mijn man ze had beschreven (ook weer zonder het te weten van mijn man)

Onze zolder had nog geen ingang dus daar waren we nog nooit geweest. Mijn man had hem open gebroken om er den ingang in te maken. Hij riep mij vanaf zolder en hield een Maria-beeldje zonder hoofd vast.
Ik ben niet gelovig maar ik schrok zo erg dat ik gilde: Weg ermee!!
Mijn man schrok van mijn reactie en gooide het van schrik uit het raam.

Nu het bizarre....
Ik heb nooit meer dat gevoel bij de trap gehad en mijn man en buurman hebben nooit meer mannen door het huis zien lopen.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:13

Goof schreef:
Tiquira_Jill schreef:
Nee ik geloof er ook niet in.
Wel geloof ik dat ieder mens zijn eigen demonen heeft.
En die zie ik ook echt niet als iets naars.
Ik heb ze zelf ook maar geen geesten of zo iets.

Wat bedoel je met 'iedereen heeft zijn eigen demonen'?

Nou iedereen heeft een overlevings kant zeg maar en als je daar dingen voor moet doen die je in een normale situatie nooit zou doen of zelfs maar over na zou denken.
Dus het is de kant die je voedt zeg maar.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:21

Ik geloof er wel in. Ik heb in een huis waar ik eerder woonde ook rare dingen meegemaakt. Er vielen 3 spiegels in een tijdsbestek van 1 week geloof ik naar beneden. Ik zag met eigen ogen de spiegel in de gang opeens naar beneden vallen en ik werd wakker van een gigantische knal toen de spiegel in mijn slaapkamer viel, katten keken ook altijd naar rare plekken... verder kan ik mij even niks heugen van dat huis. Het huis waar ik nu in woon, al vanaf dag 1, voelde ik de aanwezigheid van iets, niet iets slechts, maar wel bekeken. Toen ik mijn bed in de slaapkamer had geplaatst (net verhuisd) zag ik telkens een gedaante in de hoek staan. Een vrouwelijke gedaante. Ik voelde mij er ongemakkelijk bij, niet bang. Gelukkig hield het na een paar weken op na wat wierook doen := geloof ik nog maar 1 x gevoeld dat ze er was maar verder niet. Mijn huis voelt ook heerlijk aan, geen negatieve energie en iedereen die binnenkort voelt zich ook echt thuis.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:42

Ik was altijd heel nuchter tot ik in de avond bij een bepaald bedrijf ging schoonmaken. Als ik bij de toiletten bezig was dan hoorde ik regelmatig het belletje bij de voordeur en daarna voetstappen. Er was echter nooit iemand te vinden. Het was een vrijstaand pand met gesloten hek waar je niet zomaar binnen kwam. Als ik mijn oortjes indeed met muziek dan hoorde je ineens een deur heel hard dichtklappen. Er hing ook echt een enge energie en ik heb in een half jaar tijd 2 keer meegemaakt dat iemand voor de deur een hartaanval kreeg. Ik heb uiteindelijk dat pand geruild met een collega en als ik voorzichtig eens wat vroeg aan collega's die er ook gelopen hadden kwamen ze allemaal met dezelfde verhalen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:43

De laatste jaren ben ik steeds meer gaan ervaren,ontdekken en gaan leren hierover. Dus ja, inmiddels geloof ik er zeker in.

Zo heb ik de aanwezigheid van mijn Shetlander die ik vorig jaar in heb moeten laten slapen, de eerste maanden na zijn overlijden ook nog gezien en gevoeld.
Ik geloof zeker dat sommige zielen tijd nodig hebben om over te steken.

Daarbij moet ik toch ook even vermelden dat ik een heel nuchter en doordenkend persoon ben.Ik moet altijd alles afwegen en analyseren. Soms zo erg dat ik weleens moe word van mezelf :')

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:55

Ik geloof niet in geesten, maar heb sommige dingen nog niet kunnen verklaren die ik zie of van anderen hoorde.
Een jaar of 8 geleden is 1 van mijn katten overleden na een heel heftige ziekte. Mijn andere kat was stapelgek op haar en heeft geen afscheid kunnen nemen.
Hij kwam de avond op de dag van haar overlijden ineens al haar speeltjes naar me toe brengen op bed.
Deze kat heeft nog nooit speeltjes gebracht en is dat een paar maanden steeds blijven doen.
Hij bleef haar ook nog een tijdje wassen en lag dan echt alsof ze tegen hem aan lag. Ik heb haar ook nog een tijdje gevoeld in de zin van kopjes, plofjes op het bed etc. Heel maf, maar ook heel fijn en geruststellend.
Voor mijn gevoel heeft ze na haar heftige dood ( ze is uiteindelijk gestikt in mijn armen bij de dierenarts(lang verhaal)) rustig de tijd genomen om te vertrekken en ik heb daar een heel goed gevoel over.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:03

Anoeska27 schreef:
Ik was altijd heel nuchter tot ik in de avond bij een bepaald bedrijf ging schoonmaken. Als ik bij de toiletten bezig was dan hoorde ik regelmatig het belletje bij de voordeur en daarna voetstappen. Er was echter nooit iemand te vinden. Het was een vrijstaand pand met gesloten hek waar je niet zomaar binnen kwam. Als ik mijn oortjes indeed met muziek dan hoorde je ineens een deur heel hard dichtklappen. Er hing ook echt een enge energie en ik heb in een half jaar tijd 2 keer meegemaakt dat iemand voor de deur een hartaanval kreeg. Ik heb uiteindelijk dat pand geruild met een collega en als ik voorzichtig eens wat vroeg aan collega's die er ook gelopen hadden kwamen ze allemaal met dezelfde verhalen.

:oo
Lijkt me heel eng, zou mn oortjes nooit meer in willen doen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:25

Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij kunnen waarnemen. :) Wat exact weet ik dan weer niet. Maar er is "iets" dat orde en harmonie houdt in onze wereld. :) Anders zou de aarde nooit tot de harmonie gekomen zijn die ie heeft. :) Een tuin die niet verzorgd wordt vervalt in chaos. Dus "iets" verzorgt de orde op onze aarde. :) Al begint "het" het wel op te geven geloof ik maar da's een andere discussie. :+

Ik geloof niet perse in geesten al sluit ik ze ook niet uit. Kan nl niet bewijzen dat ze niet bestaan. :) Het lijkt me wel sterk (en treurig) dat mensen en dieren gewoon verdwijnen in het niets na een leven... Dus ik denk, en hoop, dat er wel nog "iets" is na de dood van ons fysieke omhulsel. :) Een bijna dood ervaring heeft dat gevoel ook versterkt. :) En daar kan je over discussiëren dat het een beschermingsreactie is van stervende hersenen. Maar frappant is wel dat over de hele wereld, alle hersenen dan kennelijk dezelfde beschermingsreactie hebben. :) Diezelfde hersenen die in andere noodsituaties allemaal zo verschillend kunnen reageren doen dat blijkbaar niet in de ultieme noodsituatie.

Ik zie geesten dus als een mogelijkheid. :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:17

Ik was in april met een vriendin die vrijwilligster is op Kasteel Doorwerth mee. Er was een voorstelling die avond in het kasteel. Het was net na sluitingstijd en ik mocht wel van de directeur even het kasteel bekijken, de lampen waren alleen al wel uit. Ach, het was nog wel aardig licht buiten, dus alles was nog behoorlijk goed te zien. Ik ben in mijn eentje het kasteel doorgelopen, geschrokken van een beer die daar rechtop in een kamer staat :') . Alles goed en wel, geen rare dingen gezien. Dus ik loop weer naar beneden en er waren nog een paar dingen die ik niet gezien had. Ik loop een kamer in met allemaal schilderijen en ik zag aan de overkant van de kamer een nis met een hangende koperen ketel. Die wilde ik van dichterbij zien, dus ik liep er heen. Maar terwijl ik erheen liep werd de energie heel apart, het was drukkend, ik voelde me bekeken en heel erg ongemakkelijk, het kippevel stond me op het lijf. Dus ik was bij die ketel en dacht: Nope! Ik ga weer terug! Omgedraaid en ik ben weer weggegaan. Uiteindelijk beneden was ik bij de vriendin en ik begon over dat het super was om het kasteel zo te zien, maar dat er een kamer was waar ik me oncomfortabel voelde. Zij gelijk: Was het de blablabla zaal (ben even de naam kwijt). Ik: Is dat de kamer met de schilderijen? Zij: Ja klopt! Daar hebben we geschuivel van zware meubelen gehoord terwijl die er al heel lang niet meer staan.

Ik geloof sowieso dat er meer is dan we kunnen zien en ik geloof ook in geesten, hoewel ik ze zelf nog niet heb gezien. Mijn beppe, moeder en zusje zijn wel gevoeliger voor zien, hoewel ik dat meer gevoelsmatig ben. Maar deze ervaring met het verhaal van die vriendin bevestigde voor mij wel dat er meer aan de hand was en dat het wel gegrond was om zo te voelen. Ook is er een keer een Britse ghost hunting team erin geweest die onderzoek heeft gedaan, waaronder die toch wel sceptische vriendin en een reporter van RTV Oost bij was.

Ik zou trouwens zo weer een kasteel doorgaan op deze manier. Niets fijner dan in je eentje een kasteel doordwalen terwijl het al wat donkerder wordt. En afgezien van die kamer en een beer die er ineens stond was er helemaal niets vervelends te voelen, terwijl ik wist dat het kasteel bespookt was.

Het kasteel is ook op Most Haunted geweest, maar dit soort programma's kijk ik voor de leuk en neem ik toch wel met een grote korrel zout.:
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 06-12-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:22

katybug schreef:
Ik geloof er ook in. Teveel gezien en meegemaakt om er niet in te geloven.

Same :')

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:23

PureHeart schreef:
katybug schreef:
Ik geloof er ook in. Teveel gezien en meegemaakt om er niet in te geloven.

Same :')

Vertel eens dan?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:28

Ik geloof zeker in geesten. :j
Heb net iets teveel meegemaakt wat niet/heel moeilijk te verklaren is op een andere manier.
Wel ben ik nuchter genoeg om eerst andere oorzaken van bepaalde dingen/verschijnselen uit te zoeken voordat ik ga roepen dat iets door een geest oid is veroorzaakt.

Klein voorbeeldje is dat toen ik ging verhuizen ik een stapel (nog ingeklapte) verhuisdozen had die maar bleef omvallen, ongeacht hoe ik ze neerzette/legde en of ze klem stonden of niet.
Toen ik na de ikweetniethoeveelste keer de dozen weer op hun plek had gezet zei ik 'ik weet dat je er bent, wil je er mee stoppen?' en daarna gebeurde het niet meer. :')
Kan toeval zijn maar wat ik al aangaf was dat daarvoor de stapel ook wel klemgezet stond en de dozen alsnog omvielen.
Ik heb me vaak zat niet veilig gevoeld in dat huis, er hing vaak een wat dreigende/boze sfeer (totdat ik aangaf dat niet prettig te vinden en of ze me alsjeblieft met rust wilden laten; dat dreigende/boze kwam daarna vanuit de benedenwoning), echter was dat niet het geval in bovenstaand voorbeeld. :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:29

Geesten vind ik een groot begrip.

Aanwezigheid ja ...

Een tijd geleden heeft mijn moeder het huis laten reinigen.
Dame heeft toen ook een deel over mij kunnen vertellen. Zonder dat ze mij eigenlijk kende. Dat ik vroeger veel in dat huis heb afgezien. En veel hoofdpijn heb gehad daar.
Dat klopte ook ...
blijkbaar waren er 3 aanwezigheden in het huis. Waaronder een vrouw wat het niet op vrouwen had. Daarom heeft mijn vader er niets van gemerkt.
Ik voelde me ook nooit veilig in dat huis.

Mijn moeder had me niet van te voren ingelicht . En was het mij aan het vertellen. Die aanwezigheid zat op de zolder...
Ik zo : mag ik gokken ? Die kamer om die hoek. En dat was juist.
Ik kon namelijk nooit lang in dat hoekje blijven. Voelde mij daar altijd heel ongemakkelijk.

Als je binnen kwam was het ook ijskoud. Sinds deze dame is geweest voelt dit ook terug heel anders.

Blijkbaar had ik er ook nog een paar aanwezigheden aan mij hangen.
Zat ook toen met medische problemen. Waar ik geen stap mee vooruit kwam tot toen.
Hier hebben we aangewerkt, en het gekke was: dat ik gewoon op de stoel zat. Terwijl de dame in kwestie bezig was . Begon 1 arm helemaal te trillen... kon het niet tegen houden.
Ik heb mij daarna ook echt vrij gevoeld. Een gevoel wat ik echt al lang niet meer had.

Later ging mijn probleem steeds beter ...
Die persoon gaf ook aan dat hij mijn case ook met iemand anders had besproken. En niet snapte dat het toen op eens met sprongen vooruit ging. :')
Ik heb hem wel nooit iets verteld over het bovenstaande.

Als het aan elkaar gelinkt is geen idee. Blijf er ook nuchter in.
Maar dit was wel mijn persoonlijke ervaring.

Dalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:37

Mirre1415 schreef:
Vertel eens dan?

Het is aardig wat, maar ik vertel er een paar.

Dit jaar rond mijn verjaardag lag ik in bed, en werd opeens wakker. Ik lag echt helemaal met mijn dekens om mijn nek omdat ik echt warm en zacht moet liggen :') ik lag met mijn linkerkant naar de muur terwijl ik eigenlijk nooit zo slaap. Mijn hoofd werd koud dus ik dacht eerst dat het de rooster was die soms wind richting het bed blaast. Maar opeens voelde het echt heeel raar :):) Mijn lichaam werd ook koud terwijl ik als een warm broodje was gewikkeld, en het koude ging uhm...door mijn lichaam? Mijn rug en zijkant voelde ook soort statisch. Na 15 seconde ging het weg en ik was niet heel bang, meer van ‘wth is er net gebeurt’. Dus ik keek op mijn ipad om de tijd te zien... 03:00 :roll: ik zei dus tegen ma wat er gebeurd was die ochtend toen ze haar tanden poetste en toen zei ze dat het lichtkoord naast haar aan het bewegen was :evaw:

Ander was paar jaar geleden, ik zat op mijn bed op mijn 3DS te spelen. Was al laat in de avond
Kid you not ik hoorde een meisjesstem in de kamer tegenover mij iets zeggen en toen lachen... gelukkig was ik chill en dacht “He dat is raar”... en toen ging ik verder spelen op mijn 3DS :=

Nog iets toen ik klein was. Wilde mijn adoptie broertje wakker maken ( hij zag trouwens ook iemand in de kamer waar de meisjes stem vandaan kwam, maar toen ik dat meisje hoorde toen was hij alweer terug naar zijn familie ). Wilde hem dus wakker maken om te spelen, was nog best vroeg in de ochtend. Ik hem dus proberen wakker te schudden, en opeens bewogen de lamellen echt raar, alsof iemand zijn hand even *hard* straalde tegen de lamellen. Je weet niet hoe hard ik naar bed rende...ik sprong in bed _O-

Iets dat maybe wel of niet iets raars is, maar ik heb zo 2 kleine raampjes naast de rooster en ik zag daar altijd ( alleen als het donker was ) een gezicht van een man? Ik kon zo de schaduwen van het oog, neus, mond zien enzo. Ik heb echt geen idee hoe dat komt want er zit niks op het plafond wat erop lijkt. Is nu wel 3 jaar ongeveer met een doek erover omdat het anders super heet word in de zomer XD

Ik heb meer maar als jullie meer willen horen, dan typ ik dat straks wel, m’n hand is dood :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:43

Ayasha schreef:
Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde dan wij kunnen waarnemen. :) Wat exact weet ik dan weer niet. Maar er is "iets" dat orde en harmonie houdt in onze wereld. :) Anders zou de aarde nooit tot de harmonie gekomen zijn die ie heeft. :) Een tuin die niet verzorgd wordt vervalt in chaos.

Probleem met deze redenering is dat je beland in "It's turtles all the way down".... ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:57

Ik heb geen ide wat dat betekent maar ik betwijfel zeer dat het echt een probleem is. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:08

Ayasha schreef:
Ik heb geen ide wat dat betekent maar ik betwijfel zeer dat het echt een probleem is. :)

As je gelooft dat dit universum op de rug van een schilpad rust, waar rust dan de schilpad op?
Antwoord "It's turtles all the way down".

In jouw redenering bestaat er een hogere orde die onze realiteit voor chaos behoedt. Maar wàt zorgt ervoor dat die hogere orde niet chaotisch wordt? Een orde dáárboven? Etc etc.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:09

En dat is een probleem omdat? Zolang je geen nood voelt om het geheel uit te pluizen (en die voel ik niet.) is eer geen issue met mijn redenering. Ik zie veel mogelijkheden. Van meerdere tijdlijnen tot meerdere universums enz. Dus voor mij is dat helemaal geen issue gezien ik gewoon mogelijkheden zie. Ik hoef het niet perse uitgedokterd te hebben. En anders kan je nog altijd terug vallen op de 5 godsbewijzen van thomas van Aquino zou het je echt storen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:14

Ayasha, begrijp me niet verkeerd, je mag uiteraard geloven wat je wil.
Ik vertel je wat mijn probleem met die redering is.
Aquino gaf overigens 5 argumenten, géén bewijzen. Van iemand die héél graag wil dat god bestaat. Het zal je niet verbazen dat ik van geen van zijn argumenten onder de indruk ben.