Ik zou zelf bevriezen denk ik. Maar als hij hier buiten aan de deur zou staan en ik boven ben zou ik toch wat op zn hoofd laten vallen bedenk ik me altijd
Nee ik denk dat ik vooral de politie zou bellen en in de badkamer gaan zitten
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
mijn slaapkamer ligt aan mijn woonkamer en als ik verdacht geluid zou horen (mijn katten gaan gegarandeerd blazen) zou ik doodstil in bed blijven liggen en mijn ouders appen om 112 te bellen zodat de inbreker me niet hoort praten. Daar zou ik dan achteraan bellen zodat ik zeker weet dat ze wakker zijn (hun telefoongeluid staat 's nachts altijd aan). Stel ik kom wel oog in oog te staan dan zou ik veel geluid maken, mijn buren bellen dan gegarandeerd de politie 
hij is nooit gepakt. Urona447 schreef:Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.
Magrathea schreef:Urona447 schreef:Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.
Maar dit vind ik dan ook weer raar, stel het is een verward persoon die ooit in jouw huis heeft gewoond en denkt dat ie er nog steeds woont? Dan trap jij die dus in elkaar en bel je niet eens de politie?
Estera schreef:Artikel 53 Sv geeft aan dat bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit een ieder bevoegd is de verdachte aan te houden. Een burger mag een verdachte belemmeren om weg te komen en deze bijvoorbeeld ook in een kamer opsluiten in afwachting van de politie. Ook mag daarbij enige dwang worden toegepast, maar dus geen geweld.
Het is echt, maar dan ook echt iets verstandig op zelf enige vorm van geweld toe te passen, want je pleegt dus zelf een strafbaar feit, hoe begrijpelijk ook. Tenzij inderdaad noodweer of noodweerexces, maar noodweer zegt het al: je kon niet anders dan jezelf verdedigen.
Magrathea schreef:Urona447 schreef:Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.
Maar dit vind ik dan ook weer raar, stel het is een verward persoon die ooit in jouw huis heeft gewoond en denkt dat ie er nog steeds woont? Dan trap jij die dus in elkaar en bel je niet eens de politie?
. Risico op straf(blad) neem ik dan maar voor lief.
PoelieWoelie schreef:Eén van mijn beste vriendinnen en ik hebben een punt waar we nooit uit zullen komen. Regelmatig komt het gesprek hier weer op en laait de (gezonde) discussie weer op.
Stel: je wordt midden in de nacht wakker van een geluid in de woonkamer. Je staat op, loopt naar beneden en staat oog in oog met een inbreker. De vraag is; wat doe je (buiten het feit dat je nooit weet wat je reactie is in zo'n situatie)?
Ik ben van mening dat je in je recht staat als je de inbreker een flinke oplawaai geeft zodat deze knock-out op de grond ligt. Mijn vriendinnetje vindt dat je, ook in deze situatie, absoluut geen geweld mag gebruiken.
Ik zal er even een stelling van maken:
Is het geoorloofd geweld te gebruiken tegen iemand die zonder toestemming in jouw huis komt?
en van mij mogen ze flink bijten