Discussie: inbreker in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:04

Je kan worden vervolgd maar naar mijn idee is het eigenlijk altijd zo dat je wordt vrijgesproken omdat het dan valt onder noodweer.

Ik zou zelf bevriezen denk ik. Maar als hij hier buiten aan de deur zou staan en ik boven ben zou ik toch wat op zn hoofd laten vallen bedenk ik me altijd :')

Nee ik denk dat ik vooral de politie zou bellen en in de badkamer gaan zitten :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:06

Nee dat mag niet, tenzij hij jou zou aanvallen, dan mag je wel proportioneel geweld gebruiken bij het verdedigen.

Verder denk ik niet dat dat ooit mijn reactie zou kunnen zijn, ik zou eerder weglopen, mijzelf opsluiten en dan de politie bellen :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:08

Ik denk dat het stukje dat je naar de woonkamer gaat voor mij al niet van toepassing is := mijn slaapkamer ligt aan mijn woonkamer en als ik verdacht geluid zou horen (mijn katten gaan gegarandeerd blazen) zou ik doodstil in bed blijven liggen en mijn ouders appen om 112 te bellen zodat de inbreker me niet hoort praten. Daar zou ik dan achteraan bellen zodat ik zeker weet dat ze wakker zijn (hun telefoongeluid staat 's nachts altijd aan). Stel ik kom wel oog in oog te staan dan zou ik veel geluid maken, mijn buren bellen dan gegarandeerd de politie :=

Ik zou zelf nooit geweld gebruiken in dit geval. Ik denk dat dat alleen maar een nare situatie veroorzaakt. In de reacties fight, freeze or flight bevries ik absoluut dus ik zou ook niet genoeg kracht hebben op dat moment om 'heldhaftig' op te treden.
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 03-12-20 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:10

Artikel 53 Sv geeft aan dat bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit een ieder bevoegd is de verdachte aan te houden. Een burger mag een verdachte belemmeren om weg te komen en deze bijvoorbeeld ook in een kamer opsluiten in afwachting van de politie. Ook mag daarbij enige dwang worden toegepast, maar dus geen geweld.

Het is echt, maar dan ook echt iets verstandig op zelf enige vorm van geweld toe te passen, want je pleegt dus zelf een strafbaar feit, hoe begrijpelijk ook. Tenzij inderdaad noodweer of noodweerexces, maar noodweer zegt het al: je kon niet anders dan jezelf verdedigen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:13

Probleem met goed opletten voor signalement etc voor de politie, is dat de wetten in Nederland zo krom zijn dat die dief waarschijnlijk niet eens hoeft te zitten voor inbraak in hetgeen wat jou veilig moet laten voelen en waar dus ook al jou hardverdiende dingen staan.
En uberhaupt is gevangenisstraf in Nederland een lachertje, dus of ik die dief dan wat langer zou willen laten boeten... Absoluut!

Zo heb ik ook ooit met mijn vader een dief opgewacht op t weitje waar mijn pony's destijds stonden.
Iedereen blijft met zn jatten van andermans spullen, dieren en geliefden afblijven anders sta ik niet voor mezelf in.

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:24

Ik heb het meegemaakt, en waar ik normaal eigenlijk altijd een watje 1e klas ben, weet ik van mijzelf dat ik bij een inbreker dus heel boos word.

De keer dat ik er een ben tegen gekomen toen stond hij nog buiten aan een van mijn ramen te rommelen, ik stond in huis en de ramen waren dicht maar ik zag hem dus bezig. Ik ben naast hem gaan staan bij dat raam waar hij bezig was, ik was geen moment bezorgd of hij mij iets aan kon doen, sterker nog ik baalde er vooral van dat dat raam nog tussen hem en mij in zat want ik wou hem echt slaan, of op een of andere manier pijn doen. Hij had het in eerste instantie niet eens door dat ik pal voor zijn neus stond want hij was te druk bezig, hij schrok zich dan ook helemaal wild toen hij mij zag, en hij wist niet hoe snel die weg moest komen.

Trouwens, ik had ruim de tijd om hem in mij op te nemen, zijn signalement kon ik zo doorgeven aan de politie. Dat gaf echter 0 resultaat :) hij is nooit gepakt.
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:27

Urona447 schreef:
Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.

Maar dit vind ik dan ook weer raar, stel het is een verward persoon die ooit in jouw huis heeft gewoond en denkt dat ie er nog steeds woont? Dan trap jij die dus in elkaar en bel je niet eens de politie?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:29

Magrathea schreef:
Urona447 schreef:
Ik zou zo iemand zelf persoonlijk uit mijn huis trappen, zou de politie niet inlichten maar het zelf of mijn hond het laten oplossen.

Maar dit vind ik dan ook weer raar, stel het is een verward persoon die ooit in jouw huis heeft gewoond en denkt dat ie er nog steeds woont? Dan trap jij die dus in elkaar en bel je niet eens de politie?

Het gaat over inbrekers en ze heeft het over "zo iemand". Ik denk dat we ervan moeten uitgaan dat iedereen in dit topic, ook Urona447, het heeft over "inbrekers".

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:29

Estera schreef:
Artikel 53 Sv geeft aan dat bij ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit een ieder bevoegd is de verdachte aan te houden. Een burger mag een verdachte belemmeren om weg te komen en deze bijvoorbeeld ook in een kamer opsluiten in afwachting van de politie. Ook mag daarbij enige dwang worden toegepast, maar dus geen geweld.

Het is echt, maar dan ook echt iets verstandig op zelf enige vorm van geweld toe te passen, want je pleegt dus zelf een strafbaar feit, hoe begrijpelijk ook. Tenzij inderdaad noodweer of noodweerexces, maar noodweer zegt het al: je kon niet anders dan jezelf verdedigen.

Rechters zijn daar tegenwoordig wel soepeler in dan enkele jaren geleden. Uit jurisprudentie blijkt dat je nu makkelijker weg komt wanneer je geweld gebruikt.

En terecht wat mij betreft. Van mij mag je ze helemaal total löss slaan. De spullen die ze mee willen nemen is allemaal jammer, maar dat ze mensen hun gevoel van veiligheid in hun eigen huis (!!) afnemen, dat vind ik veel erger. De pakkans is nagenoeg 0, dus we hoeven hier niet op de mensen te rekenen die we ervoor betalen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:30

Magrathea schreef:
Urona447 schreef:

Je herkent t verschil wel tussen een verward persoon of iemand die druk bezig is jou spullen eigen te maken

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:30

Mijn husky zou ze opeten, wens een inbreker succes met mijn 4 honden :+

Als ik echt schrik haal ik uit, dus denk het hier ook? maar zeker weten geen idee

Anoniem

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:33

In Nederland mag je gelukkig iemand op heterdaad als burger staande houden en dus vast houden zodat ze niet weg kunnen. Nu hebben wij thuis een houten stok bij de deur voor het geval dat. Geweld mag niet, maar inbreken mag ook niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:00

Staande houden en vasthouden is nog niet iemand helemaal total loss slaan. Dat is wel nogal een verschil.

Ik merk dat ik minder bang ben geworden. Of meer beschermend naar mijn katten, misschien... Als ik nu iets geks hoor ga ik gewoon kijken, dat deed ik twintig jaar geleden niet. En eerst schreeuwen is altijd een goeie reactie, volgens mij. Zeker als je gewend bent om Z-proeven te lezen en bijbehorend stemgeluid kan produceren. Waar paardrijden al niet goed voor kan zijn :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:03

Ik ben zo'n held die gaat kijken zonder plan, sta ik daar met lege handen in m'n pyjama :') misschien zou dat de inbreker afschrikken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:03

:D Ik zou in de slaapkamer de rookmelder van het plafond halen en op de testknop drukken. Dan gaan in het hele huis alle melders af, omdat ze geschakeld zijn. Reken maar dat ze de benen nemen ~~}>

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:38

Ik zou een mes pakken en naar beneden gaan en tegen mijn dochter zeggen dat ze 112 moet bellen.
Ik vind het zeker wel geoorloofd om geweld te gebruiken tegen iemand die in jouw huis is gekomen op een onwettige manier. Dan moeten ze maar niet inbreken en gewoon een baan zoeken. Ik mag mijn bezittingen verdedigen vind ik zelf.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:44

Dan maar een strafbaar feit, maar ik grijp de inbreker hoogst persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:53

Wij hebben een aantal volledig legale maar indrukwekkende luchtbuksen incl rood target lampje O:) ~~}>

Als hij dan nog geen eieren voor zn leven heeft gekozen dan denk ik dat ik in de aanval ga en hij sowieso een bezoekje mag brengen aan het ziekenhuis.

Heb ooit met inbraak temaken gehad terwijl wij er niet waren en wat dat met je doet is niet te beschrijven. Ik denk niet dat ik het psychisch te boven kom om niets te doen omdat het niet mag :n . Risico op straf(blad) neem ik dan maar voor lief.

Kookaburra
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:00

Allereerst, het kan gevaarlijk worden als je geweld gebruikt tegen een inbreker. Als deze gewapend is kan hij/zou jou ernstig verwonden.

Wettelijk gezien mag je niemand opsluiten. Burgeraanhouding is iets anders. Een inbreker neerhoeken mag ook niet, maar in bepaalde gevallen kun je vrij worden gesproken. Iets met noodweer en jezelf en je bezit beschermen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:02

sevke schreef:
Mijn honden zouden dit dilemma ongetwijfeld voor mij oplossen.

Ja, dit. Drie van onze honden zouden hem of haar ongetwijfeld voorzien van nieuwe piercinggaten en ik zou ze helpen. Hij of zij zal in ieder geval niet lopend het huis verlaten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:06

PoelieWoelie schreef:
Eén van mijn beste vriendinnen en ik hebben een punt waar we nooit uit zullen komen. Regelmatig komt het gesprek hier weer op en laait de (gezonde) discussie weer op.

Stel: je wordt midden in de nacht wakker van een geluid in de woonkamer. Je staat op, loopt naar beneden en staat oog in oog met een inbreker. De vraag is; wat doe je (buiten het feit dat je nooit weet wat je reactie is in zo'n situatie)?

Ik ben van mening dat je in je recht staat als je de inbreker een flinke oplawaai geeft zodat deze knock-out op de grond ligt. Mijn vriendinnetje vindt dat je, ook in deze situatie, absoluut geen geweld mag gebruiken.

Ik zal er even een stelling van maken:

Is het geoorloofd geweld te gebruiken tegen iemand die zonder toestemming in jouw huis komt?

Daar kun je lang over discussiëren, maar een rechter beoordeelt elke individuele situatie.
Het gaat erom of het geweld proportioneel was, of bijvoorbeeld uit zelfverdediging. De omstandigheden worden meegenomen in de beslissing, alsook wie de persoon is die het geweld heeft toegepast (een minderjarige, iemand met ptss, van alles kan een rol spelen)

Los daarvan vind ik het raar dat sommigen hier zeggen dat ze een inbreker invalide zouden willen slaan.
Het is afschuwelijk als er in je woning wordt ingebroken, maar er zijn grenzen lijkt me. Los van dat dit overkomt als stoere praat.
Een woningoverval is weer wat anders, maar alsnog weten we denk ik geen van allen van te voren hoe we zouden reageren. Dat is niet te voorspellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:08

Denk dat mijn honden de inbreker al eerder te pakken hebben, voordat ik überhaupt beneden ben :') en van mij mogen ze flink bijten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:12

Hier zijn gewoon wettelijke regels voor naar juridisch komt een overvaller er vaak mee weg. Schandalig.

Ik zou zeker geweld gebruiken. Anders leren ze het nooit. Maar denk dat de inbreker niet eens binnenkomt.
Onze hond slaapt los beneden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:15

Dat is helemaal niet waar. Weet je überhaupt het verschil tussen een overval en een inbraak? Op een woningoverval staat een pittige gevangenisstraf.

Overigens "leren" ze het ook niet door het toepassen van veel geweld, maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:20

NAV dit topic het weer even aangehaald. Zegt mijn schoonmoeder "als er nu eentje inbreekt en we liggen in bed, dan trek ik mijn nachtpon omhoog. Wees maar zeker dat ze dan gaan rennen"

:)) :')