Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:57

Brainless schreef:
Rennie89 schreef:
In principe is een pensionstal geen openbaar gebouw, dus lijkt mij niet. Een manege zou hier weliswaar misschien onder kunnen vallen maar zelfs dat betwijfel ik omdat je niet zonder afspraak daar komt.

Het is een publieke ruimte.
Stel ze zeggen dan: ok het is privé dus geen publieke ruimte dan mogen er maar 3 mensen per dag komen.
Dat wilt niemand dus wordt het als publieke ruimte aangemerkt omdat er dus verschillende mensen mogen/kunnen komen.

Wij zorgen gewoon onderling dat we met Max 2 op stal zijn. Gaat wel om privestalling.

Devic

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:07

Zou wel makkelijker zijn als knhs dan ook definieert wat onder privéstal en pensionstal verstaan wordt. -O-

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:10

Hier een pensionstalhoudster (40+ paarden). Bij ons gaat de mondkapjesplicht in. Ik heb geen zin om te gaan zoeken naar de mazen in de wet, gewoon opzetten. Het geld alleen in de binnenruimtes en met poetsen, rijden en lesgeven mag hij af. Effectief gezien heb je hem dus niet heel veel op.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 00:12

Hoe reageerden je klanten hier op Utixo? Heb je weerstand gehad?

Ik denk ook niet dat er mazen in de wet zijn. Hooguit de discussie of je een pension of privestal bent.
Ik versta onder privé dat alleen mijn paarden er staan, maar ik zie hier wel dat daar verschillend naar gekeken wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:21

Bizar. Zelfs de wachtkamer van een zorgverlener wordt niet gezien als openbare ruimte... Dus daar hoef je feitelijk geen masker op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:22

Elk bedrijf mag dit voor zichzelf beslissen. Bij mijn huisarts is het ook al een tijd verplicht bij binnenkomst een mondkapje te dragen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:35

BaileyMix schreef:
Even praktisch gezien: hoe wordt dat gehandhaafd dan? Meeste stallen liggen toch wel wat afgelegen.

Waarom is dat een issue? Draag jij alleen een mondkapje omdat dat gehandhaafd wordt... :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:39

Kuggur schreef:
BaileyMix schreef:
Even praktisch gezien: hoe wordt dat gehandhaafd dan? Meeste stallen liggen toch wel wat afgelegen.

Waarom is dat een issue? Draag jij alleen een mondkapje omdat dat gehandhaafd wordt... :+

Ja :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 01:33

imaudy schreef:
Kuggur schreef:

Ja :+

Hahaha +1.
Ja sommige mensen zijn niet echt te foppen als ruim een halfjaar door experts wordt gezegt: 'het is schijnveiligheid' en ineens wordt het een plicht, want het volk wil het..

Nou sorry, 2% van de mensen gebruikt die dingen zorgvuldig. Bij onjuist gebruik draagt het helemaal niets bij aan het verminderen van de verspreiding van het virus.
Ben vanavond nog even gauw grote boodschappen gaan doen.. Zonder mondmasker.. En geen risico op een boete. Ik draag zoiets echt niet vrijwillig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 02:02

Rennie89 schreef:
Elk bedrijf mag dit voor zichzelf beslissen. Bij mijn huisarts is het ook al een tijd verplicht bij binnenkomst een mondkapje te dragen.

Vanaf 1 december niet meer.
Dan moet men ook in een winkel verplicht een mondkapje op.

Bij mijn fysio is het ook verplicht.
Mijn man hoeft hem niet op als hij op zijn werkplek zit (hij werkt nu 100% thuis.. maar het zijn wel de regels op het werk voor de mensen die niet thuis kunnen werken) en ook op mijn werk moet je een mondkapje op behalve als je (uit elkaar) zit in de pauze.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 06:09

Hier is het al een tijdje verplicht er op stal een te dragen. Buiten en als je aan het rijden bent mag hij af. Het is een vrij grote pensionstal maar er is eigenlijk weinig weerstand geweest. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 06:11

cissy schreef:
Hoe dan bijv op je werk op kantoor, wij zitten maar met 5 man op kantoor. Is dat dan ook publieke ruimte?

Nee want jullie zijn geen openbaar gebouw

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:16

Gatver, begint op deze manier steeds meer een politie staat te worden. Ik snap wel dat steeds meer mensen de mazen in de wet opzoeken, want voor de rest mag je bijna niets meer.

Je zou nu haast gaan hopen dat het virus goed zal pieken zodat we er straks zo snel mogelijk van af zijn.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:23

Hier in België is het al maanden verplicht. Sommige stallen werken zelfs met tijdvakken waarin je naar paard kan gaan. Bij ons was dat laatste enkel tijdens de eerste golf.
Bij ons op stal moet hij op zijn als je het terrein betreed, mag pas af als je opgestegen bent en moet terug op zijn als je met de voetjes weer op de grond staat. Zelfs als je alleen op stal bent, moet je hem op. Wij hebben ook controle gehad. Leuk is het dragen van een mondmasker niet, maar je wend er snel aan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:28

Fem schreef:
Feitelijk komt het er op neer wat Minister de Jonge zei:
'Daar waar je de lucht niet kunt zien geldt een mondkapjesplicht'.

In dat geval zou het op stal dus ook gelden (binnen).

Dat zou dus betekenen dat ik tijdens het rijden in onze half open binnenbak een mondkapje op moet -O-

En geldt dit dan ook als je alleen bent, of pas wanneer er meerdere mensen in die ruimte zijn?

[edit] Nevermind, ik zie het al gelukkig :)

4. IK HEB EEN OVERDEKTE BUITENRIJBAAN. GELDT DIT ALS BINNEN- OF ALS BUITENRUIMTE?
Rijksoverheid ziet een overkapping als een binnenaccommodatie. Voor een overdekte buitenrijbaan geldt daarom dezelfde regels als voor de binnenaccommodatie.

5. IS HET DRAGEN VAN EEN MONDKAPJE VERPLICHT TIJDENS HET PAARDRIJDEN?
Tijdens het paardrijden is het dragen van een mondkapje niet verplicht. Daarvoor en daarna is het dragen van een mondkapje in de accommodatie wel verplicht.

7. MOET ER EEN MONDKAPJE WORDEN GEDRAGEN TIJDENS HET OP- OF AFZADELEN OF KLAARZETTEN VAN MATERIAAL VOOR EEN LES OF TRAINING?
Ja, tijdens de verplaatsmomenten in de paardensportaccommodatie moet een mondkapje worden gedragen. Indien de ruiter zich op een vaste plek (bijvoorbeeld een stal of poetsplaats) bevindt en 1,5 meter afstand tot andere personen kan houden, hoeft hij/zij geen mondkapje te dragen.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 01-12-20 07:33, in het totaal 2 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:30

Maar dit handhaven is ook een ding hè? De politie mag volgens mij niet zomaar een stal binnen vallen om te komen controleren op mondkapjes. Als de stal een afgesloten erf heeft (met bvb een hek) kan dat al helemaal niet, toch? Hebben ze vermoedens dat mensen zich op een terrein niet aan de regels houden, dan moeten ze toch eerst met een bevel tot huiszoeking komen?

@poetser: In NL hoeft het masker in de buitenlucht sws niet op, tenzij het een bushalte of andere openbare buitenruimte is waar wel eens veel mensen samenkomen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:36

In de verklaring van de KNHS en FNRS stond ook dat als een ruiter binnen op een vaste plek bezig is (stal, poetsplaats) en hij/zij kan 1,5 meter afstand houden van anderen, dat er dan geen mondkapje gedragen hoeft te worden.
Dus stal uitmesten = geen kapje
Kruiwagen door de stalgang naar buiten rijden = wel kapje
Buiten met de kruiwagen naar de mesthoop rijden = geen kapje

Het is net als op mijn werk in de rustruimte (Schiphol), waar deze regels al langer gelden:
In de rustruimte voor personeel zitten op 1,5meter afstand = geen mondkapje
In de rustruimte voor personeel lopen (bvb naar de koffiemachine of de uitgang) = Wel mondkapje

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:01

Blussem schreef:
publiek is hier niet welkom op stal, dus geen mondkapje.
En weet niet wie laats op het gemeente huis is geweest want hier draagt geen enkel ambtenaar een mondkapje op het gemeentehuis. Het is burgertjes pesten geworden met dit soort regels.

Ik deze week. Zonder mondkapje kom je niet binnen en alle ambtenaren werken al vanaf half maart thuis.
Degene die in het gebouw zijn dragen allemaal een mondkapje anders worden ze naar buiten gezet door de beveiliging.

Ik zou op stal gewoon eentje opzetten, zie de regels van de KNHS. We moeten echt een keer van Covid af en dat kunnen we alleen als iedereen een beetje de verantwoordelijkheid in het probleem neemt

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:04

Op onze stal (nouja...onze...we staan er als pensionklant) moet het nu ook, cf de richtlijnen van de KNHS. Geen enkel probleem mee. Het is wel redelijk veel afwisselen tussen buiten/binnen dus ik denk dat ik 'm uiteindelijk gewoon maar op houd. Behalve dan met rijden en longeren, en misschien met uitmesten afhankelijk van hoe erg m'n bril daarbij beslaat.
Ik ben allang blij dat we gewoon bij ons paard kunnen blijven komen en daar gewoon alles kunnen doen wat we willen, zonder tijdvak of wat dan ook.

Op mijn werk (al werk ik nu voor 80/90 % thuis) gold al langer: mondkapje op zodra je in publiek gedeelte bent, daarbuiten mag het af. En in de supermarkt etc. droeg ik hem al, dus dat het nu ook op stal moet kan er ook nog wel bij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:18

Wij hebben buitenstallen en een buitenbak, dus dan is het niet verplicht. Al had onze stalhouder het toch niet verplicht gesteld gok ik zo

Zadelkamer etc daar zouden we hem wel op moeten.
Gelukkig een kleine stalling waar je prima kan zijn zonder andere

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:25

Ik woon niet in Nederland, maar bij ons op stal is het verplicht. In Italië is het überhaupt overal verplicht (althans, onze regio is in lockdown dus dan geldt dat) ook als je in je eentje een rondje door t dorp wil wandelen.

Bij ons op stal moet je je mondkapje op, tenzij je aan het werk bent met je paard of lesgeeft. Iedereen doet dat hier ook netjes.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 08:28

mairead schreef:
Maar dit handhaven is ook een ding hè? De politie mag volgens mij niet zomaar een stal binnen vallen om te komen controleren op mondkapjes. Als de stal een afgesloten erf heeft (met bvb een hek) kan dat al helemaal niet, toch? Hebben ze vermoedens dat mensen zich op een terrein niet aan de regels houden, dan moeten ze toch eerst met een bevel tot huiszoeking komen?
.

Sowieso is een stal geen woning dus gelden daar andere regels voor. En de spoedwetgeving maakt nu ook meer mogelijk.
Bovendien ga je er niet van uit dat de verantwoordelijkheid van het handhaving enkel bij de politie ligt en dat is zeker niet zo. Deze ligt in de eerste plaats bij de BOA van de gemeente. Deze zijn naast BOA ook toezichthouders en kunnen op grond van toezichthoudende bevoegdheden ook zichzelf toegang verschaffen tot bijvoorbeeld schuren, stallen en bijgebouwen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:30

Devic schreef:
Zou wel makkelijker zijn als knhs dan ook definieert wat onder privéstal en pensionstal verstaan wordt. -O-

Dit. Ik snap niet dat ze daarin zo onduidelijk zijn, terwijl juist deze vraag zo van belang is. Ik vind ze wel vaker slap in communicatie, dus het verbaast me niets.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:31

En nu de hamvraag; wanneer valt een stal onder een privé accommodatie en wanneer niet.
Vind dat ze hier wel wat duidelijker over mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 01-12-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verplaatst vanuit VN topic.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:31

tamary schreef:
Rennie89 schreef:
In principe is een pensionstal geen openbaar gebouw, dus lijkt mij niet. Een manege zou hier weliswaar misschien onder kunnen vallen maar zelfs dat betwijfel ik omdat je niet zonder afspraak daar komt.

Fysio kom je ook op afspraak en daar is het ook verplicht.

Bij mijn fysio is het niet verplicht, maar wel gewaardeerd.