Baby buiten laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:47

Mijn dochter heeft de eerste 1,5 jaar buiten geslapen. We wonen in Zweeds Lapland waar buiten slapen heel normaal is. Alleen als het kouder dan -20 was sliep ze binnen.
‘Zitwagen’ met ligfunctie, geschikte voetenzak, regenhoes eroverheen. Goede muts en wanten.
Ze sliep buiten minstens 2x maar vaak 3x zo lang als binnen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:55

Marie111 schreef:
O, ja. Over het koud hebben. Ik stopte ze altijd lekker in. Dus dekentjes/dekbedje lekker tot over de schouders.
Ze sliepen altijd heel rustig en in de wagen was er al helemaal geen kans om onder de dekens te komen.

Mijn dochter raakte domweg onderkoeld in een dik gevoerde kinderwagen, eventjes de kerstmarkt op...

En dan ook nog (een andere keer) het KDV willen dat ze lekker naar buiten gaat, nadat ze al koud was van de lange fietstocht naar het KDV... ik had haar acuut van dat KDV gehaald als ze ook nog eens haar buiten zouden laten slapen. :')

Marie111

Re: Baby buiten laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:18

Bij heel koud weer legde ik oer ook wel eens een kruik bij

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:08

Marie111 schreef:
Destijds (24 en 22 jaar geleden) sliepen onze dochters ook overdag buiten in de kinderwagen. En wel tot 10 maanden. En ja toen lagen ze "klem" als ze languit zouden liggen , maar daar gaven ze niks om, want babies liggen nooit languit. Altijd met kromme beentjes.
Verder lagen ze altijd met het hoofd tegen het hoofdeind van hun bedje (deden ze zelf), dus dat was in de wagen ook geen probleem.

Ik was niet bang dat ze eruit zouden vallen, omdat ik hun slaappatroon goed kende en ook als ze wakker waren ze rustig bleven liggen kijken naar naar de wagenspanner aan de bak.

Dus ik zou zeggen, houd gewoon nog even vol. Ze passen langer in de wagenbak dan je denkt. Het is ook nog eens heel gezond.
En ik vond het heel gemakkelijk. Kon zo de wagen naar buiten rijden, als ik even wilde wandelen of boodschappen doen.

Volgens mij zijn wagenbakken tegenwoordig kleiner dan vroeger, nu passen ze vaak met 6 maanden exht al nirt meer :=

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:14

Een lutje potje/buiten slaap huisje. Ideaal
Ik zie dat je in Drenthe woont ;) Ik heb er één met het voornemen deze volgend voorjaar te verkopen maar mag eventueel nu ook wel. Bij interesse mag je mij een pb sturen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:25

Marisje76 schreef:
Ik werk op een kinderdagverblijf en ook hier slapen kinderen buiten. Kinderen slapen veel beter door omgevingsgeluiden en frisse lucht.
Wij hebben idd model lutjepotje die zijn 3 kanten dicht dus het tocht er nooit in dat is wel een voorwaarde.
Bij hele hoge temperaturen of als het zwaar vriest dan liggen de kinderen binnen. Verder idd een skipakje aan met evt. Handschoenen en mutsje..heerlijk onze ouders deden dit vroeger ook zo..tenminste mijn generatie ;)

frisse lucht???? meen je dat???? met huidige metingen van luchtvervuiling???
zijn ook zat kinderen overleden ik moet het niet merken is net zo maf als een dier aan de ketting buiten alle dag van het jaar.

kind zou wel door de buitengeluiden heen slapen maar een vader aan de telefoon houdt um wakker ja duhhhhhh ik sliep vroeger door een concert van hard rock bands heen, tis maar net wat je gewend bent.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:32

Frisse lucht krijg je ook door een raam open te zetten en de deur te sluiten. Hoeft dat kindje toch niet buiten voor de liggen? Ik lig hier naast een raam met dubbel dekbed en heb het regelmatig nog steeds koud. Ik las het bericht echt even verbaasd, buiten slapen in een kinderwagen omdat vader moet bellen?..
Zelfs met een dier vind ik het belachelijk. Warmere landen, oke, kan ik nog vatten, maar volgens mij woont ts in Nl waar het nu rond de 7-8 graden word.
Maargoed, verder geen tips... Als die slaapkamer bijna af is zou ik maar gewoon flink opschieten en daarop wachten..
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 29-11-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:32

Ik slaap ook altijd zo goed als buiten ( 5 ramen op de slaapkamer en allemaal tegen elkaar open) en het lijkt mij heerlijk voor baby's om goed ingepakt in de frisse lucht te slapen. Hopelijk vind je een fijne oplossing!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:39

Wat een aantal overdreven reacties van mensen. Als dat kind gewoon lekker slaapt buiten wat is er dan in hemelsnaam mis mee?

Een lutjepotje is ideaal inderdaad. Veel veiliger om in te slapen dan een kinderwagen.
Met dit weer kan een kind nog prima buiten slapen, met extreme kou of hitte, mist of harde wind dan weer niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:54

Bij onze lokale kinderopvang wordt het ook al lang aangeboden.

Ik ben er zeker niet op tegen. Mits ze niet in de walm van hout gestookte kachels liggen of naast een drukke weg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:59

Gewoon lekker een campingbedje onder je veranda zetten. Vooral niet te moeilijk denken. En als het nog kouder wordt lekker met een skipakje aan. Schapenvacht over het matras heen. Heel gezond!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 29-11-20 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:00

gabyfedde schreef:
Mijn dochter heeft de eerste 1,5 jaar buiten geslapen. We wonen in Zweeds Lapland waar buiten slapen heel normaal is. Alleen als het kouder dan -20 was sliep ze binnen.
‘Zitwagen’ met ligfunctie, geschikte voetenzak, regenhoes eroverheen. Goede muts en wanten.
Ze sliep buiten minstens 2x maar vaak 3x zo lang als binnen.

<3

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:10

Onze baby heeft overdag in de kinderwagen geslapen tot 4 maanden denk ik. We reden dan rondjes met haar door de woonkamer tot ze sliep en daarna reden we haar de gang in en deden de deur dicht. Misschien is dat een optie? Buiten slapen zou ik zelf niet doen..

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:16

Mijn kinderen slapen buiten op het kinderdagverblijf in een soort van 'konijnenhok' met gaas ervoor. Ze hebben speciale slaapzakken om kinderen op de kou te kleden. Lekker gezond buitenlucht, wel eerst goed in verdiepen natuurlijk.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:20

Buiten slapen is heerlijk! Ik had het als harde eis voor een kinderopvang. Als er geen buitenbedje was, ging mijn dochter er niet heen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:23

Wat een rare reacties van sommigen hier. Als het goed werkt dan is het toch prima? :+ Het is dat we tegenwoordig lekker warme huizen kunnen hebben, maar dat was vroeger ook echt niet altijd het geval (slaapkamer werd ook echt niet altijd verwarmd, en nog steeds soms niet).
Ik vind het heel interessant om te lezen, al heb ik niet eens kinderen. Geen idee dat dit een ding is, maar kan me er best wat bij voorstellen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:25

Mazida schreef:
Mijn kinderen slapen buiten op het kinderdagverblijf in een soort van 'konijnenhok' met gaas ervoor. Ze hebben speciale slaapzakken om kinderen op de kou te kleden. Lekker gezond buitenlucht, wel eerst goed in verdiepen natuurlijk.

Ik heb geen verstand van kinderen,maar dit topic verbaast me.Je gaat met het huidige koude weer kinderen toch niet buiten laten slapen? In de Tropen kan dat wel maar niet in Nederland vind ik.Zelfs Eskimo's hebben een iglo.Je gaat zelf nu toch ook niet buiten slapen?Lekkere kinderdagverblijven zeg.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:25

Hannanas schreef:
Gewoon lekker een campingbedje onder je veranda zetten. Vooral niet te moeilijk denken. En als het nog kouder wordt lekker met een skipakje aan. Schapenvacht over het matras heen. Heel gezond!

Zou ik niet zo snel voor kiezen ivm tocht. Lutjepotje lijkt me de beste en meest veilige optie. Doet het kdv hier in de buurt ook.

Wat een belachelijke reactie speurneus. Heeft helemaal niks te maken met een hond aan de ketting. Als het echt niet veilig was zouden ze het op kinderdagverblijven echt niet toestaan ;)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:27

Ik zou willen dat wij dat vroeger op kdv hadden. Daar rook het altijd muf, kan ook niet gezond zijn. Ik denk zeker dat het kan als je je er even in verdiept. In de noordelijke landen is dit ook gebruikelijk

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:29

Er gaat een compleet nieuwe wereld voor mij open.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:35

Op de opvang waar mijn dochter zit hebben ze binnen en buiten bedden.

Mijn dochter is nu 3 jaar en kan dus zelf kiezen.
De middag slaapt ze daar nog regelmatig.
Ze kijken gewoon naar de temperatuur eb daar worden ze op gekleed.
Mijn dochter duimt dus in de winter slaapt ze niet buiten ze kan dan geen handschoentjes aan.

Ik was er eerst wat op tegen en vond het maar eng en niks.
Maar ze slaapt er altijd goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:35

Jolien87 schreef:
Er gaat een compleet nieuwe wereld voor mij open.

Dit :')

Al snap ik het op zich wel, frisse lucht is toch beter als benauwde binnen lucht. In mijn nieuwe huis gaan we ook een' buitenslaapkamer' maken. Al hoop ik wel dat die er niet als een konijnenhok uit gaat zien :') en slaap ik in de winter lekker binnen, wel met het raam open.

Als dat kind beter slaapt buiten, waarom niet. Kun je niet een bed met deksel maken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:37

Gewoon doen maar niet in en campingbedje , te dicht bij de grond vanwege optrekkende koude. Mijn ouders woonden midden in de bossen en zelfs ik sliep buiten overdag als baby. Ouderwetse hoge kinderwagen en mijn moeder legde een kruik bij het voeteneinde. Zelfs in de winter geen probleem en dat is bijna 60 jaar geleden. Wel vertelde ze me dat je met laagjes kleding moest werken. Dat zal ook de reden zijn dat 1 dikke voetenzak soms niet voldoende is. Mijn vader heeft voor onze kids ook een verhoogd bed getimmerd en daar lag ook nog een afdek rek met gaas overheen. Zodat onze katten er niet bij in sprongen .

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:37

anjali schreef:
Ik heb geen verstand van kinderen,maar dit topic verbaast me.Je gaat met het huidige koude weer kinderen toch niet buiten laten slapen? In de Tropen kan dat wel maar niet in Nederland vind ik.Zelfs Eskimo's hebben een iglo.Je gaat zelf nu toch ook niet buiten slapen?Lekkere kinderdagverblijven zeg.

Lees dit stuk anjali, daarin wordt het besproken en misschien duidelijker. Het is overgewaaid vanuit Scandinavië, bij de eskimo’s zullen de temperaturen beduidend langer lager liggen. Juist goed dat de kinderdagverblijven hierop inspelen :j

bowena_84Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:43

Hier ook twee kindjes die buiten heerlijk sliepen! Wel alleen als ze tijdens het wandelen in slaap waren gevallen, verder sliepen ze vrijwel alleen maar op mij :+ Maar buiten regen ze met gemak een paar cyclussen aan elkaar.
Het is inderdaad helemaal niet gek om een kindje buiten te laten slapen. Ik snap dat het in deze tijd van thuiswerken even puzzelen is. Als jou kleintje lekker buiten slaap, zo laten tot alles klaar is.
Ik zou dan ook voor een tweedehands lutjepot gaan of toch nog even rekken in de wagen. Campingbedje word veel te koud. Lekker warm aankleden, kruik bij de voetjes en zorgen dat hij uit de wind staat.
Sommige reacties hier zijn wel een beetje bizar :=