Minuren zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Minuren zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:10

Ik heb inmiddels al 2 jaar een vast weekend waar ik in werk, dat zij me zonder overleg in een ander weekend stoppen is toch niet mijn fout en daarmee mijn probleem?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:11

Meestal wordt begonnen met het roosteren van de collega's met de meeste uren.
Er moet immers ook rekening gehouden worden met de arbeidstijdenwet. Je kan niet na een nachtdienst een dag- of avonddienst inplannen.
Iemand met maar 2 diensten per maand, is er dan vaak om de gaten op te vullen.
Een werkgever moet redelijkerwijs rekening houden met de wensen van de medewerker.
Maar dat betekent niet, dat je zelf mag/kan bepalen wanneer je werkt.

Note:
Ze geven het ruim van te voren aan en bieden je andere dagen aan. 31 dagen in de maand, daarvan kan je toch wel 2 andere dagen werken, dan dat éne weekeind?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:14

Wij mogen maar 1 vaste roosteraanvraag hebben. Dus ja indirect zou dat kunnen betekenen dat je weekenden gewisseld worden als dat roostertechnisch beter uit komt, zoals Electra ook al aangeeft.

Ook geef je zelf aan dat maar 4 uur werkt in de week, dan moeten die andere uren toch wel ergens op te vangen zijn om te werken wanneer het je wel uitkomt?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:16

Kimbers schreef:
Ik heb inmiddels al 2 jaar een vast weekend waar ik in werk, dat zij me zonder overleg in een ander weekend stoppen is toch niet mijn fout en daarmee mijn probleem?

Kan het niet mis gegaan zijn omdat dit jaar 53 weken heeft qua nummering?
Dus als jij dit jaar bv. alle even weken gewerkt heb, zou je volgend jaar alle oneven moeten werken om in hetzelfde ritme te blijven

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 21:25

Als ze het hadden gepland zoals jij zegt was er niks aan de hand geweest kelan. Ze laten alleen de weken zoals het is, dus de mensen die dit jaar de even weken werken, werken ook volgend jaar de even weken.

Vind het bijzonder in de zorg dat je je maar aan te passen hebt aan de planning. Ik snap wel dat veel mensen uit de zorg stappen.
Mijn privé is namelijk niet zo soepel, ik heb 2 jonge kinderen, ben alleenstaand dus ik moet het wel hebben van een goede planning.

En zoals gezegd, het gaat me niet om dat ik me zorgen maak om de minuren, ik vind dit alleen een bijzonder manier van plannen. Als vaste werkdagen (ik werk al 2 jaar hetzelfde weekend) veranderen is het imo niet meer dan normaal dat dit in overleg gebeurd, mensen hebben namelijk ook nog een privé. Mijn moeder is ook planner in de zorg en daar gaat het absoluut niet zo.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:31

Bij iedereen?
Dan heeft de planner zich denk ik inderdaad niet gerealiseerd dat 2020 een week 53 heeft. En dat om in hetzelfde ritme te blijven, je dus van oneven naar even over moet. En andersom.
Beetje heel suf wel :o

En al je collega's vinden dat geen probleem? Of is er iemad met wie je evt. kan ruilen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:37

Naar mijn ervaring wordt er altijd rekening gehouden met de wensen van medewerkers, maar als dat er honderden of zelfs duizenden zijn, is dat niet altijd mogelijk voor 100%.
Zeker niet voor medewerkers met meer uren.
Maar als je hierover in gesprek gaat met je leidinggevende of planner en je legt het uit, dan kunnen ze dit misschien best wel regelen vanaf februari.
Of mogen jullie onderling ruilen? Misschien is dat voor een ander ook wel gunstig.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:38

Je weet toch wat je voor contract hebt? Of je volgens de jaar uren systematiek werkt of niet?

In de cao staat alles super duidelijk uitgelegd. Ook wat je moet doen als je minder dan je contracturen wordt ingeroosterd.

Het is wel vervelend dat de planners dus eigenlijk precies jouw beschikbaarheid kennen en het nu dus anders dan anders inplannen.

Maar dan nog, als je niet op papier hebt staan dat je het ene weekend wel en het andere weekend niet beschikbaar bent, dan heb je geen poot om op te staan.

En wordt het rooster voor het hele jaar vooruit gemaakt of gaat dat per maand?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:45

Bij onze instelling werken ruim 14.000 medewerkers en niemand heeft de dagen vermeld staan in zijn/haar overeenkomst. Alleen het deeltijdpercentage/contracturen.
Er wordt geroosterd volgens jaarsystematiek en er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met je voorkeuren/wensen. Afhankelijk van je deeltijdpercentage mag je 1 of 2 dagen per week aangeven, dat je juist wel of juist niet ingeroosterd kan worden, zeker met kinderen.
Alleen is de ene leidinggevende of planner daar wat strenger in, dan de andere.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:55

ruitje schreef:
Jester_ schreef:
Dat mag niet. Wij hadden met ons basis rooster ook standaard min uren (al waren dat er 6 per maand) en iedereen liep daar op vast en na uitzoeken mocht dat niet. Het is hun verantwoording, niet de joune

Dat mag wel, als er met een jaarurensysteem gewerkt word.

TS: wat een probleem kan gaan worden is als dit te lang duurt, je veel minuren gaat opbouwen.

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
- Je word heel veel ingezet als anderen op vakantie zijn en draait dus bepaalde periodes veel meer dan anderen.

-In bovenstaande situatie zeg jij vaak nee, omdat je niet kan, in dat geval kan de werkgever gaan aangeven dat de minuren voor jezelf zijn omdat zij jou wel aanbieden om te werken maar jij zelf niet kan.

Mijn advies zou zijn om nu te mailen met welke dagen jij allemaal beschikbaar bent deze maand, dat je je zorgen maakt om je minuren omdat je in de andere maanden dit niet kan inhalen :)

Wat bedoel je met een jaarurensysteem?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:59

Jaarurensysteem is dat je op jaarbasis een x aantal uur moet werken en de werkgever jou flexibel kan inplannen. Ik heb iets van 1600nog wat uur. Dat komt neer op 32 uur per week. Alleen ik werk niet letterlijk die 32 uur per week. De ene week werk ik bijv 45 uur en de andere maar 19 uur bijv. Als ik aan het eind van het jaar maar uitkom op die 1600nog wat uur. Wel heb ik een vast basissalaris wat gebaseerd is op die 32 uur per week.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:06

Olympia schreef:
Jaarurensysteem is dat je op jaarbasis een x aantal uur moet werken en de werkgever jou flexibel kan inplannen. Ik heb iets van 1600nog wat uur. Dat komt neer op 32 uur per week. Alleen ik werk niet letterlijk die 32 uur per week. De ene week werk ik bijv 45 uur en de andere maar 19 uur bijv. Als ik aan het eind van het jaar maar uitkom op die 1600nog wat uur. Wel heb ik een vast basissalaris wat gebaseerd is op die 32 uur per week.

Goed uitgelegd ! Zo werkt het bij ons ook.