Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:27

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk eerder dat de kans op pesten groter is als je hem in jouw stijl dwingt.
En zelfs al wordt je gepest is het belangrijk om achter je keuze te staan. Ik weet nog dat ik vroeger bloemenpanties onder een korte broek had en dan van die meter hoge schoenzolen, zag er niet uit waarschijnlijk. Zelfs al zei iemand daar wat van (ik werd best wel vaak gepest): het was mijn gekozen identiteit dus ik voelde me daar sterk in :)

Ja wat een onzin hoor.... als ze je willen pesten vinden ze daar altijd wel iets voor.

Misschien ben ik ook ouderwets maat ik mocht echt bepaalde "hippe" kleding of schoenen oid niet aan, nog nooit in me op gekomen om het mee naar school te smokkelen (mijn tas was al vol genoeg). We hebben het altijd maat over dat de jeugd van tegenwoordig niet meer is opgevoed, maar als ze dus zelf alle soorten kleding mogen aantrekken dan snap ik ook wel waarom :+

Ik ben Toch blij dat ik mezelf gewoon mocht uiten met mijn kleding hoor, en dan ben ik inmiddels al weer veertig
Maar ik mocht gewoon als alternatieveling en gothje de straat op en naar school
Puberen is jezelf ontdekken en leren kennen
En anders gekleed gaan dan je ouders heel graag zouden willen is daar een onderdeel van
Mogen daar grenzen aan gesteld worden?
Absoluut
maar het gaat om een joggingbroek,

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:28

troi schreef:
Primair is het natuurlijk mijn angst dat hij gepest zal worden. Maar wellicht moet ik dat risico meer bij hem neerleggen.

Heb je dit ook al eens naar hem uitgesproken? Kan me voorstellen dat dit een mooi begin is voor een gesprek over waarom hij de kleding draagt die hij draagt.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:34

Lastig he? Ik houd ook van nette kleding en houdt niet van jogging broeken. Toch heeft 1 van onze zonen alleen maar jogging broeken. Het scheelt dat je tegenwoordig ook nette jogging broeken hebt... hij vindt strakke broeken echt niet fijn en uiteindelijk moet hij er in lopen denk ik dan.

Voor al ons kinderen , ook de pubers geldt: je kleedt je netjes, d.w.z. geen navel truitjes, geen sexy uitdagende kleding, geen decolleté, geen super strakke of super korte kleding. Je kleding moet schoon zijn en netjes, en ik
wil dat ze zich netjes verzorgen qua haar e.d. zoon heeft ook een poosje zo'n kak kapsel gehad, vind ik ook niet mooi maar hij wel, dus prima. Verder mogen ze dragen wat ze willen ook al vindt ik het zelf afschuwelijk, ( zoals gaten in de kleding, vreselijk maar iedereen heeft het) . Wij bepalen wat niet mag zeg ik altijd en dan mogen ze binnen die grenzen bepalen wat ze willen of mooi vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:36

Vanillia schreef:
troi schreef:
Primair is het natuurlijk mijn angst dat hij gepest zal worden. Maar wellicht moet ik dat risico meer bij hem neerleggen.

Heb je dit ook al eens naar hem uitgesproken? Kan me voorstellen dat dit een mooi begin is voor een gesprek over waarom hij de kleding draagt die hij draagt.
Maar waarom wil je dat per se weten als ouder? Ik vond die kleding toentertijd mooi en voelde me er prettig in, dat is de enige reden. Mezelf er continu over moeten verantwoorden tegenover m.n. mijn moeder (en dus die constante afkeuring krijgen), terwijl ik er niets of niemand kwaad mee deed, was veel pijnlijker dan klasgenootjes die af en toe gekscherend zeiden “o, ben je nu gothic?” en vervolgens gezellig met me mee naar huis fietsten, waarbij ik hen ook regelmatig een beetje plaagde met allerhande dingen.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:39

Puberneefje gaat elke dag naar school in een trainings/joggingbroek en sneakers. Nou is het een fanatiek voetballer en draagt hij meestal zijn trainingsbroeken van Ajax of Barcelona, hij draagt ook gewoon simpele zwarte joggingbroeken.

Ik zou hem lekker laten. Ik was op school echt een meeloper en heb van alles gedragen waar je je nu dood voor zou schamen. Ik heb er niets aan overgehouden en ik ben daar nooit om gepest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:44

Wij mochten vroeger aantrekken wat we wilde, ook met ons haar mochten we doen wat we leuk vonden. De grens lag bij piercings en tatoeages.
Aparte kleding is inderdaad gewoon een fase, of mode. Ik zou me er niet druk om maken. Inderdaad eens samen gaan winkelen, een paar nette schoenen/snowboots uitzoeken en een nette trainingsbroek die hij zelf ook leuk vindt. En dan is t wachten op de nieuwe mode of fase :))

Mijn vriend vertelt wel eens dat hij vroeger ook in trainingspak naar school ging. Even later kwam de gabbermode, en toen vond ie er niks meer aan. En inmiddels loopt ie er altijd tiptop bij in nette kleding en puntschoenen, dus ik zou me geen zorgen maken :))

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:45

Ik mocht in mijn pubertijd dragen wat ik wilde, en ik wilde alternatief. Ben heel blij dat mijn ouders daar ruimte voor gaven en als jouw puber in joggingbroek wil denk ik dat je er nog makkelijk vanaf komt _O-

Zolang z'n spullen schoon zijn, z'n haren gekamd en z'n tanden gepoetst zou ik er niet teveel bovenop zitten. Tegen de tijd dat hij een vriend of vriendin krijgt zal hij zich vast netter willen gaan kleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:46

merkkleding op marktplaats (vast nog meer site's), ideaal om tegen schappelijke prijzen merkkleding te kopen, als dan de schaar er in gaat is het minder erg

een opmerking van mijn moeder als ik weer eens mopperde op mijn tiener kinderen: de koe vergeet zo makkelijk dat het ook kalf geweest is

de jeugd van nu is anders maar doet wat wij ook deden,
gelukkig is het allemaal goed gekomen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:47

Ik mocht als puber ook niet in een naveltruitje en kort rokje met kniekousen naar school. Oké mam, dan doe ik er wel een lang overhemd en een legging overheen. Die uitging zodra ik de hoek om was. Ik had een hele 2e kledingkast in mijn locker liggen.

Verbieden heeft echt geen nut op die leeftijd. Loslaten en je kind in zijn waarde laten des te meer. Of het nu meelopen met de meute is of juist tegen de stroom inzwemmen, laat gaan, toon af en toe interesse in zijn keuzes, zucht eens diep and just hope for the best. Het komt wel goed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:48

Ik vind het ook een vreselijk gezicht hoor, in een training/joggingbroek naar school. En dan zie je er bij school ook nog bijlopen met adidas badslippers eronder _O-

Maar op school is het hier redelijk normaal, maar is echt niet dat iedereen er zo bijloopt.

Thuis heb ik dr nooit een probleem van gemaakt, maar naar school mocht het van mij niet. Nu is het al een paar jaar terug dat mijn oudste naar de middelbare ging en toen zag je het minder tot niet dan nu.
Mijn jongste die er nu nog wel op school zit zal het echt niet doen, uit haar zelf niet. Ze vind het geen gezicht. En ze draagt het wel, alleen niet op school

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:50

Het is momenteel de Reinders trend, door die stomme zusjes _O- maar het is ook iets wat altijd weer terugkomt ofzo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:52

Maartje1990 schreef:
upendo schreef:
Wat voor gevolgen heeft het voor hem of jou als hij in de door hem gekozen kleding naar school gaat? :)

En wat voor gevolgen heeft het voor hem of voor jou als hij in de door de moeder goedgekeurde kleding naar school gaat?

Een trauma, moeder moet ruimte geven voor eigen ontwikkeling. Nu is het kleding straks zeker zijn eerste vriendinnetje/vriendje die gekeurd moet worden door moeders.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:54

zolang de 'schoolregels' niet overtreden worden (bij ons mocht je bijv best korte broeken of rokken aan, maar dan wel met een lengte die minimaal tot 10cm boven de knie kwam, langer mocht uiteraard, en je mocht wel een top aan met brede banden, maar geen spaghettibandjes, schouders moesten bedekt), en het niet gaat om permanente uitingen zoals tattoos op minderjarige leeftijd: leef je uit ;)
Ik heb ook echt wel dingen gedragen die ik nu niet meer zou dragen...

Echwel

Re: Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:57

Lekker laten gaan, over 30 jaar ziet hij foto's en denkt hij man wat zag ik er raar uit, hebben wij toch ook?

Ik heb foto's dat ik wijde broek aan had, bos krullen enz... zou mij nu doodschamen

Kaka

Re: Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:59

Over 30 jaar ziet hij foto's en denkt hij: hé, daar zie ik de jeugd nu weer in langsfietsen :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:00

Mkango schreef:
Maar waarom wil je dat per se weten als ouder? Ik vond die kleding toentertijd mooi en voelde me er prettig in, dat is de enige reden. Mezelf er continu over moeten verantwoorden tegenover m.n. mijn moeder (en dus die constante afkeuring krijgen), terwijl ik er niets of niemand kwaad mee deed, was veel pijnlijker dan klasgenootjes die af en toe gekscherend zeiden “o, ben je nu gothic?” en vervolgens gezellig met me mee naar huis fietsten, waarbij ik hen ook regelmatig een beetje plaagde met allerhande dingen.

Sinds wanneer staat een gesprek voeren gelijk aan 'je continu moeten verantwoorden'? Iik vond het altijd prettig om met mijn ouders gewoon open over dit soort dingen te kunnen praten. Die waren in 9 van de 10 gevallen niet afkeurend, maar gewoon geïnteresseerd.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:04

Dochter van nu 24 was zo gothic en alternatief als maar kan ( inclusief snowboots in de zomer) lekker laten gaan. Ze is nu juf en gaat super strak met jasje en nette broek aan het werk.

Zoon 13 heeft het minder maar wil ook alleen jogging broeken aan en expirimenteert met z’n haar en sokken.
Bruiloften en dergelijke moeten ze zich aanpassen en verder doen ze maar wat ze willen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:04

CharleyT schreef:
Een trauma, moeder moet ruimte geven voor eigen ontwikkeling. Nu is het kleding straks zeker zijn eerste vriendinnetje/vriendje die gekeurd moet worden door moeders.

Tuurlijk moet er ruimte zijn voor eigen ontwikkeling, maar als ouders heb je ook enige verantwoording en bescherming naar je kinderen toe.
Zou wat wezen als je als ouder zijnde daar niks meer over te vertellen hebt.
Zou wat wezen als je er bv niks van mag zeggen als je 14 jarige naar school gaat als een dame van lichte zeden.
Tegenwoordig lijkt veel al onder de noemer weg geschoven te moeten worden van "krijgen ze een trauma van".
Nou heel eerlijk, dan maar liever een trauma dat ze zo niet over straat mag dan een trauma omdat ze aangerand/verkracht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:06

Vanillia schreef:
Mkango schreef:

Sinds wanneer staat een gesprek voeren gelijk aan 'je continu moeten verantwoorden'? Iik vond het altijd prettig om met mijn ouders gewoon open over dit soort dingen te kunnen praten. Die waren in 9 van de 10 gevallen niet afkeurend, maar gewoon geïnteresseerd.

Ander referentiekader waar ik niet zo bij stil had gestaan, dus excuses. Ik krijg alleen vragen van m’n moeder als ze iets niet oké vindt, dus dat er ook ouders zijn die dit soort gesprekken voeren puur uit interesse, kwam even niet in me op. :D

kiki1976 schreef:
CharleyT schreef:

Tuurlijk moet er ruimte zijn voor eigen ontwikkeling, maar als ouders heb je ook enige verantwoording en bescherming naar je kinderen toe.
Zou wat wezen als je er bv niks van mag zeggen als je 14 jarige naar school gaat als een dame van lichte zeden.
Tegenwoordig lijkt veel al onder de noemer weg geschoven te moeten worden van "krijgen ze een trauma van".
Nou heel eerlijk, dan maar liever een trauma dat ze zo niet over straat mag dan een trauma omdat ze aangerand/verkracht wordt.

Maar dat is hier niet aan de orde.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:07

Ik ben redelijk hands on als het gaat om kleding bij mijn zoon van 15. Het interesseert hem echt niet hoe hij er uit ziet en gaat gerust met zijn trui achterstevoren aan naar school. Als hij iets wel of niet aan zou willen omdat het zijn smaak is dan zou het anders zijn ( mijn dochter draagt ook wel eens iets waarvan ik denk hmmmmm, maar zij maakt echt bewust een keuze). Bij hem is het echt luiheid en onverschilligheid. Nou en daar werk ik dus niet aan mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:08

kiki1976 schreef:
CharleyT schreef:

Maar dit is wel weer wat anders dan een joggingbroek en veelal in strijd met schoolregels. Ook wij hebben een meisje wel is naar huis gestuurd om zich wat meer aan te kleden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:09

Ik vind die joggingbroekentrent ook verschrikkelijk maar als ik naar die tieners kijk die hier voorbij fietsen naar school dan is het momenteel een heel gewoon mode item.

Ik was als tiener alto, liep in van die mega oversized broeken en satanistische bandshirts, hoe verder je broekspijpen over de grond sleepte en kapot gingen hoe beter en ik ging echt de deur niet uit zonder mijn spike-banden. Denk niet dat mijn ouders dat altijd even leuk vonden maar ze hebben me wel mn ding laten doen en ik denk dat dat erg belangrijk is. Als klein kind volg je je ouders die je grote voorbeeld zijn maar als tiener ga je meer opzoek naar je eigen identiteit en je eigen kledingstijl vinden hoort daar bij. We kunnen allemaal de rest van ons leven nog in nette spijkerbroeken of pantalons rondlopen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:13

Dee_Es schreef:
Ik vind die joggingbroekentrent ook verschrikkelijk maar als ik naar die tieners kijk die hier voorbij fietsen naar school dan is het momenteel een heel gewoon mode item.

Ik was als tiener alto, liep in van die mega oversized broeken en satanistische bandshirts, hoe verder je broekspijpen over de grond sleepte en kapot gingen hoe beter en ik ging echt de deur niet uit zonder mijn spike-banden. Denk niet dat mijn ouders dat altijd even leuk vonden maar ze hebben me wel mn ding laten doen en ik denk dat dat erg belangrijk is. Als klein kind volg je je ouders die je grote voorbeeld zijn maar als tiener ga je meer opzoek naar je eigen identiteit en je eigen kledingstijl vinden hoort daar bij. We kunnen allemaal de rest van ons leven nog in nette spijkerbroeken of pantalons rondlopen.

Never forget when het regende en de nattigheid langzaam omhoogkroop langs je broekspijp _O-

Kiki tussen uitdagend gekleed gaan en per sé in joggingbroek naar school zit gelukkig nog een grijs gebied.

Pubertijd is de periode waarin pubers zichzelf leren kennen en ontdekken. Natuurlijk stuur je als ouders bij maar het zijn geen kleuters meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:18

Er zijn uiteraard fatsoensgrenzen. Dat lijkt me bij een joggingbroek niet bepaald aan de orde.

Ik ben trouwens wel in shock dat er blijkbaar nog mensen zijn die vinden dat kleding verkrachting uitlokt.
Newsflash, ook vrouwen in burka worden verkracht.

pluisje88
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:20

troi schreef:
Dank voor de reacties! Het is blijkbaar veel normaler dan ik dacht!

Tja over smaak valt te twisten maar het blijkt nu eenmaal mode te zijn

Waarschijnlijk valt het wel mee als hij met de wind meewaait. Echter als je je er teveel mee bemoeit maak je de kans groter. Daarbij, als ze je willen pesten vinden ze wel een reden. Welke kleding je ook draagt.

Helemaal heel ook omdat ze gemiddeld 5 keer per jaar gebruikt worden. Misschien moet ik eens kijken voor hem naar wat betere?

Waarom moet jij kijken? Het is een grote jongen hoor. Kan hij best zelf een stem in hebben

Overigens draagt ook nog eens graag kapotte kleding! Niet hip nep-gescheurd maar gewoon zelf met een schaar er een winkelhaak in gezet :') . Ik wordt er boos om (zonde van die dure kleding!) en smijt ze weg. maar misschien moet ik dat ook loslaten??

Ik smijt ze weg!!! Serieus??? Sorry hoor maar dat vind ik echt bemoeial. Hij wil het toch hebben dus pakt hij gewoon weer een nieuw kledingstuk en een schaar. Over verspilling gesproken..

Last hem zijn eigen stijl hebben en praat er met hem over dat je je zorgen maakt over het tokkie imago. Dus als je het wilt dragen prima, maar zorg dan dat je er netjes en goed verzorgd uitziet. Dus met mooie kleding in zijn soort, en redelijk modieuze combinaties. Alles is een fase dus het gaat uiteindelijk vanzelf over. Hoe harder je er tegenin gaat, hoe langer het duurt.

OMG ik voel me wel redelijk een fossiel trouwens nu -O- Misschien wel goed, even een mode-reset!