UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:02

daantjuhhh schreef:
Morganlefay schreef:
Ik zou even bij het begin beginnen.
Zorgen dat jij wat betreft handtekeningsbevoegd voogdij en meer van dit soort zaken dat dat eerst is geregeld. Anders kan en mag je nergens bij.
Verder Het CIZ is de volgende stap.
Vanuit daar komt een indicatie.

Ik zie dat voogdij ed al in werking is gezet.

Mijn broertje is 28 jaar.
Ik snap niet zo goed waarom iets van voogdij nodig is? Misschien kun je mij iets meer vertellen?
Op papier sta ik nu als gemachtigde (mentor)

Alleen komt daar in feb nog de bewindvoering naast. Dat wordt momenteel door een kantoor gedaan.

Ik denk dat ik even het verkeerde woord heb gezocht. Bewindvoering is wat ik bedoel

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:10

daantjuhhh schreef:
Ik snap niet zo goed waarom iets van voogdij nodig is? Misschien kun je mij iets meer vertellen?

Alleen komt daar in feb nog de bewindvoering naast. Dat wordt momenteel door een kantoor gedaan.

@Daantjuhhh even ongevraagd voor de zekerheid: als "bewindvoerder" mag je geen beslissingen nemen over de zorg zelf (dus verzorging of behandeling). Kijk je voor de zekerheid ook nog even op de pagina hieronder, of "bewindvoering" voor jou de keuze moet worden die de lading dekt? :o Succes!

https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/584/~/wettelijk-vertegenwoordigers

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:13

Ik heb ook begrepen dat het mijn taak is als mentor om ervoor te zorgen dat mijn broertje de juiste zorg krijgt. En iedereen zijn belangen behartigt.

Mentor ben ik officieel al jaren. Er is bij de rechtbank een formulier ingediend om hiernaast ook de bewindvoering op mijn naam te krijgen. Dat doet momenteel een kantoor.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:14

Hasjam_Poe schreef:
daantjuhhh schreef:

@Daantjuhhh even ongevraagd voor de zekerheid: als "bewindvoerder" mag je geen beslissingen nemen over de zorg zelf (dus verzorging of behandeling). Kijk je voor de zekerheid ook nog even op de pagina hieronder, of "bewindvoering" voor jou de keuze moet worden die de lading dekt? :o Succes!

https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/584/~/wettelijk-vertegenwoordigers

Ze zegt hierboven dat ze al mentor is. Dus ze heeft al bevoegdheid over de zorg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:14

Ah. Ik lees nu in de link dat beide tegelijk niet kan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:15

Oh wacht. Dat kan wel. Dan wordt je curator.

Pfff... ik snap wel dat dit mijn ouders allemaal boven de pet groeit hoor. Die zijn ook bijna 70 jaar... Best veel informatie. Maar ik moet zeggen mede dankzij bokt heb ik heel veel geleerd vandaag.

P.S. ja klopt. Ik ben nu officieel mentor. Via de rechtbank geregeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:17

Hasjam_Poe schreef:
SusanH schreef:
In de VG zorg kan het niet, daar is WMO zorg en WLZ zorg strikt gescheiden. En als je WLZ zorg krijgt met een indicatie voor 24 uurs zorg kun je geen PGB krijgen. Niet alles wat anderen hier schrijven klopt. Niet voor de VG zorg in ieder geval. Vervoer kan ook in je indicatie zitten. WMO vervoer bestaat (regio taxi) maar die rijden in onze gemeente geen woon werk verkeer.

Ook bij 24 uurs zorg in de VG (WLZ VG 05-07) kan je PGB aanvragen.
Ik vermoed dat jouw instelling alleen ZIN wil en geen PGB.
Maar het kan dus wel.

Idd zorg in natura. Dat had ik er nog even bij moeten zetten voor de volledigheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:19

daantjuhhh schreef:
Ah. Ik lees nu in de link dat beide tegelijk niet kan?

Beide tegelijk kan wel hoor. Kiezen ze tegenwoordig eerder voor dan curatele.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:20

Bij mijn VG instelling begeleid ik zowel WMO als WLZ cliënten btw. Dus het kan wel.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:22

daantjuhhh schreef:
Oh wacht. Dat kan wel. Dan wordt je curator..

TOP. Maar dat is een andere status dan alleen "bewindvoerder" zoals je eerder schreef :D
Vandaar dat bericht. Dus "curator" word je :D +:)+ De full-package :D

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:25

daantjuhhh schreef:

Pfff... ik snap wel dat dit mijn ouders allemaal boven de pet groeit hoor. Die zijn ook bijna 70 jaar... Best veel informatie. Maar ik moet zeggen mede dankzij bokt heb ik heel veel geleerd vandaag.

Misschien heb je het al nagevraagd , maar hebben je ouders nog documenten of brieven waar je meer informatie uit kunt halen?
Je zou ook na kunnen gaan of er een wijkteam beschikbaar is die met je mee kan denken en zaken kan organiseren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:29

Firegirl schreef:
daantjuhhh schreef:

Misschien heb je het al nagevraagd , maar hebben je ouders nog documenten of brieven waar je meer informatie uit kunt halen?
Je zou ook na kunnen gaan of er een wijkteam beschikbaar is die met je mee kan denken en zaken kan organiseren.

Nee heb ik nog niet naar gevraagd. Maar morgen ga ik op de koffie en dan duik ik zelf de papieren in die hun hebben.

Ik denk dat dat het slimste is om te doen.
Mijn ouders zijn echt schatten van mensen. Ze zouden voor mij en mijn broertje bergen verzetten als het kon. Maar je merkt aan alles dat het hun gewoon boven de pet groeit.

En dat snap ik wel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:30

Hasjam_Poe schreef:
daantjuhhh schreef:

TOP. Maar dat is een andere status dan alleen "bewindvoerder" zoals je eerder schreef :D

Jeeejj. We gaan er inderdaad full in.
Alles of niet. En we gaan het rocken. Hoe dan ook *\o/*

Met hulp kom ik er wel. _/-\o_

Suuszels

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:03

Volgens mij ben je al goed op weg inderdaad!
Succes! En gewoon alles stap voor stap, dan komt het goed!
Laat je goed adviseren, liefst door idd een onafhankelijk persoon ipv zorgverlener :)
En je bent echt bij lange na niet de enige!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 16:15

Nou dat vind ik een hele goede tip. Een onafhankelijk iemand.
Ook door meerderen inderdaad aangehaald.

En nee ik ben inderdaad niet de enige. Helaas.

Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik heel erg blij ben dat het in Nederland zo goed geregeld is hoor.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:09

Bij MEE ben je volgens mij aan het juiste adres, zij zijn onafhankelijk cliëntondersteuner en hebben hier als het goed is verstand van :) ik ben zelf ook clientondersteuner, maar dan voor de GGZ doelgroep. Mocht je vragen hebben mag je me pb’en

@Suuszels; ook met een wajong uitkering kan het UWV vinden dat je arbeidsvermogen hebt

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:20

daantjuhhh schreef:
Hallo medebokkers.

Ik neem langzaam de zorg taken van mijn broertje over van mijn ouders.

Mijn broertje heeft een Wajong uitkering en gaat 2 dagen per week naar een zorgboerderij.

Hij is slechtziend en wacht nog op een grote hart operatie. Duidelijk is dat hij nooit zal kunnen werken en altijd zorg nodig heeft.

Ik doe dit met alle liefde. Maar ik loop als leek tegen een aantal hobbels aan.

Mijn broertje heeft een zorg indicatie ga ik van uit? Maar hoe kom ik er achter welke dat is?

Ik loop hier nu tegenaan omdat het taxi bedrijf over genomen is door een ander bedrijf. Het nieuwe bedrijf vraagt ineens vanaf januari een eigen bijdrage van 40€ per dag.
Dit is voor hem natuurlijk niet te betalen.

Nu kreeg ik meerdere tips. Waaronder WMO en WLZ. Maar moet je daarvoor geen PGB hebben?

Ik heb ook op aanraden contact gehad met het UWV en daar heb ik maandag een gesprek met de arbeid deskundige. Alleen ben ik bang dat ze dit niet zien als arbeid maar als dag besteding waar natuurlijk een kern van waarheid in zit.
Mijn broertje ziet dit natuurlijk wel als werk.

Ik voel mij nu alsof ik niet beslagen ten ijs kom. Wat ook zo is mede doordat mijn ouders de zorgtaak deden en eigenlijk alles gewoon heel goed liep. Dus niemand had omkijk naar dit soort dingen.

Zijn er hier mensen die hier veel vanaf weten?
Wat zijn de verschillen hier tussen?
Als je aanspraak gaat maken op WMO komt dan je Wajong in gevaar? Dit soort dingen weet ik niet.

Neem contact op met de gemeente van zijn woonplaats die gaan daarover!

Edit: ik zie dat je al goed op weg bent. Mijn reactie was dus overbodig. Succes!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:52

Je bent goed bezig! Mocht je vragen hebben over het familie bewind mag je altijd pb'en.
Er komt best wat administratie bij kijken.
Check goed dat je alle belangrijke documenten van de huidige bewindvoerder krijgt.
Je hebt ook recht op een vergoeding voor het zijn van curator en bewindvoerder. Mocht het inkomen van je broer laag zijn, kan hiervoor bijzondere bijstand worden aangevraagd bij de gemeente.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:12

Jeetje wat een hulp krijg je ts! *\o/*
Ik wil even zeggen dat ik het echt lief vind dat je er zo in duikt voor je broertje en ouders.
Het is zo’n regelsoep, mijn oma is dementerende en vanaf de zijlijn krijg ik ook dingen mee.
Ruilen wil ik niet met je in elk geval!
Zelf ben ik ook mantelzorger voor haar samen met mijn tante en moeder.
Om ze te ontlasten, als er een dag niemand komt is ze zo van slag, maar dat is gewoon teveel gevraagd voor mijn moeder en tante.
Nu zit er regelmaat in dat er dagelijks iemand komt, en wie van ons maakt haar niet uit.
Ze vind het allemaal gezellig.
Ik ben maar blij dat ik die papiershizzle niet hoef te regelen, want ik krijg bij dit lezen zowat al hoofdpijn zeg. %)
Hier regelt mijn oom dat, die is daar erg handig in schijnt, en daar zijn mijn tante en moeder erg blij mee.
En nu begrijp ik wel waarom. :=

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:15

Hasjam_Poe schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee, ho, stop.
Curator gaat echt nog een stukje verder dan een bewind en mentorschap. Bewind en mentorschap is niet exact hetzelfde als curatele.

De kantonrechter spreekt curatele alleen uit als de lichtere beschermingsmaatregelen (bewind, mentorschap of een combinatie hiervan) onvoldoende zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:57

Daarom zei ik al, ze kiezen tegenwoordig liever voor bewindvoering en mentorschap.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 12:25

Ja ik zit inderdaad te denken om het toch anders aan te pakken.
Bewindvoering op mijn naam en de mentorschap op mijn vaders naar.

Ik kan dan wel de dingen regelen met mijn vader.
Alleen zitten we met een probleem als mijn vader uit de tijd gaat.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:28

daantjuhhh schreef:

Ik zou zelf aanraden (maar goed, ik ken je situatie nog niet helemaal) om wel mentor te zijn.
Zeker als je stukken rondom de zorg gaat regelen, anders moet je altijd vragen of je vader toestemming geeft.
Bewind en mentorschap kan prima samen, bewind is wel wat extra administratie en mentorschap krijg je toegewezen en dan mag je (in het belang van...) Beslissingen maken over oa zorg en ben je ook bevoegd om gesprekken te voeren met diverse partijen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:32

daantjuhhh schreef:

Je mag bewind en mentorschap gewoon combineren. Het is alleen geen curatele ;)
Je bent dan bewindvoerder en mentor, geen curator.
Ik reageerde met ‘nee, ho, stop’, omdat veel mensen denken dat de combinatie bewindvoerder/mentor hetzelfde is als curatele, en dat is onjuist.

Zeker als jij de zaken rondom de zorg gaat regelen is het verstandig om gewoon mentor te blijven (eventueel samen met je vader). Hou er rekening mee dat je als bewindvoerder ieder jaar verantwoording aflegt aan de rechtbank; hou de administratie dus goed bij!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:40

Het UWV heeft niet veel te maken met deze situatie omdat er een WAJONG uitkering is. Die is levenslang volgens mij.

De WMO valt onder de gemeente en is alleen voor mensen die hun eigen huisarts nog hebben en eigen huurkosten betalen (of inwonend zijn natuurlijk). Als je zorg nodig hebt (denk aan woningaanpassing, huishoudelijke hulp, regiotaxivervoer of begeleiding) dan betaal je daar 19€ per maand voor.

De WLZ is een indicatie (net als wajong) die wordt gesteld door het CIZ. Die komem normaliter aan huis en gaan dan kijken of iemand nog zelfstandig kan wonen/functioneren en kan alarmeren zelf. Zo niet? Dan komt er een indicatie in de vorm van een zorgprofiel. Hoe hoger het cijfer, hoe meer zorg. Mijn oma heeft 8 en staat op de wachtlijst voor verpleeghuis.

Bij dat zorgprofiel hoort een aantal minuten/uren zorg.. Bv van thuiszorg, begeleiding, dagbesteding etc. Je kunt hier echter ook een PGB voor krijgen (kan bij de Wmo ook) als je kunt aantonen dat je capabel bent om de administratie te doen. Dit stelt niet hele veel voor want het gros regelt de svb (sociale verzekeringsbank) die het potje geld beheert en naar de juiste mensen uitkeert.
Jij kunt dus bij je broertje in loondienst komen en hem zorg leveren. Dan krijg jij dus pgb uitbetaald. Als je een hulpmiddel nodig hebt en er is een Wlz indicatie (bv een rolstoel of tillift) dan is dat vaak een stuk makkelijker te regelen dan via de wmo. Echter moet je wel bij de wmo zijn om dit hulpmiddel aan te vragen maar wordt uit ander potje bekostigd.
Hou er wel rekening mee dat de WLZ bijdrage inkomenafhankelijk is en vaak hoger uitvalt dan de bijdrage voor WMO (19€ per maand).

Hoe is dat taxivervoer nu geregele. Want €40 per dag is werkelijk schandalig!

Tip: neem een goeie ergotherapeut mee naar zo'n gesprek. Wordt vergoed door de zorgverzekering (10uur)en kan gelijk eventuele noodzakelijke brieven schrijven ter onderbouwing.