Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:48

Ik ben nu 11,5 jaar samen met de man van mijn dromen. Hij verrast me, staat altijd voor me klaar, weet wat ik fijn of minder fijn vind, we hebben een toekomst droom waar we samen naartoe werken en dat is min of meer in the middle of nowhere wonen met wat dieren. We hebben voor ons gevoel gewoon genoeg aan elkaar en hebben nooit ruzie, natuurlijk weleens een mening verschil, maar eigenlijk kan ik die zo zelfs niet echt bedenken :')
Ik ben altijd blij als hij weer thuiskomt en hij als ik thuiskom en ik voel me ontzettend gelukkig met hem.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:55

Ik geloof er wel in, ik kan het alleen niet vinden :Y). Ok, ik ben ook niet echt op zoek. Alleen zijn bevalt me erg goed, ik mis niks (weet tegenwoordig ook dat ik demi seksueel ben, dat helpt misschien).

De meeste mannen die ik ontmoet zijn alleen op zoek naar seks, sommigen zijn op zoek naar een moeder voor hun (toekomstige) kinderen. Ik zie mezelf niet in zo'n rol dus dat wijs ik allemaal af.

Maar ooit kom ik er wel een tegen die met mij samen wilt zijn gewoon om mij, en ik hetzelfde met hem. Dat geloof ik echt.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:03

Toverbal schreef:
Ik denk dat je met verschillende personen kan samen leven.
Alleen met de een is het een stuk makkelijker als met de ander.

Echte liefde is voor mij:

Als je met iemand samen bent, waar het eigenlijk allemaal vanzelf gaat.
Dat het je geen energie kost om je liefde aan die persoon te geven.
Dat ik echt uit mijn hart kan zeggen dat ik blij ben dat hij naast mij wakker wordt.
Dat als ik hem aankijk dat ik denk" jeetje wat ben je toch een lekker ding".

En dat je ook liefde terug krijgt, samen op de bank lekker kroelen, samen leuke dingen doen en met plezier, niet omdat het moet.

Dat iemand oog heeft voor je en geïnteresseerd is, vraagt hoe je dag is geweest.
Hij hoeft geen dure kado's te kopen voor mij.
Als hij gewoon simpele dingen doet om mij te ondersteunen ben ik al gelukkig.

Zoals een keer een verrassingsmassage of een lekker ontbijt maken of gewoon simpel de hond uitlaten, omdat ik even geen zin heb, gewoon simpele dingen.
Of je meeneemt wandelen op het strand en daarna samen lunchen, omdat je die dag die niet zo lekker in je vel zit/zat.

Gelukkig heb ik hem gevonden en ik hoop dat wij dit samen nog lang vol kunnen houden.

Precies dit. Dit is wat mijn man en ik samen hebben. En ook ik hoop dat dit nog lang zo blijft.

jansje73

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:13

Ja ik geloof wel dat echte liefde bestaat.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:22

Het bestaat en ik heb de ontzettende mazzel om dit al ruim 20 jaar elke dag te mogen ervaren! En deze liefde wordt elk jaar meer ipv minder. Er zit 1 groot nadeel aan, de liefde is zo groot dat ik zo verschrikkelijk bang ben om hem te verliezen, de angst daarvoor over stemt op sommige dagen de vreugde.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:37

Bestaat echte liefde voor mij? Ja, zeker! Ik ben ook van mening dat je ook met iemand anders op de wereld gelukkig kan worden en daar uiteindelijk evenveel van kan houden, maar op dit moment ben je samen met je huidige partner en is dit de liefde van je leven.

Als het klikt, je elkaar aanvoelt, er voor elkaar bent, verliefd bent, van elkaar houdt, trouw bent aan elkaar, elkaar ook los durft te laten, alles vanzelf gaat en je je leven samen aan het uitbreiden bent, dan kan ik met zekerheid zeggen dat ik mijn grote liefde heb gevonden <3

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:12

Het bestaat wel, ik zie het om mij heen wel eens. Mijn opa & oma en mijn vader & moeder waren echte liefde. Dat was gewoon voelbaar.

Voor mijzelf zie ik dat niet meer gebeuren.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:24

in ben het met Suzanne F. eens dat we leven in een consumptiemaatschappij.
Tel daar de smartphone bij op, mijn vader zei laatst tegen mij dat hij denkt dat relaties tegenwoordig vaak stuklopen door die K.. telefoon en ik denk dat hij daar wel een punt heeft.
In plaats van praten met elkaar en leuke dingen doen is daar dan die smartphone waar iedereen toch vaak mee bezig is.

Ik geloof zelf niet meer in echte liefde, maar je hoopt toch altijd een persoon tegen te komen waar je je veilig bij voelt, waarbij je jezelf kan en mag zijn en wat mij betreft mag die smartphone gewoon thuis in een kluis gelegd worden zodat er echt tijd is voor elkaar en natuurlijk ook voor jezelf, dat is ook belangrijk in een relatie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:33

24 jaar getrouwd en nog steeds smoor. We hebben zoveel lol samen, vinden elkaar super grappig. :D Kijk er naar uit om samen oud te worden. <3

maras schreef:
Het bestaat en ik heb de ontzettende mazzel om dit al ruim 20 jaar elke dag te mogen ervaren! En deze liefde wordt elk jaar meer ipv minder. Er zit 1 groot nadeel aan, de liefde is zo groot dat ik zo verschrikkelijk bang ben om hem te verliezen, de angst daarvoor over stemt op sommige dagen de vreugde.

Dat heb ik ook een beetje maar kan die gedachte ook weer snel van me af zetten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:34

sandrabmg schreef:
in ben het met Suzanne F. eens dat we leven in een consumptiemaatschappij.
Tel daar de smartphone bij op, mijn vader zei laatst tegen mij dat hij denkt dat relaties tegenwoordig vaak stuklopen door die K.. telefoon en ik denk dat hij daar wel een punt heeft.
In plaats van praten met elkaar en leuke dingen doen is daar dan die smartphone waar iedereen toch vaak mee bezig is.

Ik geloof zelf niet meer in echte liefde, maar je hoopt toch altijd een persoon tegen te komen waar je je veilig bij voelt, waarbij je jezelf kan en mag zijn en wat mij betreft mag die smartphone gewoon thuis in een kluis gelegd worden zodat er echt tijd is voor elkaar en natuurlijk ook voor jezelf, dat is ook belangrijk in een relatie.

Maar als jij een goede relatie hebt, dan kan je elkaar hier toch op aanspreken?
Als mijn partner op zijn mobiel zit, als wij samen op de bank zitten, al voor een tijdje, dan zeg ik gewoon "moet ik je even appen om aandacht te krijgen?" Dan is de boodschap al snel duidelijk.
Aan tafel mogen bij ons sowieso geen apparaten tijdens het eten.
Als wij samen een wandeling maken, bos en strand, is ook de regel dat je mobiel gewoon in je zak blijft.
Dan is het tijd voor ontspanning en om te praten met elkaar.

Wat ik wel reuze irritant vind zijn die reclames van Second love.
Ik vind dat persoonlijk echt niet kunnen, ook gewoon vroeg in de avond te horen op de radio.

Misschien ben ik ouderwets, maar er hoeft toch geen reclame gemaakt te worden voor vreemdgaan.
Vind het zo bizar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:36

Lukasje schreef:
Goh ... voor mij is echte liefde de liefde die ik ervaar van mijn ouders en wat ik voor hen voel. Zelf heb ik geen kinderen, dus daarover kan ik niet meepraten ... Echte liefde tussen partners? Jazeker maar daarom niet voor altijd.

Er bestaan natuurlijk verschillende soorten van liefde. De meesten in dit topic hebben het denk ik over de liefde tussen partners.Waar erotiek en sex bijhoort. Dat is moeilijker dan ouderlijke liefde.Maar het bestaat zeer zeker.Je moet er wel aan werken want het is dan niet alleen krijgen maar ook geven.In elk geval een fijn ideaal om naar te streven.Heel veel romans en gedichten van alle tijden gaan erover!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:36

Ik denk dat je meerdere echte liefdes kan hebben.

Zoals iemand al schreef, was je naar het buitenland gegaan dan had je vast ook iemand gevonden.

Mijn man en ik zijn bijna 24 jaar samen.
In het begin ben je verliefd en ligt de wereld aan je voeten.
Dan komen er minder leuke dingen als ziektes, overlijdens, verhuizingen, burnout, ruzies op je pad.
Het is niet even makkelijk om elkaar dan te steunen.
Maar lukt datwel dan voelt dat fijn.

Ik weet dat mijn man mij altijd zal steunen.
Ook naar zijn familie toe.
Hij weet dat ik het beste met zijn familie voor heb. Maar het zijn soms struisvogels.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:36

Toverbal schreef:
Maar als jij een goede relatie hebt, dan kan je elkaar hier toch op aanspreken?
Als mijn partner op zijn mobiel zit, als wij samen op de bank zitten, al voor een tijdje, dan zeg ik gewoon "moet ik je even appen om aandacht te krijgen?" Dan is de boodschap al snel duidelijk.
Aan tafel mogen bij ons sowieso geen apparaten tijdens het eten.
Als wij samen een wandeling maken, bos en strand, is ook de regel dat je mobiel gewoon in je zak blijft.
Dan is het tijd voor ontspanning en om te praten met elkaar.

Wat ik wel reuze irritant vind zijn die reclames van Second love.
Ik vind dat persoonlijk echt niet kunnen, ook gewoon vroeg in de avond te horen op de radio.

Misschien ben ik ouderwets, maar er hoeft toch geen reclame gemaakt te worden voor vreemdgaan.
Vind het zo bizar.

Ja dat klopt dat je elkaar kunt aanspreken en hoe jij dat dan aanpakt vind ik echt super!
Echter in mijn geval werkt het averechts als ik dat doe.
De smartphone van hem is overal, tijdens het eten, als we iets samen doen en zelfs als we samen op een verjaardag zijn! Ik heb hem daarop aangesproken maar dan zegt ie: ja het is zo belangrijk dat ik die vraag moest beantwoorden.... m.a.w. de persoon die de verjaardag viert en alle mensen in gezelschap zijn dus niet belangrijk?

De echte verbinding die je met een partner hoort te voelen, die is helemaal weg gezakt. ik word er depressief van.

Jouw mening over second love deel ik volledig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:01

Ja, ik geloof in echte liefde.

Het leven delen met iemand omdat die persoon een verrijking is voor jou leven. Omdat je interesses deelt, omdat je compatiebel bent met diens normen waarden en als jullie verwachtingen van elkaar en van het leven overeen komen. En natuurlijk de aantrekkingskracht. Echte liefde is trouwens niet ingeschrenkt tot partners want het kan imo ook platonische relatie's en vriendschap betreffen.

Nee, ik geloof niet in 'de ware'.

Ik geloof dat we een staat van oprecht interrelationeel geluk met meerdere personen kunnen bereiken. Dat niet slechts één maar meer dan genoeg personen een potentiele levenspartner kunnen zijn. Ik vind het idee van 'de ware' of 'zielverwant' echt behoorlijk triest, het idee dat er slechts één persoon voor jou gemaakt zou zijn, en andersom. Dat mensen zeggen 'dit is het, met hem/haar wil ik de rest van mijn leven volbrengen', wil imo niet zeggen dat ze dat met een andere persoon ook niet hadden kunnen beleven.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:30

@sandrabmg

Wat naar om te horen dat je partner zo met zijn telefoon bezig is en hij geen gehoor geeft als je hem daarop aanspreekt.

Zijn jullie al lang bij elkaar?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:33

Pinda_Dipje schreef:
[...] ondanks dat er van verliefdheid nooit sprake is geweest.

Wat fijn om te lezen! Ik weet van mezelf namelijk dat ik niet snel verliefd word, maar tot nu toe is dat wel altijd hetgeen geweest waar ik in het daten naar op zoek was, met tot gevolg dat ik nog altijd vrijgezel ben.
Zoals in een van de eerdere reacties al genoemd, heeft dat denk ik met name te maken met films en series die een onrealistisch beeld van de liefde schetsen. Inmiddels vraag ik me af of ik echt die verliefdheid moet afwachten of dat er belangrijker zaken een rol spelen in het vinden van liefde, zoals een gevoel van verbondenheid. Ik denk dat dat uiteindelijk voor mij misschien nog wel een grotere rol speelt. Een gevoel van herkenning en vertrouwdheid, wat zich uiteraard niet beperkt tot romatische relaties.
Ik moest de betekenis van demiseksueel, dat hierboven genoemd werd, opzoeken, maar denk dat ik daar ook naar neig.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat liefde zich niet beperkt tot partners of zelfs intermenselijke relaties. Toen jaren geleden mijn huisdier overleed was ik heartbroken. Ik heb de hele dag liggen huilen in mijn bed, heb een week lang wezenloos lopen ronddwalen en het heeft maanden gekost voordat ik aan hem herinnerd kon worden zonder in huilen uit te barsten. Ik was enorme gehecht aan het beest. Voor mij viel dat ook wel onder liefde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:39

Ik geloof ook in echte liefde. Ben 27 jaar samen met mijn partner. Hij is 9 jaar ouder dan ik. Elke dag is het fijn met hem.
We hebben humor en nemen elkaar wel in de maling en we hebben soms stevige discussies. Een enkele keer eens echt ruzie gehad samen.
Ik ben echt gek op hem. Zijn elkaars beste vrienden en niet geheel onbelangrijk, de sex is ook nog steeds fijn en geen ,,moetje,,
Verder laten we elkaar vrij. Hij doet zijn ding en ik de mijne.
Ik heb het getroffen.
Hoop dat we samen heel oud worden

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:41

Ik denk dat het bestaat.

En hoop het ooit te vinden.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:42

Wat mijn vriend en ik delen is echte liefde. Ik ben dagelijks blij met hem, we zijn er voor elkaar, hebben onwijs veel lol en laten elkaar ook heel vrij. Ik hoef me nooit af te vragen of mijn gevoelens voor hem wederzijds zijn. Mocht de relatie ooit voorbij gaan, dan doet dat niets af aan het feit dat het liefde was. Ik heb het gevoel dat ik met hem kan groeien en we het lang zo fijn kunnen blijven houden, maar dat zal de toekomst uit moeten wijzen, we zijn pas twee jaar samen.
Tegelijkertijd denk ik dat er ook andere mensen rondlopen waarmee ik zo gelukkig zou kunnen zijn. Ik ben één keer eerder iemand tegen gekomen waarmee ik wellicht iets vergelijkbaars had kunnen opbouwen als ik nu met mijn vriend heb, maar dat werd om andere redenen niets. Andere mannen in mijn leven waren meer wat ik in een bepaalde fase nodig had, niet voor de lange termijn.
Iets als de ene ware bestaat naar mijn idee niet, maar echte liefde gelukkig wel <3 . Het is voor een deel echter ook wel instelling, en zoals mijn vriend altijd zegt: je bent zelf altijd 50% van je relatie.

Mooi, Popstra! Hoop dat ik dat over 25 jaar ook kan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:45

Ik geloof zeker in echte liefde. En prijs mezelf gelukkig om dat te mogen ervaren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:48

Chanen schreef:
Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat liefde zich niet beperkt tot partners of zelfs intermenselijke relaties. Toen jaren geleden mijn huisdier overleed was ik heartbroken. Ik heb de hele dag liggen huilen in mijn bed, heb een week lang wezenloos lopen ronddwalen en het heeft maanden gekost voordat ik aan hem herinnerd kon worden zonder in huilen uit te barsten. Ik was enorme gehecht aan het beest. Voor mij viel dat ook wel onder liefde.

Zijn er mensen dan die geen liefde voelen voor hun huisdieren? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:49

Ja, zeker.
Tussen romantische partners, maar ook tussen familieleden en tussen vrienden kan er ware liefde zijn.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:53

Canon schreef:
Vast, maar zeker niet enkel in warmte en bij elkaar blijven.. Exact hetzelfde deden mijn vriend en ik. Blijven vertellen hoeveel we betekenden voor elkaar. Samen durven dromen en alles delen, samen op reizen. We wilden samen oud worden, en daarna gaan spoken samen. :') Mierzoet en superlief. Klaar voor weer en wind. 4,5 jaar samen en aan het kijken voor een toekomst..

Toch is zijn gedrag en mening verandert en staan we nu voor een breuk.
Was hij toch niet bestemd voor mij? Hebben we beiden onze tijd nodig om weer tot elkaar te komen?
We willen beiden het beste voor elkaar en hij kan mij dat nu niet geven denkt 'ie..
Niemand weet wat er gaat komen, maar echte liefde is zeker weten ook pijn.

Y;(

Ik geloof wel in liefde, maar niet voor altijd. Daarvoor gaan relaties te vaak uit.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:54

Schemerdier schreef:
Zijn er mensen dan die geen liefde voelen voor hun huisdieren? :=

Ja, anders werden er vast geen dieren mishandeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:59

KarenQ schreef:
Canon schreef:
Vast, maar zeker niet enkel in warmte en bij elkaar blijven.. Exact hetzelfde deden mijn vriend en ik. Blijven vertellen hoeveel we betekenden voor elkaar. Samen durven dromen en alles delen, samen op reizen. We wilden samen oud worden, en daarna gaan spoken samen. :') Mierzoet en superlief. Klaar voor weer en wind. 4,5 jaar samen en aan het kijken voor een toekomst..

Toch is zijn gedrag en mening verandert en staan we nu voor een breuk.
Was hij toch niet bestemd voor mij? Hebben we beiden onze tijd nodig om weer tot elkaar te komen?
We willen beiden het beste voor elkaar en hij kan mij dat nu niet geven denkt 'ie..
Niemand weet wat er gaat komen, maar echte liefde is zeker weten ook pijn.

Y;(

Ik geloof wel in liefde, maar niet voor altijd. Daarvoor gaan relaties te vaak uit.

Dat de kans niet 100% is en zelfs niet 50% maakt het toch niet onbestaande? :?

Als er 20% kans is dat je op je bek gaat en jij bent uitgerekend die wat neer gaat. Ben je dan niet op je bek gegaan omdat 80% overeind gebleven is? Of andersom. Is die 80% dan niet overeind gebleven omdat jij op je bek gegaan bent?