Frustratie als winkelmedewerker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:20

loez schreef:
Bij bijna elke winkel staat tegenwoordig aangegeven wat nodig is en wat niet en hoeveel mensen er bijv binnen mogen enz. Ik kijk voortaan eerst rustig wat de bedoeling is voor ik naar binnen loop :D
Moest er ook even aan wennen, maar nu weet je dat er bij bijna elke winkel wel iets is. Mandje, of idd bij de opticien Max aantal klanten, brillen passen enz gaat allemaal anders enz enz. Nja ik heb er geen moeite mee eigenlijk :)

Mn favo klant :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:20

idylle schreef:
Ook zoiets, koopavond om.20.00 uur dicht. Bij ons wordt er streng op gehandhaafd en ook boetes uitgedeeld. Vanavond om 15 sec. Voor 8 toch nog een klant aan de deur. Gelukkig had ik de deur net op slot. Het zal je gebeuren zeg een boete omdat iemand denkt maar, ach, ben zo weer weg. Mensen denken een uitzondering op de regel te kunnen zijn ofzo, maar als er boetes op volgen zijn ze niet thuis.

In dit soort gevallen zou ik ook iemand 5 min vooraf bij de deur zetten. Alleen er uit, niet meer er in. Doe ik ook in mijn horeca.

Mazida

Ach jo, ik heb jaren geleden als kassamedewerker gewerkt en werkte in de avonden uren tot 22.00 uur. Wat ik aan agressieve klanten aan de kassa heb gehad of mensen die niet willen luisteren, dat is van alle tijden. Met als hoogtepunt een jongeman die een duidelijk gedragen gefrommelde onderbroek achterliet, die heb ik persoonlijk teruggeroepen waarbij iedereen het kon horen: "Meneer, u vergeet uw onderbroek *\%/* *\%/* *\%/* !" :x :#
Laatst bijgewerkt door Mazida op 23-10-20 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Wij hebben hier in een paramedische praktijk ook een deurbeleid: Kom niet te vroeg op je afspraak, kom alleen tenzij het niet anders kan, draag een mondmasker en de handen worden gedesinfecteerd bij binnenkomst. Dit wordt ook aangegeven bij alle afspraakbevestigingen. We moeten cliënten inderdaad ook zeer vaak op de dag aan herinneren, hoewel lichtelijk vermoeiend gaat dit eigenlijk altijd wel prima en is er voldoende begrip.

Vandaag eventjes niet. Een echtpaar, de vrouw had een afspraak voor een korte, alledaagse cosmetische behandeling. Komen 20 min te vroeg. Man weigert mondmasker te dragen, schopt herrie omdat hij de handen niet wil desinfecteren 'want mijn handen gaan stuk' en vond dat we helemaal besodemieterd waren dat hij in de wachtkamer moest wachten als zijn vrouw behandeld werd. Corona bestaat namelijk niet, aldus meneer. Hij 'doet niet mee aan die onzin'. Nog wat gescheld hier en daar en echtpaar heeft de tent verlaten. :+

Als je je niet wil vormen aan de regels, ga dan niet naar dit soort dingen toe.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:21

loez schreef:
Bij bijna elke winkel staat tegenwoordig aangegeven wat nodig is en wat niet en hoeveel mensen er bijv binnen mogen enz. Ik kijk voortaan eerst rustig wat de bedoeling is voor ik naar binnen loop :D
Moest er ook even aan wennen, maar nu weet je dat er bij bijna elke winkel wel iets is. Mandje, of idd bij de opticien Max aantal klanten, brillen passen enz gaat allemaal anders enz enz. Nja ik heb er geen moeite mee eigenlijk :)

Loez, jij bent echt de ideale klant. Eerst even nadenken voor dat je de winkel betreed. Zo zou iedere klant moeten zijn.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:23

O, dit is zo herkenbaar...
Vooral dat mandje “vergeten”
Of met de hele “familie””gezellig” uit winkelen en dan neemt er dus van de hele groep maar 1 persoon een mandje mee...
Als ik er wat van zeg wordt dat niet begrepen, want “zij heeft toch al een mandje?”

Of wat dacht je van met klachten naar de winkel komen om te funshoppen en dan vooral niet aan de maatregelen houden. -O-

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:24

Ik weet niet of het je eigen winkel is of dat je medewerker bent maar:
Als mensen een discussie willen beginnen over hoe en wat, zeggen: Dit zijn de regels in deze winkel, ik ga hier niet over in discussie en als u het er niet mee eens bent en er naar wil handelen is daar de uitgang.

Het is niet het meest klantvriendelijk, maar klanten die dwars zijn doen het toch helemaal zelf. Gewoon korte metten mee maken. Dat is ook beter voor je gemoedsrust.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 23-10-20 22:51, in het totaal 3 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:25

wendyh schreef:
loez schreef:

Loez, jij bent echt de ideale klant. Eerst even nadenken voor dat je de winkel betreed. Zo zou iedere klant moeten zijn.

Ik denk ook dat je hierdoor vaak wel de mensen kan uitpikken die goed opletten en die zelf werken met maatregelen. Die laatste weten t doordat ze er zelf ook last aan ondervinden dat een ander het vaak ook heeft dus checken zoiets sneller. En je hebt gewoon mensen die snel zoiets opvalt en er rekening mee WILLEN houden. Ik probeer ook altijd even te kijken wat welke winkel van mij wilt als ik er naar binnen ga en doe dat dan zo veel mogelijk ook. Heel soms mis ik wel eens wat maar probeer ook dan mij zo snel mogelijk te corrigeren. Kleine moeite toch?

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:30

wendyh schreef:
loez schreef:

Iedereen weet dat dit een rare tijd is, dus voor mij is dit momenteel ook een standaard manier van handelen.

Deze periode maakt idd heel erg duidelijk dat er toch wel heel erg veel niet echt slimme en behoorlijk egoïstische mensen rondlopen.

Bij mijn opticien moet je nu voor alles een afspraak maken. Dus nooit te veel mensen in de winkel en je wordt vlot geholpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:42

Ik voel me nu wel nog schuldig over dat ik een zwaar pakket weg moest brengen bij een pakketpunt bij de supermarkt en dat ik omdat het zwaar was het in een keer door naar binnen meenam :o dat was trouwens wel nog voor het mondkapjes beleid, maar ik had toen helemaal niet gedacht aan een karretje.

Verder lees ik ook altijd de regels, vooral heel fijn als dit buiten al aangegeven staat als het nog wat afwijkt van de maatregelen die we kennen. Ik heb nog steeds regelmatig dat er mensen wel dicht achter me gaan staan, ik vind dat zo vervelend, maar heb ook meerdere keren gezien dat gelijk de vlam in de pan sloeg als iemand er wat van zei dus ik durf niet meer dan het werpen van een boze blik :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:47

Bij onze opticien moet je nu een afspraak maken om te komen, is dat niet een idee?
Zelfs als je alleen lenzenvloeistof wil halen moet je een afspraak maken.
Ze hebben de deur ook op slot dus verder komen er ook geen mensen binnen zomaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:50

Misschien als tip; hier bij de opticien moet je ook bij de ingang wachten, ze hebben hier een tafel even breed als de ingang neergezet met daarop een bord dat je even moet wachten. Hij staat echt op 1 meter van de deur, dus je kan er letterlijk niet om heen haha

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:51

Of van die mensen die midden in het gangpad gaan staan. En als je dan vraagt of je er langs mag, je een blik toewerpen van: je kunt er toch langs?

't Is voor niemand prettig, deze situatie. Mondkapjes zijn niet comfortabel en een karretje pakken voor maar een paar boodschappen, is niet handig. Maar we moeten het toch met elkaar doen. Hoeveel moeite kost het nou.. Ongelofelijk dat sommige mensen er zo tegenaan schoppen. Alsof je als winkelier die maatregelen voor de lol hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:54

Hier bij de opticien moet je officieel ook voor alles een afspraak maken, maar toen ik er laatst langs liep en er geen klanten waren ben ik wel even naar binnen gewipt voor een flesje lenzenvloeistof. Was binnen 2 minuten de winkel weer uit. Moet wel kunnen in zo'n situatie. Voor het ophalen van mijn nieuwe voorraad lenzen heb ik wel netjes een afspraak gemaakt.

Mijn man was een paar maanden terug ook bij de opticien, afspraak was toen nog niet verplicht. Hij zag dat er binnen al meer klanten waren dan toegestaan volgens de poster. Hij bleef dus netjes wachten buiten, een medewerker keek hem aan en hij keek al even in het rond en trok zijn wenkbrauwen op. Toen zij klaar was met haar klant mocht hij meteen bij haar komen. De mensen die zonder kijken naar binnen waren gedenderd mochten nog even wat langer wachten, dat vond ik ook zich ook wel een goeie tactiek.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:01

Geen ervaring maar ik denk ook een brede tafel of bv een afzet-lint zodat het niet te ontkomen is om zo als klant automatisch voorbij dat bord door te lopen. Of misschien zo een nummertjes apparaat en zittend wachten op afstand van een apart afgescheiden gedeelte op je beurt? Dat scheelt een hoop gedoe lijkt me. Want anders blijven mensen graaien naar die monturen en dan is het inderdaad lijkt me onhoudbaar daar continue iets van te moeten zeggen. Of je moet een medewerker aanwijzen die dit als politieagenten dagtaak die dag voor rekening neemt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 23:05

Bij ons gaat oogmeting op afspraak, voor de rest kun je 'zo binnen lopen' ik werk voor een keten, dus in elke winkel zijn de regels gelijk. Wij hebben de deur open en zodra je 1 stap binnen zet kijk je tegen een groot bord waar met koeienletters opstaat wilt u hier even wachten. Helaas slaan mensen meteen linksaf om om het bord heen te lopen. Ik heb het allemaal al zo breed als mogelijk uitgestald, maar mensen zigzaggen er letterlijk tussendoor.
Als mensen doorlopen zeg ik mnr of mvr u mag daar even wachten, ik kom zo bij u... en dan nóg is het, oh maar ik kijk alleen maar even.... echt grrrr wacht gewoon even

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:11

nynke55 schreef:
Toch denk ik dat de meeste mensen het niet met opzet doen, of omdat ze te nonchalant zijn. Ik kan me voorstellen dat het als medewerker behoorlijk frustrerend kan zijn, maar jij ziet 20 of 50 of 100 klanten per dag, terwijl ik als klant maar 1 keer in de week maar in hoogstens 3 winkels kom. En dan heb ik mijn verstand bij de boodschappen, moet ik 1 shampootje vinden tussen de 100 verschillende, of ze hebben de boel weer op een andere plek gezet. Waar staan de eieren nu weer? Ja, dan gaat het wel eens mis met de afstand.

Ben het hier ook wel mee eens, niet om het goed te praten, maar meer niet oplettend dan het niet willen.

Ik zag ook pas veel later tijdens de eerste golf dat er pijlen voor een looprichting op de grond lagen.
Ja sorry maar mijn ogen gaan over de schappen in de supermarkt.

En het koste nogal wat moeite om afstand te bewaren dus dan ga je slalommen via andere paden om wel bij je bestemming te komen.
Maar toen bleek ik dus tegen het verkeer in te lopen.

Ben zelf ook nooit van de wagentjes of mandjes. Als ik dus bijv *insert willekeurige winkel in ga moet ik er wel echt over nadenken dat ik een mand pak.

yvje86

Re: Frustratie als winkelmedewerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:21

Ik was laatst bij de jumbo om een bosje bloemen voor mijn vriendin, ik weet dat je een kaartje mee moet nemen maar schijnbaar moest je nu weer een muntje erin doen terwijl dat eerder niet was. Heb ik 1x in mijn leven géén muntje bij me.. Nou muntje kon je ook wel bij de balie halen, dus ik naar binnen om een muntje. Zag ik dat 2 stappen verwijderd van de muntjes die op de balie stonden er een rek met boeketten stond. Dus ik dacht, ik pak die bloemen mee, zet 2 passen naar de balie en dan hoef ik niet eerst een muntje daar uit het bakje te pakken om een karretje te halen om vervolgens terug te gaan naar de bloemen, daar een boeket te pakken en naarst de muntjes op de balie te leggen om af te kunnen rekenen... dat had ik verkeerd gedacht. Muntje pakken, karretje.. bloemen, balie en afrekenen... -O-
Die snapte ik niet helemaal maar goed.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:21

idylle schreef:
Bij ons gaat oogmeting op afspraak, voor de rest kun je 'zo binnen lopen' ik werk voor een keten, dus in elke winkel zijn de regels gelijk. Wij hebben de deur open en zodra je 1 stap binnen zet kijk je tegen een groot bord waar met koeienletters opstaat wilt u hier even wachten. Helaas slaan mensen meteen linksaf om om het bord heen te lopen. Ik heb het allemaal al zo breed als mogelijk uitgestald, maar mensen zigzaggen er letterlijk tussendoor.
Als mensen doorlopen zeg ik mnr of mvr u mag daar even wachten, ik kom zo bij u... en dan nóg is het, oh maar ik kijk alleen maar even.... echt grrrr wacht gewoon even

Deze zin kan je veranderen in: U moet daar even blijven wachten, ik kom zo bij u.

Bij "mag" klinkt het als een suggestie, het hoeft niet per se. Bij "moet" klinkt het wat dwingender, er is geen andere optie. Ik weet niet hoeveel het uit gaat maken, maar je kan het altijd proberen. Vaak heeft "moet" wel een dwingende toon, zonder dat het direct onvriendelijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 23:24

heidy_wilco schreef:
idylle schreef:

Deze zin kan je veranderen in: U moet daar even blijven wachten, ik kom zo bij u.

Bij "mag" klinkt het als een suggestie, het hoeft niet per se. Bij "moet" klinkt het wat dwingender, er is geen andere optie. Ik weet niet hoeveel het uit gaat maken, maar je kan het altijd proberen. Vaak heeft "moet" wel een dwingende toon, zonder dat het direct onvriendelijk.

Bedankt voor je tip! Ik vind moet niet zo heel vriendelijk overkomen, maar blijkbaar is mag idd toch te vrijblijvend. Ga het morgen toch eens proberen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:25

yvje86 schreef:
Ik was laatst bij de jumbo om een bosje bloemen voor mijn vriendin, ik weet dat je een kaartje mee moet nemen maar schijnbaar moest je nu weer een muntje erin doen terwijl dat eerder niet was. Heb ik 1x in mijn leven géén muntje bij me.. Nou muntje kon je ook wel bij de balie halen, dus ik naar binnen om een muntje. Zag ik dat 2 stappen verwijderd van de muntjes die op de balie stonden er een rek met boeketten stond. Dus ik dacht, ik pak die bloemen mee, zet 2 passen naar de balie en dan hoef ik niet eerst een muntje daar uit het bakje te pakken om een karretje te halen om vervolgens terug te gaan naar de bloemen, daar een boeket te pakken en naarst de muntjes op de balie te leggen om af te kunnen rekenen... dat had ik verkeerd gedacht. Muntje pakken, karretje.. bloemen, balie en afrekenen... -O-
Die snapte ik niet helemaal maar goed.

Het probleem is, is dat andere mensen dan denken dat het in orde is om ook zonder mandje/karretje naar binnen te mogen met allerlei ellende tot gevolg. Het is al een hele service dat je een muntje mag halen en dat is maar een hele korte procedure.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:28

idylle schreef:
heidy_wilco schreef:

Bedankt voor je tip! Ik vind moet niet zo heel vriendelijk overkomen, maar blijkbaar is mag idd toch te vrijblijvend. Ga het morgen toch eens proberen.

Ik snap je helemaal:) Het kan inderdaad onvriendelijk overkomen, maar in combinatie met wat je verder zegt, en het bord wat er al staat is dat het niet. Ikzelf zou er absoluut geen problemen mee hebben.

Als je je er niet prettig bij voelt, zou ik het gewoon bij hetgeen houden wat je altijd zegt :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:41

Ik krijg kriebels van de mensen die zeggen haal ff adem en chill want ik snap exact wat TS bedoeld. Het is er niet eentje, het is niet een dag.

Als ze echt niet wachten op hun wachtplek, misschien afzetten? Dus met zo'n fancy hekje van paaltjes en zo'n touw dat je losklipt en dan de klanten doorlaat :+ Bij ons loop je binnen direct tegen een statafel aan (met de regels en alcohol) en ik denk dat ik aan 1 kant er niet langs kan omdat die afgezet is. En een afspraak maken inderdaad.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:52

Als het zo moeilijk is om te lezen waarom dan niet de deur op slot. Ben je met 2 in de winkel? Dan kun je er een tegelijk inlaten. Klinkt heel banketstaaf en dat is het waarschijnlijk ook. Maar jij bent niet degene die de regels heeft gemaakt, je moet ze ook maar opvolgen. En als dan blijkt dat niemand luistert dan gewoon de deur op slot. Mensen kunnen dan buiten op hun beurt wachten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:57

Je word er als klant zijnde toch ook doodziek van, al die regels. :roll:

Mag dit niet, mag dat niet, hallo, ik kom mijn geld brengen. Mag dat?