Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:40

Wij hadden in frankrijk 3 maanden een zeer strenge lockdown,ik heb altijd mijn paardenvoer kunnen halen,en hooi 40 km verderop.Wel met een papier hoe laat vertrokken,waarheen en hoe laat weer terug.

Kmbrly

Berichten: 1851
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:47

CharlotteBM schreef:
Levita schreef:
Niet zo moeilijk doen hoor! Gewoon goed opstrooien, voer voor 4 weken in de bak en je legt maar een paar balen hooi voor de stal waar hij een paar weken mee kan doen. Met de kat gaat dat ook goed.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :')

Sorry maar ik snap de openingspost en de reactie over 'mag ik mijn paard uberhaupt nog verzorgen' echt niet... Denken jullie serieus dat ze je gaan verbieden om naar je paard te gaan? In de ergste periode in Spanje mochten mensen hun hond ook gewoon uitlaten hoor, dat heeft een beest nu eenmaal nodig... En hooi, stro en brokjes lijkt mij essentieel dus zelfde als supermarkt. Blijft gewoon open.


Hier in België was het toch zo ... volpension dus kon er niet naar toe.
Paarden mochten zelfs niet naar de grote wei verplaatst worden want geen nodige verplaatsing.

Dierenwinkels waren wel open.

Mizora

Berichten: 18154
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:47

Ik zou willen dat we voor een jaar hooi zouden kunnen opslaan. Maar op het moment is 2 maanden echt het maximum. Mocht het echt nodig zijn, kunnen we een deel van de binnenbak opofferen, daar kan het zonder problemen staan, maar dat doen we uiteraard liever niet.

Voer is hier niet zo kritisch. Sojaschroot zouden we eventueel extra kunnen opslaan in de (kapotte) vriezer, daar gaat nu een zak per maand doorheen en bij een volledige lockdown kunnen we dat terugschroeven, de fibernuggets proberen we sowieso een zak op voorraad te hebben en is volume, de marstall force hebben we ook meestal 1.5 zak van staan en dat is voldoende voor 2 maanden, langer als we het zien aankomen. De shetten krijgen daarnaast ook nog lijnzaadolie of olijfolie, en dat laatste halen we al gewoon bij de supermarkt. Op hooi na is het allemaal misbaar en de paarden staan aan huis, dus dat levert ook geen problemen op.

Het zaagsel schommelt tussen een voorraad van 3-6 maanden in. We gebruiken 4 pallets per jaar en we kunnen 120 balen opslaan (een pallet heeft 56 balen).

Behalve de olijfolie en de fiber nuggets wordt hier alles thuisbezorgd, en die twee zouden eventueel ook bezorgd kunnen worden.

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:16

Tigra_ schreef:
Ik geloof echt niet dat het zo'n vaart zou lopen. Naar mijn idee zaaien sommige mensen te veel paniek. Net zoals de wc papier gekkies. Gewoon doen zoals anders.

Paar jaar geleden greep ik mis bij paardenvoer voor paard dat even flink extra nodig had, was een probleempje in de productie ergens. Gelukkig had ik nog genoeg om die 2 weken op te vangen, maar er hoeft dus helemaal niks groots aan de hand te zijn om mis te grijpen en mogelijk zonder voer te zitten voor een dier dat niet zonder kan.
Niks paniek zaaien, enkel niet er van uit gaan dat er altijd genoeg in de winkel ligt als jouw zak op is.

moonfish13
Berichten: 18257
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 00:35

Goede dit, ik ga voor de zekerheid wat seniorenslobber inslaan.

mairead

Berichten: 3216
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 03:20

Hebben jullie de routekaart gelezen op de site van de Rijksoverheid?
Daar staat dat je bij een lockdown nog steeds mag buiten sporten en dat je met 2 man mag samenscholen. Er staat ook dat winkels gewoon open blijven behalve voor koopavonden.
Het wordt weer een Nederlandse lockdown dus.

marley93

Berichten: 6051
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 06:35

Ik vind hamsteren zo asociaal, helemaal van vitale middelen, of dat nou voor mensen of dieren is. Één, misschien twee zakken extra kopen, a la, dat snap ik nog. Dat deed ik zelf ook wel eens toen ik 2x per dag seniores priores gaf, en ik op vakantie zou gaan bijv. Dan hoefde er niemand anders voor mijn paard spul te halen.
Maar juist dat massale hamstergedrag zorgt voor tekorten, waardoor mensen die wel zoals altijd blijven kopen, juist misgrijpen. Gewoon normaal blijven inkopen, online bestellen, whatever. De noodzakelijke dingen waaronder voer voor je dier, zal je best kunnen blijven halen.
En misschien is het ook een idee om te oriënteren op (tijdelijke) alternatieven, mocht er door een ander probleem in het proces het voer niet leverbaar zijn? (Wat inderdaad altijd kan gebeuren, zoals iemand anders hier al aangaf.) Ik vind het zelf altijd wel prettig om een plan B te hebben in ieder geval.

Petrichor

Berichten: 10577
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 07:06

Hamsteren zoals men deed met wc papier slaat idd helemaal nergens op, die mensen hebben nu volgens mij nog genoeg voorraad. :')

Maar van 1 of 2 zakken extra paardenvoer zie ik het probleem niet zo van in, daar vind ik persoonlijk niks asociaal aan.

Paard staat hier niet op een pensionstalling dus ik kan moeilijk voer voor 4 weken klaarzetten. Er is niemand die het dan gaat geven.

mairead

Berichten: 3216
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:18

Petrichor schreef:
Hamsteren zoals men deed met wc papier slaat idd helemaal nergens op, die mensen hebben nu volgens mij nog genoeg voorraad. :')

Maar van 1 of 2 zakken extra paardenvoer zie ik het probleem niet zo van in, daar vind ik persoonlijk niks asociaal aan.

Paard staat hier niet op een pensionstalling dus ik kan moeilijk voer voor 4 weken klaarzetten. Er is niemand die het dan gaat geven.

Je zal wss nog gewoon naar stal mogen, net als met de lockdown in het voorjaar... mss dat je stal wel afspraken maakt over hoeveel mensen er in 1 ruimte mogen zijn oid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:33

Kmbrly schreef:
CharlotteBM schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :')

Sorry maar ik snap de openingspost en de reactie over 'mag ik mijn paard uberhaupt nog verzorgen' echt niet... Denken jullie serieus dat ze je gaan verbieden om naar je paard te gaan? In de ergste periode in Spanje mochten mensen hun hond ook gewoon uitlaten hoor, dat heeft een beest nu eenmaal nodig... En hooi, stro en brokjes lijkt mij essentieel dus zelfde als supermarkt. Blijft gewoon open.


Hier in België was het toch zo ... volpension dus kon er niet naar toe.
Paarden mochten zelfs niet naar de grote wei verplaatst worden want geen nodige verplaatsing.

Dierenwinkels waren wel open.


Dat lag dan aan je stal want het is nooit verboden geweest naar je paard te gaan. Hier ook volpension en mocht gewoon gaan, had zelfs een papier voor moest er controle zijn. Was wel met beperkingen zodat we steeds maar met 2 of 3 tegelijk op stal waren, maar was prima geregeld. Ook op de weide zetten mocht gewoon, is ook een stukje wandelen maar in het veld dus misschien anders. Buitenrijden ed mocht dan weer niet op een bepaald moment.

Winkels met dierenvoeding blijven ook gewoon open, als ze nog andere dingen verkopen (planten bv) dan was dat wel verboden, maar de dierenvoeding mocht je altijd kopen. Ze gaan echt niet alles zo stil leggen dat je dieren verhongeren. Leveren van dingen uit het buitenland kan misschien op termijn een probleem geven, maar enkel als de grenzen dicht zijn en dat zal wel niet gebeuren.

kiki1976

Berichten: 16932
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:58

Even wat anders. En dan heb ik het niet over degene die speciaal voer hebben ivm gezondheid van hun paard.
Maar echt om bv het normale krachtvoer. Ik lees over inslaan, angst dat je niet naar je paard mag en dat de stalhouder alles moet doen.
Dan heb je toch ook niks aan bergen krachtvoer, of willen jullie dat op z'n moment in volledige dosering blijven geven?
Kijk ik snap dat je graag wilt dat ze hun vitamines/mineralen binnen krijgen, maar in mijn ogen is het dan verstandiger om een vitamine/mineralen brok te kopen. Hier voer je veel minder van en doe je best lang mee. En de stalhouder heeft geen bommetjes op stal staan

Kijk hooi, stro, vlas zaagsel etc heb je echt wel nodig, dat zijn zaken die wel gewoon door blijven gaan.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:02

@kmbrly, dat klopt niet. Je mocht wel gaan om essentiële beweging te geven, als jij tegen de politie zegt dat je gaat longeren mocht dat gewoon. Mijne stond ook vol pension en ben altijd blijven gaan.

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:03

Bij eerste 'lock down' hebben we op stal afgesproken dat iedereen zorgt dat die genoeg hooi en voer heeft staan. De meeste haden dat netjes op orde, voor 2 weken vooruit bakjes met brok en ik had een hele dot hooinetten liggen voor geval dat.

En nu nog steeds. Bakjes voor 2 weken en hooi idem voor minimaal 2 weken. Niet perse voor lockdown (niet zo bang voor) maar mocht ik corona krijgen en thuis moeten blijven kunnen mijn paarden makkelijker worden overgenomen in die tijd.

Doe het zelf stal waar je alles zelf regelt.

Ik heb nu speciaal wel kleine hooibalen liggen ipv hooi netten vullen van een grote baal. Mocht ik zieknworden en thuis moeten blijven, kunnen stal genoten gewoon alle bakken een hele baal gooien en kunnen ze er even op voorruit.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:07

Een aantal mensen hier mag wel een toontje lager zingen. Zo vanzelfsprekend is het niet dat je naar je paard op pension mag tijdens een lockdown. De KNHS is daar de eerste keer echt flink voor moeten lobbyen. De KNHS heeft sowieso goed bezig geweest tijdens de onderhandelingen, jammer dat veel mensen dat niet in willen zien.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:13

Er is geeneens een lockdown geweest in Nederland?

Spenk
Berichten: 21862
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:18

k_m schreef:
Er is geeneens een lockdown geweest in Nederland?

Hoe kom je daarbij? Die was er zeker wel. Blijf thuis ontvang geen mensen.

En inderdaad alle sporten en sportaccommodaties waren dicht en KNHS heeft moeten lobbyen dat je inderdaad naar je paard kon want dat was aanvankelijk ook van pensionstal zorgt er maar voor punt uit.

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:22

Het was idd even spannend of het wel nog zou mogen omdat andere sporten ook niet meer mochten. Zeker omdat toen Frankrijk etc wel stuk strenger daar mee was (vriendin van mij heeft lang dr paard niet gezien toen). Liever voorbereid op het ergste dan achteraf piepen

Wij anticiperen nu vooral op het zelf corona krijgen en het thuis moeten blijven. Dat we paarden kunnen overnemen qua voer zonder mis te grijpen aan hooi.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:25

Nou in België was letterlijk alles dicht en je mocht wél nog naar je paard. In NL mocht je nog naar de winkels, gaan werken,.... Ze gaan echt niet de dieren laten verkommeren, beetje over dramatisch volgens mij.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:55

Hier in België zijn winkels met dierenvoeders opengebleven en mocht je paarden op de wei gaan verzorgen, in pensionstallen niet heel de tijd/overal. Maar wat wel vervelend was, was dat er toch heel wat mensen de neiging hebben gehad om heel veel in te slagen waardoor men op veel plaatsen door hun voorraad heen was. We konden even toe (we kopen vb voor onze 30+ pony steeds voor een maand voer in om niet elke week over en weer te moeten rijden), maar toen we stilaan nieuwe nodig hadden hebben we echt moeten zoeken om vb pulp te vinden (eet enkel nog geweekt eten dus noodzakelijk), we hebben het gevonden maar stuk verder van huis.

Popstra
Berichten: 13929
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:01

k_m schreef:
Er is geeneens een lockdown geweest in Nederland?

Precies dit.

En als deze er ooit gaat komen kun je nog gewoon dieren voeding halen incl paardenvoer!

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:03

marley93 schreef:
Ik vind hamsteren zo asociaal, helemaal van vitale middelen, of dat nou voor mensen of dieren is. Één, misschien twee zakken extra kopen, a la, dat snap ik nog. Dat deed ik zelf ook wel eens toen ik 2x per dag seniores priores gaf, en ik op vakantie zou gaan bijv. Dan hoefde er niemand anders voor mijn paard spul te halen.
Maar juist dat massale hamstergedrag zorgt voor tekorten, waardoor mensen die wel zoals altijd blijven kopen, juist misgrijpen. Gewoon normaal blijven inkopen, online bestellen, whatever. De noodzakelijke dingen waaronder voer voor je dier, zal je best kunnen blijven halen.
En misschien is het ook een idee om te oriënteren op (tijdelijke) alternatieven, mocht er door een ander probleem in het proces het voer niet leverbaar zijn? (Wat inderdaad altijd kan gebeuren, zoals iemand anders hier al aangaf.) Ik vind het zelf altijd wel prettig om een plan B te hebben in ieder geval.

Toen mijn oude paard enkel nog senior priores at greep ik dikwijls mis als ze in de aanbieding waren. Dan had je dus mensen die 10 zakken tegelijk kochten. En dat voordeel snap ik, maar het is toch banketstaaf voor de andere paarden die daar ook afhankelijk van zijn. Winkels zouden aan dit soort producten een max aantal per klant moeten verkopen. Net als bij de wc-papier in de eerste lockdown.

Spenk
Berichten: 21862
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:03

k_m schreef:
Nou in België was letterlijk alles dicht en je mocht wél nog naar je paard. In NL mocht je nog naar de winkels, gaan werken,.... Ze gaan echt niet de dieren laten verkommeren, beetje over dramatisch volgens mij.

Lees je nou wel wat mensen zeggen??? In andere landen mocht dat ook niet. Dierenverzorging gaat een ging daar door maar op pension kan de stalhouder er voor zorgen en hoef je dus niet heen. In Italië en Frankrijk bijvoorbeeld mocht dit dan ook niet. In Nederland heeft de KNHS hier dus voor lobyen dat dat dus wel mocht op pension.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:10

Jessix schreef:
marley93 schreef:
Ik vind hamsteren zo asociaal, helemaal van vitale middelen, of dat nou voor mensen of dieren is. Één, misschien twee zakken extra kopen, a la, dat snap ik nog. Dat deed ik zelf ook wel eens toen ik 2x per dag seniores priores gaf, en ik op vakantie zou gaan bijv. Dan hoefde er niemand anders voor mijn paard spul te halen.
Maar juist dat massale hamstergedrag zorgt voor tekorten, waardoor mensen die wel zoals altijd blijven kopen, juist misgrijpen. Gewoon normaal blijven inkopen, online bestellen, whatever. De noodzakelijke dingen waaronder voer voor je dier, zal je best kunnen blijven halen.
En misschien is het ook een idee om te oriënteren op (tijdelijke) alternatieven, mocht er door een ander probleem in het proces het voer niet leverbaar zijn? (Wat inderdaad altijd kan gebeuren, zoals iemand anders hier al aangaf.) Ik vind het zelf altijd wel prettig om een plan B te hebben in ieder geval.

Toen mijn oude paard enkel nog senior priores at greep ik dikwijls mis als ze in de aanbieding waren. Dan had je dus mensen die 10 zakken tegelijk kochten. En dat voordeel snap ik, maar het is toch banketstaaf voor de andere paarden die daar ook afhankelijk van zijn. Winkels zouden aan dit soort producten een max aantal per klant moeten verkopen. Net als bij de wc-papier in de eerste lockdown.


Tja, ik koop mijn seniores priores ook in grote aantallen omdat mijn pony nu eenmaal veel eet. Gaan zo'n 6 zakken per maand doorheen.

Zoals hierboven al iemand poste: de winkels gaan volgens de corona routekaart niet eens dicht. Het heeft geen zin om te gaan hamsteren, dat is alleen maar asociaal voor andere paardenhouders. Hooi haal ik bij een boer en ik geloof niet dat die man stopt met leveren. Komt allemaal wel goed.

Vind ook dat je niet mag klagen dat je eventueel niet naar je paard op pension zou mogen. Beest krijg toch te vreten? Dat je even niet kunt rijden overleeft ie wel. Mensen gaan ook lekker lang op vakantie en dat is dan geen probleem voor je paard :o?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:14

Ik zou me meer zorgen maken over ziek worden en in quarantaine moeten. Als je de paarden niet aan huis hebt zal er toch iemand heen moeten. En idd seniorenvoer. Ik heb er ook geen voorraad van. Maar misschien toch niet gek om nu een extra zak achter de hand te hebben. Niet voor een eventuele lock down. Wel voor als 1 van ons hier in huis corona zou blijken te hebben. Hoeft een ander niet uit te zoeken welk voer er gehaald moet worden. Iemand vinden die de stal uit wil mesten moet dan wel lukken.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:15

Hier genoeg hooi tot eind februari/ maart geloof ik en dan zien we wel weer verder.
Ben er niet bang voor dat ik geen brokken kan halen voor haar.

Ook ik sta op een stal waar je alles zelf doet dus we zullen er toch echt heen moeten.