Ik haat kerst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke98

Re: Ik haat kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:03

Puur uit interesse: hebben jullie kerst nooit leuk gevonden of als kind wel? :o?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:17

justdiesel schreef:
Waarom doen jullie die 'verplichte' dingen dan als je er zo'n hekel aan hebt?
Je kan toch ook nee zeggen.

Omdat een relatie geven en nemen is.

Toen ik vrijgezel was heb ik vriendelijk meegegeten en dan de rest van de avond in mijn auto door gebracht.

Het enigste wat ik kan mee bleiren :
Last Christmas, I gave you my heart
But the very next day you gave it away -O-

In mijn ogen heb ik vroeger een trauma opgelopen. En echt in die week kan ik mezelf niet zijn. En weet ik niet wat ik met mezelf moet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:24

Kerst is niets voor mij, nee. Als kind keek ik er ontzettend naar uit, nu vind ik het een holle traditie. Tenminste: als je niet gelovig bent. Meer dan een excuus om duur en veel te eten is het niet.

Ik moet wel zeggen dat het cliché van gedonder met de familie voor mij niet opgaat. Ik heb een kleine, hechte familie die ik graag zie (en zeker wel vaker dan eens per jaar), daar doe ik het graag voor. Maar het feest zelf? Geef mij sinterklaas maar. Die sfeer van elkaar dollen met je eigen creativiteit ligt me veel beter. En we eten traditiegetrouw altijd boerenkool, daar maak je me blijer mee dan met dat kersteten.

En o ja, de liedjes. De klassieke kerstliedjes vind ik, mits beperkt tot de juiste tijd, fantastisch. Die stralen dat geloof nog helemaal uit. Maar die kerst-popliedjes? Vooral "Last Christmas", dat wordt echt verboden als ik aan de macht kom!
Misschien is dit nummer wel aan jullie besteed.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 20-10-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:37

Ik heb er ook niets mee, ik koop geen kerstspullen. Alleen wat eten dan, maar dat is meer omdat er dan veel lekkers is, wat ik graag alleen op eet. :+

En aan verplichte dingen doe ik sowies nooit, dus ook niet met kerst. Moet er niet aan denken om alleen maar familie af te gaan met kerst of voor een boel mensen koken.

Relax kleding aan, lekker eten voor mij alleen en hup, op de bank met de honden en niets doen. :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 21:50

Wij doen er hier ook al (Jaren) niks. Het enige heerlijke vind ik de kleine lampjes in de bomen buiten en hier in de stad. Kan ik echt van genieten.

Maar naast dat, heb ik er niks mee. Ik ben gelukkig nooit verplicht mee te doen met (familie) diners, mede door geen (grote) familie, en zou dat ook écht vreselijk vinden. Allemaal een beetje opgehemeld, is mijn mening. Thuis gewoon met m'n moeder en evt. stiefvader een lach film kijken en wat lekkers op tafel, :j

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:03

Het (met name) vele eten vind ik een pluspunt :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:10

Veraaaaah schreef:
Het (met name) vele eten vind ik een pluspunt :D

Zo eens!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:39

Jaaa hier ook! Vreselijk al dat kerst geneuzel..
Ik boycot ook zoveel mogelijk kerst. Helaas werk ik in een winkel, gelukkig geen overdreven kerst spul ed, dus ik krijg er nogal wat van mee van mensen die cadeaus kopen en muziek in de winkelstraat en op t draaiorgel ;)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:45

Ik vind de kerstboom en de gezelligheid altijd top met kerst. Ik kan daar echt van genieten. Soms is het ook wel een hoop gedoe vind ik, met alle etentjes, bezoekjes etc. Gezellig, maar wel erg vermoeiend :')

Verder vind ik alle kerstliedjes dan weer jammer. Die kan ik echt niet meer aanhoren tegen de tijd dat het kerst is.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:32

Nienke98 schreef:
Puur uit interesse: hebben jullie kerst nooit leuk gevonden of als kind wel? :o?

Nu niet en als kind ook niet. Mijn ouders hebben weinig familie of vrienden,dus altijd met het gezin gevierd. Geen leuke herinneringen aan. 4, later 5 kinderen, geldgebrek, stress, verplichte gezelligheid, maar dan toch altijd chagrijnige ouders, geen sfeer.

Ik vindt het lastig om dit nu anders te doen met mijn kinderen. Ik voel leegte bij de gedachte aan kerst. Manlief werkt altijd met kerst, wij blijven thuis, kijken film in pyjama en eten friet..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:57

Mooi topic. Heb jaren gedacht dat ik een uitzondering was en het aan mij lag, maar van mij hoeft het allemaal niet.

Ik vind het echt vreselijk dat ze nu al de winkels vol hebben met kerst. Ook speciale kleding en al dat extra gedoe hoeft van mij niet. Ik ben dus een aantal jaren geleden wel gestopt met meedoen. Voor mn man en zoon doen we dan wel wat aan samen eten.
Mijn man zou het liever wel vieren en vooral het huis versieren. De afgelopen jaren heb ik de kerstboom in de kast kunnen houden met goede smoesjes; jonge honden, kitten, verhuizen, verbouwen :) Maar als hij het leuk vindt, gaan we wel weer wat opzetten.

Voor onze zoon deed ik het ook wel toen die klein was, maar dan een kleine boom die ik zo weer in een laken wikkelde en in de berging zette :) Niks optuigen en aftuigen, gewoon, ballen, en strikjes erin en zo laten.

Muziek kan je kiezen, dus geen last van. Maar vroeger in de zaak hadden we wel 2 weken lang kerstmuziek.

Vroeger als kind vond ik het leuker dan nu. Er leefde nog wat meer familie, we gingen dan 1 dag fonduen, 1 dag met familie en overdag 2e kerstdag had ik eerst kerst springen :)

Waar ik ook niet goed van wordt, zijn de kerstfilms. Je wordt er echt mee doodgegooid. Ja, er zitten knoppen op, maar soms is het echt overal en teveel. En wij hebben geen netflix, videoland etc.

De verlichting vind ik op straat wel echt leuk, maar de drukte en echte gekte in winkels normaal gesproken echt niet. En al die rare dingen die je opeens kan kopen en eten.........Ik ben daar niet zo van.

Sinterklaas deden wij meer aan en vond ik altijd leuk. Maar zoon is volwassen en Sinterklaas feest heeft ook zijn beste jaren wel gehad.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 01:07

Ik haat het niet en haal zelfs een kerstboom elk jaar in huis, maar ik vind kerstliedjes (wie wil daar nu al naar luisteren?) en dat gedweep van bv m’n schoonzusje (dankzij wie het elk jaar een gedoe is) dat kerst zo ‘gezellig’ is altijd bleh. Maar misschien komt dat omdat ik slecht tegen overdreven gedoe kan.

Ik probeer er altijd het beste van te maken en hoef meestal maar een dagje verplichtingen te doen, omdat ik altijd een dag moet werken.

Een digiknuffel voor degenen die met kerst een geliefde moeten missen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 01:57

Ja, dat overdrijven en er 100x over beginnen.......Ik vier ook mn verjaardag nooit en meeste mensen weten ook echt niet wanneer ik jarig ben.

Als je mensen normaal ook ziet, het gezellig samen hebt en dan samen lekker gaat zitten eten zonder teveel gedoe, zou het prima zijn. Maar het gedoe er omheen wekt de irritaties op bij mij. En dan helemaal als er opeens mensen komen ergens die ik normaal ook niet zie of spreek.

Toen onze zoon kleiner was wel ooit vlak voor kerst naar Disney Parijs geweest en dat was wel mooi en niet de drukte.
En jaren geleden alweer naar kerst efteling. Dat vond ik dan wel leuk en gezellig. ( en een goede smoes dat we nergens anders konden opduiken )

Ik vraag me door al dat gedoe ook af hoeveel mensen er echt van genieten door al die spanning en ook vaak de ruzies die je hoort die er ontstaan.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 05:35

Nienke98 schreef:

Nee, nooit leuk gevonden. Sinterklaas vind ik wel leuk, maar daar blijft weinig meer van over.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:10

Ik vind het sfeertje voor de kerst altijd wel leuk: de lichtjes en versiersels, maar de kerstdagen zelf hoeven van mij niet. We hebben gen verplichtingen, dat scheelt. Vorig jaar zijn we op tweede kerstdag naar Lille gereden om boodschappen te doen. Leuke dagbesteding, maar dat zal er dit jaar niet in zitten vrees ik.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:40

Op zich vind ik het sfeertje wel leuk, maar Kerst staat voor mij gelijk aan de donkere dagen in december. En daar kan ik heel slecht tegen. Daarom zitten we de laatste jaren op de Canarische eilanden met Kerst. Heerlijk in het zonnetje. Dit jaar zit dat er niet in vanwege de Corona. Echt zo jammer. |(

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 06:47

Ik houd van de lampjes met kerst, maar veel meer dan dat niet. Ik heb alleen een boom hoor, geen huis vol decoratie, maar wat kaarsjes ed vind ik zeker leuk. De 2 verplicht voelende dagen echter vind ik niets. Voor mij altijd weer zo'n confrontatie dat beide kanten van de familie niet zo loopt als we graag zouden willen. Ik zou best kerst willen vieren met onze kleine familie, maar met de schoonfamilie is het altijd drama helaas (alle schoonmoeder grappen gaan hier helaas zo ongeveer wel op :o ), en mijn familie is zeker niet de makkelijkste. Schoonfamilie gaan we de laatste 2 jaar niet meer heen, iets minder frustratie, maar het blijft leeg voelen, en levert strijd op dat we er niet zijn, maar we hadden het zeker wel graag gezellig willen hebben, het is er alleen van hun kant uit niet bij. We maken het dan met zijn vieren lekker gezellig, film en lekker eten en de volgende dag luisteren we naar het gemopper van mijn moeder en broer :o Ik droom ieder jaar weer van een heerlijke vakantie ver weg, zodat ik me niet verplicht voel naar familie om kerst alleen met het gezin te vieren, haha, helaas met 3 paarden en meer dieren aan huis zit dat er niet in :D

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:35

+1

Haat aan de winter, haat aan de kerst en alles wat erbij hoort :-P

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:51

Ik houd er ook niet van, mijn schoonfamilie heel erg. Het was namelijk zo dat wij in het begin van onze relatie geen kerstboom hadden en toen onze dochter baby was ook nog niet en dat vonden ze zoooo zielig dat ze voor haar een boom gekocht hebben _O- . Dus ik zet elk jaar braaf die boom op voor haar en er hangt ook de kerstversiering van schoonfamilie in want ik ben niet zo van de kerstmode, verschrikkelijk, hou op! Dus ik neem graag hun afdankertjes aan.

Verder vind ik het wel gezellig om wat lichtjes aan te hebben omdat het zo'n donkere tijd is.

Nee, ik heb niks met de commerciële kerst, wel met het kerstverhaal, dat raakt me elk jaar weer enorm omdat het de bron van mijn geloof is.
O ja, ik heb wel een prachtige gehaakte kerststal staan, dat dan weer wel :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:36

Haat is een groot woord, maar de laatste 2 jaar gevlucht naar curacao en dat beviel toch wel erg goed.. Helaas kan dat dit jaar niet :n

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 09:39

Gelukkig veel medestanders!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:52

Om nou te zeggen dat ik de Kerst haat zou te ver gaan. Het bijwonen van de Kerstnachtdienst doe ik elk jaar met veel plezier. Zelfs in m'n uppie. Voor mij hoort die traditie er bij.
Verder hoeft het van mij allemaal niet zo nodig. Vooral de verplichte gezelligheid werkt mij juist op de zenuwen. Ik kan ontzettend genieten van uitgebreid tafelen met vrienden en familie of een avond spelletjes spelen, maar dan als ik daar zelf voor kies en niet omdat het me opgedrongen wordt. Van dat laatste word ik nogal recalcitrant. Uit pure dwarsheid heb ik weleens alleen op de bank een boek zitten lezen, terwijl de rest van de familie aan tafel spelletjes zat te spelen. Van verplichtingen word ik niet perse leuker gezelschap. :+

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:01

Dit is een topic voor mij zeg.
Ik ben wat dat betreft echt een gezelligheidspersoon "on my own terms." Ik vindt (okee vondt met deze corona) het heerlijk om lekker naar de kroeg te gaan met vriendinnen en af en toe te lunchen met mijn ouders. Sinterklaas vindt ik verschrikkelijk, mijn moeder gaan echt veel te ver en het is dan nu al een hele daginvulling.

(Zowiezo sinds mijn moeder met pensioen is, is elk etentje een daginvulling. Laatst met haar verjaardag was ik daar om 10.00 en kwam ik er daar pas achter dat ik en mijn vriend bleven eten).

Dit jaar zouden we weg gaan, 3 weken naar IJsland. Helaas gaat dat niet door en ga ik deze afzeggen door de coronamaatregelen. Ik ben alleen van plan om 3 weken naar de andere kant van Nederland te ontsnappen of de gordijnen dicht te doen (is dat heel erg).

Ik vindt het vreselijk om 3 uur te wachten op het eten en dan nog 3 uur rond te hangen, ik heb gewoon niets te zeggen 6 uur lang (hooguit een uur).

Wat betreft schoonouders, iedereen leeft zo op een andere planeet. Zowiezo heb ik adhd en al die drukte kan ik heel slecht aan.

Niet alles is slecht uiteraard; ik vindt het eten en de lichtjes heerlijk. Als sinterklaas en kerst gewoon lekker een uurtje of 2 zou zijn zou ik oppergelukkig zijn

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:06

Ik heb ook niks met kerst, heb er ook nooit wat aan gevonden.
Mijn mening is dat kerst, in zijn huidige vorm, voornamelijk lelijke eigenschappen in de mens naar boven haalt zoals hebberigheid, uitbuiting, gulzigheid, en groepsdruk. Mijn ding is het niet. Gelukkig is er in mijn familie ook niemand die het viert, dus ik heb er verder ook geen last van.

Tegenwoordig heb ik netflix en spotify, en vanwege corona doe ik al mijn aankopen ook thuisbezorgen dus al die suffe films en muziek in winkels en op de radio daar ontkom ik dit jaar aan _/-\o_ YESSSS

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:15

Dit jaar wordt de kerst denk ik heel schraal en geen grote toestanden, corona is dan nog lang niet weg. Ach ja ik zit thuis bij de kachel ook prima met een boekje.

Onvoorstelbaar dat we vorig jaar nog naar een theatershow geweest zijn en dat de foyer propvol stond, iedereen bovenop elkaar en daarna uit eten in een druk restaurant. :\ Dat vond ik al een hele verbetering tov het rondhangen en daarna gourmetten. :+, maar nu klinkt ineens de oude versie toch het meest aantrekkelijk. Of gewoon thuis bij de kachel.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-10-20 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt