Waar had je jonger mee willen beginnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:14

gebarentaal leren, is nu lastiger met de snelheid waarmee autocue gelezen wordt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:16

Ballet en piano spelen :j
En kunstschaatsen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:17

In het buitenland studeren/werken, nu kan ik ook niet weg. Heb maar ingezet op emigreren :') hoopte binnen 10 jaar maar nu kan ik ook nergens gaan oriënteren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:35

Sparen voor een huis idd.
En wedstrijd rijden met eigen paard (kocht mn eerste eigen paard toen ik 24 was, en nogsteeds geen wedstrijd gereden :p).
Soms denk ik: ik geef er niks om laat mij maar lol met mn knollen.. Maar soms denk ik ook... Ik wil ergens naartoe werken. Niet om mn geld ermee te verdienen maar om gewoon beter te rijden. Om zin te geven aan mn passie ipv elke dag 2 uur bezig zijn met poepscheppen, voeren en af en toe trainen.

DeEenhoorn

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:39

Sparen, ben nu 21 en woon sinds juni op mezelf (particuliere huur, nooit aan studentenwoningen gedaan). Ik heb in die tussentijd 2 bijbaantjes gecombineerd om het een beetje rond te kunnen krijgen totdat ik een tijdelijke fulltime baan kreeg waar ik deze week mee begin. Afgelopen maanden ben ik financieel bijna rood gekomen en dat is absoluut niet chill.
Ook zou ik wel eerder begonnen willen zijn met het volgen van mijn passies (eerder op zangles gegaan zijn, taalcursussen beginnen te volgen)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:40

Ik wou dat ik wat jonger was begonnen met lak aan de maatschappij en zijn regeltjes te hebben. Dat had me waarschijnlijk een hoop irritatie en geld gescheeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:51

Meer mijn houding in het leven denk ik, minder druk maken over van alles, minder kritisch zijn op mezelf. Maar dit soort persoonlijke groei kost nou eenmaal tijd en is ook niet erg :)

Ik zie veel mensen beleggen zeggen, doen zoveel mensen dit? Ik heb echt geen idee wat dat precies is en hoe het werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:52

Echte gesprekken voeren met mijn opa’s en oma’s. Ik had ze graag beter leren kennen, maar die kans heb ik niet meer gekregen.
Gelukkig wel heel close met mijn ouders :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:57

Schaatsen. Ik was 16 toen ik begon en ik denk dat ik aardig in de top had kunnen komen als ik eerder begonnen was. Maar ja, je moet ook ouders hebben die meewerken en dat was bij mij niet het geval.

Ik had ook eerder willen gaan duiken. Ergens hoop ik nog eens een zak geld te vinden zodat ik een duikschool in het buitenland kan beginnen. Duiken kun je tot ver in je 80ste doen als je gezond blijft. En er is niets rustgevenders dan dat.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:57

XxLMMxX schreef:
Sporten!
Ik ben nu 26.
Vorig jaar leren skieen.
Dit jaar gestart met hardlopen, skeeleren, zeilen en schaatsen.
Ik vind het geweldig leuk. En gigantisch moeilijk haha.
Soms denk ik: was ik als kind maar wat sportiever geweest. Maar mijn ouders vonden paardrijden genoeg en ontmoedigden de andere hobby’s.
Ben blij dat ik het nu in ieder geval alsnog ontdekt heb.

Dit is mega herkenbaar. Ik was totaaaaal niet sportief, mijn ouders wilden me op een teamsport hebben maar ik wilde dat niet. Altijd alleen maar paardgereden, en had ook wel wat overgewicht.

Nu is er teveel om te kiezen haha, ik vind yoga, crossfit, boulderen, suppen, paaldansen, kitesurfen (golfsurfen ook) en hardlopen mega leuk. Daarnaast afgelopen winter ook voor het eerst wezen snowboarden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:58

De Engelse taal. Op het VO nooit wat van begrepen, nu dus nog niet.
Oh en pianospelen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:58

Mijn eigen lichaam en haar eigenaardigheden accepteren. Maakt het leven toch een stukje leuker :P

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:02

Flying_Angel schreef:
Inderdaad sparen!

En beginnen met gitaarspelen. Ik wil zo graag gitaar kunnen spelen, heb er nu eentje gekocht, maar echt discipline om het te leren heb ik niet! :

Dit is precies wat ik wilde typen... Ook echt geen discipline maar wil het echt heel graag...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:04

Zeilen. Paardrijden.
En een muziekinstrument bespelen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:08

luisteren naar wat ik voel en daarnaar handelen, ongeacht wat anderen ervan vinden..wat werd het leven toen ineens leuker *\o/*

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:26

Inderdaad, paardrijden. Daar ben ik pas op mijn 28e mee begonnen. Ik zal nooit goed worden, maar ik vind het vooral behoorlijk link. Als ik die kinderen zo zorgeloos zie galopperen, schiet dat "was ik maar twintig jaar eerder begonnen" heus wel door me heen. En pianospelen... daar ben ik op mijn vijftiende mee begonnen en op mijn achttiende mee opgehouden omdat ik het huis uit ging. Voor drie jaar les kan ik best veel (al zeg ik het zelf), maar ik had nog veel meer willen leren. En vooral: sociaal doen. Ik wil van alles in de maatschappij maar uit angst trek ik me toch weer achter de deur terug. Wel zo veilig. Met als gevolg: geen relatie en een klein sociaal netwerk.

Maar uiteindelijk is er voor alles een reden geweest. Muziek boeide me als kind niet zo enorm als nu, en paarden zijn me pas veel later gaan interesseren. Ik ben gewoon blij dat ik er nu mee bezig ben, anders had ik het mijn hele leven moeten missen.

Van één ding heb ik beslist geen spijt: mijn studie muziekwetenschap. Hierboven zegt iemand: had ik maar iets exacts gedaan in plaats van geschiedenis. Ik snap dat wel: ik ben nu ook werkloos en dat is helemaal niet leuk. Maar een minder leuke studie had ik misschien wel nooit afgemaakt. Trouwens: met echte exacte studies, behalve informatica, kom je ook niet altijd ver. Het verste kom je nog steeds met rechten, economie en bedrijfskunde. Dat vind ik doodsaaie k*tstudies. Als ik er daarvan een had gedaan, was ik nu in het beste geval rijk en ongelukkig, en in het slechtste geval gesjeesd, arm, en nog ongelukkiger.

In elk geval één universele les: we moeten allemaal door schade en schande wijs worden. Te veel naar anderen geluisterd, te weinig naar anderen geluisterd, voor hobby gekozen toen plicht riep, voor werk gekozen toen het hart riep... iedereen heeft het moeten leren.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 18:39

De bijbel lezen.
Niet perse om elke letter die erin staat te geloven, maar wel om te leren dat we (mijn anti-kerk familie) heus niet alles wisten, en echt niet zo ruimdenkend en tolerant waren als ik altijd dacht.
Heeft me een hoop inzicht en bescheidenheid gebracht :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:04

Muziek en ballet <3

Ik ben begonnen met zingen toen ik 17 was en studeer nu aan het conservatorium (klassiek zang). Als ik dan zangers zie die uit een muziekfamilie komen, en die al op 8 jarige leeftijd of jonger beginnen dan baal ik wel dat dat bij mij niet zo is. Heel veel gemiste jaren en ik had al zo veel verder kunnen zijn...

Ballet doe ik sinds ik 19 ben en als ik daar jong mee was begonnen had ik of op een balletacademie gezeten of ik was gewoon een hele goede amateur.

Ik haal er alsnog veel plezier uit en ik kan er mijn geld mee verdienen maar toch.. Als ik jong was begonnen had me dat héél veel voordeel gegeven in mijn vak.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:05

Met het geen ik nu weet had ik op mijn 18/19 een heel andere opleiding gestart met meer jobkansen in.
Laatst bijgewerkt door Lori op 19-10-20 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:18

"vroeger" (op m'n 15de ofzo, nu 23) wou ik heel graag leren kickboxen en dat wil ik nog steeds. Niemand weet het ook hahaha. Misschien word het eens tijd om het toch te gaan doen. Onder het motto, je bent nooit te oud om iets te leren

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:23

Skiën nog steeds niet geleerd!
Hopelijk na corona een keer. :+
Laatst bijgewerkt door Love_Laugh op 19-10-20 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:23

Engelse films en tv programma’s kijken. En goede dressuurmatige rijlessen.

Slechte gewoontes afleren is zoveel moeilijker dat nieuwe gewoontes goed aanleren :=

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:31

Viool of harp spelen... Geneeskunde studeren...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:34

Klijntje schreef:
De bijbel lezen.
Niet perse om elke letter die erin staat te geloven, maar wel om te leren dat we (mijn anti-kerk familie) heus niet alles wisten, en echt niet zo ruimdenkend en tolerant waren als ik altijd dacht.

Interessant.
Ik zou ooit nog wel eens een bijbel willen lezen, gewoon omdat het kan, maar er zijn zoveel versies en ik heb geen idee welke ik heg beste kan lezen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:37

Goof schreef:
Klijntje schreef:
De bijbel lezen.

Interessant.
Ik zou ooit nog wel eens een bijbel willen lezen, gewoon omdat het kan, maar er zijn zoveel versies en ik heb geen idee welke ik heg beste kan lezen.

Gewoon de "nieuwe" vertaling van 2004. Dat is de standaardvertaling in hedendaags Nederlands, die dichtbij de grondtekst blijft en de mainstream van de christenen (en bijbellezende niet-christenen!) wel tevreden stelt. Alle andere vertalingen die nog op de markt zijn, zijn voor speciale genootschappen (jehova's, bevindelijk gereformeerden) of voor een speciaal doel (voorlezen, gelovigen in eenvoudige taal bekeren).

Edit: mijn huidige onderschrift is er ook aan ontleend. :)