"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:00

Ik heb echt nog nooit wanneer ik op bezoek ben een wifi wachtwoord gevraagd :oo . Ik wist niet eens dat dat een ding is.

Ik heb wel het wifi wachtwoord van mijn ouders, als ik daar ben is dat voor minimaal een weekend, dus dan vind ik wifi om 's avonds wat te kunnen Netflixen wel fijn, anders is m'n bundel er zo door. Maar verder, nee. Nooit bij nagedacht om erom te vragen ook.

Sjong

Hier krijgt iedereen de Wi-Fi code. Ik krijg nogal wat pubers over de vloer en die hebben meestal geen onbeperkte bundel. Ik heb er ook echt helemaal geen problemen mee.
Ik vraag zelf nooit om het wachtwoord bij een ander, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand van mijn vrienden of familie dit een onbeleefde vraag vindt.

Anoniem

Ik zie niet in waarom het vragen van een wifi code om toegang te krijgen tot gratis internet een inbreuk op privacy of onbeleefd zou zijn. Zo persoonlijk is een wifi code voor mij niet echt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:01

Peerke_ schreef:
Zo gezellig, ben je op visite, ga je op je telefoon..
Waarom hebben restaurants ook gratis WiFi? Je komt toch om iets te eten, niet om te internetten.

Als vrienden hier om de WiFi code vragen, krijgen ze hem wel.. als i k het briefje kan vinden, hij is 24 willekeurige letters/cijfers, zijn ze even zoet met intypen :')

Da’s een goeie :D ;) :D ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:04

[***] schreef:
Ik zie niet in waarom het vragen van een wifi code om toegang te krijgen tot gratis internet een inbreuk op privacy of onbeleefd zou zijn. Zo persoonlijk is een wifi code voor mij niet echt.

Dit snap ik ook niet. Daarnaast, het maakt toch geen reet uit wat ze op dat WiFi doen? Je betaalt toch een bepaald bedrag ongeacht wat je verbruikt?

Ibbel

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:06

Je kunt thuis toch net zo goed een internet-abonnement hebben met een beperkte bundel? Niet iedereen heeft onbeperkt internet via de kabel...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:09

Captain schreef:
[***] schreef:

Dit snap ik ook niet. Daarnaast, het maakt toch geen reet uit wat ze op dat WiFi doen? Je betaalt toch een bepaald bedrag ongeacht wat je verbruikt?

Mwa, mij zou het zeker wel uit maken wat ze op mijn WiFi doen :D. Vriendje heeft een aantal hackers in de vriendengroep, dusseeeeh :D. Ik hoef geen linkjes naar t darkweb in mijn history, dank je vriendelijk :).

Daarnaast betaal je niet altijd een bepaald bedrag ongeacht wat je gebruikt, dat is per abonnement verschillend.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:10

Oh dat ken ik niet hoor, alleen het verschil in snelheid maar niet het verschil in data.
Daarnaast, ga jij er vanuit dat mensen op jouw wifi op het darkweb gaan zitten? :P

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:11

Captain schreef:
[***] schreef:

Maar het is wel een veiligheidsdingetje. Je gaat er uiteraard vanuit dat niemand in je sociale kring kwaad wil doen op je wifi, maar anderen wellicht via die sociale kring wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:12

Ibbel schreef:
Je kunt thuis toch net zo goed een internet-abonnement hebben met een beperkte bundel? Niet iedereen heeft onbeperkt internet via de kabel...

Echt? Wist niet eens dat dat bestond. Volgens mij is internetverbinding en dus WiFi in je huis standaard een bedrag per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:13

LWDaisy schreef:
Die kinderen daarentegen zitten urenlang video's te kijken en spelletjes te spelen, weet ik veel wat dat met mijn verbruik doet :+

LWDaisy schreef:
Het is niet uit gierigheid hoor. Wij hebben onbeperkt internet, belanden nooit op smallband.

Snap je hele bericht niet zo.
Jij vindt het niet fijn dat ze op je wifi zitten.
Zeg dat dan.

In je openingspost heb je ook diverse mitsen&maren.
Het is jouw huis, jouw regels.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:16

Poekkie schreef:
Ik vraag er gewoon naar en ik geef ook gewoon spontaan mijn ww als ik zie dat ze hier hun mobiele databundel aan het opgebruiken zijn. Voor mij is dat gewoon normaal, nooit op gekomen dat mensen dat onbeleefd zouden vinden.

Als jij je wachtwoord geeft aan vreemden in je huis die er niet wonen geef je ze wel mooi de kans om je te hacken.

Er zit niet voor niets een wachtwoord op die dingen hé.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:18

Ik vraag er gerust om als ik bij bekenden ben.
Ze weten dat ik buiten de deur geen internet heb, alleen via de wifi en in nood of wanneer ik verdwaald ben zet ik hem ff op mobiel internet maar dat vreet mijn beltegoed op. %)
En in principe gebruik ik het in de meeste gevallen ook alleen om ff te navigeren, het ov-traject uit te stippelen en mijn berichten te checken.

Bekenden die bij mij komen krijgen de code vd wifi ook gewoon, net zo makkelijk aangezien niet iedereen een abonnement heeft of ruime internetbundel. :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:19

Ik heb er echt andersom nog nooit over nagedacht dat dit niet oké zou zijn. Ik heb genoeg vrienden die geen onbeperkt data hebben (en zou m.i. van de zotte zijn als ze dat speciaal voor in mijn huis zouden moeten aanschaffen).

Gisteren nog hier een vriend over de vloer die vanachter zn laptop even wat voor zn studie moest doen. Vind het de normaalste zaak van de wereld om dan het Wi-Fi wachtwoord te geven. Ik denk dat het wachtwoord je voornamelijk beschermt zodat de buurman en buurvrouw of vreemden niet de hele tijd van jouw Wi-Fi gaan tappen. Maar mensen die ik uitnodig binnen huis vertrouw ik, en als ze iets moeten regelen of doen dan geef ik daar met liefde mn Wi-Fi voor. En ik kan bijna niet geloven dat dit daadwerkelijk op je rekening terug te zien zou zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:20

Dammie schreef:
Als ik ergens op bezoek ben, dan praat ik met de gastheer of gastvrouw. En ga ik niet internetten, dat vind ik onbeschoft.

Dat dus, alsof men niet even 2 uurtjes zonder kan. Of een dag .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:21

petraaken schreef:
Poekkie schreef:
Ik vraag er gewoon naar en ik geef ook gewoon spontaan mijn ww als ik zie dat ze hier hun mobiele databundel aan het opgebruiken zijn. Voor mij is dat gewoon normaal, nooit op gekomen dat mensen dat onbeleefd zouden vinden.

Als jij je wachtwoord geeft aan vreemden in je huis die er niet wonen geef je ze wel mooi de kans om je te hacken.

De mensen die ik mijn huis binnenlaat gaan mij niet hacken hoor, die weten niet eens hoe dat moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:25

petraaken schreef:
Poekkie schreef:

Visite zijn voor mij geen vreemden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:25

Maartje1990 schreef:
Nee ik vind het geen schending van privacy en de vraag an zich niet onbeleefd wat onbeleefd is is op je telefoon gaan zitten als je ergens op bezoek bent en als je daar je Wi-Fi voor wilt vind ik dat onbeleefd.

Mee eens.
Overigens vraag ik het alleen bij vrienden/vriendinnen waar ik vaker voor een dagdeel of langer ben :+
Als ik een paar uurtjes op bezoek ben bij iemand die ik niet vaak of lang zie dan komt het niet in mij op :n

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:26

Sellyxx schreef:
Ik heb er echt andersom nog nooit over nagedacht dat dit niet oké zou zijn. Ik heb genoeg vrienden die geen onbeperkt data hebben (en zou m.i. van de zotte zijn als ze dat speciaal voor in mijn huis zouden moeten aanschaffen).

Maar ze hoeven in jouw huis toch niet op internet, ze komen toch voor jou?

Ik heb het 1x meegemaakt en ik vond het een hele vreemde vraag. Als pubers mee moeten naar een verjaardag en dan iets anders willen doen dan snap ik het nog, maar volwassenen die op een verjaardag gaan zitten internetten mogen van mij net zo lief vertrekken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:30

Als kinderen hier om de WiFi vragen kunnen ze gewoon het wachtwoord krijgen. We hebben hier een zakelijk onbeperkt abonnement en het wachtwoord is compleet anders dan mijn wachtwoorden die ik voor de overige zaken gebruik.

Volwassenen die om dat wachtwoord vragen kunnen het ook krijgen hoor. Maar ik zou inderdaad wel raar staan te kijken als die dan gaan internetten.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:30

Zelf vraag ik eigenlijk nooit om een WiFi code. Bij mij thuis vragen wel vaak gasten die blijven slapen oid om de code, maar dat komt doordat ik in een gat woon waar je geen bereik hebt :+ :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:31

petraaken schreef:
Poekkie schreef:

Vreemden in je huis? Ik heb alleen mensen in mijn huis die ik ken hoor :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 18:36

Nielojram schreef:
LWDaisy schreef:
Die kinderen daarentegen zitten urenlang video's te kijken en spelletjes te spelen, weet ik veel wat dat met mijn verbruik doet :+

LWDaisy schreef:
Het is niet uit gierigheid hoor. Wij hebben onbeperkt internet, belanden nooit op smallband.

Snap je hele bericht niet zo.
Jij vindt het niet fijn dat ze op je wifi zitten.
Zeg dat dan.

In je openingspost heb je ook diverse mitsen&maren.
Het is jouw huis, jouw regels.

We wonen hier met z'n tweetjes, dus het is niet enkel mijn mening die telt :)
Mijn vriend heeft er minder issues mee dan mij.

Algemeen: als je ergens gaat babysitten of op de hond moet passen oid, dan snap ik het wel veel meer hoor, dat je vraagt om het wachtwoord! Maar als je ergens een avondje/een paar uur op bezoek gaat, doe je dat toch voor de gezelligheid? Je kan ook bereikbaar zijn zonder internet.
Als mijn ouders ons vroeger ergens mee naartoe namen, op familiebezoek bijvoorbeeld, dan namen zij een kleurboek mee voor ons. Of onze gameboy. Wij waren zelf voorzien, om ons rustig bezig te houden zonder de volwassenen te storen, of zonder iemands wachtwoord te moeten vragen.

Wij hebben onbeperkt internet, maar "vroegah" was dat niet zo, toen stond er echt een maximum op en belandde je de laatste week van de maand op smallband :+ Vreselijk haha. En mijn wachtwoord is ook het standaard wachtwoord a la Jh7(4gJbG, geen persoonlijk wachtwoord dus, het is dus niet zo dat dat wachtwoord ook voor mijn mail of laptop oid gebruikt wordt. Maar in mijn ogen is en blijft het een wachtwoord, en een wachtwoord is imo privé, en ik verbaas me er altijd over dat men zomaar naar een wachtwoord van iemand anders vraagt. Ik zal het wel geven hoor, maar het is wat _CS_ zegt: vroeger gaf je koffie - nu geef je het wachtwoord van de wifi :)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:40

Ik denk dat daar het verschil zit. Ik zie een wachtwoord helemaal niet perse als prive, ik zie een wachtwoord als iets om slechterikken buiten de deur te houden. Een soort poortje dat gaat piepen als je iets hebt gestolen in de winkel.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:46

Ik heb geeneens wifi;p Heb onbeperkt data en gebruik mijn mobiel als hotspot voor mijn laptop. Maar dat wachtwoord ga ik niet aan andere geven. Wie heeft er tegenwoordig nou geen internet op zijn mobiel. En als je dat niet hebt, dan heb je het blijkbaar niet veel nodig...dus ook niet als je bij mij bent. :+