Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:19

Pelletkachel is inderdaad niet handig in deze situatie. En te duur en te arbeidsintensief.
Heb je het nog niet over de moeite van het aanschaffen, installeren en een nieuwe afvoerbuis plaatsen.

Simpele convectorkachel is trouwens niet op olie TS, er zit een verschil tussen olie gevulde radiatoren op stroom en convector kachels. Die warme lucht uitblazen en daarmee de ruimte verwarmen.
Kijk maar een in de link die ik postte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:31

Wij zijn ons huis van 100+ jaar oud aan het renoveren en kijken erg veel rond. Wij gaan wel isoleren, dus is echt weer anders.

Pelletkachels worden afgeraden als je huis niet goed geisoleerd is. Geven wel warmte, maar net wat je zegt; een investering en gesjouw met de pellets.

Petroleum als tijdelijk naar gekeken. Lijkt een aardige oplossing, maar je moet goed ventileren denk ik als ze snel last heeft van geuren.

De gewone elketrische bij verwarming vind ik tegenvallen. Wij hadden er in ons vorige huis eentje om een gat op te vangen en die werd warm, maar gaf weinig warmte af naar de gehele ruimte.

We zijn heel erg serieus bezig geweest met infrarood. Ik heb reuma en het schijnt echt fijn te zijn voor je lijf en ook op luchtwegen gunstig te werken.
Als je het voor een heel woonhuis gaat berekenen is het nog wel een stroomvreter. Daarom wordt het vooral geadviseerd als je zonnepanelen hebt bijv.

En, wat we bij diverse modellen hebben gevoeld, is dat het heel plaatselijk warmte af geeft. Als je hem boven de bank hangt, is het daar heerlijk, maar stap je uit de straal waar de wramte af gegeven wordt, is het daarbuiten koeler. Dan moet je er dus meerdere hebben.

Het voordeel is wel dat je ze na een overlijden makkelijk verwijdert en zelf kan gebruiken ergens of doorverkopen.

We hebben ook nog een olie kacheltje staan als bij verwarming uit een vorig huis en die was voor een kleine ruimte prima.
En een straal verwarming voor een garage. Die doet het ook goed, maar moet je wel tactisch neerzetten, Regelrecht ervoor vind ik wel erg heet als je de hele ruimte ermee wil opwarmen.

Ik zou het m3 uitrekenen en daar een verwarming bij zoeken of 2 aan weerskanten bijv.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:43

Elektrische kachels. Mijn niet geïsoleerd huis met toen 2 groepen en elektra ergens uit de jaren 60 kon dat prima hebben.
Verbruik is inderdaad schrikbarend maar belasting op je netwerk minimaal.
Ik heb bijna heel de winter er continue 2 aangehad. Ook met douchen, eerst kachel in de douche plaatsen, half uurtje laten draaien en dan pas douchen. Mijn badkamer was zo koud dat mijn shampoo bevroor.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:43

FleurVP schreef:
Ik zou denk ik voor infrarood kijken, op 2-3 plekken waar ze veel is een paneel hangen. Geeft hele fijne warmte en het klinkt alsof ze dat wel kan gebruiken, je hebt alleen een stopcontact nodig en je kunt het gewoon aan en uit klikken met een schakelaar. Wij hebben een infrarood paneel in de badkamer (die meteen ook een spiegel is) en die warmt echt snel op. Was 2 jaar terug 150 euro.

Ik kan me ook iets voorstellen bij een elektrische deken? Die heb je al voor 20 euro en kan je bv. onder het hoeslaken leggen in bed maar ook op de bank gebruiken. Die heb je ook vandaag besteld en morgen in huis zeg maar, dus dan kan snel al wat extra comfort geven.

Heb net even zitten googlen, dat ziet er geweldig uit. Spiegel met ledverlichting erachter.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:44

lieke2 schreef:
Ik zou ook naar infrarood kijken, in platen te krijgen maar ook posters, canvas en nog meer mogelijkheden. Volgens mij ook behoorlijk energiezuinig

Yup, ik heb er een op de badkamer zodat ik daar de vloerverwarming kan uit laten, want die vloerverwarming is een enorme stroomvreter.

Ik ken mensen die verwarmen hun hele huis met infrarood (de installateur die hier de onze op de badkamer heeft opgehangen), geeft een aangename warmte daarmee knalt niet zo snel de zekering eruit als met een elektrisch klein kacheltje.

Weet niet of je duits kunt lezen ts, maar hier een link, dan krijg je een idee wat daarin allemaal mogelijk is:
https://www.bauhaus.info/infrarotheizungen/c/10001347

Let er wel op dat je een echte infrarood hebt, en geen elektrisch verwarmd paneel, er zijn genoeg "neppers" op de markt tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 09-10-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:49

Dorus schreef:
Hevonen schreef:
Ik zou een Zibro kamin overwegen. Nieuw vrij prijzig, tweedehands vaak wel te vinden. Wij hebben deze kachels jarenlang veel veel plezier gebruikt. Geven een prettige warmte en veel comfort. Je ruikt ze alleen bij het aansteken, daarna eigenlijk niet meer. Ze branden op petroleum, of beter op de gezuiverde petroleum van Zibro Kamin zelf, die is erg schoon. Kachels zijn veilig, gaan uit bij omvallen of stoten.

Daar zijn sommige mensen wel gevoeliger voor dan anderen. Mijn man krijgt standaard hoofdpijn bij zo’n kachel en ik moet ook niet in een ruimte komen die zo verwarmd wordt als een beetje hoofpijnerig ben. Garantie voor een dikke migraine.

Ventileren is belangrijk met zo'n kachel.
Hier stonk pertroleum kacheltje met qlima er in iets, de olielamp met goede lampolie geheel niet.
Simpele kachel, incl. timer en uitschakelen bij te weinig zuurstof. Wil wel iets aan stroom daarvoor, maar dat moet een oud systeem aankunnen.
https://www.zibrowebshop.com/laserkache ... ml#reviews

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:34

Petroleum was bij ons geen probleem met de honden en katten trouwens..
Wij hadden ze nieuw.. toen ze niet meer nodig hadden, waren we ze ook erg snel kwijt tweedehands voor een net bedrag

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:44

Volgens mij kunnen de infraroodpanelen of de langzame stroomverwarmers goed helpen. Die laat je dan gewoon langdurig aan, daarmee wordt het niet snel warm, maar wel gestaag. En electrische deken/kussen ofzo om bij het lichaam lekker warm te blijven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:23

De brandstof voor een zibro is wel heel prijzig, en dan, als het om een ziek iemand gaat...zul je zien dat de olie net op is en iemand weer in de kou zit. Die kannen zijn best zwaar om te hanteren.
Ik heb er ook jaren een gehad, als bijverwarming, je ruikt ze wel iets, maar je moet zowiezo oppassen dat je goed verlucht bij gebruik, neemt toch zuurstof weg uit de ruimte.

Bij een IR paneel, dat hang je aan de muur, of zet hem neer als je er een op standaard neemt, insteken in het stopcontact en je kunt er mee vooruit, zonder dat je nog met iets moet slepen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:34

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:32

nuscaniels schreef:
Elektrische kachels. Mijn niet geïsoleerd huis met toen 2 groepen en elektra ergens uit de jaren 60 kon dat prima hebben.
Ik heb bijna heel de winter er continue 2 aangehad. Ook met douchen, eerst kachel in de douche plaatsen, half uurtje laten draaien en dan pas douchen. Mijn badkamer was zo koud dat mijn shampoo bevroor.

Nu ben je onzin aan het uitkramen. Als een kachel 2000W gebruikt, is dat 2000 Watt, oftewel 8,5 Ampere.

De belasting op je netwerk is dus 8,5A en aangezien de zekering 16A is, kun je er net twee op een groep aansluiten.

Maarre, Daffodill, wat is er mis met een bi-directionele airco? Die heb je ook als mobiel apparaat.
Je hebt weliswaar een uitvoer naar buiten nodig, maar behalve dat ie naar buiten gaat, worden er verder nauwelijks eisen aan gesteld. Geeft meer warmte dan een simpele elektrische kachel (ongeveer 3x zoveel bij hetzelfde stroomverbruik) en in de zomer kun je ook nog koelen! Daarnaast trekt zo'n ding overtollig vocht uit je huis in plaats van het toe te voegen, zoals een Zibro.

https://www.expert.nl/cecotec-climaforc ... -cold-warm
https://www.expert.nl/aeg-axp26u558hw-wit

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:42

Wellicht kun je eens kijken naar een airco die ook kan verwarmen. Daarmee verwarmt mijn broertje hun tijdelijke appartement mee en zomers koelt hij heerlijk

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:42

ikke schreef:
nuscaniels schreef:

Nu ben je onzin aan het uitkramen. Als een kachel 2000W gebruikt, is dat 2000 Watt, oftewel 8,5 Ampere.

De belasting op je netwerk is dus 8,5A en aangezien de zekering 16A is, kun je er net twee op een groep aansluiten.

Pardon, onzin uitkramen. Ik had niet tegelijkertijd een wasmachine, droger, magnetron en wat dan ook draaien, maar wel 2 kachels op een meterkast met 2 groepen en zeer oude elektra. Welke gelukkig vanaf volgende week vervangen gaat worden. Meterkast is in juni al veranderd naar een 6 groepenkast.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:28

Waar woon je? Ik heb nog ergens een infrarood kachel staan die je van mij best mag lenen komende winter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:35

Ik heb al jaren een electrische fleecedeken voor op de bank en ik heb ook al jaren minimaal 4 katten in huis.
Stekker gaat eruit als ik niet thuis ben en ik heb er soms nog een deken overheen zodat de katten niet evt hun nagels in de deken zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:56

nuscaniels schreef:
ikke schreef:

Pardon, onzin uitkramen. Ik had niet tegelijkertijd een wasmachine, droger, magnetron en wat dan ook draaien, maar wel 2 kachels op een meterkast met 2 groepen en zeer oude elektra. Welke gelukkig vanaf volgende week vervangen gaat worden. Meterkast is in juni al veranderd naar een 6 groepenkast.

Ja, je zwamt. Je zegt dat een kacheltje stroom vreet maar nauwelijks belasting op het net geeft; dat is gel*l want stroom = belasting op je net, punt uit.
Regel twee van de elektrotechniek: P=UxI oftewel Vermogen is stroom maal spanning.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 02:13

Kachel vrat inderdaad stroom bij mij maar ik heb geen last gehad van mijn stroomnetwerk. Geen stoppen uitgeslagen, geen probleem gehad. Dus je kan dat gelul vinden, ik geef alleen maar mijn ervaring aan. Je punt kan je trouwens ook op een andere manier duidelijk maken, daar hoef je geen woorden van dergelijke strekking voor te gebruiken.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 02:30

Ik heb een electrische fleecedeken voor over je heen, hier ligt ook zeer graag de kat of hond op dus misschien een optie. De mijne kwam bij de lidl vandaan. Hieronder een vb.

https://www.bol.com/nl/p/medisana-hb-67 ... iMQAvD_BwE

Woon je in de buurt? Ik heb voor de nodige tijd wel wat kacheltjes staan die ze zou mogen lenen. Ze zijn electrisch.

Weet niet of kaarsen veilig genoeg zijn maar die geven ook veel warmte af als je er meerdere hebt staan mocht een kacheltje net niet genoeg geven.

Heeft de verhuurder geen plicht om kachelprobleem op te lossen of is dit ivm haar ziek zijn geen optie voor nu?

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 02:41

Nu heb ik hier echt geen verstand van :o maar misschien is een tigchelkachel wat?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 06:54

Ik zie dat het al genoemd is. Een airco is misschien niet de eerste optie waar je aan denkt, maar de nieuwere airco’s kunnen vrijwel allemaal ook verwarmen en voor 40 m2 heb je niet eens zo’n hele grote capaciteit nodig. Bovendien kun je die altijd nog meenemen en ergens anders ophangen, dat is misschien goed om te weten ivm de prijs.
Ik zou wel een set aanbevelen met een binnen- en buitenunit. Dat werkt wel beter dan een mobiele airco namelijk.

Succes TS.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:10

kruimellover schreef:
Ik zie dat het al genoemd is. Een airco is misschien niet de eerste optie waar je aan denkt, maar de nieuwere airco’s kunnen vrijwel allemaal ook verwarmen en voor 40 m2 heb je niet eens zo’n hele grote capaciteit nodig. Bovendien kun je die altijd nog meenemen en ergens anders ophangen, dat is misschien goed om te weten ivm de prijs.
Ik zou wel een set aanbevelen met een binnen- en buitenunit. Dat werkt wel beter dan een mobiele airco namelijk.

Succes TS.

Ja, een split-unit is beter/efficiënter, maar een mobiele set is sneller te installeren en meestal fors goedkoper in aanschaf, maar heeft dan weer niet de levensduur.

Afwegingen dus. Hoe lang is jouw financiële polsstok. Neem daarin ook mee dat de elektriciteitsrekening bij een bi-directionele airco, of lucht-lucht warmtepomp om in fancy termen te blijven, ongeveer 1/3 is in vergelijk met een elektrische kachel van dezelfde capaciteit.

Check wel vooraf of zo'n split-unit wel mag. Die buitenunit mag niet altijd en overal geplaatst worden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:20

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:31

Wij verwarmen met de zibro of de houtkachel. Binnenkort gaat hier t gas eruit. Zibbro stoken is heerlijk. Het ruikt wel f wat bij het aan en uit doen. Ding heeft zelf een co2 voeler. Al kan het nooit geen kwaad om in elk huishouden zo'n co2 melder op te hangen.

Wij krijgen binnenkort zonnepanelen, vandaar dat het gas eruit gaat. Door dit topic gaan sij ons ook verdiepen in de IR panelen. Voor de onverwamde badkamer zie ik het al helemaal zitten. Daar zetten we bij vrieskou vaak een zibro in. We hebben daar 3 van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 10:35

ikke schreef:
kruimellover schreef:

Succes TS.

Ja, een split-unit is beter/efficiënter, maar een mobiele set is sneller te installeren en meestal fors goedkoper in aanschaf, maar heeft dan weer niet de levensduur.

Afwegingen dus. Hoe lang is jouw financiële polsstok. Neem daarin ook mee dat de elektriciteitsrekening bij een bi-directionele airco, of lucht-lucht warmtepomp om in fancy termen te blijven, ongeveer 1/3 is in vergelijk met een elektrische kachel van dezelfde capaciteit.

Check wel vooraf of zo'n split-unit wel mag. Die buitenunit mag niet altijd en overal geplaatst worden.

Binnen en buiten unit kost ook wel flink om te verplaatsen. Hier hebben wij airco in de slaapkamer gezet. Ons eerste idee was ook om deze binnen enkele jaren te verplaatsen als onze slaapkamer ook verhuisd. Maar afhalen, opnieuw installeren, gas insteken etc kost bijna evenveel als een nieuwe laten zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:41

Ligt er ook aan of je handig bent of handige mensen in je omgeving hebt. Mijn broertje heeft de airco samen met mijn vader opgehangen en aangesloten. Die was voor nog geen 800 euro klaar. Zelfs op de heetste dagen was het hele appartement heerlijk koel en verwarmen gaat ook heel snel.