Wat zijn volgens jullie de must-haves in een kerstpakket?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:06

Luxer is eend, duurder rundvlees, een goede vrije uitloop kip, stukje wild, ragout. Soepen heb je de gevulde paddestoelen soep, of duurdere roomsoepen. Verzorgingsproducten zoals kneipp de shampoo en douchegel bijvoorbeeld. Of rituals. Duurdere knabbels luxe notenmix, of goede cake van de bakker of krentenstol die ze maken, de smaak is zoveel beter dan die van de supermarkt de goedkoopste variant.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:07

@_Kellyy Met lagen bedoelde ik dat je niet in 1 oogopslag alles kan zien. Meer dat je er iets uit haalt, en dat daar onder dan nog iets zit. Je moet daar niet te moeilijk over denken met dubbele bodems enzo :+

Je doet gewoon het mooiste/grootste ding onderin de doos (de klapper zeg maar), en daar bovenop een laag producten. Dan een vloeipapier en/of van die opvul-papiersnippers, en dan een volgende laag producten. Dan kan je eventueel nog een derde laag producten doen. Beetje tetris-inpakken zodat je niet te veel gaten hebt. Helemaal bovenin een mooi (vloei)papier of nog wat opvulspul, daar bovenop een leuk kaartje en dan de doos dicht. Het klassieke kerstpakketidee. :Y)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:08

Allereerst: wat gaaf dat je dit doet!

Ik moet denken aan: verse thee, bonbons, vlees is inderdaad super omdat je dat kan invriezen, kaas van de kaasboer, verse noten, koeken van de bakker, verse sappen, mooie geurkaars, maskertjes (gezien het allemaal vrouwen zijn), een scrub/douche foam van een luxe merk, tijdschrift (in die leeftijd misschien de Linda of Linda meiden magazine? Wel stuk persoonlijker natuurlijk zoiets...)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:09

Een boodschappenkrat of mooie tas kun je ook in een doos doen en die weer vullen, desnoods mooie handdoeken of keukendoeken als vulling gebruiken.

Maar ik weet niet of ze graag creatief bezig zijn? Dat valt vaak ook weg als je minder te besteden hebt. Net als tijdschriften of spelletjes of puzzelboeken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:23

Het liefst zou ik in een kerstpakket krijgen wat nuttig is. Decoratie is leuk, maar als het niet bij je interieur past heb je er niks aan. Ik zou graag bloem krijgen, pasta, peper, zout, suiker, thee, chocola, soep in zak of blik, rijst, chips zulke dingen en dan een bon toegevoegd om zelf bijvoorbeeld wat decoratie uit te kunnen kiezen bij Hema of blokker, winkels waar je ook nuttige spullen kunt kopen. Als er basis eten word gegeven houd diegene die het ontvangt ook misschien geld over om zelf een luxer eetproduct naar keuze te kopen of het geld ergens anders voor te gebruiken.

Edit niet goed gelezen dat een bon geen optie is, dan zou ik er zelf een egale kleur fleecekleed bij doen.

_yvonne

Re: Wat zijn volgens jullie de must-haves in een kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:27

Misschien een leuk spelletje om de kerstdagen door te komen, of een tijdschrift of magazine.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:31

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan voor een aantal gezinnen. Ik heb de Action bezocht en daar wat dingen gekocht en enorm veel aan basis bij de supermarkt. Veel basis en enkele luxe dingen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:58

Wat bij ons altijd goed viel in kerstpakketten was:
- lekkere chocomel met marshmellows, slagroom en koekjes zodat je er echt een verwendrankje van kan maken
- speciale zoutjes & dips
- nutella
- luxe kruidenmixen voor bijv. italiaans eten
- verwen douchespullen (luxere bodyfoam, shampoo, haarmasker, gezichtsmaskers, voetenmaskers, bodycream etc. Bruisballen of badzout weet je niet of mensen een bad hebben). Voor moeder met dochters wel leuk om een spa-dag thuis te kunnen houden! Badjas + haarhanddoek kan ook evt
- Misschien dat het voor die meiden ook leuk is om een ''duurdere'' make-up zoals mascara ofzo te krijgen? Eentje van maxfactor bijvoorbeeld. Mascara gebruikt bijna iedereen wel, evt nagellak + vijlsetje is ook leuk. Of een klein parfummetje erin
-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:08

Ik zou denken aan een wereldgerechten of uitgebreide kruidenpasta's. Bv deze: https://www.jumbo.com/producten/categor ... -original/ vind ik heel lekker. Je hebt ook indonesische, de boemboe's)
De ingredienten die je daar nog aan toe moet voegen zijn meestal eenvoudig: vlees en groente, maar je kunt dan met standaardproducten toch eens iets anders maken. Het bereiden is eenvoudig, maar de kruiden en extra's zijn vrij duur.
Je kunt er overigens ook nog de houdbare basisbenodigdheden bij doen (zoals rijst.)

Ik nog geen oplossing voor de creme fraiche of sour cream die ook vaak een rol speelt - dat kan niet in je kerstpakket, tref je volgens mij niet zomaar bij de voedselbank en is niet goedkoop. Voor sommige maaltijden is er kokosroom, dat is wel houdbaar.
Maar misschien is dit iets: https://www.jumbo.com/campina-room-culi ... /132067PAK ? Ik weet niet precies hoe het smaakt maar het komt vast wel eens van pas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:26

Shadow0 schreef:
Ik nog geen oplossing voor de creme fraiche of sour cream die ook vaak een rol speelt - dat kan niet in je kerstpakket, tref je volgens mij niet zomaar bij de voedselbank en is niet goedkoop. Voor sommige maaltijden is er kokosroom, dat is wel houdbaar.
Maar misschien is dit iets: https://www.jumbo.com/campina-room-culi ... /132067PAK ? Ik weet niet precies hoe het smaakt maar het komt vast wel eens van pas.

Dit zijn houdbare (plantaardige) varianten:
https://www.jumbo.com/oatly-haver-cuisi ... /184290STK
Er is ook nog van Alpro een houdbare soja-room variant, maar die kan ik zo snel niet op de website vinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:37

Noten zijn ook relatief duur, dus misschien een mengeling of een wat duurdere soort?
Verder tappenades, italiaanse broodstengels oid voor erbij, een lekker kaasje.
Borrelnootjes van het luxere segment.
Duurdere groentes zoals groene asperges, speciale paddenstoelen of artisjok misschien?
Lekkere koekjes die net wat duurder zijn dan de allersimpelsten?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:53

Ik stel bij ons op het werk de kerstpakketten samen. Dan zit er voor iedereen wat in. Dingen die het goed doen, plaid, handcreme, rituals. We doen ook vaak dingen als nootjes, stuk droogworst, fles wijn, chocomelk. En vaak echt een ding, bijv grillpan, poffertjespan en alles wat je daarbij nodig hebt.

Maar via welke organisatie doe je dit? Lijkt mij ook leuk om voor een gezin te doen die anders niets verwachten.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:56

Oh, of misschien wat dingen voor een leuke kerstbrunch? Luxe afbakbroodjes, croissants, mooie jam, kerst servetten, tafelkleed. Luxe fruit zoals bijv meloen, passievrucht, met wat persoonlijke recept suggesties?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:59

Wat lief dat je dit doet zeg! Kun je verse producten in het pakket doen? Misschien heb ik er overheen gelezen, maar vlees en dergelijke kan je natuurlijk niet heel lang buiten de koelkast bewaren.

Goed, ik ga hier mijn ideeën gewoon even neerkalken. Hopelijk heb je er wat aan! Ik doe de kerstpakketten op het werk altijd, vind dat zo leuk :D

- flesje wijn
- ragout met ragout bakjes
- ingrediënten voor kerstmaaltijd (kan variërend van een gourmet pakketje tot soep, dessert etc)
- blikjes frisdrank (je hebt bijvoorbeeld van die sixpacks met verschillende soorten)
- wat duurdere snacks/zoetigheid (kaas zoutjes, wat duurdere chocolade, bonbons, chocolade truffels)
- grote pot snoepjes
- kaas (tip: zuivelhoeve heeft hele lekkere dingen die ze vacuüm kunnen verpakken waardoor ze langer houdbaar zijn! Ze hebben ook lekkere dipjes, worst en nootjes)
- pakjes thee
- spullen voor een luxe ontbijt (kleine pakjes jam, hagelslag, luxe crackers enzo)
- chocolademelk, misschien die op een stokje? Of een pakketje met die marshmallows en siroopjes erin. Xenos heeft die nog wel eens.
- als vers een optie is; groenten (eventueel de wat luxere?) En eventueel die luxe leuke aardappeltjes met een kleurtje. Fruit!
- pak kerstservetten
- een gezelschapsspel. Iets simpels en niet te duurs uiteraard. Budget versie; kaartspellen zijn ook leuk, bijvoorbeeld een pak kaarten en dan print je er een leuke uitleg van een spel bij.
- taartmix (met ingrediënten erbij)
- pannenkoekenmix
- tijdschriften/boek
- stokbrood of toastjes met dipjes
- kruidenzakjes van duyvis (lekker bij chips maar ook vlees etc)
- onderzetters (action heeft goedkope en leuke die best goed zijn!)
- leuke fotolijst
- high tea achtige hapjes enzo
- bus slagroom
- fleece plaid
- shampoo of douchespul
- potten zilveruitjes, olijven, augurken oid
- van die speciale smaakjes oploskoffie
- ontbijtkoek
- setje mooie theeglazen
- koekjes (sprits, Bastogne you name it)
- kleine chocolade fondue set met smeltchocolade (soms kan je die voor een paar euro ergens vinden)
- alcoholvrije champagne
- ingrediënten voor alcoholvrije cocktail
- pasta
- pasta saus
- spam
- luxe afbakbroodjes of breekbrood
- soepstengels
- soepballetjes (die knapper rolletjes)
- lekkere olijfolie
- sap (jus, appelsap etc)

En aanvullen met chipjes, popcorn en zo is altijd leuk, zeker voor het volume! Misschien qua chips van die bugels met een kaastube. Of nachos met dip!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:19

Ik heb gemist hoeveel dagen er zitten tussen het afmaken van het pakket en de bezorging. Wordt het pakket verzonden naar de ontvangers? Of breng je het langs? Dat heeft invloed op wat je erin kunt stoppen, namelijk.

Ik heb zelf jaren pakketten gemaakt voor mensen die krap bij kas zitten, bij de pakketten die opgestuurd werden stopte ik een cadeaubon van de AH of Jumbo zodat de familie zelf luxe vlees, kaas, fruit e.d. kon kopen (wat ook gedaan werd), in de pakketten die ik langsbracht stopte ik op het laatste moment vlees, kaas en andere koelkastproducten als vers fruit en groente :). Een ontvanger wilde heel graag een keer B&J ijs eten, dus ik heb een cadeaubon van de AH met geld voor twee bakken erop in de doos gedaan. Ook heb ik een ontvanger een keer een Netflix abo voor een jaar gegeven.

Ik deed ook altijd een zelf gemaakt dingetje in de doos. Zo heeft een ontvanger bijvoorbeeld een getekend portret van haar favo zanger gehad, een ander een aquarel van een roodborstje, of een quote met tekening van Winnie the Pooh. Maar dan wist ik ook wel wat meer van de ontvanger.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:26

Ik zag dat je zei dat je een krat niet leuk vindt omdat je het dan al kan zien.
Zo maak ik geregeld voor een vriendinnengroep een groepskado. Ook de buitenkant praktisch. En dan met persoonlijke dingen én praktische dingen ingepakt. Het inpakken alleen al is een feestje.
Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 19:27

Zitten dan etenswaren in, spullen voor het huisdier, hobby, favoriete drank. En soms een bon of boek

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:18

Mijn dochters zou je ook heel blij maken met bijvoorbeeld een maskertje, handcreme o.i.d. om je extra mooi te voelen bij de kerst. Bijv. Gewoon van de action.

Maar wat een lief idee van je,a

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:37

Onwijs leuk zeg! <3

Er is al veel genoemd zie ik. Ken je ze ook persoonlijk?

De een maak je blij met make up producten, maskertjes etc en de ander totaal niet.

Wat is het budget ongeveer?
Leuk idee om bijvoorbeeld ook die cadeaubon voor Netflix te doen. Of een paar leuke sloffen, een plaid, een geurkaars, chocolade, nootjes, een borrelplank (ik heb laatst zelf een borrelplank laten maken, gepersonaliseerd, bij handmadehout. Onwijs leuk)
Maar het valt en staat met het budget natuurlijk.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:31

Iedereen weer bedankt voor de input!

@Pistasche: Dankje! Aan echte vrouwendingen had ik eigenlijk niet gedacht, maar is in deze situatie natuurlijk prima haalbaar, ook omdat de dochters al wat ouder zijn.

@_yvonne: welk spelletje zou jij leuk vinden om te krijgen?

@Nabster: wat waren de dingen waarvan de personen hebben aangegeven dat ze het heel erg konden waarderen/waar ze écht blij mee waren? Als ze dat hebben aangegeven natuurlijk. :-)

@Aight: Leuk idee, dat verwendrankje. Dat ga ik in orde maken. Ik heb namelijk al van die chocosticks om chocomelk te maken. :-)

@Shadow0: Ik wil inderdaad wat van die pakjes erbij doen. Dan hoeven ze eventueel zelf alleen gehakt/groenten te halen. Groenten zullen ze misschien bij de voedselbank krijgen, maar dat is voor mij gissen. Het scheelt in ieder geval al als ze die pakjes niet hoeven te halen. Die zijn inderdaad best prijzig.

@Schemerdier: Wat bedoel je precies met borrelnootjes van het 'luxere segment'? Van Duyvis of iets anders?

@Emj_23: Chocomelk is natuurlijk ook een must-have in een kerstpakket, vind ik dan. Die ga ik er ook bij doen! En handcreme kan sowieso geen kwaad, net als de afbakbroodjes! Ik heb het via Facebook gevonden. Daar is een groep door heel Nederland voor gezinnen die weinig te besteden hebben. Deze gezinnen mogen zich OF voor kerst OF voor sint opgeven. Ik heb gevraagd om 2 gezinnen in mijn buurt, zodat ik zelf de pakketten kan afgeven. Versturen voor €7,25 vind ik zonde, want voor €7,25 kan ik een hoop producten kopen, maar dit natuurlijk mijn eigen keuze, verzenden mag ook. Ik heb toen de namen van de moeders gekregen, zodat ik die een berichtje kan sturen of er bijvoorbeeld nog allergieën zijn. De beheerder van de groep koppelt je eigenlijk aan een gezin.

@Fortitude: Wauw! Wat een lijst! Hier kan ik zeker leuke dingen uithalen.

@_San87_: Ik breng het sowieso zelf naar deze gezinnen. Hoeveel dagen er tussen zit, mag ik zelf bepalen. Daar ben ik nog even over aan het nadenken.. Wil het aan de ene kant niet te vroeg, maar ook niet te laat geven. Maar als ik het een paar dagen van te voren geef, kan ik er wel wat verse dingen in doen. Geef ik het wat langer van te voren dan vind ik dat niet zo leuk.

@SIEMxFUNNY: Ziet er erg leuk uit! Normaal doe ik dat ook met verjaardagen, maar ik vind het persoonlijk minder leuk als kerstpakket. Dan zie je alle dingen al zitten... Op dit moment neig ik toch naar een echt kerspakket, wat je echt uit kan/moet pakken.

@elizabeth85: een gezichtsmasker/haarmasker/handcrème wil ik er sowieso in doen. Iemand anders hierboven bracht mij op het idee, omdat het natuurlijk alleen vrouwen zijn.

@Roosch: Nee, ik ken ze niet persoonlijk. Meer dan wat hierboven staat weet ik ook niet van deze gezinnen. :D Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet echt een budget heb. Cadeaubonnen wil ik er sowieso niet in doen. Maar een kaars doet het altijd wel goed. Vooral als je een neutrale kleur doet natuurlijk! Ik wil het pakket eigenlijk zo veel mogelijk vullen met luxe/lang houdbare producten. Het zal een beetje aan het pakket zelf liggen hoeveel erin zal gaan, haha!

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:33

Met mijn pubers spelen we regelmatig Uno, maar ook nog wel mens erger je niet :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:42

Plaats je een foto van het resultaat? Ben benieuwd wat je er van maakt. De actie op zichzelf is al prachtig!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:44

Misschien een mooie serveerplank erbij? Zodat ze kaas/toastjes oid ook mooi op tafel kunnen zetten?
Nu bij de Wibra in de aanbieding voor ca. 5 euro (afhankelijk van wat je kiest)
https://wibra.eu/nl/folder/
(zie pg. 15 en 16)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:48

Roodvos schreef:
Misschien een mooie serveerplank erbij? Zodat ze kaas/toastjes oid ook mooi op tafel kunnen zetten?
Nu bij de Wibra in de aanbieding voor ca. 5 euro (afhankelijk van wat je kiest)
https://wibra.eu/nl/folder/
(zie pg. 15 en 16)

Dat is toevallig. Ik liep net door de Wibra en dacht "dat moet ik even delen in dat ene topic."

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 12:09

@_yvonne: Bedankt!

@SIEMxFUNNY: Ga ik doen! Ik ben nu alvast dingen aan het inslaan die lang houdbaar zijn (bijv. soepen in zak etc.) die nu in de aanbieding zijn. :-)

@Roodvos: Wat een super idee! Ik ga uit mijn werk even kijken of ik wat moois zie!

@Roosch: als jij ook direct aan dit topic moest denken, dan is het wel een must-have denk ik. Helemaal in combinatie met de nootjes, kaasjes en worst te zijner tijd!

Ik twijfel alleen heel erg aan de nootjes. Zal ik zo'n bakje kopen met gemengde nootjes bij de supermarkt (die zijn meestal ook rond de 4/5 euro) of zal ik verschillende zakken Duyvis nootjes halen? Voordeel van Duyvis is dat er dan meer zakken in kunnen, en ze meer verschillende soorten nootjes hebben..