Laatste maand voor mams...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:31

Mijn moeder heeft meegemaakt dat haar zusje op jonge leeftijd was overleden.
Zij werd begraven en mams ging er nog regelmatig naar toe. Ze had geen contact meer met haar ouders, maar het graf van haar zusje bezocht ze nog redelijk vaak.
Opeens kwam ze daar en was het graf geruimd. Daar wist mijn moeder niets vanaf. Maar haar moeder had besloten de grafrechten niet te verlengen en had dit ook niet aan mijn moeder laten weten. Anders had zij er graag voor willen betalen.
Dat lijkt me echt verschrikkelijk heftig... Kom je daar om je familielid te bezoeken en is het graf opeens weg :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:34

He joh wat jammer. Kijk of het inderdaad mogelijk is om een stuk van de grafsteen mee te nemen of kan iemand anders voor je de steen een ander plaatsje geven. Zodat er toch nog iets bewaard blijft.

CoonArt

Re: Laatste maand voor mams...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:36

Maar aan de andere kant.... een grafsteen in mijn studio??? Die sinds 2003 in de aarde heeft gelegen...? :\

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:37

Die kun je van tevoren schoonspuiten?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:38

CoonArt schreef:
Maar aan de andere kant.... een grafsteen in mijn studio??? Die sinds 2003 in de aarde heeft gelegen...? :

Ik weet natuurlijk niet precies hoe hij eruit ziet, maar misschien kun je de hele steen meenemen en dan alleen het stuk laten snijden met de tekst op? Wellicht kun je hem ook nog dunner laten snijden? Geen idee of dat kan hoor, maar ik probeer het te zien als een granieten keukenblad bijvoorbeeld :o .

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:39

Cayenne schreef:
Die kun je van tevoren schoonspuiten?

Ya maar toch.....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:39

Marije112 schreef:
CoonArt schreef:
Maar aan de andere kant.... een grafsteen in mijn studio??? Die sinds 2003 in de aarde heeft gelegen...? :

Ik weet natuurlijk niet precies hoe hij eruit ziet, maar misschien kun je de hele steen meenemen en dan alleen het stuk laten snijden met de tekst op? Wellicht kun je hem ook nog dunner laten snijden? Geen idee of dat kan hoor, maar ik probeer het te zien als een granieten keukenblad bijvoorbeeld :o .

Er staat alleen maar tekst erop, het is een kleine vierkante steen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:41

Als je graag zo'n stukje van de steen hebt, zou ik aan de gemeente even vragen wat mogelijk is.
De mensen die de graven ruimen, willen dat misschien wel voor je doen en schoonmaken als ze tijdig op de hoogte gebracht worden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:42

Denk toch dat ik de begrplts een belletje ga plegen, die weten het beste :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:42

CoonArt schreef:
Marije112 schreef:

Er staat alleen maar tekst erop, het is een kleine vierkante steen :)

Misschien kun je dan al het overige steen er af laten snijden/slijpen? Dan is de steen wellicht ook wat beter te vervoeren.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:42

Wat ook vaak gebeurt is dat z de resten helemaal niet weg halen, maar dieper begraven in het zelfde graf....

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:43

Ik zou hem wel bewaren als je nog iets wilt hebben. Die van mijn opa wilde mijn moeder ook niet laten wegruimen. Maar ook niet in huis, dus die staat nu ergens op zolder. Zo kan je hem toch houden anders weet je ook niet wat er mee gebeurt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:44

Ik zou hem toch ook zeker bewaren.
Het zou jammer zijn als hij straks weg is en je er spijt van hebt omdat je hem niet hebt opgehaald.
Als je hem thuis hebt kun je altijd nog kijken wat je ermee doet ;) Desnoods laat je hem een tijdje schoon weken in een grote emmer? :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:45

Cinnepin schreef:
Wat ook vaak gebeurt is dat z de resten helemaal niet weg halen, maar dieper begraven in het zelfde graf....

Klopt, het graf van mijn moeder is omgewoeld/gehusseld en daar wordt gewoon weer een nieuw iemand in gelegd. Denk ook niet dat er veel is overgebleven na 25 jaar...

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:46

Je kan er toch de hogedruk op zetten? Het is steen toch, neem aan dat die daar wel tegen kan. Kan je het niet tijdelijk bij iemand opslaan tot je weet wat je ermee wilt als je er zelf geen ruimte voor hebt?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:54

Bellatrix schreef:
Cinnepin schreef:

Klopt, het graf van mijn moeder is omgewoeld/gehusseld en daar wordt gewoon weer een nieuw iemand in gelegd. Denk ook niet dat er veel is overgebleven na 25 jaar...

Dat schijnt ook aan de grond te liggen geloof ik. Weet niet exact hoe het zit, maar het kan dat je na 25 jaar nog een mooi skelet in een intacte kist naar boven haalt, maar gebeurt ook dat ze niks vinden inderdaad.
Ik vind zoiets best interessant hoe dat gaat.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:29

Stenen hondje mocht ik gelukkig meenemen van de grafsteen, en die staat nu te pronken in de kast (wel schoongemaakt want hij heeft door weer en wind gestaan!) Had tegen de mensen gezegd dat ik de zoon was maar vreemd genoeg hoefde ik geen ID te laten zien... :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:30

Wat fijn dat je het hondje mee mocht nemen! <3
Misschien kun je nu ieder jaar een bosje bloemen bij het hondje zetten op haar verjaardag of iets dergelijks?
Dan is het toch een soort gedenkplekje voor mams.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:37

Wat jammer dat het word geruimd. Het graf van mijn oma is eigendom maar dat is een familiegraf.
Volgens mij mag je niet bij het ontruimen zijn. Overgebleven delen gaan naar een knekelput(noemen ze dat zo?)
Je kan het natuurlijk altijd vragen.
En je kan ook misschien een foto maken en die inlijsten? Dan heb je altijd het graf bij de hand.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:41

Bij het ruimen WIL ik nieteens bij zijn... Delen van de kist komen boven, botten, kleine stukjes stof van de jurk (wellicht?)

Brrrrrrrr............. ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:47

In je OP vraag je of je bij een ruiming aanwezig mag zijn... maar volgens mij is haar jurk gewoon vergaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 12:49

purny schreef:
In je OP vraag je of je bij een ruiming aanwezig mag zijn... maar volgens mij is haar jurk gewoon vergaan.

Ja eerst van wel, maar nu niet meer... Mensen kunnen van gedachtes veranderen! :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:51

Maar ik zou dat ook niet willen hoor...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:12

Ik denk ook niet dat dat je laatste blik op haar zou moeten zijn... het is al verdrietig genoeg dat je haar verloren bent.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:14

Fijn dat je het hondje kon meenemen !
Die heeft nu vast een mooi plekje gekregen in je huisje.