Iemand verstand van erfrecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:58

Inderdaad, zelf mee te maken gehad. Gescheiden tante, haar drie zoons helaas jong overleden en wij werden erfgenaam ( al onze ouders ook weg) afhankelijk hoeveel kinderen per gezin bepaalt het deel van de erfenis. Bij ons in acht gelijke delen en dat werd na rato over neven en nichten verdeeld.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 00:57

Lindor92 schreef:
anjali schreef:
Dat is dus een behoorlijk grote erfenis.Daar kunnen mensen flink ruzie over gaan maken.En dan tellen familiebanden niet meer.Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn bij wie de familie door een erfenisruzie helemaal uitelkaar is gevallen.

Nou dat gebeurt wel veel volgens mij :n

Ook niet zo tactisch om op de ochtend van overlijden meteen over de erfenis te beginnen vind ik. Geen idee of dit die ochtend nog aangepast kan zijn. Alle partijen moeten daarvoor wel tekenen.

Oh dit kwam pas een paar weken na de begrafenis ter sprake hoor! Zou idd niet heel tactvol zijn anders :=

Snorlex schreef:
Ik ga er vanuit, op basis van de gegeven info, dat ook jij geen (volledige) inzage zal krijgen in het testament. Je bent geen erfgenaam. Wellicht enkel het deel waaruit volgt dat jij geen erfgenaam bent, de rest krijg je niet te zien. De vraag is of dit voldoende is voor je moeder om haar wat rust te geven :)

Dat hoop ik ook!

anjali schreef:
@Lindor: Volgens mij hoeven bij het opmaken of veranderen van een testament alleen de erflater en de notaris te tekenen.De begunstigde partijen niet. Overigens komt eerst nog de fiscus langs om een flink deel van de erfenis af te romen.Als de moeder van ts denkt dat jullie oom onder invloed van familie zijn testament heeft veranderd,kan ze dat altijd aanvechten.Ook dat wordt heel veel gedaan.

Nee mijn moeder zou dat niet aan kunnen vechten, want zij is geen erfgenaam. Ze is aangetrouwd en dan maak je sowieso geen aanspraak.

rien10 schreef:
verootjoo schreef:
Volgens mij moet je hiervoor bij een notaris zijn. Die weet alles van erfrecht en daar zijn testamenten vastgelegd.

Ik zit momenteel midden in een vreselijk ingewikkelde erfenis van mijn moeder (vader is al overleden). Het beste advies: ga naar een notaris. Je kan ook eerst contact opnemen met de notaris die de erfafhandeling doet. Dat kan de notaris zijn die het testament heeft opgesteld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie is de executeur?
Dit is niet iets wat je even op een paardenforum kan afdoen. Succes, het kan knap lastig zijn.

Had ook niet de illusie dat ik het via Bokt op zou kunnen lossen hoor! :D Maar vind het altijd wel handig om de meningen/inzichten van mensen te lezen die er misschien meer verstand van hebben, en zelf buiten de situatie staan :)
De executeur is oom nr3.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 01:01

Zonder testament zouden neefjes en nichtjes inderdaad erven, maar er is wel een testament. Daarin kun je onterven, tenzij het je eigen kinderen of kleinkinderen betreft. Die behouden recht tot een legitieme portie.

Dus kort door de bocht, als oom dat heeft aan laten passen bij de notaris dan is dit een geldig testament.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 01:19

Dat is dus de vraag :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:30

Ik denk dat de voornaamste vraag is of die oom bij zijn volle verstand was toen hij het testament wijzigde. Was hij toerekeningsvatbaar of zat hij onder de medicatie? Waren er mensen bij? Hebben bepaalde mensen vlak voor zijn overlijden nog invloed op hem gehad?
Dit is moeilijk, vooral om te bewijzen. Een goede notaris zal altijd met iemand praten om te bepalen of deze wilsbekwaam is.
Ik heb ook ooit zoiets aan de hand gehad bij een dement iemand die zijn eigen kind onterfde en alles aan het andere kind toewees in het testament. Diegene bleek toen al echt wel dement en totaal niet wilsbekwaam. Maar het was de notaris niet opgevallen. Moeilijk moeilijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:40

Kan. Maar kan ook zijn dat hij op z’n sterfbed vooral veel gehad heeft aan zijn nog levende broer en die het liever gunt dan neven en nichten.

Als je dat wil uitzoeken dan moet je het aanvechten. Daar zou ook wel een prijskaartje aanhangen....

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:20

Jessix schreef:
Kan. Maar kan ook zijn dat hij op z’n sterfbed vooral veel gehad heeft aan zijn nog levende broer en die het liever gunt dan neven en nichten.

Als je dat wil uitzoeken dan moet je het aanvechten. Daar zou ook wel een prijskaartje aanhangen....

Als het testament op de dag van overlijden veranderd is, kun je je eigen misschien ook nog afvragen of dit bij volle verstand van je oom is gebeurd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:28

Iemand die overlijdt is niet meteen wilsonbekwaam he. Dat zijn wel grove uitspraken vind ik.

TS, bel een notaris, of mail. Vraag of zij voor jou het testament kunnen opvragen en inzien en vraag daarbij ook een kostenplaatje op.
Dan weet je snel genoeg of het je waard is om dit te lezen en weten.

De enige manier om zeker te zijn is inzage in het testament.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:31

BETUWE schreef:
Jessix schreef:

Als het testament op de dag van overlijden veranderd is, kun je je eigen misschien ook nog afvragen of dit bij volle verstand van je oom is gebeurd.

Nogmaals dat kan, maar hoeft niet. Voor ons niet te beoordelen en voor TS enkel aan te vechten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:34

Alleen jou OP gelezen.

Zover ik weet moet hij het notarieel vast gelegd hebben.
Een briefje in huis met een handtekening is niet voldoende.

Soort gelijk is er ook met mijn tante zonder kinderen aan de hand geweest.
Die had inmiddels ook al overleden broers en had met de hand ook veranderingen gemaakt van haar testament. Althans dat beweerde weer een zus van haar. En dan zou er ook bijna niets meer gaan naar de kinderen van de overleden broers.

Toch is precies nageleefd wat er bij de notaris vast was gelegd en niet het geschreven briefje.
Mijn inziens logisch, want niemand weet zeker dat het van haar was ipv de zus die dat wel even heeft gemaakt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:46

Er kan toch ook alleen uitgevoerd worden hoe het officieel vastligt?

Daar is sowieso toch een notaris bij betrokken? Anders zou iedereen maar zo vanalles kunnen bedenken?

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:49

bigone schreef:
SolarHertog schreef:
Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.

Indien er geen testament is en geen partner of eigen kinderen dan erven broers en zussen, indien die overleden zijn erven kinderen daarvan. Dus je info klopt niet.

Helaas klopt het echt. Iets met ervaring.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:12

@Libera: Jouw moeder is inderdaad geen erfgenaam en zou het dus niet kunnen aanvechten,maar jij dus wel omdat jijzonder testament wel zou hebben geerfd. Tenzij dat die overleden zoon van je oom nog kinderen had. Dan zouden die eerder erven dan verdere familieleden denk ik.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:20

Ts, bel de notaris.

Notaris kan aan huis komen om een testament op te maken.
Heb gewerkt bij een notaris en weleens meegegaan op huisbezoek.
Testament moet wel worden ingeschreven.
En notaris kijkt of degene van wie het testament is het uit vrije wil doet en wilsbekwaam is.

Plaatsvervangend erven staat al vermeld in linkjes.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 17:05

Nou ik heb met het notaris kantoor gesproken, wat een fijne en behulpzame mensen zeg! :j

Het testament was inderdaad door mijn oom getekend op de dag van overlijden, en ook door de notaris ondertekend.
Helaas kon ik geen inzage krijgen in het testament, ook niet het stuk waaruit blijkt dat ik geen erfgenaam ben, omdat hij de erfgenamen bij naam noemt in zijn testament.
Dus wel iets anders dan wat mijn oom beweerde, namelijk dat de erfenis alleen naar “nog levende broers en zussen” ging. Komt op hetzelfde neer natuurlijk, maar een beetje vreemd om dat dan niet gewoon te zeggen tegen mijn moeder.

Ja, wij zouden dat aan kunnen vechten. Mijn oom had te horen gekregen dat hij minder dan 6 maanden te leven had en was onder hospice care. Hij had oa longkanker, was nagenoeg blind door diabetes, en was alcoholist.

Maar ik heb dit overlegd met mijn moeder en zij heeft er nu vrede mee, dus hopelijk zal iedereen het nu laten rusten :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:09

Ah fijn dat je goed geholpen bent en jullie het kunnen laten rusten nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:12

Het klinkt als een treurige situatie.
Het is te hopen dat werkelijk de laatste wil van je oom is uitgevoerd.
Fijn dat jullie het kunnen afsluiten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:13

Goed dat je de notaris hebt gebeld.
En of het vrije wil was,dat zal gissen zijn.

Verdriet is al erg genoeg.
En ik snap dat jullie het laten rusten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:26

Sterkte, is altijd een moeilijk situatie. Je weet nooit of hij dit volledig wilsbekwaam heeft gedaan. Notaris heeft de inschatting gemaakt van wel.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:54

SolarHertog schreef:
Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.

Nou is dat wel waar? Mijn moeder is helaas in 1993 al overleden, Toen een tante van mijn moeder overleed, was ergens in 2000 ,zij hadden ook geen kinderen, kregen mijn 2 zussen en ik ook een uitnodiging van een notaris. een broer en een zus van mijn moeder leven nog. Toen wij bij de notaris kwamen hadden wij geen notie om welk bedrag het ging. Mijn vader leefde destijds ook nog en wist te vertellen dat deze mensen best wel gesteld waren. Mijn zussen en ik kende ze helemaal niet!
Toen werd uitgesproken dat mijn zussen en ik het deel zouden krijgen dat eigenlijk voor mijn moeder bestemd was sloegen wij alledrie stijl achterover, het was echt heul veul geld! Mijn oom en tante kregen ook het zelfde bedrag, dus de erfenis was in 3en gedeeld en het gedeelte van mijn moeder weer door 3en(mijn 2 zussen en ik).

Jammer was wel dat we 51% belasting moesten betalen, maar als je helemaal niks verwacht is 50.000 best een leuk bedrag en zeker als je net een paar maanden ervoor een huis gekocht hebt }>

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 00:29

Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.

Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 06:20

Libera schreef:
Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.

Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.

Begrijp best dat het een wrang gevoel geeft, heb je je familie gevraagd waarom jullie niet zijn opgenomen in het testament?

Feit is natuurlijk dat je er nog vrij weinig aan kunt doen, dan in protest te gaan maar of je dat echt wil? Zou het ook niet doen denk ik.
Mocht het wel op een oneerlijke manier zijn gegaan, dan zullen de nabestaanden die dit bedacht met dit gegeven moeten leven, dat zou ik niet kunnen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:04

Libera schreef:

Als notaris moet je er zeker van zijn dat degene die een akte tekent nog wilsbekwaam is. Bij twijfel kan deze een onafhankelijk arts inroepen om een oordeel te geven. Twijfel je zelf of je oom nog wel wilsbekwaam was? Je kunt eventueel ook aan de notaris vragen of/hoe hij dit gecheckt heeft.

Terminaal zijn betekent niet per se dat je wilsonbekwaam bent. Sommige mensen wachten heel lang tot ze hun testament uiteindelijk wijzigen, tot het laatste moment...

Als je echt twijfelt, kun je de geldigheid van het testament aanvechten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:07

Libera schreef:

Klopt, dit heet plaatsvervulling. Jullie vervullen met z'n 3en de 'plaats' van je vader. Zijn erfdeel 'zakt' als het ware door naar jullie.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:28

Libera schreef:

Stille meelezer, maar toch even; ik vind dat je er heel gezond mee omgaat zo :) Complimenten voor!