Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lindor92 schreef:anjali schreef:Dat is dus een behoorlijk grote erfenis.Daar kunnen mensen flink ruzie over gaan maken.En dan tellen familiebanden niet meer.Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn bij wie de familie door een erfenisruzie helemaal uitelkaar is gevallen.
Nou dat gebeurt wel veel volgens mij
Ook niet zo tactisch om op de ochtend van overlijden meteen over de erfenis te beginnen vind ik. Geen idee of dit die ochtend nog aangepast kan zijn. Alle partijen moeten daarvoor wel tekenen.
Snorlex schreef:Ik ga er vanuit, op basis van de gegeven info, dat ook jij geen (volledige) inzage zal krijgen in het testament. Je bent geen erfgenaam. Wellicht enkel het deel waaruit volgt dat jij geen erfgenaam bent, de rest krijg je niet te zien. De vraag is of dit voldoende is voor je moeder om haar wat rust te geven
anjali schreef:@Lindor: Volgens mij hoeven bij het opmaken of veranderen van een testament alleen de erflater en de notaris te tekenen.De begunstigde partijen niet. Overigens komt eerst nog de fiscus langs om een flink deel van de erfenis af te romen.Als de moeder van ts denkt dat jullie oom onder invloed van familie zijn testament heeft veranderd,kan ze dat altijd aanvechten.Ook dat wordt heel veel gedaan.
rien10 schreef:verootjoo schreef:Volgens mij moet je hiervoor bij een notaris zijn. Die weet alles van erfrecht en daar zijn testamenten vastgelegd.
Ik zit momenteel midden in een vreselijk ingewikkelde erfenis van mijn moeder (vader is al overleden). Het beste advies: ga naar een notaris. Je kan ook eerst contact opnemen met de notaris die de erfafhandeling doet. Dat kan de notaris zijn die het testament heeft opgesteld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie is de executeur?
Dit is niet iets wat je even op een paardenforum kan afdoen. Succes, het kan knap lastig zijn.
Jessix schreef:Kan. Maar kan ook zijn dat hij op z’n sterfbed vooral veel gehad heeft aan zijn nog levende broer en die het liever gunt dan neven en nichten.
Als je dat wil uitzoeken dan moet je het aanvechten. Daar zou ook wel een prijskaartje aanhangen....
BETUWE schreef:Jessix schreef:Kan. Maar kan ook zijn dat hij op z’n sterfbed vooral veel gehad heeft aan zijn nog levende broer en die het liever gunt dan neven en nichten.
Als je dat wil uitzoeken dan moet je het aanvechten. Daar zou ook wel een prijskaartje aanhangen....
Als het testament op de dag van overlijden veranderd is, kun je je eigen misschien ook nog afvragen of dit bij volle verstand van je oom is gebeurd.
bigone schreef:SolarHertog schreef:Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.
Indien er geen testament is en geen partner of eigen kinderen dan erven broers en zussen, indien die overleden zijn erven kinderen daarvan. Dus je info klopt niet.
SolarHertog schreef:Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.
Libera schreef:Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.
Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.
Libera schreef:Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.
Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.