Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:27

Je realiseert je dat je ook niet met 18 mensen binnen mag zijn?

Als er 5 mensen in 1 huis wonen, mogen daar 6 andere bij. Die regel is niet moeilijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:28

Goed dat jullie hier serieus over gaan praten. Ik denk inderdaad dat een groot verschil zit tussen hoe jullie denken en hoe het door “gewone” werkende burgers wordt ervaren. En jullie zijn degene die zich hier moeten gaan aanpassen. Ben het wel eens met bovenstaande dat dit iets is wat je zelf ook had kunnen bedenken. Dat hadden jullie veeeeeel eerder moeten doen! Voor nu succes.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:29

FlameHorse schreef:
Ten eerste, bedankt voor al jullie adviezen! We hebben ze net allemaal kort gelezen en we gaan er zeker wat mee doen. We gaan morgenavond met 18 binnen een huisvergadering houden. Ons perspectief is duidelijk verschillend van wat de gemiddelde werkende persoon zou accepteren als geluidsoverlast/ geluid van de buren. We wisten niet dat ook kleinere groepen door veel mensen al als overlast zou worden ervaren. We gaan er dan ook zeker wat mee doen! Vooralsnog morgen dus een huisvergadering binnen, we denken er ook aan om even met de huisbaas te overleggen en daarna dus sowieso met de buurman.

Nog nooit van online vergaderen gehoord?

Poekkie

Re: Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:31

Ik denk dat ook jullie definitie van ‘kleine groep’ niet erg realistisch is. Voor mij is een kleine groep een man of 5/6. Groepen van 10-20 man zijn echt geen kleine groepen voor in een woonwijk.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:32

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:32

Wow en dit zouden intelligente mensen moeten zijn.

En jullie gaan nog meer vergaderen om over de overlast van vergaderingen te praten.

Wow.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:33

hebben jullie weleens gehoord van Teams etc? dan houd je gezellige avondjes klein en incidenteel en de grotere meetings die over organiseren gaan gewoon op afstand. Dan verlaag je de druk voor de buren en kun je toch je dingen doen. ik zou persoonlijk ook niet blij zijn als buren, maar zo kun je misschien een alternatief en compromis vinden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:36

Bizar dat jullie in zulke grote groepen afspreken. En dan ook nog in een woonwijk in de tuin :n
Bij ons op de universiteit gebeuren dit soort meetings gewoon online.
Als het een meeting is waarbij het echt belangrijk is om elkaar te zien wordt er een ruimte op de universiteit zelf geboekt.

Ik zou dit echt gaan aanpassen want zoals jullie het nu doen kan echt niet, zowel qua overlast als qua naleven van de maatregelen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:44

Waar moet je eigenlijk zo ontzettend vaak over vergaderen?
Volgens mij wordt die term hier heel vrij en vaak misbruikt alsof het iedere keer onmisbare belangrijke samenkomsten zullen zijn....
Stop eens gewoon daarmee een hou je aan de regels die nu gelden, ze hadden allang dikke boetes moeten geven!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 22:53

elnienjo schreef:
FlameHorse schreef:
Ten eerste, bedankt voor al jullie adviezen! We hebben ze net allemaal kort gelezen en we gaan er zeker wat mee doen. We gaan morgenavond met 18 binnen een huisvergadering houden. Ons perspectief is duidelijk verschillend van wat de gemiddelde werkende persoon zou accepteren als geluidsoverlast/ geluid van de buren. We wisten niet dat ook kleinere groepen door veel mensen al als overlast zou worden ervaren. We gaan er dan ook zeker wat mee doen! Vooralsnog morgen dus een huisvergadering binnen, we denken er ook aan om even met de huisbaas te overleggen en daarna dus sowieso met de buurman.

Nog nooit van online vergaderen gehoord?

In dit geval gaat het om een huisvergadering binnen onze eigen huizen, waar we zelf ook altijd samen mee zitten. In dit geval gaan we dus gewoon met zijn allen samen zitten.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 22:58

MairiMacBran schreef:
FlameHorse schreef:

Ach kom, natuurlijk wisten jullie dat wel. Nou niet de vermoorde onschuld gaan uithangen hoor.
Jammer dat hand in eigen boezem steken onmogelijk blijkt door het op een verschil in perspectief te gooien.
Ik heb echt medelijden met de buurman. Die is hier nog lang niet af.

Nou, we zijn zeker niet onschuldig in dit verhaal. Zoals ik al zei, zelf dachten wij dat het met het geluid wel meeviel omdat andere bewoners van dit blok met de ramen dicht nergens last van hadden. Bovendien heeft geen van ons ooit naast of dichtbij een studentenhuis/ luidruchtige buren gewoond vroeger. Nu we dit topic lezen, kunnen we echter niet anders dan tot de conclusie komen dat het voor andere mensen wel degelijk heel veel overlast kan opleveren. We moeten daarom onze houding sowieso veranderen, ongeacht wat er ook wordt afgesproken. We hebben er de afgelopen zomer te weinig over nagedacht, dat moet nu anders. Het is dus wel degelijk een verschil in perspectief op dit moment, dat betekent echter niet dat wij hier verder niets aan hoeven te veranderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:59

Lekker hardleers... :n

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:00

Poeh ik snap de buurman wel. Een pratende groep buiten waar het geluid alle kanten op gaat is echt heel irritant.
Ik snap echt niet dat de meeste studenten zo egoïstisch zijn. Je snapt toch wel dat de buurt hier last van heeft. Vergaderen kan ook via teams, Skype, zoom. Dan hebben mensen minder last van jullie en kunnen jullie vergaderen. Ja studenten zijn jong en willen graag wat drankjes doen. Maar daar hoeven mensen geen kast van te hebben. Of doe zoals de normale werkende burger een briefje in de bus van goh we hebben een feestje mocht je last hebben bel ....
Naaf in deze tijd hou heg bij Max 6 extra personen en wees een beetje lief voor elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:00

Dus jullie met zijn 18, alle bewoners van die vier huizen, weten jullie wat het advies is, per woning niet meer dan zes mensen samen buiten je gezin of groep dus daar gaan jullie ook aan voorbij. Enschede heeft er in een week tijd meer dan 50 besmettingen , voornamelijk onder studenten bij gekregen. Mag hopen dat jullie in het weekend ook allemaal op de kamers blijven en niet naar ouders afreizen. Die huisvergaderingen kunnen prima per mail of schoonmaakschemas . Krijg echt de indruk dat jullie dit onder het mom vergadering gooien om gewoon gezellig bij elkaar te zitten met een hapje en drankje . Gewoon niet doen voorlopig , hoe moeilijk kan het zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:01

Maar dat is dus niet zoals de regels bedoeld zijn. Je woont er met 5 mensen. Die 5 mensen mogen totaal maar 6 mensen ontvangen. Meer dan 11 mensen mogen er niet in dat huis.

Jullie mogen vinden dat die 4 huizen 1 zijn, dat zijn ze niet. De regel is ingericht om te zorgen dat mensen elkaar niet besmetten. De meeste besmettingen vinden thuis plaats. Het is thuis lastiger om afstand te houden. Zelfs bij 11 mensen in een vierkant heb je al een ruimte nodig van 6 meter bij 6 meter. De gemiddelde huiskamer komt daar echt wel mee in de knoop.

Dit is echt niet de meest ingewikkelde van alle regels...

https://lkvv.nl/richtlijnen-studentenhuizen/
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 20-09-20 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:01

FlameHorse schreef:
MairiMacBran schreef:

Ach kom, natuurlijk wisten jullie dat wel. Nou niet de vermoorde onschuld gaan uithangen hoor.
Jammer dat hand in eigen boezem steken onmogelijk blijkt door het op een verschil in perspectief te gooien.
Ik heb echt medelijden met de buurman. Die is hier nog lang niet af.

Nou, we zijn zeker niet onschuldig in dit verhaal. Zoals ik al zei, zelf dachten wij dat het met het geluid wel meeviel omdat andere bewoners van dit blok met de ramen dicht nergens last van hadden. Bovendien heeft geen van ons ooit naast of dichtbij een studentenhuis/ luidruchtige buren gewoond vroeger. Nu we dit topic lezen, kunnen we echter niet anders dan tot de conclusie komen dat het voor andere mensen wel degelijk heel veel overlast kan opleveren. We moeten daarom onze houding sowieso veranderen, ongeacht wat er ook wordt afgesproken. We hebben er de afgelopen zomer te weinig over nagedacht, dat moet nu anders. Het is dus wel degelijk een verschil in perspectief op dit moment, dat betekent echter niet dat wij hier verder niets aan hoeven te veranderen.

Wel knap dat jullie daar een aantal politiebezoeken voor nodig hadden. Bij de meeste mensen valt t kwartje iets sneller.

Verschil in perspectief... Ik denk eerder aan 'kan ons dat schelen'.

N0a

Re: Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:09

Fijn dat jullie er in elk geval wat mee gaan doen. Ik zou als buurvrouw het ook echt niet waarderen als je dagelijks, zoals ik, om 5.30 uur op moet staan en er tot laat mensen in de tuin zitten.

Ik snap je buurman ook betreffende de corona regels die niet nageleefd worden. Bruiloften en begrafenissen worden allemaal in beschaafde kring gehouden en op afstand. Maar jullie gaan gewoon met 40 man buiten zitten :+ Ik vind het nog bijzonder dat jullie nog geen boete gekregen hebben.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:10

Ik vind het echt bizar dat je niet weet hoeveel geluid zo’n groep maakt.
20 mensen is een klaslokaal vol.

Even wat licht op schijnen: bij ons is de politie gebeld voor 4-6 personen in de tuin voor geluids overlast.
En dat was ook alleen praten met een biertje. Alleen gaat het geluid per biertje ook een paar decibel omhoog. Laat staan als je met 20 - 40 man bent!

Daarbij vind ik het ook schokkend dat jullie denken: nou niemand anders heeft geklaagd als ze binnen zitten met de ramen dicht.
Is je nooit door het hoofd gegaan dat andere mensen in die woonwijk dan minder woongenot hebben en in de zomer dus niet hun raam open wilden/konden doen ivm geluids overlast?

Of wellicht wilden ze zelf eens lekker rustig een wijntje drinken in de tuin, maar met 20 vergaderende studenten naast je is daar ook snel de lol vanaf.

Jullie zijn universitaire (?) studenten? Gebruik je hersenen en je inlevingsvermogen dan eens.

En het gedrag van de politie; hoevaak zijn ze al aan de deur geweest voordat ze iets brutaler waren?

Je mag blij wezen dat je niet in Melbourne woont waar ik woon. Dan hadden jullie allemaal $1700 bekeuring gehad, tikt lekker aan x 20.

Loeky01

Dat de buurman zo vloekt is niet netjes, maar oh ik begrijp hem zo. Ik denk dat het meeste al is gezegd, maar onthoud ook dat deze man door zo’n studentenhuis ernaast zijn eigen woning amper kan verkopen of waarschijnlijk met een enthousiast verlies. Mensen willen niet langs een studentenhuis wonen. Dat is vrij algemeen bekend dacht ik. Zegt mij persoonlijk genoeg over de achtergronden waar jullie vandaan komen en daarin dus levenservaring hebben. En dat is niet erg, maar na de 1e keer politie aan de deur had er al een flinke knop om gemoeten. En bedankt overigens voor de opvlamming van Corona :j. Ga zo door zou ik zeggen. Zucht.

Ineke2

Ik verbaas mij heel erg dat je het hebt over “ met de ramen dicht heb je geen overlast”

Met de huidige buiten temperatuur zit je als buren toch niet met de ramen dicht? Of ja met die overlast liever wel denk ik zo maar dat is niet prettig met die warmte!

Overigens heb ik s’avonds / s’nachts het liefst áltijd mijn raam open ivm de frisse lucht. Of het nou warm is of vriest.

Om 21 uur s’avonds met een grote groep s’avonds buiten in de tuin zitten of je nu op een normaal volume praat of niet, geeft overlast.

Eventuele kinderen liggen te slapen en werkende mensen willen ook heel graag even rust vóór en als ze naar bed gaan.
Na 21 uur s’avonds stofzuigen in een gehorig huis doe je ook niet bijvb.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 20-09-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:11

FlameHorse schreef:
In dit geval gaat het om een huisvergadering binnen onze eigen huizen, waar we zelf ook altijd samen mee zitten. In dit geval gaan we dus gewoon met zijn allen samen zitten.

Hoe buig ik de regels zo om dat ze mij het beste uitkomen? Door net te doen alsof we één huishouden zijn :)* . Okee, dat zijn we niet en slaat ook nergens op, maar het is gewoon zoveel makkelijker als we als 4 huishoudens onderling lekker geen afstand houden en op deze manier naar onszelf recht kunnen praten dat we feestjes met 20/30/40 man houden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:12

Ninx schreef:
Ik ben vooral verbaasd en geschokt door de agenten.... precies waar ik bang voor ben; nsb geklik en testosteron machtsvertoon.
Verder is wonen tussen studentenhuizen een uitdaging lijkt me.

Ik ben ook verbaasd en geschokt door de agenten. Ze hadden allang moeten bekeuren... Als ze al meerdere keren bij hetzelfde adres komen en dus al vaker meldingen en gesprekken hebben gehad en er gaat een student moeilijk doen aan de deur dan is het niet zo verbazingwekkend dat ze wat korter zijn.

NSB geklik? Door wie? De buurman die gek word van al die studenten naast zich die elke regel aan hun laars lappen? Studenten geven overlast, zijn ze in grote groepen dan is de overlast nog groter.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 23:14

_San87_ schreef:
FlameHorse schreef:

Wel knap dat jullie daar een aantal politiebezoeken voor nodig hadden. Bij de meeste mensen valt t kwartje iets sneller.

Om eerlijk te zijn is het kwartje inderdaad dan wel laat gevallen. Ook denk ik dat iedereen een beetje het gevoel had van 'Ja, het zal vast allemaal wel meevallen' m.b.t de geluidsoverlast ondanks de politiebezoeken. De politie is namelijk ook wel eens langs geweest en heeft toen gezegd van 'Goh, dit vinden wij ook niet echt geluidsoverlast, maar doe maar wat zachter' toen een groepje van 6 man rond 20 u 's avonds in de tuin zat te praten. Staat natuurlijk niet in verhouding met de grote groepen! Daar had echt beter onderling binnen de huizen en met de buren over gecommuniceerd moeten worden zodat er veel eerder ingegrepen had kunnen worden.

Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties! Bovenstaande inzichten zijn wel echt een eyeopener.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:17

Ik ben eigenlijk ook best geschokt dat in woonwijken blijkbaar toestemming wordt gegeven voor zulke grootschalige studentenhuizen. Dit lijkt me naast woongenotverpestend ook waardeverminderend mochten die buren willen verkopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:18

_San87_ schreef:

Ik had in mijn vorige bericht wat 'ingeslikt', namelijk 'who gives a fiets'. Dat is namelijk hoe het hele verhaal van de afgelopen maanden op me overkomt, maar ik hield me in. Jouw opmerking zegt hetzelfde maar dan veel netter en ik ben het met je eens.