Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Memories schreef:Wat leuk om te lezen dat er nog een bokker bezig is met boeddhismeBij mij is het bijna 2 jaar geleden begonnen met puur mindfulness maar dat is voor mij dusdanig uitgegroeid dat ik mezelf momenteel ook boeddhistisch zou noemen, en inderdaad bezig ben met het implementeren van de levenswijze in mijn eigen dagelijks leven.
Ik heb nu niet zoveel tijd en wil er later graag uitgebreider op terugkomen maar voor mij is het zo: de Boeddha heeft levensadviezen gegeven, geen echt geboden of verboden. Dat volgen is eigen keus en het is imo juist de bedoeling dat je kritisch bent over wat je wel of niet volgt en hoe je er mee om gaat. Qua alcohol betekent het voor mij dat ik zeker nog wel drink maar veel minder en om andere redenen. Kon ik er vroeger zo 10 bier in raggen om even opzij te zetten hoe poedersuiker de afgelopen week was, of omdat de rest van m'n vrienden gingen drinken en ik niet 'saai' thuis wilde zitten. Nu drink ik bewuster en met mate, ik drink drankjes die ik echt lekker vind. Vaak een lekkere wijn of speciaalbier bij een diner, genietend van het totaalplaatje van een lekker hapje en een drankje. Dat dronken worden om het dronken worden doe ik eigenlijk niet meer zoals ik dat vroeger kon doen zonder nadenken. Met andere woorden, ik drink mezelf niet meer een ongeluk waardoor ik delen van de avond mis of verhalen van anderen terug moet horen, drink niet zoveel of zo vaak dat ik zo regelmatig een (halve) kater heb en daardoor niet met "goed leven" bezig kan zijn. En ik drink niet meer om issues opzij te schuiven maar deal er op een verantwoorde manier mee. Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen en imo pak ik dan de achterliggende redenen aan waarom alcohol drinken afgeraden is. Wordt ik nog steeds wel eens aangeschoten of kijk ik te diep in het glaasje? Ja hoor, absoluut. Ben ook gewoon menselijk en soms loopt het zo, het is gewoon totaal niet meer op een level waarop dat vroeger was en ik denk er bewust over na, dat maakt wat mij betreft alle verschil van de wereld.
(Klinkt een beetje alsof ik een alcoholist was eerst, dat was absoluut niet het geval, 'gewoon' studentikoze levenswijze waar ook bier zuipen bij hoordeHeb drank altijd wel gewoon kunnen laten staan indien nodig maar ik werd gewoon te vaak overgehaald om nutteloze redenen.)
enzino schreef:Bovendien zijn alcohol en drugs verslavend wat het risico met zich meebrengt dat het je leven gaat beheersen (waardoor je dus ook geen heldere geest "tussendoor" kan hebben omdat je bezig zal zijn met je volgende "fix"). Caffeine nemen ze vaak ook hier in mee.
Zelf ben ik overigens niet boedistisch: heb teveel van de negatieve kanten gezien. Wel vind ik het idee erachter mooi, maar de praktijk dus niet.
Het voordeel van boedisme is wel dat het een behoorlijke "individuele" religie is: je kan dit rustig jaren beoefenen zonder dat ook maar iemand in je omgeving erover hoeft te weten. Ook heb je geen bijeenkomsten nodig, "leiders" om te volgen, of spullen/cursussen/beelden.
Charlie_P schreef:Voor mij een beetje hetzelfde als jouw verhaal Frummels, ik ben er ook sinds een aantal maanden meer mee bezig. Ik voor mezelf kijk gewoon naar wat ik op dit moment bij mij vind passen en al wil toepassen. Niet perse omdat dat voorgeschreven wordt, maar meer omdat dat dan echt punten zijn waar ik helemaal achter sta. Eigenlijk zou ik daar zonder interesse in het boeddhisme ook mee bezig zijn denk ik. Qua alcohol, ik merk al een tijdje dat ik (veel) alcohol niet meer prettig vind, omdat ik graag helder(der) wil blijven. Maar af en toe een biertje of wijntje vind ik voor mezelf prima kunnen. Maar ik wil niet in een toestand komen dat ik dingen doe of zeg die ik anders niet zou doen of zeggen. En ik mediteer 2x per dag, dat doe ik niet als ik alcohol op heb. Dus dat is ook wel een reden om het vaker te laten staan
Memories schreef:Wat leuk om te lezen dat er nog een bokker bezig is met boeddhismeBij mij is het bijna 2 jaar geleden begonnen met puur mindfulness maar dat is voor mij dusdanig uitgegroeid dat ik mezelf momenteel ook boeddhistisch zou noemen, en inderdaad bezig ben met het implementeren van de levenswijze in mijn eigen dagelijks leven.
Ik heb nu niet zoveel tijd en wil er later graag uitgebreider op terugkomen maar voor mij is het zo: de Boeddha heeft levensadviezen gegeven, geen echt geboden of verboden. Dat volgen is eigen keus en het is imo juist de bedoeling dat je kritisch bent over wat je wel of niet volgt en hoe je er mee om gaat. Qua alcohol betekent het voor mij dat ik zeker nog wel drink maar veel minder en om andere redenen. Kon ik er vroeger zo 10 bier in raggen om even opzij te zetten hoe poedersuiker de afgelopen week was, of omdat de rest van m'n vrienden gingen drinken en ik niet 'saai' thuis wilde zitten. Nu drink ik bewuster en met mate, ik drink drankjes die ik echt lekker vind. Vaak een lekkere wijn of speciaalbier bij een diner, genietend van het totaalplaatje van een lekker hapje en een drankje. Dat dronken worden om het dronken worden doe ik eigenlijk niet meer zoals ik dat vroeger kon doen zonder nadenken. Met andere woorden, ik drink mezelf niet meer een ongeluk waardoor ik delen van de avond mis of verhalen van anderen terug moet horen, drink niet zoveel of zo vaak dat ik zo regelmatig een (halve) kater heb en daardoor niet met "goed leven" bezig kan zijn. En ik drink niet meer om issues opzij te schuiven maar deal er op een verantwoorde manier mee. Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen en imo pak ik dan de achterliggende redenen aan waarom alcohol drinken afgeraden is. Wordt ik nog steeds wel eens aangeschoten of kijk ik te diep in het glaasje? Ja hoor, absoluut. Ben ook gewoon menselijk en soms loopt het zo, het is gewoon totaal niet meer op een level waarop dat vroeger was en ik denk er bewust over na, dat maakt wat mij betreft alle verschil van de wereld.
(Klinkt een beetje alsof ik een alcoholist was eerst, dat was absoluut niet het geval, 'gewoon' studentikoze levenswijze waar ook bier zuipen bij hoordeHeb drank altijd wel gewoon kunnen laten staan indien nodig maar ik werd gewoon te vaak overgehaald om nutteloze redenen.)
Frummels schreef:Voor diegenen die hier al gereageerd hebben en boeddhist zijn of in elk geval de leefregels proberen te volgen: eten jullie vlees? En waarom wel/niet?
anjali schreef:Ik ga niet eten bij mensen die er problemen mee hebben dat ik geen vlees eet. Als ik toch met die mensen wil afspreken dan doe ik met hen uitjes zonder eten.Alleen koffie drinken of andere drankjes bijv.
pumpina schreef:Ik ben ook erg geinteresseerd in het boeddhisme geweest, maar in wat ik erover kon vinden, kon ik toch niet echt mijn draai vinden. Ben er nog niet helemaal achter of het boeddhisme nou gewoon niks voor mij is, of dat het komt door wat erover te vinden is.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik mezelf in de spiegel kan aankijken. Dat de dingen die ik doe, niet voor iets 'slechts/lelijks' zorgen. Ik wil graag goed 'geaard' zijn, in balans zijn, veerkrachtig zijn, bewust leven. Hypocriete mensen kan ik moeilijk mee omgaan.
Mbt vlees vind ik ingewikkeld. Ik hoop dat de wereld over een aantal jaren "vanzelf" helemaal vegetarisch gaat worden. Ik denk dat die trend alleen maar groter gaat worden, en heb er overigens dan ook berusting in dat we nu nog in een tussenfase zitten. De weg naar rome is niet in 1 dag gebouwd.
Ik vind het zelf niet ingewikkeld om qua eten rekening te houden met iemand die vegetarisch is. Veganistisch vind ik zelf wel echt vervelend. Je moet dan op een heel andere manier koken en specifieke producten hebben, die ik niet weet en heb.. Met die vriendinnen probeer ik het koken dan ook te vermijden en gewoon na het eten af te spreken of uit eten te gaan. Ook opgelost.