Boeddhisme in dagelijks leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:25

Voor mij een beetje hetzelfde als jouw verhaal Frummels, ik ben er ook sinds een aantal maanden meer mee bezig. Ik voor mezelf kijk gewoon naar wat ik op dit moment bij mij vind passen en al wil toepassen. Niet perse omdat dat voorgeschreven wordt, maar meer omdat dat dan echt punten zijn waar ik helemaal achter sta. Eigenlijk zou ik daar zonder interesse in het boeddhisme ook mee bezig zijn denk ik. Qua alcohol, ik merk al een tijdje dat ik (veel) alcohol niet meer prettig vind, omdat ik graag helder(der) wil blijven. Maar af en toe een biertje of wijntje vind ik voor mezelf prima kunnen. Maar ik wil niet in een toestand komen dat ik dingen doe of zeg die ik anders niet zou doen of zeggen. En ik mediteer 2x per dag, dat doe ik niet als ik alcohol op heb. Dus dat is ook wel een reden om het vaker te laten staan :P
Laatst bijgewerkt door Charlie_P op 17-09-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:26

Wat leuk om te lezen dat er nog een bokker bezig is met boeddhisme :j Bij mij is het bijna 2 jaar geleden begonnen met puur mindfulness maar dat is voor mij dusdanig uitgegroeid dat ik mezelf momenteel ook boeddhistisch zou noemen, en inderdaad bezig ben met het implementeren van de levenswijze in mijn eigen dagelijks leven.

Ik heb nu niet zoveel tijd en wil er later graag uitgebreider op terugkomen maar voor mij is het zo: de Boeddha heeft levensadviezen gegeven, geen echt geboden of verboden. Dat volgen is eigen keus en het is imo juist de bedoeling dat je kritisch bent over wat je wel of niet volgt en hoe je er mee om gaat. Qua alcohol betekent het voor mij dat ik zeker nog wel drink maar veel minder en om andere redenen. Kon ik er vroeger zo 10 bier in raggen om even opzij te zetten hoe poedersuiker de afgelopen week was, of omdat de rest van m'n vrienden gingen drinken en ik niet 'saai' thuis wilde zitten. Nu drink ik bewuster en met mate, ik drink drankjes die ik echt lekker vind. Vaak een lekkere wijn of speciaalbier bij een diner, genietend van het totaalplaatje van een lekker hapje en een drankje. Dat dronken worden om het dronken worden doe ik eigenlijk niet meer zoals ik dat vroeger kon doen zonder nadenken. Met andere woorden, ik drink mezelf niet meer een ongeluk waardoor ik delen van de avond mis of verhalen van anderen terug moet horen, drink niet zoveel of zo vaak dat ik zo regelmatig een (halve) kater heb en daardoor niet met "goed leven" bezig kan zijn. En ik drink niet meer om issues opzij te schuiven maar deal er op een verantwoorde manier mee. Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen en imo pak ik dan de achterliggende redenen aan waarom alcohol drinken afgeraden is. Wordt ik nog steeds wel eens aangeschoten of kijk ik te diep in het glaasje? Ja hoor, absoluut. Ben ook gewoon menselijk en soms loopt het zo, het is gewoon totaal niet meer op een level waarop dat vroeger was en ik denk er bewust over na, dat maakt wat mij betreft alle verschil van de wereld.

(Klinkt een beetje alsof ik een alcoholist was eerst, dat was absoluut niet het geval, 'gewoon' studentikoze levenswijze waar ook bier zuipen bij hoorde := Heb drank altijd wel gewoon kunnen laten staan indien nodig maar ik werd gewoon te vaak overgehaald om nutteloze redenen.)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:29

Memories schreef:
Wat leuk om te lezen dat er nog een bokker bezig is met boeddhisme :j Bij mij is het bijna 2 jaar geleden begonnen met puur mindfulness maar dat is voor mij dusdanig uitgegroeid dat ik mezelf momenteel ook boeddhistisch zou noemen, en inderdaad bezig ben met het implementeren van de levenswijze in mijn eigen dagelijks leven.

Ik heb nu niet zoveel tijd en wil er later graag uitgebreider op terugkomen maar voor mij is het zo: de Boeddha heeft levensadviezen gegeven, geen echt geboden of verboden. Dat volgen is eigen keus en het is imo juist de bedoeling dat je kritisch bent over wat je wel of niet volgt en hoe je er mee om gaat. Qua alcohol betekent het voor mij dat ik zeker nog wel drink maar veel minder en om andere redenen. Kon ik er vroeger zo 10 bier in raggen om even opzij te zetten hoe poedersuiker de afgelopen week was, of omdat de rest van m'n vrienden gingen drinken en ik niet 'saai' thuis wilde zitten. Nu drink ik bewuster en met mate, ik drink drankjes die ik echt lekker vind. Vaak een lekkere wijn of speciaalbier bij een diner, genietend van het totaalplaatje van een lekker hapje en een drankje. Dat dronken worden om het dronken worden doe ik eigenlijk niet meer zoals ik dat vroeger kon doen zonder nadenken. Met andere woorden, ik drink mezelf niet meer een ongeluk waardoor ik delen van de avond mis of verhalen van anderen terug moet horen, drink niet zoveel of zo vaak dat ik zo regelmatig een (halve) kater heb en daardoor niet met "goed leven" bezig kan zijn. En ik drink niet meer om issues opzij te schuiven maar deal er op een verantwoorde manier mee. Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen en imo pak ik dan de achterliggende redenen aan waarom alcohol drinken afgeraden is. Wordt ik nog steeds wel eens aangeschoten of kijk ik te diep in het glaasje? Ja hoor, absoluut. Ben ook gewoon menselijk en soms loopt het zo, het is gewoon totaal niet meer op een level waarop dat vroeger was en ik denk er bewust over na, dat maakt wat mij betreft alle verschil van de wereld.

(Klinkt een beetje alsof ik een alcoholist was eerst, dat was absoluut niet het geval, 'gewoon' studentikoze levenswijze waar ook bier zuipen bij hoorde := Heb drank altijd wel gewoon kunnen laten staan indien nodig maar ik werd gewoon te vaak overgehaald om nutteloze redenen.)

Ja, hier kan ik mij ook goed in vinden, mooi verwoord!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 14:56

enzino schreef:
Bovendien zijn alcohol en drugs verslavend wat het risico met zich meebrengt dat het je leven gaat beheersen (waardoor je dus ook geen heldere geest "tussendoor" kan hebben omdat je bezig zal zijn met je volgende "fix"). Caffeine nemen ze vaak ook hier in mee.

Zelf ben ik overigens niet boedistisch: heb teveel van de negatieve kanten gezien. Wel vind ik het idee erachter mooi, maar de praktijk dus niet.

Het voordeel van boedisme is wel dat het een behoorlijke "individuele" religie is: je kan dit rustig jaren beoefenen zonder dat ook maar iemand in je omgeving erover hoeft te weten. Ook heb je geen bijeenkomsten nodig, "leiders" om te volgen, of spullen/cursussen/beelden.

Dat laatste klopt inderdaad. Al denk ik dat ik een leermeester in de toekomst misschien wel prettig vind. maar dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Charlie_P schreef:
Voor mij een beetje hetzelfde als jouw verhaal Frummels, ik ben er ook sinds een aantal maanden meer mee bezig. Ik voor mezelf kijk gewoon naar wat ik op dit moment bij mij vind passen en al wil toepassen. Niet perse omdat dat voorgeschreven wordt, maar meer omdat dat dan echt punten zijn waar ik helemaal achter sta. Eigenlijk zou ik daar zonder interesse in het boeddhisme ook mee bezig zijn denk ik. Qua alcohol, ik merk al een tijdje dat ik (veel) alcohol niet meer prettig vind, omdat ik graag helder(der) wil blijven. Maar af en toe een biertje of wijntje vind ik voor mezelf prima kunnen. Maar ik wil niet in een toestand komen dat ik dingen doe of zeg die ik anders niet zou doen of zeggen. En ik mediteer 2x per dag, dat doe ik niet als ik alcohol op heb. Dus dat is ook wel een reden om het vaker te laten staan :P

Wat leuk! Ik vind alcohol ook niet meer prettig om dezelfde reden als die jij geeft. En los daarvan vind ik heel veel alcoholische dranken simpelweg niet lekker haha. Met uitzondering van een goede rode wijn en misschien een cocktail. Maar bij dat laatste merk ik dat ik virgin cocktails net zo lekker vind en dat het waarschijnlijk het idee is van een gezellig uitziend drankje wat me trekt. Dus die drink ik ook bijna niet meer.

Memories schreef:

Wat leuk dat je hier ook mee bezig bent. Hoe jij het omschrijft is eigenlijk hoe ik er ook in sta. Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar dronk wel vaak om de verkeerde reden: het is al ingeschonken, ik durf geen nee te zeggen, mensen vinden me ongezellig etc. Dat soort situaties wil ik wel graag voorkomen en ik wil dus alleen iets drinken als ik dat zelf wil en met een reden.
Ik zou het leuk vinden om meer te lezen over jouw ervaringen met het boeddhisme in het dagelijks leven als je wat meer tijd hebt om te schrijven :j
Het dikgedrukte stukje in jouw tekst is trouwens het eerste wat mij zo aantrekt in het boeddhisme.

edit: spelfoutje

anjali

Re: Boeddhisme in dagelijks leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:02

Maar nu lijkt het erop dat het Boeddhisme voornamelijk gaat over het niet of minder drinken van alcohol. daarmee wordt deze religie enorm tekort gedaan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 15:09

Ik denk dat het daar nu vooral over gaat omdat ik er in de OP een vraag over stelde. Maar ik ben met je eens dat het natuurlijk veel meer is dan dat. Wel grappig dat iedereen het stukje over alcohol uit de OP haalt en niet het stukje over correct spreken (niet liegen/roddelen) of het niet kwetsen van andere wezens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:27

Voor mij is het belangrijkste :Ahimsa, oftewel geweldloosheid.Dus het niet doden of kwetsen van andere wezens inderdaad. Waaronder in het Jainisme,en voor zover ik weet ook in het Boeddhisme,ook dieren vallen. En liegen en kwaadspreken mag ook niet, want daarmee doe je anderen ook schade aan.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 15:33

In het Boeddhisme worden daar inderdaad ook zeker dieren mee bedoeld. Veel boeddhisten trekken dit door naar vegetarisch of veganistisch eten, omdat je daarmee niet meewerkt aan het lijden van levende wezens. Maar dat is opnieuw een interpretatie die je er voor jezelf aan kunt geven natuurlijk.
Ik eet grotendeels vegetarisch, en eet alleen vlees als ik het voorgezet krijg. Maar ik koop en bereid het niet zelf omdat ik me daar niet prettig bij voel.

Liegen en kwaadspreken en daarmee andere schade aandoen vind ik ook wel een goede. Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik had er meer naar gekeken als slechte eigenschap en niet zozeer het gevolg voor anderen. Wel een goed inzicht denk ik, dankje :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 09:21

Voor diegenen die hier al gereageerd hebben en boeddhist zijn of in elk geval de leefregels proberen te volgen: eten jullie vlees? En waarom wel/niet? :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:33

Frummels schreef:
Voor diegenen die hier al gereageerd hebben en boeddhist zijn of in elk geval de leefregels proberen te volgen: eten jullie vlees? En waarom wel/niet? :)

Ik ben dus geen Boeddhist maar Jain. De leefregels lijken op elkaar maarzijn in hetb Boeddhisme nogal flexibel,en inderdaad zoals jij ook doet doden ze zelf geen dieren maar eten soms wel vlees als ze het voorgezet krijgen.Maar ik houd van strakkere regels en daarom koos ik voor het Jainisme waar vlees eten strikt verboden is,ook als het door een ander wordt aangeboden.Men zegt dat de boeddha aanvankelijk ook het pad van het Jainisme heeft gevolgd. Je kent die afbeeldingen van hem wel als broodmagere asceet. Maar hij vond toen dat dat zwaar ascetische pad voor hem niet het juiste was en koos voor "de weg van het midden".Echter het idee dat dieren ook een ziel hebben en meedoen aan de weg van reincarnatie met als doel de Verlichting,dat is wel behouden in het Boeddhisme.Hoe beter je je aan de regels houdt van geweldloos leven,hoe sneller je dus de verlichting kunt bereiken.Maar dat is bij mij niet de reden dat ik geen vlees eet.Ik ben vegetarier uit dierenliefde en was dat al heel lang voor ik überhaupt van het Jainisme gehoord had.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 15:05

Ik kan me voorstellen dat je dan voor Jainisme kiest als je van strakkere regels houdt.
De laatste dagen denk ik steeds meer na over wat ik doe en waarom, en het onderwerp vlees eten komt toch steeds weer terug. Ik merk dat ik me er steeds minder prettig bij begin te voelen. Dat heeft voor mij ook weinig met geloof of iets dergelijks te maken, maar met dierenliefde. Ik heb nooit veel vlees gegeten van huis uit (1 a 2x per week) en dat is de laatste jaren veranderd naar dus alleen buiten de deur als ik het voorgezet krijg. Ik voel me namelijk erg ongemakkelijk als ik eten moet weigeren omdat ik me dank ondankbaar en lastig voel. Maar ik merk de laatste tijd steeds meer dat ik ook niets tegen mijn zin in wil doen. Ben er nog niet helemaal over uit hoe dit verder af zal lopen, maar het speelt in mn hoofd in elk geval.

Verder probeer ik steeds vaker afstand te nemen van situaties waarin ik me niet fijn voel. Mensen die een negatieve invloed op me hebben, of een omgeving met een negatieve sfeer. Daar hebben mensen natuurlijk altijd van alles over te zeggen, maar daar lach ik maar om. Mensen leggen de schuld altijd ergens anders in plaats van bij zichzelf en dat bevestigt voor mij alleen maar dat ik goede keuzes aan het maken ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:51

Als je ergens anders gaat eten moet je gewoon vantevoren zeggen dat je geen vlees eet.Dat is tegenwoordig heel algemeen en als ze het niet voor je hebben klaargemaakt hoef je het ook niet te weigeren en je daarbij ondankbaar te voelen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:06

Dat deed ik inderdaad wel eens, maar ik merk dat mensen het lastig of vervelend vinden. Dat bedoelde met ik wil niet lastig zijn. Vandaar dat ik het de laatste jaren zo heb opgelost door het alleen te eten als ik het voorgezet krijg of heel soms als ik er trek ik heb in een restaurant of iets. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik er in sta..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:35

Ik ga niet eten bij mensen die er problemen mee hebben dat ik geen vlees eet. Als ik toch met die mensen wil afspreken dan doe ik met hen uitjes zonder eten.Alleen koffie drinken of andere drankjes bijv.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:12

Ik ben ook erg geinteresseerd in het boeddhisme geweest, maar in wat ik erover kon vinden, kon ik toch niet echt mijn draai vinden. Ben er nog niet helemaal achter of het boeddhisme nou gewoon niks voor mij is, of dat het komt door wat erover te vinden is.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik mezelf in de spiegel kan aankijken. Dat de dingen die ik doe, niet voor iets 'slechts/lelijks' zorgen. Ik wil graag goed 'geaard' zijn, in balans zijn, veerkrachtig zijn, bewust leven. Hypocriete mensen kan ik moeilijk mee omgaan.

Mbt vlees vind ik ingewikkeld. Ik hoop dat de wereld over een aantal jaren "vanzelf" helemaal vegetarisch gaat worden. Ik denk dat die trend alleen maar groter gaat worden, en heb er overigens dan ook berusting in dat we nu nog in een tussenfase zitten. De weg naar rome is niet in 1 dag gebouwd.

Ik vind het zelf niet ingewikkeld om qua eten rekening te houden met iemand die vegetarisch is. Veganistisch vind ik zelf wel echt vervelend. Je moet dan op een heel andere manier koken en specifieke producten hebben, die ik niet weet en heb.. Met die vriendinnen probeer ik het koken dan ook te vermijden en gewoon na het eten af te spreken of uit eten te gaan. Ook opgelost.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 10:12

anjali schreef:
Ik ga niet eten bij mensen die er problemen mee hebben dat ik geen vlees eet. Als ik toch met die mensen wil afspreken dan doe ik met hen uitjes zonder eten.Alleen koffie drinken of andere drankjes bijv.

Als dat voor jou werkt is dat heel fijn natuurlijk. Voor mij vind ik dat geen (prettige) oplossing.

pumpina schreef:
Ik ben ook erg geinteresseerd in het boeddhisme geweest, maar in wat ik erover kon vinden, kon ik toch niet echt mijn draai vinden. Ben er nog niet helemaal achter of het boeddhisme nou gewoon niks voor mij is, of dat het komt door wat erover te vinden is.

Wat voor mij belangrijk is, is dat ik mezelf in de spiegel kan aankijken. Dat de dingen die ik doe, niet voor iets 'slechts/lelijks' zorgen. Ik wil graag goed 'geaard' zijn, in balans zijn, veerkrachtig zijn, bewust leven. Hypocriete mensen kan ik moeilijk mee omgaan.

Mbt vlees vind ik ingewikkeld. Ik hoop dat de wereld over een aantal jaren "vanzelf" helemaal vegetarisch gaat worden. Ik denk dat die trend alleen maar groter gaat worden, en heb er overigens dan ook berusting in dat we nu nog in een tussenfase zitten. De weg naar rome is niet in 1 dag gebouwd.

Ik vind het zelf niet ingewikkeld om qua eten rekening te houden met iemand die vegetarisch is. Veganistisch vind ik zelf wel echt vervelend. Je moet dan op een heel andere manier koken en specifieke producten hebben, die ik niet weet en heb.. Met die vriendinnen probeer ik het koken dan ook te vermijden en gewoon na het eten af te spreken of uit eten te gaan. Ook opgelost.

Ik ben uiteindelijk gewoon begonnen met wat boeken lezen omdat ik de informatie op internet vaak summier of onduidelijk/waarrig vind. Vond zelf De Essentie van het Boeddhisme een fijn boek voor "leken" en dit is ook het boek dat mij over de streep trok om me er verder in te verdiepen en de leefregels toe te passen. Misschien is het ook iets voor jou :) Verder heb ik me aangemeld bij een boeddhistische stichting waar ik af en toe mee mediteer (nu gaat dit via Zoom). Hier leer ik ook heel veel :j

Wat je zegt geldt voor mij inderdaad ook: Als ik het aan mezelf kan verantwoorden dan is het goed. Ik hoef anderen niet te overtuigen.

Ik vind vegetarisch koken ook totaal niet ingewikkeld, maar ik kan me wel voorstellen dat dat voor mensen die elke dag aardappelen vlees en groenten eten anders ligt. Ik heb van huis uit nooit typisch Hollands gegeten (ik heb Surinaamse roots), dus je kunt bij wokgerechten, nasi, pasta e.d. het vlees simpelweg weg laten. De laatste jaren ben ik wel wat creatiever geworden in vegetarisch koken en gebruik ik ook meer tempeh, tofu etc.
Veganistisch koken vind ik wel lastig en ik vind het wel een uitdaging om daar rekening mee te houden als visite veganistisch is. Maar met Pinterest kom ik altijd wel een eind, of ik vraag gewoon wat diegene graag eet. :)
Uit eten gaan is ook een goede oplossing inderdaad, of na het eten afspreken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:23

Hier ben ik aan het toewerken naar volledig vegetarisch willen eten. In mijn ogen is het los van levensovertuiging beter voor de wereld, dieren, milieu en eigen gezondheid om dan wel vegetarisch te zijn, dan wel op zijn minst met vlees te minderen. Vanuit puur boeddhistisch oogpunt is het imo ook beter om minder vlees te eten wanneer je leven dat verder toelaat. In mijn oogpunt is een kernpunt in deze levenswijze het verminderen van het 'lijden' in het leven voor je zelf, maar vooral ook voor alle andere levende wezens incl dieren en de wereld/het milieu in het algemeen. Dat betekent ook dus zo min mogelijk actief of passief schade toebrengen aan anderen, en het stoppen met of minderen met vlees is dan voor mij een 'no brainer' eigenlijk. Ik zal er echter nooit een ander om veroordelen, we maken allemaal onze eigen keuzes met onze eigen intenties. Wel ben ik dus ook een grote voorstander van het bij mensen stimuleren van minderen met vlees zonder dat het gelijk 100% vegetarisch moet zijn. Ik denk dat minder vlees eten ipv gelijk vegetarisch zijn haalbaarder is voor een heel groot aantal mensen en de winst qua milieu, dierenleed etc. die daarmee behaald wordt al heel wat is. :j

Ik ben nog niet volledig vega ivm het hebben van een eetstoornis en ik daarom mijn eetpatroon alleen heeeel rustig kan aanpassen omdat dat mentaal anders vanalles triggert. Vanuit huis uit ben ik op een punt begonnen waar elke dag (veel) vlees eten, zowel bij het avondeten als overdag op brood/als snack normaal was. Inmiddels staat hier gemiddeld nog zo'n 3x per week in de avond vlees op tafel, vlees als snack eet ik niet meer en ook bij snackbars, ketens als McDonalds etc eet ik alleen nog vega. Op dit moment ben ik actief vlees op brood aan het 'uitbannen' en als dat stabiel is ga ik weer over op het minderen van het aantal keren vlees bij het avondeten.

Naast vega eten vind ik ook oa voedselverspilling voor mezelf een belangrijk punt. Voedsel is een kostbaar goed op deze aarde en we gooien met z'n allen zoveel onnodig weg. Hier belandde voorheen echt zoveel eten wat nog goed was in de prullenbak. Ik ben nu echt fanatiek in overal kliekjes van maken en bewaren voor later, weggeven van eten wat je zelf niet meer opkrijgt, initiatieven als too good to go, en überhaupt gewoon matiger zijn met het inkopen van eten en portiegroottes. Wederom ook weer voor zover als eetstoornis dit allemaal toelaat, de ene week is het makkelijker dan de andere maar ik probeer er actief mee bezig te zijn.

Frummels, wat jammer dat mensen je het gevoel geven lastig of vervelend te zijn als je geen vlees wil eten. Ik ben wel met de standaard hollandse aardappel/groente/vlees maaltijd opgegroeid maar ook dat vind ik heel makkelijk te vervangen geworden met een grote verscheidenheid aan vleesvervangers tegenwoordig (die ik overigens ook een heel stuk lekkerder vind dan een aantal jaar geleden). Hier eet ik dan ook nog steeds regelmatig AVG met een vleesvervanger ipv echt vlees :j
In wat voor situaties stuit je dan vaak op onbegrip, is dat vooral met het eten bij vrienden?

pumpina, ik ben wel benieuwd waar je precies je draai niet in kon vinden? Wat stond je tegen?
In balans willen leven en met je daden niet voor "slechts" willen zorgen lijkt me altijd een mooie instelling ongeacht religie/levensovertuiging :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 10:58

Bedankt voor het delen van je inzichten!

Ik stuit vaak op onbegrip bij familie en vrienden. Vaak krijg ik van "vrienden" reacties als: Maar de vorige keer at je wel vlees, dan maakt dit keer toch ook niet uit? Of "hij is toch al dood". Een beetje de standaard anti-vegetarisch reacties zeg maar. Bij familie merk ik dat ze het vooral gedoe lijken te vinden. Mijn schoonfamilie is echt een AVG familie. Ik eet met liefde dezelfde maaltijd zonder een stukje vlees en jus, er hoeft van mij niet eens perse een vleesvervanger bij (al vind ik dat wel lekker). Ik merk nu dat we dus eigenlijk bijna nooit meer daar eten. Maar ik moet toegeven dat deze situaties wel van ver uit het verleden zijn, toen mijn man en ik alletwee geen vlees aten. Dus misschien moet ik het weer eens een nieuwe kans geven.

Verder vind ik het in Nederland in restaurants ook steeds makkelijker worden om geen vlees te eten. Er staan vaak veel lekkere andere dingen op de kaart waar geen vlees in zit. Wij verhuizen binnenkort naar Italie en ik merk dat dat daar wel wat anders is. Aperetivo's e.d. bevatten vaak vlees, net als veel pasta's. Mensen vinden het daar ook nog erg vreemd als je geen vlees wilt eten, merk ik. Maar goed, er is altijd wel een mouw aan te passen natuurlijk.

Ik zit weer in een gigantische stress/haast periode en ik vind het moeilijk om daar uit te komen merk ik. Mediteren lukt ook niet helemaal zoals ik wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:33

Hallo Frummels,wat leuk zeg dat je naar Italie gaat verhuizen! Ik ken het alleen van vakanties en dan voornamelijk Rome. Maar in de Italiaanse keuken zijn er talloze mogelijkheden voor vegetariers hoor.Om te beginnen met Pizza Margarita,en qua groente en fruit is het een paradijs!Je bent een bofferd!Waar ergens in Italie ga je wonen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:49

Ik mis van wat ik hier lees het stuk "doe jezelf geen schade toe" in deze leefregels. En dan niet alleen zelfverdediging, maar ook het goed verzorgen van je fysieke lijf ipv enkel de geest. Zowel hygiene als tandenpoetsen en handenwassen, maar ook zo eten als jouw lijf nodig heeft ipv de valkuil enkel in de doe andere levende wezens geen schade regel te blijven hangen. Er zitten 2 delen aan een levend wezen, geestelijk en fysiek, je kan inderdaad geestelijk dingen anders zien door het fysieke te verwaarlozen (bv specifieke ondervoeding + hard werk = hoe sektes hun leden onder controle houden), maar dat maakt kritisch denken juist onmogelijk, maakt je bevattelijk voor dogma en de meningen van anderen ipv juist die zelfreflectie mogelijk te maken die nodig is om te begrijpen wat je werkelijk aan het doen bent en waarom.