Carpoolkosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:16

Ik snap dat geneuzel om die wegenbelasting ook niet zo. Dat je vraagt of ze meebetaald aan de benzine vind ik niet meer dan logisch. Maar de wegenbelasting voor die auto heb je sowieso, ook als je er zelf niet mee naar Wageningen zou rijden en hem de hele dag voor de deur zou laten staan. En zo te lezen is het niet vanwege haar, maar omdat je zelf die kant op moet, dat die auto er is/gebruikt wordt. En dat het een diesel is, is net zo goed jullie keus geweest natuurlijk.

Maargoed, ik ben daarin heel makkelijk. Als ik met vrienden weg ga gaan we vaak met onze auto omdat die het grootst is. Tenzij we ver weg gaan, vraag ik vaak de benzine en parkeerkosten ook niet terug. Koken we thuis dan vaak ook de kosten voor het eten niet, bestellen we, dan delen we wel. Maar mocht er andersom wat zijn dan wordt er vanuit hen ook niet moeilijk gedaan om een paar euro. Beetje geven en nemen...

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:18

Kun je niet gewoon een standaard, vast bedrag afspreken met haar gebaseerd op de gemiddelde brandstofkosten (die blijven immers ook maar variëren) en die ietsje omhoog afronden naar een mooi bedrag? Dan heb je dat kleine extraatje per keer als onderhoudskosten.

Helemaal per cent elke keer berekenen is sowieso geen doen. Leg het gewoon aan haar ook voor. Vraag haar wat ze anders zou betalen aan reiskosten, leg jou beredenatie uit, vertel eventueel dat je vader het nog verder wilt uitbreiden maar dat je alleen brandstof wel prima vindt en of ze het eens is met de afronding.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:20

Ik zou 15 cent de kilometer vragen, dus gewoon een iets hogere km prijs. Heb je daar meteen een stukje dekking voor de wegenbelasting, en omgerekend zal het voor zowel een diesel als benzine rond die prijs aan kosten uit komen.

De mensen die zeggen dat je de wegenbelasting sowieso hebt - klopt, maar die benzinekosten heeft ze sowieso toch ook? :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:22

Blacky94 schreef:
Ik snap dat geneuzel om die wegenbelasting ook niet zo. Dat je vraagt of ze meebetaald aan de benzine vind ik niet meer dan logisch. Maar de wegenbelasting voor die auto heb je sowieso, ook als je er zelf niet mee naar Wageningen zou rijden en hem de hele dag voor de deur zou laten staan. En zo te lezen is het niet vanwege haar, maar omdat je zelf die kant op moet, dat die auto er is/gebruikt wordt. En dat het een diesel is, is net zo goed jullie keus geweest natuurlijk.

Maargoed, ik ben daarin heel makkelijk. Als ik met vrienden weg ga gaan we vaak met onze auto omdat die het grootst is. Tenzij we ver weg gaan, vraag ik vaak de benzine en parkeerkosten ook niet terug. Koken we thuis dan vaak ook de kosten voor het eten niet, bestellen we, dan delen we wel. Maar mocht er andersom wat zijn dan wordt er vanuit hen ook niet moeilijk gedaan om een paar euro. Beetje geven en nemen...

Jouw voorbeelden zijn wel van die incidentele zaken. Hier gaat het om structureel een aantal km's, en dat tikt best aan. Als je met je vrienden elke dag op pad gaat, reken je dan ook geen kosten door?

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 10:22

[/quote]
Je hebt alleen maar meer kans dat dan een vriendin op een gegeven moment wel zegt: prima ik koop wel een scooter of ov. En dan moet je alsnog alles zelf betalen.[/quote]

Ov is helaas niet mogelijk vanuit onze locatie, we hebben allebei studenten-ov en hadden die natuurlijk het liefst gebruikt...

Bij alleen brandstof is het 2.80 per keer, dus heen en terug.
We betalen 92.33 euro wegenbelasting per maand, wat dus op 1.50 per keer zal komen (3/2).

Ik ga voorstellen dat ik haar deel wegenbelasting gewoon zelf betaal en dus alleen de brandstofkosten doorbereken. Dat lijkt me de beste oplossing.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 10:25

Nirvana_ schreef:
Blacky94 schreef:

Jouw voorbeelden zijn wel van die incidentele zaken. Hier gaat het om structureel een aantal km's, en dat tikt best aan. Als je met je vrienden elke dag op pad gaat, reken je dan ook geen kosten door?

Als ik naar een feestje rijd oid. dan reken ik daar ook niets voor en aangezien ik de enige met een rijbewijs ben is dat best vaak. Dit gaat echter om 3 a 4 keer per week 45 kilometer heen en weer 45 terug, dus dan vind ik het wat anders.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:26

Ik snap je vader wel, maar zou het niet gooien op wegenbelasting maar op onderhoud van de auto. Zou dus de normale 19 cent/km aanhouden, dan heb je de brandstof en stukje onderhoud eruit. Dat vind ik normaal als iemand standaard gaat meerijden, jij hebt nu alle kosten en zijn goedkoop al het gemak. Daar mag best iets tegenover staan en dan is de standaard 19 cent/km een hele goede maatstaf.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:26

Maar.. waarom hamert je vader hier zo op als ik vragen mag...
Want, nu 'draai' jij ervoor op begrijp ik..

Wij hadden het écht krap thuis vroeger, maar ik betaalde alleen de benzine als ik de auto van mijn ma leende... Wegenbelasting en verzekering ''was ze toch wel kwijt'' zoals ze zelf zei.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 10:30

Lieffiefi schreef:
Maar.. waarom hamert je vader hier zo op als ik vragen mag...
Want, nu 'draai' jij ervoor op begrijp ik..

Wij hadden het écht krap thuis vroeger, maar ik betaalde alleen de benzine als ik de auto van mijn ma leende... Wegenbelasting en verzekering ''was ze toch wel kwijt'' zoals ze zelf zei.

Dat weet ik niet, ik denk een principekwestie. Het is namelijk niet alsof we op het geld moeten letten.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 10:32

Mdrf schreef:
Ik snap je vader wel, maar zou het niet gooien op wegenbelasting maar op onderhoud van de auto. Zou dus de normale 19 cent/km aanhouden, dan heb je de brandstof en stukje onderhoud eruit. Dat vind ik normaal als iemand standaard gaat meerijden, jij hebt nu alle kosten en zijn goedkoop al het gemak. Daar mag best iets tegenover staan en dan is de standaard 19 cent/km een hele goede maatstaf.

Volgens mij is ze dan goedkoper uit als ze de wegenbelasting per keer betaald...
Brandstof is namelijk 2.80 per keer en wegenbelasting 1.50

capopjekop

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:35

Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:36

Wat ik zou doen, is de kosten van de auto volledig op mij nemen (dus ook het deel dat je ouders nu betalen), zodat ikzelf kan bepalen wat ik aan wie vraag en ik niet zo in twijfel geduwd word.

Ik carpool met mijn vriendin en vraag haar niks, omdat ik de rit zonder haar ook zou maken en ik een kilometervergoeding van het werk krijg. Ik vind dat iedereen zo een overweging vanuit zichzelf zou moeten kunnen maken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:37

19 cent per km = voor 90km per keer €17,10.

Ik zou dat delen door 2 en per keer €8,50 vragen.

En dan onder de noemer onderhoud. Want als je heel strikt gaat kijken: bijrijder = meer gewicht = meer slijtage van de banden enzo

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:41

Persoonlijk vind ik alleen mee betalen aan de diesel/benzine meer als voldoende en anders de keus laten of ze liever met het OV wilt.

Een hele tijd terug bood een stalgenoot aan om mij met paard naar training te rijden. Het was betaalbaar voor mij dus ik ben akkoord gegaan. Puntje bij paaltje kwam haar vriend er dus mee dat ik ook maar moest betalen voor bandonderhoud, traileronderhoud en dergelijke want die ene keer met mij in de maand zorgde er voor dat alles meer zou slijten.

Ik heb vriendelijk bedankt.

Ik snap dat de zon niet voor niets op gaat, maar ergens ook een beetje een gunfactor? En anders had je dit moeten bespreken voordat je aangaf/aanbood/geenidee dat ze met je mee kon rijden.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 17-09-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 10:42

Gini schreef:
Wat ik zou doen, is de kosten van de auto volledig op mij nemen (dus ook het deel dat je ouders nu betalen), zodat ikzelf kan bepalen wat ik aan wie vraag en ik niet zo in twijfel geduwd word.

Ik carpool met mijn vriendin en vraag haar niks, omdat ik de rit zonder haar ook zou maken en ik een kilometervergoeding van het werk krijg. Ik vind dat iedereen zo een overweging vanuit zichzelf zou moeten kunnen maken.

Dat zou ik wel willen, maar als ik brandstof, verzekering en wegenbelasting ga betalen, gaat het vrees ik hard achteruit met mijn rekening... :o

capopjekop schreef:
Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen

Ik zou er zelf ook nooit op gekomen zijn. Daarom dacht ik, ik vraag het even hier, dan weet ik ongeveer wat gebruikelijk is. Ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:48

Gebruikelijk is 19 ct per kilometer.
Dan kom je op een aardig bedrag uit, dus dat zou ik niet doen.

Ergens tussen die 19 ct en de brandstofkosten kun je echter best gaan zitten, en kijk dan hoeveel dat is in vergelijking tot OV. Als dat (ruim) minder dan de helft is, is het alsnog best een mooie deal voor vriendin, want het scheelt een hoop reistijd ook nog eens.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:52

ik vind 19 cent per km vragen echt absurd voor meerijden. Dan ga je er echt op verdienen. Dan is 8 cent logischer. Maar goed je moet zelf sowieso toch ook rijden, ik zou daarom nooit onderhoud en wegenbelasing doorbereken.

Je kan het ook wat naar boven afronden. Je zou 5 euro diesel kwijt zijn. 2.50 p.p gooi er dan een eurotje bovenop

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:58

Han21 schreef:
Gini schreef:

Dat zou ik wel willen, maar als ik brandstof, verzekering en wegenbelasting ga betalen, gaat het vrees ik hard achteruit met mijn rekening... :o

Dat begrijp ik maar al te goed, maar de zelfstandigheid en vrijheid die je ervoor terug krijgt, vind ik het eigenlijk wel waard.
Juist omdat je nu dus iets aan je vriendin moet gaan vragen waar je uit jezelf eigenlijk niet zou opkomen, maar je "moet" het nu doen puur omdat papa het wil. Op een bepaalde leeftijd wil je dat gewoon minder of niet. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:09

mvdende schreef:
19 cent per km = voor 90km per keer €17,10.

Ik zou dat delen door 2 en per keer €8,50 vragen.

En dan onder de noemer onderhoud. Want als je heel strikt gaat kijken: bijrijder = meer gewicht = meer slijtage van de banden enzo

Stuur jij je vrienden ook een rekening als ze op visite zijn geweest? Ze drinken wat, extra kosten op het water want de wc spoelt niet gratis door.

Ik zou in dit geval zelf aangeboden hebben brandstof mee te betalen. Want meerijden is fijner dan met het ov. Maar als ik dan ook nog gevraagd zou worden om mee te betalen aan wegenbelasting, banden en onderhoud dan zou ik me serieus afvragen hoe waardevol iemand mij als vriend vindt. Zeker als die persoon zelf toch die kant op moet. Want het komt ook weleens voor als je uit gaat eten en de rekening split dat je meer betaalt dan de ander of eens een drankje betaalt ofzo. Zoals iemand hierboven al zei, er is toch een gunfactor als je vrienden bent.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:17

capopjekop schreef:

Die 'zeikerd' betaalt wel de wegenbelasting. En misschien ook het onderhoud van de auto, de verzekering en als het nodig is ook de schade.
19ct/km delen door het aantal inzittenden lijkt me hier een prima oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:19

En als je nu gewoon zegt van 3 euro per ritje, en er vanuit gaande dat het 4x per week is, dus dat je 12 euro per week vraagt als bijdrage? Als het dan af en toe (?) 3x in de week is dan heb je een mazzeltje qua betalen aan je vader :)

Of je maakt er 50 euro per maand van, even zelf rekenen hoe dat uitkomt en wat haar kosten met het OV anders zouden zijn :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:20

TS zegt dat haar auto ca. 1:20 rijdt en dat het 45 km is. Dan kost het haar 2,5 l brandstof. Diesel is nu ca. €1,25. Bij alleen vergoeding brandstof betaalt de vriending €3,13 per keer.

Op de 1e pagina stelt Marije voor om de helft van die 19 cent te vragen. Dan betaalt de vriendin 0.5*€0.19*45 = €4,28 per keer.
Ik vind dat helemaal niet onredelijk. Brandstofprijzen zijn niet vast, dus scheelt een hoop gezeur over wanneer de TS getankt heeft, wat toen de prijs was en welk deel de vriendin dan moet betalen.

Nu merken sommige Bokkers op dat TS/haar familie er geld aan willen verdienen. Maar op dit moment verdient de vriendin er geld aan. Vriendin komt snel en comfortabel op school, en het kost ze geen cent. Ik snap best dat de vader van TS daar wel wat moeite mee heeft. Vriendin lift mooi mee op de voorzieningen die TS haar ouders financieren.

Als de vriendin dat te duur vindt, dan staat het haar volledig vrij andere vormen van vervoer te kiezen. Ja, dan moet de TS/haar familie alles betalen. Maar de vriendin/haar ouders krijgen dan (veel) meer kosten dan ze nu hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:20

Ik had 4 betalende meerijders toen ik naar m'n opleiding ging. Zij betaalden allen 25 gulden per week. Let wel, dat was 30 jaar geleden en de kosten waren een pak lager dan nu. Het was altijd nog een stuk goedkoper voor hen dan met de bus, bovendien werden ze voor de huisdeur opgehaald en teruggebracht, waardoor ik per dag 30/40 minuten langer in de auto moest zitten en extra kilometers moest maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:24

Sclimpre schreef:
capopjekop schreef:

Die 'zeikerd' betaalt wel de wegenbelasting. En misschien ook het onderhoud van de auto, de verzekering en als het nodig is ook de schade.
19ct/km delen door het aantal inzittenden lijkt me hier een prima oplossing.

Dan is de oplossing die hier eerder genoemd is een goeie. Dat de ts het brandstofgeld van vriendin aan pa geeft.

Maar dan nog vind ik het zeikerig. Blijkbaar is geld geen probleem. Pa wil wegenbelasting betalen voor dochter. Maar zodra er een vriendin mee rijdt is de wegenbelasting wel een probleem. Het is toch niet zo dat ze speciaal voor die vriendin een dieselauto hebben gekocht? De ts moet toch die kant op. Je weet van te voren dat diesel duurder is dan een benzineauto.

Maar goed. Zo zie je maar dat iedereen er anders in staat. Gelukkig heb ik mensen om me heen die er net zo instaan als ik dat we niet iedere uitgave tegen elkaar gaan wegstrepen. Ene keer betaalt de een wat meer (of is de bob). De andere keer de ander. En toen we een vriendin hadden zonder auto trakteerde zij regelmatig op een drankje, aangezien we geen geld vroegen voor meerijden
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 17-09-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:25

Maak jij extra kilometers doordat je die vriendin meeneemt? En zou je ook met de auto gaan als je alleen rijdt? En hoe zou zij heengaan als ze niet met jou mee kan rijden?