Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blacky94 schreef:Ik snap dat geneuzel om die wegenbelasting ook niet zo. Dat je vraagt of ze meebetaald aan de benzine vind ik niet meer dan logisch. Maar de wegenbelasting voor die auto heb je sowieso, ook als je er zelf niet mee naar Wageningen zou rijden en hem de hele dag voor de deur zou laten staan. En zo te lezen is het niet vanwege haar, maar omdat je zelf die kant op moet, dat die auto er is/gebruikt wordt. En dat het een diesel is, is net zo goed jullie keus geweest natuurlijk.
Maargoed, ik ben daarin heel makkelijk. Als ik met vrienden weg ga gaan we vaak met onze auto omdat die het grootst is. Tenzij we ver weg gaan, vraag ik vaak de benzine en parkeerkosten ook niet terug. Koken we thuis dan vaak ook de kosten voor het eten niet, bestellen we, dan delen we wel. Maar mocht er andersom wat zijn dan wordt er vanuit hen ook niet moeilijk gedaan om een paar euro. Beetje geven en nemen...
Nirvana_ schreef:Blacky94 schreef:Ik snap dat geneuzel om die wegenbelasting ook niet zo. Dat je vraagt of ze meebetaald aan de benzine vind ik niet meer dan logisch. Maar de wegenbelasting voor die auto heb je sowieso, ook als je er zelf niet mee naar Wageningen zou rijden en hem de hele dag voor de deur zou laten staan. En zo te lezen is het niet vanwege haar, maar omdat je zelf die kant op moet, dat die auto er is/gebruikt wordt. En dat het een diesel is, is net zo goed jullie keus geweest natuurlijk.
Maargoed, ik ben daarin heel makkelijk. Als ik met vrienden weg ga gaan we vaak met onze auto omdat die het grootst is. Tenzij we ver weg gaan, vraag ik vaak de benzine en parkeerkosten ook niet terug. Koken we thuis dan vaak ook de kosten voor het eten niet, bestellen we, dan delen we wel. Maar mocht er andersom wat zijn dan wordt er vanuit hen ook niet moeilijk gedaan om een paar euro. Beetje geven en nemen...
Jouw voorbeelden zijn wel van die incidentele zaken. Hier gaat het om structureel een aantal km's, en dat tikt best aan. Als je met je vrienden elke dag op pad gaat, reken je dan ook geen kosten door?
Lieffiefi schreef:Maar.. waarom hamert je vader hier zo op als ik vragen mag...
Want, nu 'draai' jij ervoor op begrijp ik..
Wij hadden het écht krap thuis vroeger, maar ik betaalde alleen de benzine als ik de auto van mijn ma leende... Wegenbelasting en verzekering ''was ze toch wel kwijt'' zoals ze zelf zei.
Mdrf schreef:Ik snap je vader wel, maar zou het niet gooien op wegenbelasting maar op onderhoud van de auto. Zou dus de normale 19 cent/km aanhouden, dan heb je de brandstof en stukje onderhoud eruit. Dat vind ik normaal als iemand standaard gaat meerijden, jij hebt nu alle kosten en zijn goedkoop al het gemak. Daar mag best iets tegenover staan en dan is de standaard 19 cent/km een hele goede maatstaf.
Gini schreef:Wat ik zou doen, is de kosten van de auto volledig op mij nemen (dus ook het deel dat je ouders nu betalen), zodat ikzelf kan bepalen wat ik aan wie vraag en ik niet zo in twijfel geduwd word.
Ik carpool met mijn vriendin en vraag haar niks, omdat ik de rit zonder haar ook zou maken en ik een kilometervergoeding van het werk krijg. Ik vind dat iedereen zo een overweging vanuit zichzelf zou moeten kunnen maken.
capopjekop schreef:Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen
Han21 schreef:Gini schreef:Wat ik zou doen, is de kosten van de auto volledig op mij nemen (dus ook het deel dat je ouders nu betalen), zodat ikzelf kan bepalen wat ik aan wie vraag en ik niet zo in twijfel geduwd word.
Ik carpool met mijn vriendin en vraag haar niks, omdat ik de rit zonder haar ook zou maken en ik een kilometervergoeding van het werk krijg. Ik vind dat iedereen zo een overweging vanuit zichzelf zou moeten kunnen maken.
Dat zou ik wel willen, maar als ik brandstof, verzekering en wegenbelasting ga betalen, gaat het vrees ik hard achteruit met mijn rekening...![]()
mvdende schreef:19 cent per km = voor 90km per keer €17,10.
Ik zou dat delen door 2 en per keer €8,50 vragen.
En dan onder de noemer onderhoud. Want als je heel strikt gaat kijken: bijrijder = meer gewicht = meer slijtage van de banden enzo
capopjekop schreef:Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen
Sclimpre schreef:capopjekop schreef:Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen
Die 'zeikerd' betaalt wel de wegenbelasting. En misschien ook het onderhoud van de auto, de verzekering en als het nodig is ook de schade.
19ct/km delen door het aantal inzittenden lijkt me hier een prima oplossing.