In de friendzone, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:49

Rennie89 schreef:
Blussem schreef:
Het komt bij mij over dat je hem nogal aan het lijntje houdt en misbruik maakt van zijn gevoelens.
In een echte vriendschap wil je het beste voor je vrienden, daarom zou ik het niet doen.

Misbruik van zijn gevoelens? Op welk gebied maak ik misbruik want ik zie het niet. Ben meerdere keren duidelijk geweest dat er geen gevoelens van mijn kant zijn. Juist om die reden dat ik het hem niet moeilijker wil maken heb ik dit topic geopend, want vanuit mijn perspectief is alles leuk en gezellig maar misschien vanuit zijn perspectief is er hoop. Dat probeer ik te voorkomen.

@nieky1993 wel superfijn dat er toch iets moois voor jullie is uitgebloeid uit deze vriendschap! Ik zie het zelf niet gebeuren bij mij en hem, maar je kan inderdaad niet nooit zeggen.

@azmay, heeft je vriend er geen probleem mee dat jullie zo close zijn? Ik heb vaker meegemaakt dat de vriendin van vrienden van mij het alles behalve leuk vinden als ik met ze omga omdat ze denken dat ik hun vriend afpak, daarom stel ik mijzelf altijd netjes voor aan de vriendinnen en meestal klikt dat ook nog Met hun.

Mijn man vind het helemaal prima. Die weet dat ik geen interesse heb en vertrouwt mij hierin.
Ik heb meerdere mannelijke vrienden en sommige ook met relatie maar ben alleen met die ene vriend zo vrij zeg maar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 11:59

BarbaLala schreef:
Tja, is dat een goed excuus om hem dan maar mee te vragen?

Uhm is dat zo gek als vrienden zijnde? Sinds wanneer heb je een excuus nodig om met iemand op vakantie te gaan. Ik geef aan waarom ik met niemand anders ga, maar ik wou met hem gaan omdat we vrienden zijn en dezelfde interesses hebben en het gezellig is. Niks mis mee toch?

KarenQ schreef:
Is het nu zo dat hij zo af en toe nog aangeeft interesse te hebben? Of is het meer een gevoel?

Denk dat het 2 a 3 jaar geleden was dat hij die move had gemaakt , nu is het meer een gevoel.

Azmay schreef:
Mijn man vind het helemaal prima. Die weet dat ik geen interesse heb en vertrouwt mij hierin.
Ik heb meerdere mannelijke vrienden en sommige ook met relatie maar ben alleen met die ene vriend zo vrij zeg maar.

Wat fijn dat hij dat vertrouwen heeft en jou vrij laat, klinkt als een hele goede relatie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:02

Ik ga dus niet ,ook niet Platonisch,op vakantie met iemand die een relatie heeft met een ander.Dan moet hij daar maar mee op vakantie gaan. Dat is toch ook niet leuk voor de achterblijvende partner.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:03

Rennie89 schreef:
BarbaLala schreef:
Tja, is dat een goed excuus om hem dan maar mee te vragen?

Uhm is dat zo gek als vrienden zijnde? Sinds wanneer heb je een excuus nodig om met iemand op vakantie te gaan. Ik geef aan waarom ik met niemand anders ga, maar ik wou met hem gaan omdat we vrienden zijn en dezelfde interesses hebben en het gezellig is. Niks mis mee toch?

Als vrienden zijnde niet nee, maar hier speelde meer zoals je zelf aangaf.

MarliesV

Re: In de friendzone, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:07

Je gevoel uitspreken naar hem en mocht dat gevoel kloppen, dan niet samen op vakantie.

Klopt het gevoel niet, dan kan je prima voorstellen dat je samen op vakantie gaat.

Kijk, als 1 van beide gevoelens heeft of hoop, dan vind ik niet dat je samen moet gaan. Maar als de neuzen dezelfde kant uit staan, waarom niet.

Anjali, dat is toch hier helemaal niet aan de orde?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:11

anjali schreef:
Ik ga dus niet ,ook niet Platonisch,op vakantie met iemand die een relatie heeft met een ander.Dan moet hij daar maar mee op vakantie gaan. Dat is toch ook niet leuk voor de achterblijvende partner.

Hij heeft geen relatie, dus dat is in mijn situatie niet van toepassing. Ik heb uiteraard ook geen relatie anders zou ik met mijn partner op vakantie gaan :+

BarbaLala schreef:
Als vrienden zijnde niet nee, maar hier speelde meer zoals je zelf aangaf.

Voor mij persoonlijk speelt er niks behalve vriendschap, bij hem weet ik het niet, dit zegt mijn intuïtie dat hij nog steeds of weer gevoelens heeft voor mij. Maar om dat een goede vriendschap te boycotten? Is het mij niet waard. Als hij er echt moeite mee heeft kan hij dit ook bespreekbaar maken en neem ik mijn afstand, we zijn beide volwassen dus dat zou ook gewoon moeten.

MarliesV schreef:
Je gevoel uitspreken naar hem en mocht dat gevoel kloppen, dan niet samen op vakantie.

Klopt het gevoel niet, dan kan je prima voorstellen dat je samen op vakantie gaat.

Kijk, als 1 van beide gevoelens heeft of hoop, dan vind ik niet dat je samen moet gaan. Maar als de neuzen dezelfde kant uit staan, waarom niet.

Anjali, dat is toch hier helemaal niet aan de orde?

Sowieso is het nu gewoon 1 dag even naar de Eifel , wellicht dat ik het daar met hem ga bespreken , maar is een lastig gesprek want niet iedereen komt eerlijk uit over zijn of haar gevoelens en dan word het awkward :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:13

Sorry hoor maar we hebben het hier toch gewoon over een volwassen man? TS heeft (voor zover ik kan opmaken uit de berichten) duidelijk aangegeven dat ze geen interesse heeft, maar wel vrienden wil zijn. Als hij daar ja op zegt maar daar met een andere agenda in staat lijkt dat me vooral zijn eigen verantwoordelijkheid en niet die van TS.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:23

Een vriendschap boycotten is wel weer het andere uiterste van 1 op 1 op vakantie gaan natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:27

@Rennie,als jullie allebei vrijgezel zijn dan is er geen reden om niet samen op vakantie te kunnen. Of dagjes uit of wat dan ook. Tenzij dat jij er eigenlijk geen zin in hebt omdat je denkt dat hij opdringerig zou kunnen worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:44

Ik zie hier ook geen probleem. Kan het misgaan, ja uiteraard maar dat kan gebeurd bij alle soorten vriendschappen op vakantie.
Als je duidelijk bent geweest... meer kun je niet doen toch.

Wellicht klopt jouw gevoel dat hij je nog steeds leuk vind, maar ook dan is er nog een verschil tussen: daar zou ik wel een beschuitje mee willen eten of de liefde van je leven.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:25

anjali schreef:
Ik ga dus niet ,ook niet Platonisch,op vakantie met iemand die een relatie heeft met een ander. Dan moet hij daar maar mee op vakantie gaan. Dat is toch ook niet leuk voor de achterblijvende partner.

Dan moet je wel allebei zo'n vakantie leuk vinden. Mijn vriend vindt wandelvakanties geweldig, ik vind ze verschrikkelijk, dus ik ga niet mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:58

Ik vind het hele friendzone zo'n nonsens. Alsof je niet normaal vrienden kunt zijn als man en vrouw, kom op zeg. De term friendzone komt ook een beetje van het idee: als je maar aardig genoeg bent voor elkaar, beland je vanzelf met elkaar in bed....... wat natuurlijk niet zo werkt.

Dat gezegd hebbende, is het niet slim om met iemand op vakantie te gaan die gevoelens voor je heeft, ook omdat je hoop daarmee kunt aanwakkeren. Ik ben het daarin volledig eens met Kuggur. En ondanks dat ik redelijk goed kan omgaan met exen en met heren die gevoelens voor me hadden, is er niet zoiets als vriendschap. In mijn ervaring is dat niet realistisch, een van de twee blijft hoop houden en wordt steeds weer teleurgesteld. Dat moet je niet willen naar de ander toe, dat zou je zelf ook heel pijnlijk vinden.
Geef hem ook een kans het emotioneel af te sluiten, als er nog gevoelens zijn, en ga gewoon niet met elkaar op vakantie, je zit zeker een week op elkaars lip, terwijl hij gevoelens voor je heeft. Ik vind het niet verstandig.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:14

Herkenbare situatie. :7

Ik heb zelf ook zo’n vriend die een keer geprobeerd heeft om uit de friendzone te ontsnappen. Heel duidelijk gemaakt hij weer terug zijn hokje in moest :(:) maar er blijft toch altijd wel een soort ‘sfeertje’ hangen. Ik merk dat vooral door anderen die er wat van zeggen. Daarom heb ik er voor gekozen om afstand te nemen. Ik voel me daar namelijk ook totaal niet prettig bij, dus zou ook niet met hem op vakantie gaan.

Waarschijnlijk heb jij er wel een bepaald gevoel bij of het oké voelt of niet. Ik zou daar naar luisteren en van daaruit je beslissing nemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 00:32

@avalanche81 , het ging om 2 a 3 dagen in eerste instantie, dus 1 a 2 nachten. Niet een hele week waar jij het over hebt. Maar zoals ik al eerder vermeldde heb ik ook zelf aan de andere kant gestaan alleen dat was wel wat ingewikkelder en uiteindelijk heb ik ingezien dat het nooit zou werken en dat hij niet een geschikte partner voor mij zou zijn en nu zijn gewoon goede vrienden. Bij deze vriend van dit topic ben ik altijd vriendschappelijk geweest, er is nooit iets van mijn kant gebeurd en ook gewoon duidelijk geweest. Hetgeen wat er gebeurd is, is 2 a 3 jaar geleden en nu is het meer vooral mijn intuïtie die mij dit verteld. Ik mag hem gewoon erg, kan goed mijzelf zijn en het is gewoon gezellig, geen addertjes onder het gras etc.

@peuk, ik snap wat je bedoeld, heb inderdaad na die poging van hem wel even afstand gehouden, zowel voor hem als voor mij. Maar ik moet zeggen dat hij verder geen pogingen meer heeft gedaan en dat het gewoon als vanouds is. Tuurlijk houd ik er wel rekening mee in mijn achterhoofd, maar wil er niet teveel aan denken.

Het word dus gewoon een dagreisje naar de Eifel, wandelen en daarna boodschappen doen en weer terug.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 06:54

Ik zie het probleem niet..

Je bent duidelijk geweest. Jullie zijn vrienden en daar hoort bij dat je met elkaar weg gaat. Gaat het mis omdat hij het nogmaals probeert, nou ja dan is dat zo. Dat kan ook als je een dagje samen naar het bos bent, bij wijze van spreken.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:35

Doen wat je gevoel je zegt TS. Als jij duidelijk bent geweest en je vertrouwt diegene zou ik lekker gaan.
Ik zie dat je nu een dagje samen weg gaat, ook prima. Wie weet denk je daarna; ja wij kunnen prima meerdere dagen samen weg!

Ik ben ook altijd beter geweest met mannen dan met vrouwen. Ook meerdere keren met vrienden op vakantie geweest en daar is niks gebeurd, gewoon duidelijk grenzen aangegeven en het onderwerp van te voren besproken.
Toch blijft het een bijzonder iets schijnbaar. Toen ik de laatste keer met m’n beste vriend 2 weken wegging heb ik maar wat veel berichtjes gekregen over hoe zielig het was voor mijn partner etc :=
Partner heeft toen ook maar verteld aan zijn collega’s/vrienden dat ik met een vriendin weg was, geen zin om continu te moeten uitleggen dat degene met wie ik op stap was meer een broer is dan iets anders :’)

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:56

Ik heb jaren een goede vriend gehad en we hebben veel leuke dingen gedaan, ook weekendjes weg. Naar de Efteling, bos, strand, bios, uit eten en we hebben het echt leuk gehad samen. Ik ben er altijd heel duidelijk over geweest dat het qua relatie niks ging worden tussen ons. Toch gaf hij op een gegeven moment aan mij leuker te vinden dan gewoon leuk en wel meer wilde. Ik heb toen weer aangegeven dat ik dit niet wilde. Dat was prima maar toen hij een andere vrouw ontmoette en een relatie kreeg bloedde de vriendschap dood. Ik heb nog geprobeerd om af en toe af te spreken maar hij hield het af. Erg jammer want we hadden het erg gezellig als vrienden maar blijkbaar kan het toch niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:05

Ts, waar het in dit geval om gaat is of jij zin hebt om met hem op pad\vakantie te gaan. Als je er zin in hebt,gewoon gaan dan!Niemand houdt je tegen. Als je er geen zin in hebt om wat voor reden dan ook,dan ga je simpelweg niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:09

anjali schreef:

En als die achterblijvende partner daar nou geen problemen mee heeft?
Ik vind altijd dat jij van die ouderwetse opvattingen hebt Anjali :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:28

@Kinke,dat mag jij dan ouderwets vinden,maar ik vind dat je de kat niet op het spek moet binden.Mensen zijn ook maar zoogdieren in biologische zin.Overigens mag iedereen zijn\haar relatie zelf invullen uiteraard. Maar een aanrader vind ik zoiets niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:30

Nou ja, da's dan een lekker oordeel over beide partijen. Er zijn nog altijd 2 mensen voor nodig

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:41

Ik zou het gesprek met de persoon in kwestie aangaan. En zeggen met welke twijfels jij zit. Geef hem wel de mogelijkheid om eerlijk (en dus kwetsbaar) te zijn.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:08

Ik zou het gewoon aan hem vragen (of ie meegaat). Als hij in 2 jaar geen avances meer heeft gemaakt denk ik dat de boodschap wel duidelijk is hoor. Je kan het vragen dat je het gewoon gezellig zou vinden om samen met iemand te gaan en dat hij in je opkwam vanwege jullie gemeenschappelijke interesse. Als je hem dan nog een paar dagen ofzo de tijd geeft om erover na te denken dan kan hij als volwassen man ook besluiten wat ie wil/niet wil. En mocht ie twijfels hebben over jouw intenties is dat ook deels zijn verantwoordelijkheid om het aan te kaarten. Maar als je daar nooit twijfel over hebt laten bestaan, ja wat let je dan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:14

Kinke schreef:
Nou ja, da's dan een lekker oordeel over beide partijen. Er zijn nog altijd 2 mensen voor nodig

Dit is off-topic want ts geeft aan dat zowel zij als die vriend vrijgezel zijn.Hierover zou dus een apart topic geopend kunnen worden,als er belangstelling voor zou zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:14

Ik zou het wel aandurven maar van tevoren nog duidelijk bespreken dat je ECHT geen interesse hebt in hem en dat je er vanuit gaat dat hij jullie vriendschap genoeg respecteert om zich daar netjes aan te houden en je niet in een lastig pakket te brengen.

Als hij dat niet kan, weet je genoeg.