Haarbal schreef:Als de situatie al 20 jaar bestaat is het verjaard en mag deze blijven bestaan. Als het nog geen 20 jaar zo is, dan kan je eisen dat er een vaststaand, ondoorzichtig raam in komt. Daarom mag het raam van TS ook niet open. En ze zal er vermoedelijk dus ook melkglas in hebben, of daarom altijd het rolluik dichthebben.
In jouw geval zal ik eerder denken dat je met erfafscheiding iets kan doen. Je mag namelijk tot de gevellijn een erfafscheiding van 2 meter hoog maken. Dus je kan precies tot aan de gevel van de buren mooi een schutting zetten. Dan kijken zij tegen de schutting aan, maar jij bent de inkijk kwijt.
Ah dank je wel. Het gaat niet om een actuele situatie, maar ik bleef het me toch altijd afvragen. Ons huis lag veel verder van de straat af dan hun huis, waardoor zij dus vanuit de zijkant van hun huis in onze (diepe) voortuin keken. Ik geloof niet dat ze het heel leuk hadden gevonden als wij er een schutting hadden geplaatst (dan hadden ze écht geen uitzicht meer en waarschijnlijk ook minder licht in huis) maar het leek mij ook dat ze ons dat niet hadden kunnen beletten.