Slaapkamer raam wegwerken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:16

troi schreef:
Nogal pietje paranoietje zeg, alsof je de hele dag op je bed gaat zitten gluren naar de buren.. En hoezo mag dat niet? Rechterlijke uitspraak? Ik houd veel van licht in mijn kamer dus zou het wel degelijk open willen eigenlijk.

Maar goed, tja, stuk hout ervoor kan natuurlijk...

Ramen moeten volgens mij 2.5 meter van de erfgrens. Burgerlijk wetboek, dus onderling uitvechten en niet via de gemeente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:20

Keet schreef:
troi schreef:
Nogal pietje paranoietje zeg, alsof je de hele dag op je bed gaat zitten gluren naar de buren.. En hoezo mag dat niet? Rechterlijke uitspraak? Ik houd veel van licht in mijn kamer dus zou het wel degelijk open willen eigenlijk.

Maar goed, tja, stuk hout ervoor kan natuurlijk...

Ramen moeten volgens mij 2.5 meter van de erfgrens. Burgerlijk wetboek, dus onderling uitvechten en niet via de gemeente

Dat zijn de huidige regels voor vrijstaande woningen. Vroeger waren die regels anders. Sterker nog; bij sloop en herbouw gelden de oude regels als het op ramen en erfgrens aankomt.

Keet

Re: Slaapkamer raam wegwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:34

Prima als jij het beter weet ;) veel plezier ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:39

Misschien denk ik te makkelijk, maar is raamfolie geen optie? Om het tijdelijk op te lossen en gwn een offerte opvragen voor het dichtmetselen van het kozijn? Dat kijken mij de meest simpele oplossingen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:40

Keet schreef:
Prima als jij het beter weet ;) veel plezier ermee

Sloop en herbouw gelden gewoon de nieuwe regels, alleen renovatie niet altijd. Alles wat "nieuw" gebouwd word dient zich aan het nieuwe bouwbesluit te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:52

Het heeft geen zin om hier over het als dan niet wettelijke raam te discussiëren :)
Voor TS is dat al een voorbij station, die wil gewoon een leuke oplossing om het raam weg te werken.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:09

Als het een koophuis is en het raam toch niet bruikbaar is, zou ik het netjes (laten) wegwerken.

En anders als je dat niet wil, kan je er ook altijd een steigerhouten muur van maken, of platen tegen de muur en dan behangen/ schilderen. Ik zou wel de hele muur bedekken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:25

Tsja ik zou toch denk ik het raam eruit laten halen en dicht laten metselen. Als je dat zelf kan scheelt dat geld maar anders laten doen. Ik denk dat dat ook op langdurige termijn de beste oplossing is, plus scheelt 't wellicht nog wat in de winter of zomer qua temperatuur.

Jammer dat er mensen toch zo nieuwsgierig zijn dat ze antwoord moeten krijgen op de waarom vraag. Wat boeit dat nou. Zal vast goeie reden hebben. Klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:31

Een vriendin van me heeft een (op maat gemaakte) spiegel met mooie lijst in het kozijn gemaakt. Je ziet niet dat dat echt een raam was/is. Maar dat is in de woonkamer :D .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:45

Ze hebben inderdaad al twee fouten gemaakt bij de bouw, raam op verkeerde plek maar ook een rolluik voor een raam dat naar buiten openslaat , vooral dat laatste , erg slim is het niet. Zou, indien jullie daar de financiën voor hebben , het hele raam eruit halen en laten dichtmetselen. Dan krijg je een mooie gladde muur aan de binnen kant .

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:47

Denk dat de optie die niet werd genoemd van raamfolie voorlopig een goede is. Je houdt je licht binnen, ziet de vieze rolluiken niet als ze dicht zijn en bent voor een klein bedrag klaar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:58

Een mooie rol behang kopen, bij de bouwmarkt een grote plaat multiplex kopen, behang erop plakken, en die plaat achter het bed op de muur en over het raam monteren. En indien nodig twee platen multiplex.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:06

Plaat mdf op maat laten zagen bij de bouwmarkt en er een leuk behangetje op plakken? Zie je er niets meer van een schijnt niet door!

Haarbal
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:08

Even voor de "waarom mag je niet in de tuin van de buren kijken?!" mensen:

Binnen 2 meter van de erfgrens mag je geen opening in de gevel hebben die uitkijkt op het erf van de buren. Dit gaat om erven waar je dan haaks opkijkt. Dit Mag. Gewoon. Niet. Er zit een verjaringstermijn op van 20 jaar. Voor de geinteresseerden kan ik het wetboekartikel er wel even bij zetten... ;)

Ik heb hetzelfde ge-emmer maar dan vanaf de andere kant; een projectontwikkelaar heeft nieuw gebouwd naast mij met een knoeperd van een raam op 90 cm uit de erfgrens. Alle privacy weg, zowel binnen als buiten. En ja, dat gaat een rechtzaak worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:18

Ik lees dat het raam naar buiten opent dus kan het er even uit gehaald worden door de scharnieren los te draaien.
Dan rolluik dicht en schoonmaken en vervolgens het raam er weer inzetten en het rolluik weer dicht.
Lijkt mij een makkelijke en goedkope oplossing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:20

Haarbal schreef:
Even voor de "waarom mag je niet in de tuin van de buren kijken?!" mensen:

Binnen 2 meter van de erfgrens mag je geen opening in de gevel hebben die uitkijkt op het erf van de buren. Dit gaat om erven waar je dan haaks opkijkt. Dit Mag. Gewoon. Niet. Er zit een verjaringstermijn op van 20 jaar. Voor de geinteresseerden kan ik het wetboekartikel er wel even bij zetten... ;)

Ik heb hetzelfde ge-emmer maar dan vanaf de andere kant; een projectontwikkelaar heeft nieuw gebouwd naast mij met een knoeperd van een raam op 90 cm uit de erfgrens. Alle privacy weg, zowel binnen als buiten. En ja, dat gaat een rechtzaak worden.

Betekent die verjaring dat het bij huizen die ouder zijn dan twintig jaar niet meer hoeft te worden aangepast?

NB wij hebben hetzelfde gehad: (beneden) raam van de buren keek uit op onze (voor) tuin, minder dan twee meter afstand. De buren vonden echter dat WIJ onze tuin moesten aanpassen, zodat zij uitzicht behielden, terwijl ik het inbreuk op mijn privacy vond. Huizen waren wel ouder dan 20 jaar.

Haarbal
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:29

Als de situatie al 20 jaar bestaat is het verjaard en mag deze blijven bestaan. Als het nog geen 20 jaar zo is, dan kan je eisen dat er een vaststaand, ondoorzichtig raam in komt. Daarom mag het raam van TS ook niet open. En ze zal er vermoedelijk dus ook melkglas in hebben, of daarom altijd het rolluik dichthebben.

In jouw geval zal ik eerder denken dat je met erfafscheiding iets kan doen. Je mag namelijk tot de gevellijn een erfafscheiding van 2 meter hoog maken. Dus je kan precies tot aan de gevel van de buren mooi een schutting zetten. Dan kijken zij tegen de schutting aan, maar jij bent de inkijk kwijt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:45

Als het al mooi af gekit is, kun je dan geen folie er op, isolatie er tussen en een plaat hout er voor? Omdat het de slaapkamer is, en bij je bed, zou je ook misschien een leuk behangetje met bloemenprint ofzo er op kunnen plakken. Dan maakt het ook niet meer zoveel uit of het opvalt of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:07

Als dichtmetselen echt geen optie is (wat persoonlijk mijn eerste keuze zou zijn) dan kan je er altijd boekenplanken inmaken. Planken ophangen tussen het kozijn met boeken.
Anders dichtmaken met een plaat multiplex en die schilderen of behangen. Of een leuke grote foto op metal of plexiglas ofzo erop. Of een collage.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:18

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:36

Haarbal schreef:
Als de situatie al 20 jaar bestaat is het verjaard en mag deze blijven bestaan. Als het nog geen 20 jaar zo is, dan kan je eisen dat er een vaststaand, ondoorzichtig raam in komt. Daarom mag het raam van TS ook niet open. En ze zal er vermoedelijk dus ook melkglas in hebben, of daarom altijd het rolluik dichthebben.

In jouw geval zal ik eerder denken dat je met erfafscheiding iets kan doen. Je mag namelijk tot de gevellijn een erfafscheiding van 2 meter hoog maken. Dus je kan precies tot aan de gevel van de buren mooi een schutting zetten. Dan kijken zij tegen de schutting aan, maar jij bent de inkijk kwijt.

Ah dank je wel. Het gaat niet om een actuele situatie, maar ik bleef het me toch altijd afvragen. Ons huis lag veel verder van de straat af dan hun huis, waardoor zij dus vanuit de zijkant van hun huis in onze (diepe) voortuin keken. Ik geloof niet dat ze het heel leuk hadden gevonden als wij er een schutting hadden geplaatst (dan hadden ze écht geen uitzicht meer en waarschijnlijk ook minder licht in huis) maar het leek mij ook dat ze ons dat niet hadden kunnen beletten.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:43

Heb je toevallig een foto van de slaapkamer TS? Geeft een wat beter beeld om mee te kunnen denken!

En ik snap de reactie van TS wel. Haar vraag gaat over een oplossing voor het dichte raam, niet over het opengooien van het raam. Als meerdere mensen daar dan over doorgaan dan kan ik me voorstellen dat dat vervelend is. :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:56

Is ondoorzichtige folie op het raam plakken een idee? Hoef je het rolluik niet altijd naar beneden, heb je wel wat licht, hoeft er geen paneel voor?

Zou dat misschien ook een goede oplossing zijn, of is het rolluik nodig om de buren van inkijk gerust te stellen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:58

Cinderella schreef:
Heb je toevallig een foto van de slaapkamer TS? Geeft een wat beter beeld om mee te kunnen denken!

En ik snap de reactie van TS wel. Haar vraag gaat over een oplossing voor het dichte raam, niet over het opengooien van het raam. Als meerdere mensen daar dan over doorgaan dan kan ik me voorstellen dat dat vervelend is. :)

TO geeft toch zelf zoveel info dat die vragen mogelijk gemaakt worden? Ze had het ook beperkter kunnen houden. Actie-reactie.

Ben je niet bang voor vocht/condens/schimmel tussen het raam en de betimmering? Of zit alles zo solide in elkaar dat dat geen risico is?