Mijn vriend is bezig met vegan te worden. Ik ben vegetariër, en krijg regelmatig van hem te horen dat ik dus pro-dierenleed ben en daaraan bij draag. Tsjaaaa.... ik ben daar heel, heel snel klaar mee
Ik geloof niet zo in die hokjes en vanuit daar mensen lekker gaan veroordelen. Ik geloof veel meer in mensen uitleggen áls ze om uitleg vragen, en verder zeker niet je eigen overtuiging op elk gewenst moment maar opdragen. Ik eet geen vlees, punt. Dat is iets van mij, daar hoef ik niet iedereen ten alle tijden maar mee om de oren te slaan. Ik heb zelf vrij weinig moeite met vleeseten, zeker met initiatieven als 'koopeenkoe' of lokaal gefokt én geslacht vlees. Maar de immense massaproductie van dieren, alle misstanden die daarbij komen, de transporten, de megastallen die dan weer in de fik gaan..
Daar word ik dan wel weer verdrietig van, en is voor mij een reden om geen vlees meer te eten. En ik lust het gewoon niet
Natuurlijk mag je van mij iets van dierenleed vinden en zelf vlees eten, maar wees je zelf dan ook bewust van waar jouw stukje vlees vandaan komt en wat er aan vooraf is gegaan.

Ik vind dat mensen zich soms teveel bezig houden met anderen. Prima als je vegan bent, ook prima als je het niet bent. Het zegt imo niets over je liefde voor dieren, want iedereen geeft daar een andere invulling aan.
Zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Net zoals ik tegen dierproeven ben, maar in kan zien dat proefdieren in België het 'beter' hebben dan proefdieren in China, dat proefdieren hier verbieden enkel nefast zou zijn voor de dieren zelf. Voor de stap 'sluit de slachthuizen' lijkt het mij beter dat ze zich ten eerste inzetten tegen het dierenleed dat vooraf gaat aan het slachten (zoals dus; een betere leefomgeving voor de dieren en personeel dat meer in de gaten gehouden wordt).