Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:10

Lastig iets inderdaad wel. En iets wat ik niet zozeer op social media meemaak, maar in mijn huidige relatie op dit moment := := Mijn vriend is bezig met vegan te worden. Ik ben vegetariër, en krijg regelmatig van hem te horen dat ik dus pro-dierenleed ben en daaraan bij draag.

Tsjaaaa.... ik ben daar heel, heel snel klaar mee := Ik geloof niet zo in die hokjes en vanuit daar mensen lekker gaan veroordelen. Ik geloof veel meer in mensen uitleggen áls ze om uitleg vragen, en verder zeker niet je eigen overtuiging op elk gewenst moment maar opdragen. Ik eet geen vlees, punt. Dat is iets van mij, daar hoef ik niet iedereen ten alle tijden maar mee om de oren te slaan. Ik heb zelf vrij weinig moeite met vleeseten, zeker met initiatieven als 'koopeenkoe' of lokaal gefokt én geslacht vlees. Maar de immense massaproductie van dieren, alle misstanden die daarbij komen, de transporten, de megastallen die dan weer in de fik gaan.. :n Daar word ik dan wel weer verdrietig van, en is voor mij een reden om geen vlees meer te eten. En ik lust het gewoon niet :')

Natuurlijk mag je van mij iets van dierenleed vinden en zelf vlees eten, maar wees je zelf dan ook bewust van waar jouw stukje vlees vandaan komt en wat er aan vooraf is gegaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:10

mvdende schreef:
KimD schreef:

Maar je eigen hond wel een E-collar omdoen en die misbruiken. := Iets met een pot en een ketel. ;)

Lekkere belediging!

Dat het één keer goed mis is gegaan met de e collar geef ik je gelijk in.

Maar daar ben ik wél van geschrokken en sindsdien gebruik ik dat ding nauwelijks.

Afgelopen vakantie in België mijn hond geleerd op het piepje van de collar hier te komen. Heb één keer de trilling moeten gebruiken, daarna direct aangelijnd zodat ik de e collar niet nog eens nodig zou hebben.

Lekker met opzet dieren blootstellen aan levensgevaarlijke situaties of hoogstens een keer een klap alsof een paard wat tegen schrikdraad aan loopt....

Maar wel de waarheid.

Maar even voor alle duidelijkheid, een goed getimede tik met een slipper vind je dus wél dierenmishandeling maar een hond trainen met schokken niet?

Zelfde als de kiloknaller, dat je vlees eet, prima maar waarom dan kiloknallers? Koop dan bewust vlees en eet er minder van. Bijvoorbeeld via de lokale boer of slagerij, of via koopeenkip of koopeenkoe.

Ik denk dat je toch nog eens kritisch naar je eigen post en denkwijze moet kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:13

_Penotti schreef:
Cinderella schreef:
Leven en laten leven. :) Ik vind dat mensen zich soms teveel bezig houden met anderen. Prima als je vegan bent, ook prima als je het niet bent. Het zegt imo niets over je liefde voor dieren, want iedereen geeft daar een andere invulling aan.

Mooi gezegd, sluit ik me bij aan :j

Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk mag je elkaar niet dwingen maar het is wel een gegeven dat er klimaatproblematiek is en dat de bio industrie daar een rol in speelt. De aarde is van iedereen en dus mogen mensen elkaar best bewust maken van de impact die bijvoorbeeld vlees eten heeft.
Edit: dit heeft even niks met dierenleed te maken dus off-topic, excuses daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:14

KimD schreef:
mvdende schreef:

Lekkere belediging!

Dat het één keer goed mis is gegaan met de e collar geef ik je gelijk in.

Maar daar ben ik wél van geschrokken en sindsdien gebruik ik dat ding nauwelijks.

Afgelopen vakantie in België mijn hond geleerd op het piepje van de collar hier te komen. Heb één keer de trilling moeten gebruiken, daarna direct aangelijnd zodat ik de e collar niet nog eens nodig zou hebben.

Lekker met opzet dieren blootstellen aan levensgevaarlijke situaties of hoogstens een keer een klap alsof een paard wat tegen schrikdraad aan loopt....

Maar wel de waarheid.

Maar even voor alle duidelijkheid, een goed getimede tik met een slipper vind je dus wél dierenmishandeling maar een hond trainen met schokken niet?

Zelfde als de kiloknaller, dat je vlees eet, prima maar waarom dan kiloknallers? Koop dan bewust vlees en eet er minder van. Bijvoorbeeld via de lokale boer of slagerij, of via koopeenkip of koopeenkoe.

Ik denk dat je toch nog eens kritisch naar je eigen post en denkwijze moet kijken.

Een goed getimde tik met een slipper is geen dierenmishandeling op het moment dat die tik "gerechtvaardigd" is. Maar ik vind het niet oké om een pup van 16 weken die eigenlijk niets fout doet zomaar een tik te verkopen. Pup liep te gillen, omdat hij vastgebonden stond helemaal aan de andere kant van de kampeerplek. Beestje wilde alleen maar onder de mensen zijn (Want vanaf 23:00 kon hij wél ineens aan een stoel vastgebonden worden en dan hoorde je de arme hum niet meer. Lag lekker te slapen.) En even voor de duidelijkheid: de pup gilde van 08:00 tot 23:00 bijna aan één stuk door. Er werd tig keer zn naam geroepen en als ze het zat waren, liepen ze naar de pup toe om hem een tik met de slipper te geven of hem in zn lip te knijpen.

Ik vind vegetarisch eten erg lastig omdat ik zeer weinig van de eiwitvervangers lust. Daarom eet ik eigenlijk 7 dagen per week vlees.

Het is voor mij niet te betalen om vlees van koopeenkoe.nl ofzo te kopen, hoe graag ik dat wel zou willen.

(Ik lust geen: bruine bonen, witte bonen, linzen, enz. Alleen kikkererwten en kidneybonen als ze ergens in "verstopt" zijn. Een vega maaltijd bestaat voor mij eigenlijk uit aardappelen en groenten en dan heb ik na 2 uur weer honger.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-08-20 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:16

Citaat:
Hetzelfde geldt voor vegetariërs en flexitariers. Íets doen voor dieren en tegen dierenleed terwijl je daarnaast ook vlees en/of zuivel eet is toch beter dan deze zaken eten en je ook nog af keren van dierenleed op ander gebied omdat je anders een ‘hypocriet’ zou zijn volgens de gatekeeper vegans?

Even inhoudelijk op de OP reageren. Aan de ene kant snap ik dat vegans het hypocriet kunnen vinden dat ik zelf af en toe nog vlees eet (en regelmatig eieren) maar ik ondanks dat me wel meer af begin te zetten tegen paardrijden en ander dierenleed. Dat komt deels natuurlijk doordat sommige vegans (kijk maar in FB groepen) een erg rigide opvatting hebben. Ik zou het iedereen aanraden om zo weinig mogelijk vlees en zuivel te eten, maar zij hebben compleet andere beweegredenen. Ik vind het geen mishandeling, of 'ongelijkheid' (zoals zij het noemen; speciesisme) om een dier te doden, dat is de natuur. Persoonlijk vind ik dat veel vegans tien stappen overslaan. Maar dan opnieuw begrijp ik waarom ze dat doen. Ik heb de meest (in mijn ogen) belachelijke protesten van vegans gezien om de slachthuizen te sluiten. 8)7 Zo zit de wereld nu eenmaal niet in elkaar. Net zoals ik tegen dierproeven ben, maar in kan zien dat proefdieren in België het 'beter' hebben dan proefdieren in China, dat proefdieren hier verbieden enkel nefast zou zijn voor de dieren zelf. Voor de stap 'sluit de slachthuizen' lijkt het mij beter dat ze zich ten eerste inzetten tegen het dierenleed dat vooraf gaat aan het slachten (zoals dus; een betere leefomgeving voor de dieren en personeel dat meer in de gaten gehouden wordt).
Daarom vind ik het wel nog oké om af en toe vlees te eten. Ik koop dan ook biologisch vlees en/of van dieren die vrij rond hebben kunnen lopen. (Zoals het 'Label Rouge' merk) Al vind ik het tegenwoordig ook wel moeilijker om om te gaan met 'ignorance' in mijn omgeving en mensen die het echt niet boeit waar hun vlees vandaan komt.

Cinderella schreef:
De context lijkt me wel duidelijk en ziet toe op mensen, niet op dieren. Mensen hoeven zich niet altijd met elkaar te bemoeien. :)
De context blijft hetzelfde. Het is net door mensen dat dieren gedood en mishandeld worden. Daar zou je mensen niet op mogen aanspreken?

Blackbirb

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:21

Wat ik hypocriet vind is dat er mensen zijn die wegkijken bij video's van bijvoorbeeld plofkippen, maar wel elke avond een kiloknaller op hun bordje hebben liggen :+

Verder ben ik het met ts eens over het feit dat iedereen het niet eens mag zijn over dierenleed om het heel kort door de bocht samen te vatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:22

Ja, ik ben zo iemand die zich daar aan stoort...

Niet aan het feit dat mensen een stukje vlees eten af en toe, maar welaan het feit dat daarover zo weinig nagedacht wordt.
Ik ben blij met iedere vorm van dierenleed die afgekeurd wordt, dat sowieso, maar... Als jij je er bijv bewust van bent dat het zielig is om een hond op beton in een kooi in het donker op te sluiten, waarom dan niet stoppen met varkenshouders daarvoor betalen? En zo nog 1000 dingen.

Het gaat mij om een stukje bewustzijn en keuzes maken. Een niet dagelijks stukje vlees wat niet op afschuwelijke wijze gestikt is in zijn bloef of in co2 en een kans heeft gehad op kort transport en een fatsoenlijk leven is bijvoorbeeld gewoon goed mogelijk. Die keuze kunnen wij maken.
Dus ongeacht je levensstijl kun je wel altijd kiezen voor de betere optie waarbij dieren met meer zorg en aandacht zijn behandeld.

Dat je dus vind dat dat bij de ene soort niet hoeft en bij de andere wel.. Ja, dat vind ik heel vreemd.

Kiloknallers, bio industrie vlees etc.. Dan vind ik inderdaad dat je als je een ander dier ziet lijden eens goed moet nadenken waarom je verborgen leed wel oke vind.

Kortom, laten we proberen (vega(n) of niet) voor alle dieren een keuze te maken voor zo min mogelijk leed. Een sierrandje aan je jas of een kroket van de supermarkt kunnen er bij mij niet in als acceptabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:24

Leven en laten leven vind ik altijd een debiele uitspraak. Waar ligt de grens? Als ienand zij kind wil musbruiken zeg je dat toch ook niet? Voor mij is een dier in zulke bizar afschuwelijke omstandigheden houden en laten sterven in mestputten etc net zo erg, dus mensen dan hun idee gunnen gaat mij echt te ver.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:25

KimD schreef:
*\o/*
[ Video ]

Het werkt beide kanten op. Vegans die insta-vegan zijn kan ik héél slecht hebben. Zeker als ze dan ook nog een beroep hebben op een Alpaca farm en met Alpaca's gaan wandelen en High-Tea'en met 35 graden. 8)7 Of bijvoorbeeld hun hond ook Vegan voeren etc.

Aan de andere kant, vleeseters die met opzet vlees bestellen en het dan laten liggen om bijvoorbeeld de Vegan aan tafel te stangen vind ik ook te ver gaan. :n

Wat?Vlees bestellen en het dan laten liggen om de vegan aan tafel te stangen?? Dat zou voor mij dan de laatste keer zijn geweest dat ik met die persoon uit eten zou zijn geweest. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:27

Fellor schreef:
Leven en laten leven vind ik altijd een debiele uitspraak. Waar ligt de grens? Als ienand zij kind wil musbruiken zeg je dat toch ook niet? Voor mij is een dier in zulke bizar afschuwelijke omstandigheden houden en laten sterven in mestputten etc net zo erg, dus mensen dan hun idee gunnen gaat mij echt te ver.

Helemaal mee eens :j
Ik vind leven en laten leven meer een uitspraak over kledingkeuze of een kapsel.
Niet over levende dieren of de aarde.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:27

anjali schreef:
KimD schreef:
*\o/*
[ Video ]

Het werkt beide kanten op. Vegans die insta-vegan zijn kan ik héél slecht hebben. Zeker als ze dan ook nog een beroep hebben op een Alpaca farm en met Alpaca's gaan wandelen en High-Tea'en met 35 graden. 8)7 Of bijvoorbeeld hun hond ook Vegan voeren etc.

Aan de andere kant, vleeseters die met opzet vlees bestellen en het dan laten liggen om bijvoorbeeld de Vegan aan tafel te stangen vind ik ook te ver gaan. :n

Wat?Vlees bestellen en het dan laten liggen om de vegan aan tafel te stangen?? Dat zou voor mij dan de laatste keer zijn geweest dat ik met die persoon uit eten zou zijn geweest. :(

Ik heb het helaas al eens meegemaakt ja. Als vleeseter werkt ik daar ook boos van, heb er dus ook iets van gezegd. Vegan of niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:30

Fellor schreef:

laten sterven in mestputten???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:32

Kinke schreef:
Fellor schreef:

Jup, er verdrinken varkens en andere dieren in mestputten omdat het te duur is om ze eruit te halen (zakken door roostervloeren etc) en kipen die ontsnappen en in de mestkelders terecht komen worden ook niet gered. Nee, dit is geen verzinsel van fanatiekelingen, hier zijn talloze beelden van. En ja, dit soort vlees beland hier net zo goed in producten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-20 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:32

KimD schreef:
anjali schreef:

Ik heb het helaas al eens meegemaakt ja. Als vleeseter werkt ik daar ook boos van, heb er dus ook iets van gezegd. Vegan of niet.

Dat vind ik ook echt not done. Zou per direct afscheid nemen van deze mensen.

Ik kan me juist ook weer heel kwaad maken als een restaurant geen goeie vega opties bied. Soms komen ze niet verder dan een salade geitenkaas. :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:36

Fellor schreef:
Kinke schreef:

Jup, er verdrinken varkens en andere dieren in mestputten omdat het te duur is om ze eruit te halen (zakken door roostervloeren etc) en kipen die ontsnappen en in de mestkelders terecht komen worden ook niet gered. Nee, dit is geen verzinsel van fanatiekelingen, hier zijn talloze beelden van. En ja, dit soort vlees beland hier net zo goed in producten.

Nog nooit van gehoord, laat staan gezien. En redden?

Enig idee hoe gevaarlijk een mestput is?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:38

Fellor schreef:
Kinke schreef:

Maar zeker niet de standaard, eerder de uitzondering!

De melkboer waar ik werkte heeft zijn halve stal gesloopt en is zelf in het ziekenhuis beland om een van zijn oudste koeien uit de put te krijgen die er door stomme pech in beland was.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:40

Je mag er best iets van vinden, als je tegelijkertijd maar bewust zo min mogelijk dierenleed veroorzaakt. Of dat nou biologisch vlees eten is of geen vlees maar wel biologische zuivel. En ja, dat met die haantjes blijft een lastig probleem. Ik heb zelf kippen maar ook om die hennen te kunnen fokken, zijn waarschijnlijk hanen gedood.

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:44

Voor de meeste mensen geldt dat ze veganist worden omdat ze bezwaar hebben tegen de manier waarop met dieren omgegaan wordt, ze willen geen dieren laten doden of slecht behandelen voor hun eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:46

Sommige mensen zijn wel selectief in hun dierenliefde.Sommige diersoorten zijn ze stapeldol op en andere geven ze helemaal niets om of hebben er zelfs een hekel aan. Als iedereen nou maar zijn best doet om het leven van de dieren om hem\haar heen te verbeteren,dan zijn we tenminste op de goede weg en kan er ook meer bewustwording ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:50

Fellor schreef:
Kinke schreef:

Nog nooit van gehoord, laat staan gezien. En redden?

Enig idee hoe gevaarlijk een mestput is?[/quote]

Dus is mijn idee om dieren niet in dit soort houderijen te plaatsen.. Want dat het gebeurd is dus niet oke. En nee, we eten niet alleen peoducten uit nl houderijen waarbij dit uitzondering zou moeten zijn.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:59

Hypocriet zijn zit gewoon in de mens, als het buiten de normen valt waarin een persoon geloofd, wordt zo iemand als slecht gezien, hoewel dat niet eens zo hoeft te zijn. Het is echt maar net wat je zelf wilt zien.

Over jacht (niet de trophyhunt, daar ben ik per definitie tegen) bijvoorbeeld: Heel veel vleeseters vinden het zielig. Mensen vinden het zielig, meerendeels niet omdat er dieren gedood worden, maar omdat er geweren bij komen kijken. Dat heeft nogal een negatieve associatie. De meeste van de dieren die in een jacht gedood worden hebben een beter leven hebben gehad dan dat (h)eerlijke plofkipje.

Paardenmensen die geen paardenvlees eten, want dat is zielig, maar ondertussen wel andere dieren eten. Het komt te dichtbij.

Of dat Noorse(?) meisje dat haar geblesseerde paard liet slachten en at bij een barbeque. Ze kreeg zoveel verschrikkelijke dingen over haar heen gegooid, ook van vleeseters, terwijl ik dacht dat het een super actie was, wat een dikke pluim verdiende. Mensen vonden dat erg omdat het haar huisdier was, haar maatje. Die mensen zouden hun eigen dieren dat nooit aandoen. Waarschijnlijk ook weer, als het niet haar huisdier was, of zelfs een paard, zou er hoogstwaarschijnlijk weinig problemen mee zijn geweest.

Ik ben een vleeseter en heb geen voornemens om vegetariër te worden en dat betekend niet dat ik per definitie een slecht mens ben omdat ik vlees eet, wol draag, etc. Ik vind dat ik een stem mag hebben, maar ik vind ook dat ook als vleeseter, je zeker kritisch mag kijken naar eigen consumptie en de huidige vleesindustrie. Zoals het er nu aan toe gaat kan gewoon niet heel lang meer doorgaan. Er wordt veel verspild, het is slecht voor het milieu en het is, zeker in het geval van kip, niet zo diervriendelijk als zou kunnen. Vroegah, hadden veel families gewoon hun eigen dieren om van te leven. Het was niet nodig om veel dieren te hebben en er was geen sprake van verspilling. Alles van het dier werd gegeten, van kop tot staart. Ook at men vroeger veel, veel minder vlees, omdat vlees gewoon meer waard was, en je niet elke dag nieuw vlees kon kopen/krijgen. Ik vind de initiatieven zoals een deel van een koe kopen een goed idee.

Een van de beste programma's waar ik veel van leer en waarvan ik hoop dat ik ooit ook ongeveer zo kan leven, is de Farm series. (Tales of the green valley, Tudor Farm, Victorian farm, Edwardian farm etc.). Dat is voor mij de ideale manier om een goede balans te houden in hoe je een dier het beste mogelijk kan houden en gebruiken voor consumptie terwijl het dier toch een goed leven heeft. Je slacht het aantal dieren wat je nodig hebt, je gebruikt zo goed als alles van het dier en je verspilt niets.

Een vriendin van mij is vegan, haar vriend eet vlees, maar ze maakt absoluut geen probleem van mensen die wel vlees etc eten. Ze vind dat het haar eigen keus is en dat het haar niet beter of slechter maakt dan anderen. En ik denk dat er veel meer mensen zoals haar zijn die gewoon bij zichzelf blijven, maar zoals bij de meeste groeperingen: Het zijn vaak de extremere mensen die het hardste schreeuwen, en daarmee andere mensen mee naar beneden trekken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:07

Fellor schreef:

Wat een onzin. Maar goed, zolang men dit soort onzin gelooft snap ik wel dat men boeren dierenbeulen vindt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:09

Fellor schreef:
Kinke schreef:

Te duur? Paar tellen in de mestkelder en je bent bewusteloos, al gauw daarna dood. Daar valt niks te redden. Mens of dier.
Hoe wil je ze dan houden? Zonder mestput? Waar laat je die zooi dan? (Vloeibare) mest valt dan echt niet uit te strooien op het land als je het op een mestkuil gooit oid.
Boeren zorgen echt wel voor een goede bodem. Ze zien ook niet graag hun inkomsten dood gaan... plus hun eigen veiligheid

Ontopic
Ik ben zelf vleeseter, ik ben ook echt wel tegen dierenleed, maar word echt een beetje moe van veganisten die zeggen dat je écht niets om dieren geeft als je vlees eet.
Ondertussen hebben die zelf wel een hond, kat, konijn, die ze 'opgesloten' houden. Vind ik wel lekker hypocriet. Als je van mening bent dat ze vrij moeten zijn, neem er dan geen

Ik zou graag thuis eens een stukje paard of geit willen eten (proeven, want enkel geit heb ik één keer gehad op stage bij geitenmelkerij). Maar mijn moeder kan dat niet. Die kijkt naar buiten en ziet onze pony's en geiten. Dat vind ze dan zielig.
Terwijl ik gerust eigen geiten zou willen houden om te slachten. Dan weet je ten minste waar je vlees vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:14

nessinator schreef:
Omdat in het geval van zuivel, kalfjes moeten worden geboren die 'overbodig' zijn (vooral de stiertjes) waardoor je door zuivelconsumptie toch bijdraagt aan het doden van runderen en dat geldt ook weer als hypocriet.
Om bovenstaande reden heb ik juist besloten wél, beperkt, vlees te blijven eten.

Maar ontopic: ik word ook erg moe van de 'je doet het nooit goed genoeg'-mentaliteit van sommige radicale (veganisten). Zelfs nagenoeg vegan is voor hen niet goed genoeg, en door die instelling krijgen ze alleen maar minder mensen over de streep.

Zelf probeer ik ook Cinderella's methode aan te houden, leef en laat leven, maar ondertussen zo goed mogelijk mijn best te doen om de wereld voor iedereen zo leuk mogelijk te houden, en ik heb het idee dat de meeste mensen zo goed mogelijk hun best doen. Alle kleine beetjes helpen, of je nou helemaal geen dieren 'gebruikt', of 1x per week je (niet-bio) vlees laat staan.

Eet je dan alleen kalfsvlees?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:17

Kinke schreef:
Fellor schreef:

Wat een onzin. Maar goed, zolang men dit soort onzin gelooft snap ik wel dat men boeren dierenbeulen vindt.

Wooow, echt te erg wat fellor daar schrijft. Eigenlijk zouden op zulke berichte sancties moeten zitten.

ja als zulke onwaarheden geloofd worden begrijp ik dat ook wel Kinke. Maar ongelooflijk als mensen dat geloven, echt zeg.... -O- 8)7