Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:32

Kinke schreef:
weet je ook waar de kat geregistreerd staat? en heb je het chipnummer?
Zo ja, dan zou ik toch gewoon proberen de gegevens te wijzigen

Deze heb ik jammer genoeg niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:33

Heb je de afgelopen jaren ook alles betaald qua voeding, dierenartsen etc of heeft zij dat gedaan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:33

Emmaa_ schreef:
Het is gewoon jouw kat, en als jij kan aantonen dat jij zorg hebt gedragen voor de kat de afgelopen 6 maanden minstens (dus afschriften waarop bv te zien is dat je voer, kattenbakgrit etc koopt) dan heb je echt geen probleem. Een chip is puur een 'opsporingsmethode' voor als een kat kwijt raakt, het is geen wetsgebonden eigendomsbewijs.

En ook dat is niet waar.

Stel je krijgt een pony van je ouders met je verjaardag, je bent 15 dus je ouders betalen hem ook.
Ondertussen ben je 18, krijgt mot met je ouders dus je verhuisd en neemt je paard mee.
Dan kunnen de ouders niet zeggen mijn pony, ik heb de afgelopen jaren betaald.
Nee het was een gift aan de dochter en daarom is de dochter eigenaar.

Beter natuurlijk als dit soort dingen op papier staan, maar je bent niet automatisch eigenaar als je er voor hebt betaald. Hardnekkige fabel.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:33

Cayenne schreef:
Heb je de afgelopen jaren ook alles betaald qua voeding, dierenartsen etc of heeft zij dat gedaan?

Dat heeft zij gezamelijk met mijn vader gedaan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:37

AylaL schreef:
Cayenne schreef:

Stel dat ze er echt een zaak van maakt dan sta jij niet sterk en is de kans dat zij in het gelijk gesteld wordt vrij groot. Sterkste bewijzen in deze zijn de chipregistratie en kosten voor verzorging van het dier, verder geen verkoper die kan bevestigen aan wie de kat overgedaan is.
Het is helaas niet anders, als het echt jouw kat is zou ik de kat zeker meenemen en dan hangt het ervan af hoeveel geld ze ervoor over heeft om jou voor de rechtbank te slepen. Meestal loopt het met een sisser af, maar er is nogal wat gedoe lees ik tussen de regels door dus wraak zou een rol kunnen spelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:39

_Penotti schreef:
Emmaa_ schreef:
Het is gewoon jouw kat, en als jij kan aantonen dat jij zorg hebt gedragen voor de kat de afgelopen 6 maanden minstens (dus afschriften waarop bv te zien is dat je voer, kattenbakgrit etc koopt) dan heb je echt geen probleem. Een chip is puur een 'opsporingsmethode' voor als een kat kwijt raakt, het is geen wetsgebonden eigendomsbewijs.

En ook dat is niet waar.

Stel je krijgt een pony van je ouders met je verjaardag, je bent 15 dus je ouders betalen hem ook.
Ondertussen ben je 18, krijgt mot met je ouders dus je verhuisd en neemt je paard mee.

Beter natuurlijk als dit soort dingen op papier staan, maar je bent niet automatisch eigenaar als je er voor hebt betaald. Hardnekkige fabel.

Uiteraard, maar als jij zegt het is een gift en je ouders zeggen nee, we hebben die pony voor onszelf gekocht, en zij hebben alle papierbewijzen dat ze zorg hebben gedragen voor de pony is er geen rechter die gaat zeggen nee prima pony is van jou. Het zit een stuk ingewikkelder dan ik schets, maar puntje bij paaltje zijn zaken als chipregistratie en bewijs van zorg dragen de belangrijkste bewijzen.

_Penotti

Re: Kat meenemen die niet op mijn naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:42

Het zijn aanwijzingen, geen bewijzen.
Als ts een moeder, broer, vriendin, buurvrouw heeft die weet dat ze de kat van xxx heeft gekregen, of ze heeft nog wel eens contact met xxx, dan kunnen die zeggen dat het een schenking was. En dan kan die vriendin in de plomp vallen met haar chip en kattenvoer, dat zegt dat niets meer.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:45

GDG schreef:
AylaL schreef:

Stel dat ze er echt een zaak van maakt dan sta jij niet sterk en is de kans dat zij in het gelijk gesteld wordt vrij groot. Sterkste bewijzen in deze zijn de chipregistratie en kosten voor verzorging van het dier, verder geen verkoper die kan bevestigen aan wie de kat overgedaan is.
Het is helaas niet anders, als het echt jouw kat is zou ik de kat zeker meenemen en dan hangt het ervan af hoeveel geld ze ervoor over heeft om jou voor de rechtbank te slepen. Meestal loopt het met een sisser af, maar er is nogal wat gedoe lees ik tussen de regels door dus wraak zou een rol kunnen spelen?

Ja inderdaad daar ben ik bang voor

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:46

_Penotti schreef:
Het zijn aanwijzingen, geen bewijzen.
Als ts een moeder, broer, vriendin, buurvrouw heeft die weet dat ze de kat van xxx heeft gekregen, of ze heeft nog wel eens contact met xxx, dan kunnen die zeggen dat het een schenking was. En dan kan die vriendin in de plomp vallen met haar chip en kattenvoer, dat zegt dat niets meer.

Dit is wel mooi, ik zou nog contact kunnen treffen met vorige eigenaar.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:48

Als dat lukt zou dat super zijn.
Laat haar een briefje maken, ik xxxx heb op datum: ..-..-- de kat <naam> geschonken aan Ayla.
Handtekening.

Beter kan het niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:50

AylaL schreef:
GDG schreef:

Ja inderdaad daar ben ik bang voor

Dat is heel erg rot, alleen helaas nu niets meer aan te doen. Enige wat je kunt proberen is om er tóch samen met haar uit te komen. Met een appje, briefje of geluidsopname waarin ze akkoord gaat dat het jouw kat is of dat jij de kat mag houden kom je al heel ver. Of een gesprek (app/geluidsopname) waarin je kunt uitlokken dat ze toegeeft dat het van oorsprong jouw kat is maar dat zij hem wil houden.

Is er een kans dat jullie er samen uit zouden komen als je aanbiedt om alle onkosten die ze (samen met je vader) gemaakt heeft te vergoeden?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:57

Joh jongens jullie komen wel met hele complot achtige ideeën.

TS wat vervelend dat jullie in deze situatie zitten, ook voor je vader. Zo'n situatie geeft veel stress en kopzorgen, voor jou nu ook zorgen om je kat. Probeer (nog even) niet van het ergste uit te gaan. Waarschijnlijk worden er nu in het heetst van de strijd dingen gezegd die achteraf minder heftig blijken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar wacht even rustig af tot het allemaal wat gekalmeerd is en duidelijk is waar jullie heen gaan verhuizen. Als blijkt dat ze dan alsnog moeilijk gaat doen om je kat, kan je vader je vast bijstaan en helpen de kat alsnog mee te krijgen.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 14:13

MerleSimone schreef:
Joh jongens jullie komen wel met hele complot achtige ideeën.

TS wat vervelend dat jullie in deze situatie zitten, ook voor je vader. Zo'n situatie geeft veel stress en kopzorgen, voor jou nu ook zorgen om je kat. Probeer (nog even) niet van het ergste uit te gaan. Waarschijnlijk worden er nu in het heetst van de strijd dingen gezegd die achteraf minder heftig blijken.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar wacht even rustig af tot het allemaal wat gekalmeerd is en duidelijk is waar jullie heen gaan verhuizen. Als blijkt dat ze dan alsnog moeilijk gaat doen om je kat, kan je vader je vast bijstaan en helpen de kat alsnog mee te krijgen.

Dankjewel! Er gaat sowieso nog niks gebeuren tot we een vast huis hebben, kat heeft het daar gewoon goed dus dat is gelukkig een zorg minder

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:16

Chip kan je wel op jou naam laten zetten, Heb het zelf ook gehad, Kat via marktplaats overgenomen en beestje was gezond dus het was niet nodig om naar de DA te gaan, Drie jaar later hem eens meegenomen naar de DA en meneer bleek dus wel gechipt te zijn, Maar net zoals bij TS stond de chip niet op mijn naam, De DA heeft het chipnummer en het bedrijf waar hij was geregistreerd voor mij opgeschreven en ik heb ze gebeld, Moest een foto van zijn paspoort en chipnummer doormailen en toen heb ik van hun een code gekregen die ik kon invullen waardoor ik bij de gegevens kon en ze op mijn naam kon zetten.

Het is per chip een beetje verschillend wat je moet doen {verschillende fabrikanten en daardoor verschillende sites en registratie methodes} Maar over het al gemeen doen ze niet moeilijk met het veranderen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:23

Kan je niet in zijn boekje spieken en daar het chipnummer vinden? Bij mijn kleeft dat daarin.
Of, de DA bellen en naar zijn chipnummer vragen. Zij noteren dat toch ook.
Of, ken je niemand met een chipreader? Bij jou op stal of zo?

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 14:30

Lukasje schreef:
Kan je niet in zijn boekje spieken en daar het chipnummer vinden? Bij mijn kleeft dat daarin.
Of, de DA bellen en naar zijn chipnummer vragen. Zij noteren dat toch ook.
Of, ken je niemand met een chipreader? Bij jou op stal of zo?

Nee jammer genoeg niet, ik verblijf op het moment niet thuis

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:53

Vervelend zeg dat de relatie zo stukgelopen is!

Hopelijk lukt het om alles gewoon op een nette, volwassen manier af te sluiten.

Als jij de kat al had voordat jullie bij haar introkken dan zou ik er nu geen woorden over vuil maken, geen slapende honden wakker maken / niet de ex op scherp zetten wat de kat betreft. Maar gewoon op het moment dat jullie je spullen uit het huis halen, ook je eigen kat mee pakken, net als de rest van je eigen spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:08

Heb jij geen foto’s van voor het samen wonen van de kat? Dan kun je aantonen dat deze al veel eerder in jou bezit was.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:12

Ik begrijp dat je nog niet duidelijk hebt gezegd die kat is van mij en blijft van mij.
Dan is dat misschien al voldoende :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:29

Als je minderjarig bent zou ik hier toch je vader bij betrekken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:12

_Penotti schreef:
Emmaa_ schreef:

En ook dat is niet waar.

Inderdaad,die fabel blijft maar langskomen.Door het gaan voeren van een kat ,paard,of wat dan ook,wordt hij niet van de voerder.De eigenaar blijft de eigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:14

Mijn post is door de war geraakt. Hoe komt men er toch bij dat men eigendomsrechten zou kunnen verwerven over een dier door het te gaan voeren etc. Nee, de eigenaar is degene die het dier heeft gekocht of gekregen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:17

Ooit ergens is dat de wereld in geholpen dat:
Als je minimaal 6 maanden voor een dier hebt gezorgd is hij van jou.

Wie dat ooit heeft benoemd is maar de vraag, het klopt dus ook niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:32

Zou mooi zijn als je je paard in training zet, ben je na 6 maanden je paard kwijt :P

Geen idee waarom die fabel zo hardnekkig blijft.

Ik begrijp wel dat als iets voor het gerecht komt een rechter iets moet bekijken om te bepalen, daar komt dat verzorgen vandaan. Maar het is niet zo dat het daarmee ook maar standaard is. Het kan een aanwijzing zijn.Het is geen bewijs.
Maar als het woord tegen woord is moet een rechter wat.

Maar hier gaat echt vriendin niet naar het gerecht om een kat.
En iedereen in de familie weet al dat ts de kat had, dus weinig voor die vriendin om te houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:54

Inderdaad @Penotti,ik zie die ex nog niet naar een rechter stappen om het eigendomsrecht van een kat. Bij paarden komt dit vaker voor maar daar gaat het dan om grote geldbedragen.