Restaurant alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Restaurant alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:13

Ouders of niet erbij... zou het gewoon vragen. Dan gaan ze maar te keer. Juist volwassenen zouden moeten weten dat die vraag er altijd kan komen als er alcohol of sigaretten gekocht worden. Mensen die daar geen begrip voor hebben snap ik echt niet. Het is niet gisteren pas bedacht ofzo...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:16

In een restaurant is het me echt nog nooit gevraagd. Ik weet dat ze het mogen en zal het ook zonder moeite of gezeur laten zien als ze er daar wel een keer om vragen. Maar, voor mijn gevoel ‘hoort’ het daar idd niet, hoe stom dat ook eigenlijk is :')

In café’s, kroegen en supermarkten is het een beetje 50/50 of het me nog gevraagd wordt of niet, ben 24.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:24

verootjoo schreef:
LoveUggs schreef:
Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..

Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.

Een IVA is echt een wassen neus... Betekent niks anders dan dat je ooit een keer uitleg hebt gehad over verantwoord alcohol- en drugsgebruik e.d.
De opleiding sociale hygiëne heeft al wat meer om het lijf, maar ook dat is slechts een training van een dag, inclusief afsluitende toets.

Ontopic... Het is mij destijds nooit gevraagd in een restaurant, vreemd eigenlijk :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:26

Ja ik weet dat het een wassen neus is, maar het is iig iets. Je moet het zelfs al hebben als je bij een plaatselijke vereniging soms eens achter de bar staat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:27

Ik heb ook in een restaurant gewerkt en met de ouders erbij vroeg ik het nooit maar losse jongeren wel als ik twijfelde.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:28

Die mensen die zeggen “ben nu 22/23 dus het wordt mij niet meer gevraagd... :+
Ik ben 27 en het wordt mij soms nog steeds gevraagd in de supermarkt. En ik heb echt niet zo’n jonge kop ofzo :+

In een restaurant hebben ze het mij nog nooit gevraagd, maar zou dat wel gewoon logisch vinden mochten ze twijfelen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:30

Het is mij echt nog nooit gevraagd in een restaurant. Zou het zo laten zien als ze het vroegen maar gebeurt gewoon niet hier. En er is mij vroeger ook wel alcohol geschonken waar mijn ouders bij zaten toen ik officieel nog niet mocht drinken..

Kleine zijtak die net aangehaald werd: ik vind het altijd wat vreemd dat mensen geen alcohol meegeven aan ouders die met kinderen boodschappen doen. Wij deden vroeger altijd week boodschappen samen, en als daar dan een fles wijn bij zat moet dat toch ook gewoon meekunnen? En als je van mening bent van niet, wanneer is het wel oke qua leeftijd van het kind? Er heeft vast wel iemand boodschappen gedaan met een baby, dan ga je er toch ook niet vanuit dat het voor het kind is?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:39

Aan mij is ook wel eens gevraagd in Nederland om mijn ID te laten zien toen ik een mojito bestelde. Ik was toen samen met mijn moeder, dus vond dat heel apart. In België vragen ze het echt nooit als er ouders bij zijn.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:44

verootjoo schreef:
LoveUggs schreef:
Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..

Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.

Een IVA is echt een wassen neus... Betekent niks anders dan dat je ooit een keer uitleg hebt gehad over verantwoord alcohol- en drugsgebruik e.d.
De opleiding sociale hygiëne heeft al wat meer om het lijf, maar ook dat is slechts een training van een dag, inclusief afsluitende toets.

Ontopic... Het is mij destijds nooit gevraagd in een restaurant, vreemd eigenlijk :j[/quote]

Ik werk al jaren in de horeca, maar nog nooit van IVA gehoord.. wat houdt dat in?

Ik heb wel mijn sociale hygiëne, maar naar wat ik begreep hoeft maar 1 persoon (welke aanwezig is) die te hebben. Klopt dit?

Edit: oeps, quote verpest

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:47

Bij twijfel gewoon vragen :). Mensen die aangeven dat 'het de sfeer verpest' of niet meer terug zouden gaan naar zo'n tentje heb je niet nodig. Zeker niet als je een vette boete aan je broek hebt hangen vanwege drank schenken aan een minderjarige!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:52

ElSea schreef:
Het is mij echt nog nooit gevraagd in een restaurant. Zou het zo laten zien als ze het vroegen maar gebeurt gewoon niet hier. En er is mij vroeger ook wel alcohol geschonken waar mijn ouders bij zaten toen ik officieel nog niet mocht drinken..

Kleine zijtak die net aangehaald werd: ik vind het altijd wat vreemd dat mensen geen alcohol meegeven aan ouders die met kinderen boodschappen doen. Wij deden vroeger altijd week boodschappen samen, en als daar dan een fles wijn bij zat moet dat toch ook gewoon meekunnen? En als je van mening bent van niet, wanneer is het wel oke qua leeftijd van het kind? Er heeft vast wel iemand boodschappen gedaan met een baby, dan ga je er toch ook niet vanuit dat het voor het kind is?

Het is alweer paar jaar geleden, maar mij is altijd geleerd dat het aannemelijk moet zijn dat de alcohol of sigaretten bestemd zijn voor kind. Dus een moeder die samen met haar kinderen van 10 en 8 een fles wijn haalt is geen probleem. Maar een moeder die met haar kinderen van 17 en 15 wat flesjes Breezer haalt is heel wat anders. Opvallend vaak vraagt ouder ter plekke nog even aan het kind of ze wel de juiste gepakt hebben, maakt het werk van een caissière helemaal makkelijk :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:54

Gigixponys schreef:
Aan mij is ook wel eens gevraagd in Nederland om mijn ID te laten zien toen ik een mojito bestelde. Ik was toen samen met mijn moeder, dus vond dat heel apart. In België vragen ze het echt nooit als er ouders bij zijn.

Maakt niet uit wie erbij is en hoe oud ze zijn, degene die drinkt moet oud genoeg zijn. Als jij het bestelt willen e dus ook weten of je wel mag drinken in Nederland. Het restaurant, kroeg en supermarkt krijgt een boete als 18- alcohol geschonken krijgt, dus jouw moeder heeft er niks mee te maken. Daar aan kunnen ze toch niet zien of je 18+ bent?

Ik snap niet dat mensen zeuren dat het gevraagd wordt en het sfeerverpestend vinden, of niet altijd hun id bij zich hebben. Id moet je verplicht bij je hebben en het is verboden om alcohol te schenken aan mensen onder de 18, dus als ze twijfelen krijg je het gewoon niet. Ik heb het nooit vervelend gevonden dat ik mijn id moest laten zien, zelfs niet toen ik allang boven de 25 was. Zij doen ook hun werk...

Ik kom nog uit de 16 jaar tijd, maar ook toen is het wel eens gevraagd in een restaurant. Met ouders erbij minder vaak, maar dan dronk ik ook bijna niet, met vrienden vaker want dan moest iedereen het laten zien. Of bij een kroeg waar ik vaak kwam om binnen te komen, ze kenden me, maar ik had hem toen niet bij me en mocht dus niet naar binnen. Die boetes zijn niet mis, dus ik ben hem daarna ook nooit meer vergeten. Nu was dat toen ook net verplicht om altijd bij je te hebben dus zat nog niet in systeem :')

Het is tegenwoordig zelfs opletten of er geen mensen alcohol bestellen voor anderen die wel te jong zijn. Hier zie je zelfs vaker dat ze onder de 18 niet meer binnenkomen, omdat die ene die wel 18 is 10 bier tegelijk haalt en er maar 1 drinkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:55

In een restaurant, op een terrasje of tijdens het uit gaan is nog nooit mijn ID gevraagd.

In de supermarkt wordt er heel af en toe nog om mijn ID gevraagd. Ben 24 en zit er nu awkward tussenin of ik mijn ID alvast moet geven/vasthouden of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:55

Inney schreef:
Ik werk al jaren in de horeca, maar nog nooit van IVA gehoord.. wat houdt dat in?

Ik heb wel mijn sociale hygiëne, maar naar wat ik begreep hoeft maar 1 persoon (welke aanwezig is) die te hebben. Klopt dit?

IVA staat voor instructie verantwoord alcoholschenken. Wordt ook behandeld bij sociale hygiëne trouwens, naar dat zal voor jou dan al een hele tijd geleden zijn gok ik.
Ikzelf sta achter de bar in een dorpshuis als vrijwilliger, voor het dorpshuis geldt dat er twee "leidinggevenden" moeten zijn met het sociale hygiëne diploma, zij staan ook vermeld op de vergunning.
Op het moment dat er alcohol geschonken wordt moet er of iemand met sociale hygiëne aanwezig zijn, of iemand die aantoonbaar een IVA heeft gevolgd. In de praktijk betekent dat voor ons dat al onze barvrijwilligers de uitleg moeten volgen en op een lijst een handtekening moeten zetten, dat is het bewijs zeg maar. Omdat ik mijn diploma sociale hygiëne heb, mag ik eventueel zelf de IVA geven, als ik dat zou willen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:19

friendly schreef:
En die “ongeschreven regel” is ook echt heel veel waard als ze wel een keer komen controleren en je dicht mag omdat je je niet aan de wet houdt van 18+ schenken en controleren dat er geen 18- alchohol geschonken krijgt.

Bij mij werd t ondanks mijn jonge gezicht zelden tot nooit gevraagd maar ik hield er altijd rekening mee. Altijd mijn ID bij de hand voor het geval dat. Sowieso heb ik deze altijd mee want ja...dat moet sowieso. Dus ik snap het excuus niet van: “ik heb m niet altijd mee”...

Nee hoor, er is geen draagplicht voor een id-bewijs. Je hebt alleen een toonplicht als de politie reden heeft om ernaar te vragen, of een andere bevoegd persoon.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:29

Maar hoe kun je je id tonen als je m niet bij je draagt? Dan is een toonplicht toch ook automatisch een draag plicht. Je hoeft m natuurlijk niet te tonen bij de supermarkt, consequentie is dan natuurlijk dat je geen alcohol krijgt. Maar als je vervolgens onderweg naar huis de politie tegen komt omdat ik noem maar wat je licht stuk is heb je m niet bij je? Lijkt mij niet handig. Bij mij zit m’n rijbewijs in m’n portomonnee dus heb ik die altijd bij me.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:31

Je moet ten alle tijden je id kaart bij je hebben. Je zou bijvoorbeeld maar een zwaar ongeluk krijgen en jezelf niet kunnen legitimeren doordat je niet bij kennis bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:36

veerledec schreef:
friendly schreef:
En die “ongeschreven regel” is ook echt heel veel waard als ze wel een keer komen controleren en je dicht mag omdat je je niet aan de wet houdt van 18+ schenken en controleren dat er geen 18- alchohol geschonken krijgt.

Bij mij werd t ondanks mijn jonge gezicht zelden tot nooit gevraagd maar ik hield er altijd rekening mee. Altijd mijn ID bij de hand voor het geval dat. Sowieso heb ik deze altijd mee want ja...dat moet sowieso. Dus ik snap het excuus niet van: “ik heb m niet altijd mee”...

Nee hoor, er is geen draagplicht voor een id-bewijs. Je hebt alleen een toonplicht als de politie reden heeft om ernaar te vragen, of een andere bevoegd persoon.

En als je hem dus niet bij je hebt hoeft een supermarkt je niks mee e geven, een restaurant je geen alcohol te schenken en mag een kroeg of club je de toegang weigeren.

Maar omdat je hem altijd moet kunnen tonen aan oa de politie betekent het dat je hen dus ook altijd bij je moet dragen. Alleen mag de politie je niet aanhouden alleen om id te vragen zonder andere aanleiding.

Citaat:
Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ontroleren.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:39

Zou veel beter zijn als net als in de VS jongeren onder 30 automatische hun ID op tafel leggen als ze bestellen. Dan hoeft de bediening geen lastige inschatting te maken wel/niet vragen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:42

cam schreef:
Zou veel beter zijn als net als in de VS jongeren onder 30 automatische hun ID op tafel leggen als ze bestellen. Dan hoeft de bediening geen lastige inschatting te maken wel/niet vragen.

Je moet hier toch tot 25e eigenlijk je id tonen bij het kopen van alcohol? Bij supermarkten in ieder geval. Dus niet tot 30e omdat je hier iets eerder drank mag. Maar dat zou het wel makkelijk maken, ja.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:56

ElSea schreef:

Ik ben 66 en laatst vroeg de bezorger van Albert Heijn ,toen ik bier besteld had,of ik wel boven de 18 was. Dat moest hij vragen zei hij.Ik ben wel blij dat ik nog uit de tijd ben dat jij of je ouders zelf mochten bepalen of er gedronken mocht worden.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:09

Als ik een terrasje pak ik de avond vragen ze wel naar mijn ID. In een restaurant waar ik een hapje eet en daarbij een wijntje neem niet. Terwijl ik voor een pannenkoek met rum rozijnen wel een keer mijn ID moest laten zien. Was toen jaar of 22 en mijn moeder was erbij :')

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:13

Ik heb heel lang als leidinggevende in een restaurant gewerkt. Ik vroeg altijd om de id, ook liet ik mijn collega’s Hierom vragen.
En ja, ik vroeg ook om de id als de ouders erbij zaten. Het kwam regelmatig voor dat kinderen alcohol bestellen, terwijl ze geen 18 zijn en wel in gezelschap van ouders aan tafel zitten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:16

MyWishMax schreef:
Gigixponys schreef:

Maakt niet uit wie erbij is en hoe oud ze zijn, degene die drinkt moet oud genoeg zijn. Als jij het bestelt willen e dus ook weten of je wel mag drinken in Nederland. Het restaurant, kroeg en supermarkt krijgt een boete als 18- alcohol geschonken krijgt, dus jouw moeder heeft er niks mee te maken. Daar aan kunnen ze toch niet zien of je 18+ bent?

Ik snap niet dat mensen zeuren dat het gevraagd wordt en het sfeerverpestend vinden, of niet altijd hun id bij zich hebben. Id moet je verplicht bij je hebben en het is verboden om alcohol te schenken aan mensen onder de 18, dus als ze twijfelen krijg je het gewoon niet. Ik heb het nooit vervelend gevonden dat ik mijn id moest laten zien, zelfs niet toen ik allang boven de 25 was. Zij doen ook hun werk...

Ik kom nog uit de 16 jaar tijd, maar ook toen is het wel eens gevraagd in een restaurant. Met ouders erbij minder vaak, maar dan dronk ik ook bijna niet, met vrienden vaker want dan moest iedereen het laten zien. Of bij een kroeg waar ik vaak kwam om binnen te komen, ze kenden me, maar ik had hem toen niet bij me en mocht dus niet naar binnen. Die boetes zijn niet mis, dus ik ben hem daarna ook nooit meer vergeten. Nu was dat toen ook net verplicht om altijd bij je te hebben dus zat nog niet in systeem :')

Het is tegenwoordig zelfs opletten of er geen mensen alcohol bestellen voor anderen die wel te jong zijn. Hier zie je zelfs vaker dat ze onder de 18 niet meer binnenkomen, omdat die ene die wel 18 is 10 bier tegelijk haalt en er maar 1 drinkt

Nee, vind het eigenlijk wel goed dat ze controleren. Had het gewoon niet verwacht aangezien ze dat bij ons dus nooit doen. Als ouders erbij zijn, gaan ze er van uit dat het goed is. Ook zonder ouders controleren ze nauwelijks. Ik kon op mijn 13de ook al jenever bestellen voor mezelf.
Heb dit ook enkel nog maar in Nederland meegemaakt dat ze er naar vragen, nooit ergens anders moeten aantonen dat ik idd oud genoeg was.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:47

Achterom schreef:

Ontopic... Het is mij destijds nooit gevraagd in een restaurant, vreemd eigenlijk :j

Inney schreef:

Een IVA heb ik ook nog nooit van gehoord. Bij mij moest ik vooraf van de toets echt heel veel leerwerk doen hoor.. :+ Ik kreeg er iets van 25 uur voor uitbetaald. ;) Volgens mij waren het 7 onderdelen, en elk onderdeel bestond ook weer uit 5 trainingen. Voor elk onderdeel moest een toets gemaakt worden, en uit eindelijk moest je iets van 83% hebben gehaald om überhaupt het examen af te mogen leggen.

Het klopt dat er maar 1 persoon met SVH aanwezig moet zijn. Wel is het zo dat je zonder de SVH gewoon geen sterke drank mag verkopen.. Dus als ik er ben, met SVH, en pietje is er, zonder SVH, mag Pietje geen sterke drank verkopen, maar ik wel. (dit is zoals ik het geleerd heb) Ik gok dat dit ook te maken heeft met het feit dat iemand die een SVH diploma heeft, bekend is met de wet en regelgeving.

Zo leer je tijdens de training ook het verschil tussen drank verkopen aan een ouder met kind. Papa kan met dochterlief boodschappen doen voor haar 18e verjaardag, dit is voor dochterlief, maar zolang jij papa niet hoort zeggen: Wat wil je nogmeer hebben qua drank, of wil je nog een extra fles wijn? - dan heb jij nooit de zekerheid dat dit voor dochterlief is, en mag je dit dus gewoon verkopen. Dit geld dan weer niet als dochterlief haar pinpas uit haar tas tovert om af te rekenen. Kortom; zodra jij zeker weet dat het voor de dochter is, heb jij het recht om haar legitimatie te vragen.