Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:LoveUggs schreef:Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..
Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.
” 
verootjoo schreef:LoveUggs schreef:Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..
Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.
[/quote]
. Mensen die aangeven dat 'het de sfeer verpest' of niet meer terug zouden gaan naar zo'n tentje heb je niet nodig. Zeker niet als je een vette boete aan je broek hebt hangen vanwege drank schenken aan een minderjarige! ElSea schreef:Het is mij echt nog nooit gevraagd in een restaurant. Zou het zo laten zien als ze het vroegen maar gebeurt gewoon niet hier. En er is mij vroeger ook wel alcohol geschonken waar mijn ouders bij zaten toen ik officieel nog niet mocht drinken..
Kleine zijtak die net aangehaald werd: ik vind het altijd wat vreemd dat mensen geen alcohol meegeven aan ouders die met kinderen boodschappen doen. Wij deden vroeger altijd week boodschappen samen, en als daar dan een fles wijn bij zat moet dat toch ook gewoon meekunnen? En als je van mening bent van niet, wanneer is het wel oke qua leeftijd van het kind? Er heeft vast wel iemand boodschappen gedaan met een baby, dan ga je er toch ook niet vanuit dat het voor het kind is?
Gigixponys schreef:Aan mij is ook wel eens gevraagd in Nederland om mijn ID te laten zien toen ik een mojito bestelde. Ik was toen samen met mijn moeder, dus vond dat heel apart. In België vragen ze het echt nooit als er ouders bij zijn.

Inney schreef:Ik werk al jaren in de horeca, maar nog nooit van IVA gehoord.. wat houdt dat in?
Ik heb wel mijn sociale hygiëne, maar naar wat ik begreep hoeft maar 1 persoon (welke aanwezig is) die te hebben. Klopt dit?
Edit: oeps, quote verpest
friendly schreef:En die “ongeschreven regel” is ook echt heel veel waard als ze wel een keer komen controleren en je dicht mag omdat je je niet aan de wet houdt van 18+ schenken en controleren dat er geen 18- alchohol geschonken krijgt.
Bij mij werd t ondanks mijn jonge gezicht zelden tot nooit gevraagd maar ik hield er altijd rekening mee. Altijd mijn ID bij de hand voor het geval dat. Sowieso heb ik deze altijd mee want ja...dat moet sowieso. Dus ik snap het excuus niet van: “ik heb m niet altijd mee”...
veerledec schreef:friendly schreef:En die “ongeschreven regel” is ook echt heel veel waard als ze wel een keer komen controleren en je dicht mag omdat je je niet aan de wet houdt van 18+ schenken en controleren dat er geen 18- alchohol geschonken krijgt.
Bij mij werd t ondanks mijn jonge gezicht zelden tot nooit gevraagd maar ik hield er altijd rekening mee. Altijd mijn ID bij de hand voor het geval dat. Sowieso heb ik deze altijd mee want ja...dat moet sowieso. Dus ik snap het excuus niet van: “ik heb m niet altijd mee”...
Nee hoor, er is geen draagplicht voor een id-bewijs. Je hebt alleen een toonplicht als de politie reden heeft om ernaar te vragen, of een andere bevoegd persoon.
Citaat:Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
cam schreef:Zou veel beter zijn als net als in de VS jongeren onder 30 automatische hun ID op tafel leggen als ze bestellen. Dan hoeft de bediening geen lastige inschatting te maken wel/niet vragen.
ElSea schreef:Het is mij echt nog nooit gevraagd in een restaurant. Zou het zo laten zien als ze het vroegen maar gebeurt gewoon niet hier. En er is mij vroeger ook wel alcohol geschonken waar mijn ouders bij zaten toen ik officieel nog niet mocht drinken..
Kleine zijtak die net aangehaald werd: ik vind het altijd wat vreemd dat mensen geen alcohol meegeven aan ouders die met kinderen boodschappen doen. Wij deden vroeger altijd week boodschappen samen, en als daar dan een fles wijn bij zat moet dat toch ook gewoon meekunnen? En als je van mening bent van niet, wanneer is het wel oke qua leeftijd van het kind? Er heeft vast wel iemand boodschappen gedaan met een baby, dan ga je er toch ook niet vanuit dat het voor het kind is?
MyWishMax schreef:Gigixponys schreef:Aan mij is ook wel eens gevraagd in Nederland om mijn ID te laten zien toen ik een mojito bestelde. Ik was toen samen met mijn moeder, dus vond dat heel apart. In België vragen ze het echt nooit als er ouders bij zijn.
Maakt niet uit wie erbij is en hoe oud ze zijn, degene die drinkt moet oud genoeg zijn. Als jij het bestelt willen e dus ook weten of je wel mag drinken in Nederland. Het restaurant, kroeg en supermarkt krijgt een boete als 18- alcohol geschonken krijgt, dus jouw moeder heeft er niks mee te maken. Daar aan kunnen ze toch niet zien of je 18+ bent?
Ik snap niet dat mensen zeuren dat het gevraagd wordt en het sfeerverpestend vinden, of niet altijd hun id bij zich hebben. Id moet je verplicht bij je hebben en het is verboden om alcohol te schenken aan mensen onder de 18, dus als ze twijfelen krijg je het gewoon niet. Ik heb het nooit vervelend gevonden dat ik mijn id moest laten zien, zelfs niet toen ik allang boven de 25 was. Zij doen ook hun werk...
Ik kom nog uit de 16 jaar tijd, maar ook toen is het wel eens gevraagd in een restaurant. Met ouders erbij minder vaak, maar dan dronk ik ook bijna niet, met vrienden vaker want dan moest iedereen het laten zien. Of bij een kroeg waar ik vaak kwam om binnen te komen, ze kenden me, maar ik had hem toen niet bij me en mocht dus niet naar binnen. Die boetes zijn niet mis, dus ik ben hem daarna ook nooit meer vergeten. Nu was dat toen ook net verplicht om altijd bij je te hebben dus zat nog niet in systeem
Het is tegenwoordig zelfs opletten of er geen mensen alcohol bestellen voor anderen die wel te jong zijn. Hier zie je zelfs vaker dat ze onder de 18 niet meer binnenkomen, omdat die ene die wel 18 is 10 bier tegelijk haalt en er maar 1 drinkt
Achterom schreef:Een IVA is echt een wassen neus... Betekent niks anders dan dat je ooit een keer uitleg hebt gehad over verantwoord alcohol- en drugsgebruik e.d.
De opleiding sociale hygiëne heeft al wat meer om het lijf, maar ook dat is slechts een training van een dag, inclusief afsluitende toets.
Ontopic... Het is mij destijds nooit gevraagd in een restaurant, vreemd eigenlijk
Inney schreef:Ik werk al jaren in de horeca, maar nog nooit van IVA gehoord.. wat houdt dat in?
Ik heb wel mijn sociale hygiëne, maar naar wat ik begreep hoeft maar 1 persoon (welke aanwezig is) die te hebben. Klopt dit?
Edit: oeps, quote verpest
Ik kreeg er iets van 25 uur voor uitbetaald.
Volgens mij waren het 7 onderdelen, en elk onderdeel bestond ook weer uit 5 trainingen. Voor elk onderdeel moest een toets gemaakt worden, en uit eindelijk moest je iets van 83% hebben gehaald om überhaupt het examen af te mogen leggen.