Hakken en autorijden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:29

Liesje1611 schreef:
Het is ook helemaal niet veilig om met hakken te rijden...? Hoe bedenken mensen het :') Mijn rij-instructeur heeft in ieder geval heel duidelijk gemaakt dat t levensgevaarlijk is.

Goed dat je er zelf al een vraagteken achter zet, want het is nogal een ongenuanceerde uitspraak :z

Als je rijdt met hakken, op slippers of zonder schoenen heb je een hogere kans dat je van een pedaal afglijdt. Het wordt daarom aangeraden om met schoenen te rijden die wat steviger zijn en een zool hebben met profiel (niet glad zijn).

In NL is het niet verboden en ben je gewoon verzekerd. Ik heb begrepen dat je er in Frankrijk en Spanje wel een boete voor kan krijgen.

@TS: spuit je je schoenen in voordat je ze draagt? Met iets van een afstotende spray?

Ibbel

Re: Hakken en autorijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:56

Vroeger, heel vroeger, kon je hakbeschermers kopen. Soort kunststof cupjes die je op de hielen van je schoenen schoof. Want ook gewone leren schoenen met een hakje van een paar cm worden kaal van automatten. Zeker in datzelfde 'vroeger' toen automatten kokokmatten waren.
Die zullen wel niet meer verkocht worden sinds half NL op sneakers rondloopt.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 07:58

Peuk schreef:
Lastig inderdaad om zelf te bedenken dat je ze uit trekt, of wisselt. :Y)

.

Ja goh ik had de stille hoop dat iemand iets zei van 'met zo en zo een soort matje heb je er geen last van. Of, zoals een post hierboven, met een bepaalde spray.
Die ik overigens niet heb/gebruik. Bedoel je die spray die ze bij een schoenwinkel altijd mee proberen te verkopen? Helpt dat echt?
Ik dacht altijd dat dat gewoon een verkooppraatje was :')

Ibbel, echt bestaat/bestond dat, hakbeschermers? Ik ga googlen! :j

En idd, ik heb het niet alleen met pumps, maar zoals gezegd ook met laarzen met een 3 cm blokhak. En dát lijkt me overigens niet onveilig toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:03

Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-07-20 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 08:05

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:06

Bingo!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:22

Nu ik erover nadenk heb ik zelfs op mijn vans achterop een plek van het autorijden... dus het is gewoon de wrijving. Ik heb het ook met alle hakken, ook een 5 cm blokhak, pumps, maakt niet uit. En mijn gewone sneakers dus ook.
*gaat een oud paar schoenen zoeken en in de auto kieperen *

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:14

sans6 schreef:
Die ik overigens niet heb/gebruik. Bedoel je die spray die ze bij een schoenwinkel altijd mee proberen te verkopen? Helpt dat echt?
Ik dacht altijd dat dat gewoon een verkooppraatje was :')

Ja dat helpt echt :D Zeker als je je schoenen geregeld schoonmaakt en behandeld blijven ze echt veel schoner/mooier/minder beschadigd op lange termijn!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:35

Mkango schreef:
Ik trek ze altijd gewoon uit. Ben te lui om een ander paar schoenen aan te trekken, dus ik rijd op blote voeten of sokken als ik hakken draag. Die sokken van een paar euro vervang ik liever dan m’n hakken. :=

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag dit dus niet. Je mag niet met slippers of blootvoets rijden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:43

Doubtless schreef:
Liesje1611 schreef:
Het is ook helemaal niet veilig om met hakken te rijden...? Hoe bedenken mensen het :') Mijn rij-instructeur heeft in ieder geval heel duidelijk gemaakt dat t levensgevaarlijk is.

Goed dat je er zelf al een vraagteken achter zet, want het is nogal een ongenuanceerde uitspraak :z

Als je rijdt met hakken, op slippers of zonder schoenen heb je een hogere kans dat je van een pedaal afglijdt. Het wordt daarom aangeraden om met schoenen te rijden die wat steviger zijn en een zool hebben met profiel (niet glad zijn).

In NL is het niet verboden en ben je gewoon verzekerd. Ik heb begrepen dat je er in Frankrijk en Spanje wel een boete voor kan krijgen.

@TS: spuit je je schoenen in voordat je ze draagt? Met iets van een afstotende spray?

Dat is dus ook exact wat ik zeg ja :+ Het is niet verboden, wel onveilig. Tegenwoordig wordt dat ook tijdens je rijlessen vermeld.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:01

Duhelo schreef:
Als je met hakken rijdt is het de truc om je hak van de bodem af te houden. Niet comfortabel maar houdt je hak heel.
Ik heb een setje sneakers in de auto staan,is comfortabeler :+

Dit. En niet plankgas :') Die beschermings sprays helpen ook echt. Ondanks dat heb ik voor langere ritten dan ff snel een stukje om tegenwoordig ook een extra paar schoenen staan in de auto. Was wel even wennen want ik reed zelfs met 10cm+ hak (zonder problemen) tot iemand vertelde over de veiligheids risico's.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:02

Ik rijd nooit met hakken, dat is mij ook zo geleerd. Ik wissel bij aankomst bestemming mijn schoenen weer om voor hakken.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:32

Ik heb de hakken altijd uit, eigenlijk rijdt ik nooit met schoenen (iets met chauffeusse zijn en het niet meer gewent zijn haha)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:38

Luca03 schreef:
Mkango schreef:
Ik trek ze altijd gewoon uit. Ben te lui om een ander paar schoenen aan te trekken, dus ik rijd op blote voeten of sokken als ik hakken draag. Die sokken van een paar euro vervang ik liever dan m’n hakken. :=

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag dit dus niet. Je mag niet met slippers of blootvoets rijden.

Waarom niet en waar staat dat? Er zijn hele communities van mensen die nooit schoenen dragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:44

KimD schreef:
Het is tijd om naar bed te gaan. Ik dacht aan het andere soort hakken ín de auto, als beelddenken werd het al snel ingewikkeld. :')

Edit: Hakken op hakken en al helemaal in de auto is onmogelijk. Ik adviseer sneakers. :Y)

Ik ben goed wakker maar had het zelfde hoor hahaha

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:34

Doubtless schreef:
Liesje1611 schreef:

Je bent niet ‘gewoon’ verzekerd.

Je bent wel verzekerd maar als de tegenpartij kan bewijzen dat jij het ongeluk had kunnen voorkomen als je gympen aan had dan zou je schuldig bevonden kunnen worden.
Maar dit is puur theoretisch
Dit valt namelijk amper te bewijzen tenzij je zelf toegeeft dat je hak onder het rempedaal bleef hangen of zo.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:16

Een automaat met adaptieve cruise control heeft mijn probleem opgelost hiermee

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 10:48

Belsje schreef:

Iets te dure oplossing ben ik bang :')

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:27

sans6 schreef:
Belsje schreef:

Iets te dure oplossing ben ik bang :')

Op een dag was er een kettingbotsing en ik was het schelleke hesp .... Het was van moeten :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:45

daantjuhhh schreef:
Je bent niet ‘gewoon’ verzekerd.

Je bent wel verzekerd maar als de tegenpartij kan bewijzen dat jij het ongeluk had kunnen voorkomen als je gympen aan had dan zou je schuldig bevonden kunnen worden.
Maar dit is puur theoretisch
Dit valt namelijk amper te bewijzen tenzij je zelf toegeeft dat je hak onder het rempedaal bleef hangen of zo.

Ze moeten dan 'grove schuld aan kunnen tonen. Het dragen van "normale" hakken zal daar niet snel onder vallen. Dus in de praktijk komt het er op neer dat je gewoon verzekerd bent.