Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:41

Ik heb geen idee of ik modaal verdien of niet. Ik heb het prima getroffen, heb een aantal jaar geleden een heerlijk jaren '30 huisje kunnen kopen in het dorp waar ik woon, kan nog steeds veel leuke dingen doen en wekelijks uit eten met vriendinnen, ga ook minimaal 1x per jaar goed op vakantie en heb dit jaar een nieuwe auto gekocht. Voel ik me nu rijk? Nee, niet perse want die luxedingen doen me niet zoveel. Tuurlijk ben ik blij dat er nu een VW voor de deur staat ipv een Aygo en dat ik dat mooi maar even zelf voor elkaar heb gekregen. Maar ik zou 'm morgen zonder problemen wegdoen als de financiën het niet meer toelaten. En dan zou ik me nog net zo rijk voelen. Ik denk dat rijk voelen meer ligt aan hoe je in je vel zit dan aan de dingen die je hebt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:48

Wat is je vraag precies? De titel en het laatste stukje tekst van de OP gaan over hele andere dingen.

Wanneer ben je financieel binnen? Heel simpel.. op het moment dat je voldoende vermogen hebt om alles te kunnen doen wat je wilt. Voor de 1 zal dat zijn met een jaarinkomen van 50k en de ander is pas tevreden met 5 miljoen op de bank. Met beide is imo niks mis.

Maar om ambitieuze mensen die graag meer hebben dan gemiddeld meteen in een hoekje te duwen vind ik niet nodig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:06

Denk dat Selka het antwoord geeft op de vraag.

Maar als ik je tabel bekijk, snap ik het ook niet goed. Ik woon wel in België, maar die lonen zullen toch niet zo hard verschillen? Als ik fulltime zou werken, zou ik nog onder de laagste schaal vallen, en ik werk (of werkte: ben nu werkloos) maar halftijds, dus de helft van die schaal, en het lukte me prima om rond te komen (echter geen lening of huur te betalen, scheelt ook veel).

We hadden het er ook over met mijn moeder: die zit met haar werkloosheidsuitkering op het bestaansminimum, en dat is nog meer dan hetgeen ik altijd verdiend heb, en toch voel ik me rijk. Komt natuurlijk ook wel doordat ik voor grote kosten wel financieel gesteund werd door mijn ouders, maar toch...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:07

Selka schreef:
Wat is je vraag precies? De titel en het laatste stukje tekst van de OP gaan over hele andere dingen.

Wanneer ben je financieel binnen? Heel simpel.. op het moment dat je voldoende vermogen hebt om alles te kunnen doen wat je wilt. Voor de 1 zal dat zijn met een jaarinkomen van 50k en de ander is pas tevreden met 5 miljoen op de bank. Met beide is imo niks mis.

Maar om ambitieuze mensen die graag meer hebben dan gemiddeld meteen in een hoekje te duwen vind ik niet nodig.

Dank, ik dacht precies hetzelfde. Ik verdien samen met mijn vriend een behoorlijke zak geld maar dat kan zeker meer vind ik. Dat gaat overigens niet ten koste van vriendschappen of familie, wel kies ik ervoor om met 2 kinderen fulltime te werken.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:26

AfricanLady schreef:
Ik zou mij al rijk voelen als ik uit een uitkering kan komen.
Genoeg inkomen kan kweken zodat ik iets op mijn spaarrekening kan zetten die op dit moment 0 bedraagt.
Iets kopen in de supermarkt zonder op elke cent hoeven letten.
Een broek kunnen kopen zonder dan de rest van de maand niks meer kunnen.
Niet bang hoeven zijn dat iets van mijn dieren iets oploopt en naar de dierenarts moeten gaan.
Gewoon een dagje uit kunnen gaan zonder op de portemonnee van vrienden of familie moeten meeliften.

Momenteel moet ik elke cent omdraaien
Ja ik ben gezond maar ben ik happy nee niet bepaald.
Geld is belangrijk voor mij ja.
Je kan het leven er wat makkelijker en zorgeloze mee maken.

Het is zo makkelijk om te zeggen dat geld niet gelukkig maakt als je voldoende hebt. Maar als je niet of net aan voldoende hebt is dat super stressvol. Zeker als dat over een langere termijn is. Hoop dat dingen snel wat beter gaan voor je, keep pushing :*

Geluk zit in jezelf, maar een gebrek aan geld kan je wel degelijk ongelukkig laten voelen. Ik denk ook dat je goed zit op het moment dat je je huisvesting (of dat nu huur of koop is), wat kunt sparen, geld hebt voor hobby's en af en toe iets leuks kan doen.

Als je "binnen bent" hoef je imo helemaal nooit meer een dag te werken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:34

Geen geld maakt wel ongelukkig, daar ben ik ook zeker van overtuigd :j Meer en meer geld maakt niet perse gelukkiger, dat is weer t andere uiterste.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:39

Pantykous schreef:
Geen geld maakt wel ongelukkig, daar ben ik ook zeker van overtuigd :j Meer en meer geld maakt niet perse gelukkiger, dat is weer t andere uiterste.

Ik hoef niet te zwemmen in het geld, maar pootjebaden is toch wel lekker!

En dat denk ik dat zeker zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:40

Rijk is voor iedereen anders.
Ik verdien zelf net beneden modaal, man een stuk boven modaal, hebben een leuk ruim huis en 3 gezonde kinderen. 2 leuke auto's op de oprit, lieve huisdieren en fijne vrienden en familie dus over het algemeen voel ik mij best rijk en tevreden. Maar ik zal met een paar miljoen vast nog gelukkiger zijn :')

fjordjes
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:41

Ik voel me rijk omdat ik een leuk huis heb, 2 auto's kan betalen, een paard heb, een hond en geen schulden. Wij kunnen normaal rondkomen en hoef niet elk dubbeltje om te draaien.
⚠️ fjordjes kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:45

Dat geen of weinig geld ongelukkig maakt ben ik wel eens.

Heb een tijdje gehad in het begin, minimumloon, 24 uur werk, niet correct betaald worden (iets met overuren en cao niet naleven, dat later wel is recht gezet).

Toen een betere baan, 24 uur, beter salaris.
Van huur naar koopwoning gegaan.
Een paard gekocht die wel gezond is.
Loonsverhoging gehad.
Meer uren gekregen.

Maar het belangrijkste is nog wel mijn kerel die ik heb.
Alleen als we elkaar aan kijken voel ik mezelf vlinderen.

Hij... Hij maakt mij rijk.
En dan is de rest leuk.
Maar hij laat mij ontzettend goed voelen en is een grote draagmuur van geluk.

En samen met mijn leuke baan, ontzettend leuk paard en mijn katjes, ben ik echt gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:50

Pantykous schreef:

Het maakt echt heel erg ongelukkig... Hier een situatie waardoor wij door verschillende omstandigheden buiten onze wil om van boven de €5000 naar rond/onder de €3000 zijn gezakt. Maar hypotheek, water, elektra etc zakt niet. Integendeel. Wij zijn nu van alles aan het veranderen om lopende projecten winstvoller te maken en zijn nieuwe projecten aan het opstarten om ook daar wat extra uit te halen. Maar dit heeft ook zijn gevolgen. In de maand augustus en september zit ik elke avond en weekend alleen met ons dochter. Het sloopt mij volledig en dat allemaal om toch maar niet het huis te moeten verkopen... Onze vaste lasten liggen rond de €3500. Dus elke maand moeten wij ergens €500/€600 vandaan toveren en dan hebben wij nog niets leuks gedaan, kleren gekocht etc.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:55

Je rijk voelen is een emotie en emoties gaan met gevoelens en met tussenpozen.

Je moet ong 3.3 miljoen op de bank hebben om te kunnen leven zonder te werken.
Dan ben je dus praktijk rijk wat niet wil zeggen dat je je emotioneel rijk voelt.

Mijn ex staat in de quote en is dus hartstikke rijk maar tijdens de relatie was ie fiets depressief en alles was zwart dus nam ik maar de benen......

Ik voel me rijk..... mijn papa leeft nog steeds en ik heb echte liefde en dat is zo’n bijzonder gevoel.
Kwa geld zijn wij bv heel anders dan Panty .....zak geld zou hier binnen kunnen komen als wij beide niet parttime zouden werken...en nog steeds komt hier genoeg binnen maar...... er gaat zoveel uit dat we geen bijzondere levensstijl hebben.
Huizenmarkt is idioot hier ..... waardoor we veel geld kwijt zijn maar verhuizen naar goedkoper plaats is geen optie

Rijk voelen is het meest intieme moment wat je kunt hebben geniet ervan het maakt je ook gelukkig

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:06

DeMolenhoek schreef:
Pantykous schreef:

Het maakt echt heel erg ongelukkig... Hier een situatie waardoor wij door verschillende omstandigheden buiten onze wil om van boven de €5000 naar rond/onder de €3000 zijn gezakt. Maar hypotheek, water, elektra etc zakt niet. Integendeel. Wij zijn nu van alles aan het veranderen om lopende projecten winstvoller te maken en zijn nieuwe projecten aan het opstarten om ook daar wat extra uit te halen. Maar dit heeft ook zijn gevolgen. In de maand augustus en september zit ik elke avond en weekend alleen met ons dochter. Het sloopt mij volledig en dat allemaal om toch maar niet het huis te moeten verkopen... Onze vaste lasten liggen rond de €3500. Dus elke maand moeten wij ergens €500/€600 vandaan toveren en dan hebben wij nog niets leuks gedaan, kleren gekocht etc.

Ik weet er alles van, die kant van de medaille heb ook meegemaakt en het is compleet slopend. :(:)

Ik ben vorig jaar mijn vader verloren, daar kan echt geen geld tegen op. En zoals Tita zegt, je kunt 10 miljoen hebben maar als je ongelukkig bent in je relatie dan is dat ook niet weg te kopen.

Ik denk dat comfortabel qua geld een niveau is waarbij je je vaste lasten kan betalen, je wat kunt sparen en je daarnaast nog geld over houdt voor een vakantie/hobby. Volgens mij is er ooit een onderzoek geweest dat geld effect heeft op je levensgeluk tot een salaris van ongeveer 100.000. Daarboven heeft het geen effect meer.

*edit*
Het was 75.000
https://www.cnbc.com/2017/11/20/how-muc ... perts.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:08

Hier in België bleek uit een onderzoek dat het ideale gezinsinkomen rond de €7000 is. Dit is voldoende om een huis te kopen, te sparen, af en toe wat leuks te doen etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:18

Wanner je rijk bent is een vraag waar geen eenduidig antwoord op valt te geven.

Ik sprak in Vietnam een gids die zich rijk voelde nu ze zich drie goede maaltijden per dag konden veroorloven ipv alleen twee keer maispap.

Rijk zijn is vooral een gevoel. :j

Veel geld maakt niet per definitie gelukkiger. Helemaal geen geld wel ongelukkig.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:22

Ik zit een eindje onder modaal. En ik besef me heel goed dat ik het veel slechter had kunnen treffen en ik heb echt een leuke baan dus dat is me ook wel wat waard. Met de jaren ga ik schalen omhoog en wordt het beter. Maar echt gelukkig van mn salaris word ik niet, en rijk voel ik me ook echt niet. Om nog niet van mn studieschuld te spreken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:22

De Molenhoek ik schrik van zulke bedragen. Vaste lasten 3500 euro, 7000 voor een gezin ideaal?

Voor 3500 euro vaste lasten heb je hier in het oosten van NL een riant vrijstaande woning met wat grond.

Die 3500 euro is hier bruto een modaal inkomen. Dat is netto +/-2200 euro. Daar kom je in NL prima alleen van rond in een huurwoning.
Wil je kopen dan vraagt de bank helaas toch meer inkomen vaak. Of zijn de huizen te duur. Net hoe je het bekijkt.

Ach wanneer ben je rijk. Qua geld nog lang niet maar qua leven hier wel. Gelukkig in de liefde en kan financieel prima rondkomen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:30

Ik voel me financieel rijk wanneer ik veel op mijn spaarrekening heb staan, maandelijks kan sparen en mijn maandlasten laag houd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:31

Ik voel me rijk als ik iedere maand 1600 euro verdien..
Mij thuis voel thuis.. Lekker mn boodschappen kan doen..
En goed voor mn katten kan zorgen...

Rijkdom is niet alleen met geld te bereiken. <3

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:33

Als je gewoon geen financiele kopzorgen hebt.
dan ben je rijk lijkt me.
maakt dan niet veel uit als dat een klein appartementje is waar je gewoon gelukkig bent of een vrijstaand huis met paarden aan huis.
iedereen is onder andere omstandigheden gelukkig,maar sowieso maken financiele problemen mensen ongelukkig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:40

Wij hebben ook 2800E aan vaste lasten hoor.. hypotheek van 310.000 met nog een hoge rente.
Betalen nu aan g/w/l 330E per maand.. nu 640E aan ziektekosten (4p) ..80E per maand gemeentebelastingen.
Verzekeringen 130E, mijn auto 100E (bel+verz), telefoons (x5), schoolkosten 3 kinderen, internet..

Dan heb ik de kosten voor de paarden (voer, hoefsmid) nog niet meegerekend.
Wij zijn nu met de hypotheek bezig en gaan dan gelukkig een stuk minder betalen pffff
Vanaf september hebben wij er 2 die studeren en het jaar erop nr 3.. dus blij dat we dan wat over houden om hun te helpen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:54

Ik denk dat dit gewoon voor iedereen anders is. Het ligt aan je referentiekader en aan wat je gewend bent.

Voor mij is het; geen geldzorgen hebben, een dak boven je hoofd hebben, boodschappen kunnen doen zonder dat je op hoeft te letten dat je de goedkoopste merken pakt, dat je nieuwe kleren kan kopen als dat nodig is en dat je af en toe wat leuks kan doen. Of ik dit in een villa of een rijtjeshuis heb zou mij denk ik niet zoveel uit maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:57

Isabel schreef:
Ik denk dat dit gewoon voor iedereen anders is. Het ligt aan je referentiekader en aan wat je gewend bent.

Voor mij is het; geen geldzorgen hebben, een dak boven je hoofd hebben, boodschappen kunnen doen zonder dat je op hoeft te letten dat je de goedkoopste merken pakt, dat je nieuwe kleren kan kopen als dat nodig is en dat je af en toe wat leuks kan doen. Of ik dit in een villa of een rijtjeshuis heb zou mij denk ik niet zoveel uit maken.

Je thuis voelen is ook een stukje geluk.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:06

maralyn schreef:
Isabel schreef:

Je thuis voelen is ook een stukje geluk.

Gelukkig zijn en rijk zijn zijn imo verschillende dingen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 23:15

Pantykous schreef:

Stress om geld maakt ongelukkig wat kan komen doordat je te weinig hebt maar kan ook komen doordat je boven je stand leeft of zelfs wanneer je zoveel hebt dat je constant druk om moet maken om niet kwijt te raken aan belastingen, rendementen, enz.

xSCWx schreef:
Mando schreef:
Het komt op mij over als... kijk eens wat ik heb.

Weet je wanneer je rijk bent... als je gezond ben.

Maar waarom? Wat ts in haar openingspost zet (huis, auto, 2 paarden) is toch best basic denk ik? Niet van: “ik heb een villa van 2 miljoen gekocht en mijn paard was ook een miljoen” ofzo?

Ik vind heel leuk om deze twee reacties tegenover elkaar neer te zetten. Ik moet zeggen dat ik het met Mando eens ben. Natuurlijk is niet mijn bedoeling om te showen van kijk wat ik heb. Maar zo is het eigenlijk wel in mijn ogen, dit is echt niet basic.

Eigenlijk kom je wel hier mee wel op een heel goed punt. Want ik zie tegenwoordig best veel mensen die dit zien als het minimale waardoor ze veel financiële stress hebben om dat na te kunnen leven.Terwijl ik mij met dit minimale echt rijk voel en hier door zelfs ruim de ruimte te heb om financieel veel te kunnen incasseren.