Contact blijven zoeken en hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Contact blijven zoeken en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:35

Kan je er misschien niet achter komen via welke sociale huur dat gaat en dan de instantie achter halen?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:36

Ik zou deze hele situatie uitleggen aan een wijkagent, inclusief het feit dat jullie je zorgen maken en dat het gaat om een beinvloedbaar persoon die onder invloed is van iemand die gewelddadig kan zijn. Agenten kunnen een check doen om te kijken of ze OK is, en evt. hierbij haar spreken zonder haar vriend, zodat ze haar kunnen vertellen dat jullie niet boos zijn, enkel bezorgd.

Ik denk ook sowieso dat Veilig Thuis of de gemeente als hulp-instantie inschakelen hier helemaal niet zo'n slecht idee is, als dit twee mensen zijn die duidelijk met minimale hulp onder normale omstandigheden al tegen problemen aanlopen als huiselijk geweld en sociale vereenzaming. In mijn gemeente kun je bijvoorbeeld een telefoonnummer bellen voor "kwetsbare, verwarde personen" waar de sociale wijkteams dan verder onderzoek naar gaan doen.

Je zou ook eventueel nog met een andere telefoon kunnen bellen of appen, waarin je dan meteen zegt en schrijft: "Luister, we snappen dat we het geld niet in 1 keer terugkrijgen want dat geld hebben jullie niet en misschien al uitgegeven. We zijn nu niet boos, we maken ons nu vooral zorgen over of je OK bent." Ik denk dat beginnen over geld of terugbetalen haar alleen opnieuw angst aan zal jagen. Als het eerste contact lukt kun je eventueel proberen of er een betalingsregeling af te spreken valt, waarin ze per maand een overzichtelijk bedrag terugbetalen.

Probeer ook de bewindvoerder of begeleiding van vriend te bereiken als duidelijk is dat je zus veilig is. Die willen waarschijnlijk ook graag weten dat er nieuwe financiele problemen zijn ontstaan zonder dat hij bestaande schulden af heeft betaald. Hoewel ik dat niet zou doen voordat je weet dat je zus oke is, want hij kan eventueel op haar afreageren als er hierdoor problemen voor hem ontstaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:48

Tieme schreef:
Marije_1997 schreef:
Omdat je vermoeden hebt vaan "huiselijk geweld" en het om mensen gaat die een beperking hebben kun je de politie er bij betrekken. Maar je kunt ook naar desbetreffende begeleiding stappen? Wellicht weten zij meer of kunnen ze hun vragen contact te zoeken met jullie?

Dat is het probleem, we weten niet van welke instantie die begeleiding geeft. Het is gewoon een sociale huurwoning waar hij dan via die instantie begeleiding krijgt.

Heeft jouw zus verder geen begeleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:52

Tieme schreef:
Marije_1997 schreef:
Omdat je vermoeden hebt vaan "huiselijk geweld" en het om mensen gaat die een beperking hebben kun je de politie er bij betrekken. Maar je kunt ook naar desbetreffende begeleiding stappen? Wellicht weten zij meer of kunnen ze hun vragen contact te zoeken met jullie?

Dat is het probleem, we weten niet van welke instantie die begeleiding geeft. Het is gewoon een sociale huurwoning waar hij dan via die instantie begeleiding krijgt.

Dan had ik persoonlijk naar de wijkagent gegaan.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:21

x_Jeanine_x schreef:
Kan je er misschien niet achter komen via welke sociale huur dat gaat en dan de instantie achter halen?

Beide organisaties mogen niks over deze man prijs geven gezien zijn recht op privacy. TS en haar ouders zijn geen familie of belanghebbenden van deze man dus deze organisaties mogen niks afgeven.

Ik vrees dat je enige optie over blijft om contact te kunnen leggen, dat via een wijkagent zal moeten gaan lopen. Anders kom je inderdaad terecht bij Veilig Thuis of een aangifte en daar zullen ook gevolgen aan zitten voor de relatie die nog over is zoals anderen ook al zeiden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:34

Als je geen contact kunt krijgen met een geliefde/familie en je gaat thuis langs en er wordt niet gereageerd, zou ik dit even melden bij de politie. Die hebben macht om binnen te gaan kijken. God weet wat er is gebeurt.

Optie 1 is dat ze er samen vandoor zijn met het geld en ergens verscholen zitten en de deur gewoon niet open doen..
Dan moet het gaan om veel geld waar ze langere tijd mee vooruit kunnen denk ik.

Optie 2 is dat hij direct het geld achterover heeft gedrukt. Maar een bankrekening opzeggen moet je volgens mij voor naar de bank (weet dit niet zeker) en dat moet je persoonlijk doen. Dus wellicht is ze er wel bij betrokken of gedwongen?

Opties 3 is dat ze helemaal niet zelf betrokken is bij het geld wegsluizen en contact met familie afkappen en dat hij dit gedaan heeft tbv het geld. Alle contacten verbreken met familie etc bij kwetsbare mensen zijn loverboy praktijken. Zeker ook mishandeling etc komt terug.

En voor die laatste optie wil je wel politie betrekken zodat er wellicht een uitweg komt en in ieder geval zeker is dat ze in leven is.

En uiteraard als ze zelf wel uit eigen wil betrokken is wil je ook politie betrekken ivm aangifte diefstal.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:55

Het gaat hier niet om diefstal maar om verduistering, dit is een vorm van diefstal waarbij je het goed in eerste instantie rechtmatig onder je hebt en je het vervolgens toeeigent.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:10

Autumnn schreef:
Helaas wordt dat niet zo zwart/wit gezien als jij schetst. Daarnaast is de definitie van diefstal niet "iets niet retourneren"
Citaat:
Diefstal is een in het strafrecht als misdrijf aangemerkt delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom. Wie zich schuldig maakt aan diefstal wordt een dief genoemd, een vrouwelijke dief is een dievegge.
Iets verkeerd overmaken valt niet onder "op onrechtmatige wijze eigenhadig in bezit nemen van andermans eigendom." Het is namelijk vrijwillig overgemaakt.

Wellicht handig voor TS:

Bron: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... te%20maken.

En:

https://www.invorderingsbedrijf.nl/blog ... vergemaakt

Maar dat zijn voorbeelden van iemand die een tik fout heeft gemaakt en rekeningnummer niet bij de naam past.
Hier is alles correct, nummer en naam.
Alleen was het niet de bedoeling dat het naar haar ging.
Nu is dat te bewijzen via de app, maar of dat voldoende is?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor zus naar voelt, de ene krijgt een bedrag en de ander niet.
Of het moet zo zijn dat hetzelfde bedrag per ongeluk 2x naar haar is overgemaakt.
Maar anders kan ik me voorstellen dat het erg naar voelt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:52

Ts wat naar.
Ik snap je zorgen over je zus.

Wijkagent contacten is een goed idee.
En misschien kunnen je ouders hun bank bellen en vragen wat ze aan vervolgstappen kunnen ondernemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:55

luuntje schreef:
Ts wat naar.
Ik snap je zorgen over je zus.

Wijkagent contacten is een goed idee.
En misschien kunnen je ouders hun bank bellen en vragen wat ze aan vervolgstappen kunnen ondernemen.

Zij kunnen met de bank niets meer doen.
Het is een civiele zaak en een rechtszaak beginnen is het enige mogelijkheid.
Evt eerst een incassobureau erop zetten.
Maar bedenk ook.. als er niets (meer) te halen valt, kun je ook niets krijgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:58

Brainless dat is zo.
Kale kip kan je niet van plukken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:35

Oh kippenvel, wat afgeschuwelijk voor je ouders, voor jullie. Geen tips maar veel sterkte gewenst!

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:09

Als je op jezelf woont wordt de begeleiding altijd toegekend vanuit de gemeente. Misschien kun je bij de gemeente waar ze wonen even informeren. Misschien dat ze na het uitleggen van het verhaal wel willen helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:12

Ik neem aan dat de zus geen (financiële) begeleiding heeft?
Zij is niet getrouwd, het geld is naar haar gestort, dus vriendlief staat er officieel helemaal buiten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:34

Ik zou het scheiden. Stop met je bemoeienis omtrent het financiële gedeelte, dat is een zaak tussen je ouders en zus. Dan blijft over dat je je zorgen maakt, daarvoor kun je contact opnemen met VT om eens advies te vragen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:39

Phoe. Dat is best heftig.
Ik kan mij goed voorstellen dat dit een dubbel gevoel is.
Zelf zou ik naar de politie gaan om haar als vermist op te geven. Niet om haar aan te geven vanwege het geld. Maar eerst maar eens weten of alles goed is. Omdat ze zo beïnvloedbaar is

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:30

Ik zou zeker een melding maken bij de politie... Die kunnen altijd even een babbeltje gaan maken. Ik moet meteen denken aan nieuwsberichten die niet goed zijn afgelopen waarbij de partner heel bewust al het contact met familie heeft gemeden. Hopelijk is dat er natuurlijk nu niet aan de hand, maar de zorgen zijn terecht

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:46

En als je gaat "posten" bij het huis?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:29

Ts, hoe gaat het nu?