Bellen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:09

Hutcherson schreef:
Ik hoest altijd even op afstand, of schraap mn keel ofzo. Hoesten is nu miss niet heel verstandig.:')

Heb je wel meteen het hele fietspad voor je alleen :D

Wij (bejaard) hebben sinds kort spiegels op de fiets, scheelt een heel stuk, als je er af en toe es in kijkt, zie je andere fietsers aankomen. Bellen heeft bij mijn man geen zin: hij is doof. Ik bel zelf alleen als iemand midden op fietst, of slingert.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:12

Sure_lee schreef:
Ik vind het echt irritant als mensen bellen terwijl je al aan de kant loopt of rijdt. Ik snap het wel hoor. Want het is dan vaak om aan te geven dat ze eraan komen. Maar toch heb ik dat moment altijd in mijn hoofd. IK KAN NIET VERDER AAN DE KANT!
Dat komt denk ik meer voort uit mijn schrikreactie.

+1

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:28

Lieke schreef:
Ik bel niet, mijn vriend wel en ik vind dat altijd zo raar.
Bij een paard bel ik overigens wel (ruim van tevoren) omdat die paden erg smal zijn, sorry Jorex Y;(

Oh daar moet ie maar aan wennen. Maar meestal bellen ze pas als ze direct achter me zitten en niet ruim van tevoren. Dus dan zie ik allang aan het gedrag van mijn pony dat er fietsers aankomen en ben ik allang aan de kant. En alsnog bellen ze op minder dan een meter afstand van de achterkant van mijn sulky. En vervolgens durven ze er dan niet omheen als pony besluit te versnellen. :')

En ik heb zelf hetzelfde als Sure_Lee omschrijft, vooral met brommers. Die pleuris dingen hoor ik wel aankomen hoor en dan alsnog vlak achter me, net als wanneer ik met de sulky ben, toeteren ze opeens waardoor ik van schrik bijna naast mijn fiets lig.

luuntje

Re: Bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:39

De tips van roepen vind ik wel slim.
Ga ik zelf proberen te doen.

Scootmobiel is elektrisch en hoor je bijna niet.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:49

Ik ben al een paar keer bijna gevallen doordat iemand zich ineens naar het midden van het fietspad verplaatste terwijl ik probeerde in te halen. Tegenwoordig bel ik daarom altijd ruim voor ik in ga halen.
Zelf vind ik het ook altijd fijn als iemand even belt van tevoren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:07

Ik schraap ook weleens mijn keel of doe een zacht kort hoestje zodat mensen niet schrikken.
Alleen deed ik dat laatst toen ik een bejaard koppel op de fiets passeerde en ze vlogen meteen hysterisch de berm in.
Misschien ook niet zo handig van mij om te hoesten tijdens het Corona tijdperk :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:14

Hutcherson schreef:
Ik hoest altijd even op afstand, of schraap mn keel ofzo. Hoesten is nu miss niet heel verstandig.:')

Gaan ze wel aan de kant..1,5 meter maar liefst :')

Als ik er zo niet langs kan dan bel ik even...daar is de fietsbel ook voor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:17

Cayenne schreef:
Ik schraap ook weleens mijn keel of doe een zacht kort hoestje zodat mensen niet schrikken.
Alleen deed ik dat laatst toen ik een bejaard koppel op de fiets passeerde en ze vlogen meteen hysterisch de berm in.
Misschien ook niet zo handig van mij om te hoesten tijdens het Corona tijdperk :=

Dit deden wij ook altijd inderdaad! Totdat Corona toesloeg :+

Wij (op de racefiets), bellen altijd even dat we er langs komen! Een seconde of 5 voordat we er naast zijn iig. Zodat degene genoeg tijd heeft om evt (nog verder) opzij te gaan, of zodat ze niet ineens schrikken als we er al naast zitten. We gaan wel altijd zo ver mogelijk aan de linkerkant fietsen om er voorbij te gaan.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:19

Ik rij op een scooter met blauw kenteken. Ik toeter alleen als er 2 mensen breed naast elkaar fietsen. 9 van de 10 x hebben ze niet door dat ik dus achter hun rij.... vindt een harde toeter en probeer altijd zo snel mogelijk te doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:25

ik "klepper" altijd even met de handremmen. Stukje inknijpen en weer loslaten. Paar keer achterelkaar.
Dat vind ik wat minder agressief dan remmen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:29

Ik moet heel vaak over een fietspad waar ik 40 km/h mag (brommer, heel kenteken( en fietsen vaak groepen (2 of 3 naast elkaar), dan toeter ik, maar ik twijfel ook altijd heel erg als mensen wel aan de kant fietsen. Heb al een keer iemand tegen mn brommer aangehad namelijk, die ging aan de kant en toen ik wilde inhalen ineens naar links (en mij toen uitschelden omdat ik niet had uitgekeken). Op de fiets heb ik volgens mij niet eens een goed werkende bel :')

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:00

Ik heb geen fietsbel, dus ik zeg vaak ‘sorry, mag ik er misschien even langs?’, vaker tegen voetgangers die ik in de stad wil inhalen dan tegen fietsers maar goed. Als ik langs fietsers wil en ik vermoed dat ze gaan slingeren probeer ik een ruime bocht te maken of dus die vraag te stellen. Als ik er makkelijk langs kan zeg ik niks.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:29

Ik vind onnodig bellen echt strontirritant. Dus nee, ik doe het niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:28

marleen_88 schreef:
Ik vind onnodig bellen echt strontirritant. Dus nee, ik doe het niet.

OOk niet bellen is strontirritant.

Gister nog ff twee fietsers die zich dan nog ff langs je paard en wagen persen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:43

Hutcherson schreef:

Hahaha. Dit doe ik normaal ook altijd.
Maar ja, nu niet zo handig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:58

Pindakaa7 schreef:
Ik ben al een paar keer bijna gevallen doordat iemand zich ineens naar het midden van het fietspad verplaatste terwijl ik probeerde in te halen. Tegenwoordig bel ik daarom altijd ruim voor ik in ga halen.

Precies om die reden bel ik altijd met een klein ‘tingetje’. Puur om mensen te attenderen dat ik er langs kom. Als ik er echt langs moet en mensen fietsen in de weg dan bel ik voluit.
Ik vind het ook altijd fijn als scooters even toeteren voor ze passeren. Soms hoor je ze aankomen maar weet je niet of ze op het fietspad rijden of op de weg. En al helemaal electrische scooters, die hoor je anders helemaal niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:08

Ik geef ruim van tevoren een klein belletje. Schrikken mensen minder van en geeft ze de tijd om iets aan de kant te gaan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:22

Ik vind het vaak zo eng als mensen niet bellen. Ik ben me meerdere malen rot geschrokken omdat er opeens een fiets langskomt.

Ook heb ik een hond die ooit achterna gezeten is door een mountainbiker en die dus sindsdien bang is van fietsen.
Het gaat nu prima als ik van te voren tegen haar zeg: "let op fiets".
Maar als ik het dus niet weet schrikt ze heel erg en springt dan voor onze voeten. 1x heeft er daardoor al iemand op haar poten gestaan.

Dus bel aub!!! Daarvoor zijn die dingen.

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 22:32

Stybba schreef:
Pindakaa7 schreef:

Precies om die reden bel ik altijd met een klein ‘tingetje’. Puur om mensen te attenderen dat ik er langs kom. Als ik er echt langs moet en mensen fietsen in de weg dan bel ik voluit.
Ik vind het ook altijd fijn als scooters even toeteren voor ze passeren. Soms hoor je ze aankomen maar weet je niet of ze op het fietspad rijden of op de weg. En al helemaal electrische scooters, die hoor je anders helemaal niet...

Ik niet, sommige wandelaars springen namelijk een meter de lucht in van schrik, fietsers belanden door hun schrikreactie bijna in de berm, dieren slaan er van op hol. Nah, ik weet wat voor effect mijn toeter heeft in het verkeer, ik gebruik hem echt alleen bij gevaarlijke situaties. Inhalen valt voor mij niet onder gevaarlijke situatie. Wellicht dat de toeter per model verschillend is, maar de mijne is loeihard en zorgt juist voor schrikreacties bij mens en dier.

Wat ik wel doe als ik merk dat mensen niet door hebben dat ik er langs wil, is zachtjes de rem erop + gas blijven geven. Het geluid wat mijn scooter produceert blijft dan hetzelfde, maar ik rij dan steeds trager met een slakkengangetje achter de fietser totdat die mij door heeft (of door hebben). Ik pas mijn snelheid ook aan, passeren met een te groot snelheidsverschil vond ik persoonlijk als fietser altijd spannend dus ik probeer dat een ander ook niet aan te doen.
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:35

Wat ook een drama is zijn die e-bikes en oudjes(ja en ik ben er ook een) zijn van gewone fiets overgegaan op die accudingen.
Het enige wat ze vergeten zijn is de combi hogere snelheid en langere remweg }>
Ze krijgen van mij meestal de huid volgescholden als ze zich weer eens vergist hebben in die remweg.
O ja heb vorige maand een nieuwe tweewieler gekocht een gewone met trommeltjes en 8 versnellingen.
Zo'n accugeval begin ik niet aan. Kost teveel.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:14

__Sannne schreef:
Ligt eraan op welke fiets ik zit. Op een gewone fiets bel ik niet, tenzij ik er niet langs kan. Op de racefiets bel ik bijna altijd wel even, zeker als het fietspad niet heel breed is of ik er niet half over de weg langs kan. Je gaat een stuk harder op zo'n ding en ik wil niet dat mensen daarvan schrikken.

Hier hetzelfde. Mensen schrikken echt van mijn stille racefiets, dus ik bel altijd even

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:41

noox schreef:
Ik heb geen fietsbel, dus ik zeg vaak ‘sorry, mag ik er misschien even langs?’, vaker tegen voetgangers die ik in de stad wil inhalen dan tegen fietsers maar goed. Als ik langs fietsers wil en ik vermoed dat ze gaan slingeren probeer ik een ruime bocht te maken of dus die vraag te stellen. Als ik er makkelijk langs kan zeg ik niks.

Dat vroeg ik dus ook een keer op m'n allervriendelijkst en toen werd mevrouw boos, want 'je moet je bel gebruiken'. :roll:

Als ik er echt niet langs kan, bel ik. Anders schakel ik even terug, dat horen de meeste mensen wel. Mijn bel gaat echt hard en ik heb al heel wat mensen laten schrikken. Inclusief een zoenend stelletje midden op het fietspad die verschrikt aan de kant stoven :') Die gebruik ik dus alleen op een grotere afstand of als het echt niet anders kan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:48

Sinds halverwege maart bel ik voordat ik ze inhaal. Ruim van de voren zodat ze weten dat er iemand aan komt en dat ze zeker weten aan de kant blijven. Vooral nu erg handig denk ik.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:35

Te paard vind ik het erg prettig als ze bellen van te voren zodat paardlief en ik weten dat er iemand langs gaat komen, roepen mag ook maar dan niet aso hard maar gewoon iets van pardon, mogen we passeren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:39

Hutcherson schreef:

Ja, dit! Ik dacht dat ik de enige was. :')