Zorgen over toekomst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Zorgen over toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:05

Ik ken voorbeelden van collega's die gewoon een half jaar kunnen reizen hoor, dat ligt aan je CAO en vooral aan je werkgever.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:08

Zertab schreef:
Ik ken voorbeelden van collega's die gewoon een half jaar kunnen reizen hoor, dat ligt aan je CAO en vooral aan je werkgever.

En over wat voor banen hebben we het dan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:10

Zertab schreef:

Die zullen dit toch echt met onbetaald verlof doen, zoiets staat in geen enkele CAO opgenomen :+
Ja of je moet er al 20 jaar werken en een oliebol aan vakantiedagen hebben staan (en ook dat staan veel bedrijven niet meer toe)

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:12

Ik herken je gevoel heel erg goed en herken mijzelf echt in jou :(:)
Alles moet nu en snel besloten worden, wijk je af van de andere of van jou eigen plan voelt het weer als falen. De druk ligt echt hoog op studenten voor mijn gevoel.
Zelf probeer ik af en toe een stapje terug te zetten en mijn gevoel volgen, wat er goed voelt. En soms is dat niets of weet ik niet wat goed voelt... maar dat is weer een ander moeilijk ding.

Ik zou zeker niet bang zijn dat wanneer je een baan hebt na je studie je niet meer kunt reizen. Er zijn zat banen waar je onbetaald verlof kunt aanvragen voor een lange tijd. Die reis van jou komt er vroeg of laat echt wel. Vooral als je dat zo graag wilt ;) Soms moet je iets gewoon doen en er voor gaan. En soms is dat met een omweg.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:18

Relaxed schreef:
Zertab schreef:

Die zullen dit toch echt met onbetaald verlof doen, zoiets staat in geen enkele CAO opgenomen :+
Ja of je moet er al 20 jaar werken en een oliebol aan vakantiedagen hebben staan (en ook dat staan veel bedrijven niet meer toe)

Dat zal dan wel onbetaald zijn idd, maar het kan dus wel. Ik denk dat er geen een werkgever is die iemand betaald op vakantie laat gaan voor een half jaar. :+

Een baan als ergotherapeut @moonsparkle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:21

Precies en onbetaald doet ook niet iedere werkgever, hij moet immers voor dat half jaar wel een andere aannemen en inwerken. Beste kun je dus zoiets between jobs doen of geluk hebben met je werkgever :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:28

Ken dat angst gevoel ook.. ik zit net in de wachttijd voor ik aan coschappen ga beginnen. Had mooie reizen in de planning staan, maar dat gaat niet door.. straks ben ik weer 3 jaar van mijn leven 'kwijt' waar ik alleen maar giga studieschuld zal opbouwen. En daarna, dan wordt het tijd voor carrière en die studieschuld afbetalen. Hoeveel ruimte is er dan nog voor de reizen die ik wil. En moet ik dan eerst weer tijd inversteren in vinden van een vervolg opleidingsplek?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:08

Relaxed schreef:
Precies en onbetaald doet ook niet iedere werkgever, hij moet immers voor dat half jaar wel een andere aannemen en inwerken. Beste kun je dus zoiets between jobs doen of geluk hebben met je werkgever :)

Als je werkgever gelukkig is met je en je zit op je plek dan is het vaak maar bluf als ze tegen sputteren. Goed personeel vinden is namelijk zo eenvoudig nog niet. Het moet een beetje in je karakter zitten om dan de stap te durven zetten maar zo kreeg een vriendin van mij ook onbetaald verlof voor 4 maanden waarvan ze eerst gezegd hadden dat ze dat ECHT NOOIT gaan goedkeuren. Daarop zei ze: oh jammer hoor dan moet ik op zoek naar een nieuwe baan. Toen ging het ineens wel :')
En anders inderdaad gewoon opzeggen en zien waar het schip strand. Het leven moet je soms ook echt gewoon spontaan durven leven anders gebeurd er niet veel. Er zal in feite nooit iemand spontaan de opties voor je komen aanbieden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:27

Relaxed schreef:
Zertab schreef:

ik werk bij een semi overheids instelling en wij hebben ons vakantiegeld en 13 maand ingeleverd voor een 25% keuzebudget wat je kan uit laten betalen, maar er ook uren van kan kopen.

als je dan ook nog 40 uur werkt ipv de reguliere 36 per week, kan je maanden per jaar reizen terwijl je elke maand netjes je salaris krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:57

fokfanaat schreef:
Relaxed schreef:

ik werk bij een semi overheids instelling en wij hebben ons vakantiegeld en 13 maand ingeleverd voor een 25% keuzebudget wat je kan uit laten betalen, maar er ook uren van kan kopen.

als je dan ook nog 40 uur werkt ipv de reguliere 36 per week, kan je maanden per jaar reizen terwijl je elke maand netjes je salaris krijgt

Ja er zijn altijd uitzonderingen, maar in het bedrijfsleven zul je dit niet gauw tegenkomen :n

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 15:02

Toen ik van jouw leeftijd was heb ik heel was mooie jaren weggegooid aan depressief zijn en piekeren over de toekomst. Ik maakte me zó veel zorgen over wat ik moest gaan doen, hoe ik het moest gaan doen en het feit dat al mijn vrienden allang een carrière begonnen waren, dat ik mijn "prime"-jaren (17-23) heb weggegooid.

De toekomst komt vanzelf, daar kun je niks aan doen. Dus probeer gewoon het maximale uit je leven te halen, laat je leiden door wat de toekomst je brengt en grijp kansen als ze voor je neus liggen! Inmiddels ben ik 27 en studeer volgend jaar af in een gewilde sector. Omdat ik bewust kinderloos ben en niet van plan ben een huis te kopen de komende 10 jaar, heb ik alle tijd en vrijheid om te doen en laten wat ik maar wil! Ik kan niet wachten tot de toekomst begint. *D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 17:09

Gianti schreef:
Ken dat angst gevoel ook.. ik zit net in de wachttijd voor ik aan coschappen ga beginnen. Had mooie reizen in de planning staan, maar dat gaat niet door.. straks ben ik weer 3 jaar van mijn leven 'kwijt' waar ik alleen maar giga studieschuld zal opbouwen. En daarna, dan wordt het tijd voor carrière en die studieschuld afbetalen. Hoeveel ruimte is er dan nog voor de reizen die ik wil. En moet ik dan eerst weer tijd inversteren in vinden van een vervolg opleidingsplek?

Dat is inderdaad ook nog iets dat druk op studenten legt; je bent afgestudeerd, hopelijk krijg je dan een beetje een goede baan, en dan staat er ook nog een schuld van 10, 20, 30+ duizend op je te wachten :+

Maar ik denk dat investeren in een studie altijd wel goed is, al is het maar om je meer te verdiepen in onderwerpen die je interessant vindt, en eventueel meer te groeien als persoon :) Zo zie ik het dan weer wel. Het is alleen dus stressvol omdat je gewoon geld nodig hebt, en daarvoor dus een baan :')

Maar zo te lezen hier in dit topic komt dat bij heel veel mensen (gelukkig) wel goed :)