Koken als je alleen woont

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:05

moonsparkle schreef:
Duhelo schreef:
Hello fresh doen. (of een ander maaltijdpakket).
Als je maaltijden kiest die je kan heropwarmen, en je bestelt 3 maaltijden voor 2 personen, dan heb je 6 van de 7 dagen gegeten voor 44 euro per week.
Ik kook prima zelf, maar eindig meestal bij een simpele paste of vlees met gebakken groenten. Hellofresh of een andere dienst geven hele fijne recepten die echt verrassend lekker zijn in de juiste hoeveelheden aan huis geleverd (dus gemakkelijk! ) en met de recepten erbij.

Maar dan heb je je tussendoortjes, lunch, drinken, ontbijt etc nog niet, dan zit je toch ook zo op 60/70 per week?

Goh, ja en nee.
Het hangt er wat vanaf hoe en welke tussendoortjes je eet. Ik eet zelf zelden drie maaltijden per dag, dus meestal eet ik rond de middag mijn eerste "iets", en dat kan varieren van een kom honey pops, naar een broodje, een kom soep, of een restje van de dag ervoor.
Een brood met wat beleg en een zak fruit kost nu ook de wereld niet.
Met HF voor 2 personen haal ik meestal 2 volwaardige maaltijden voor mij en mijn partner, en heb ik dan nog een restje dat ik de dag erop over de middag opeet.
1 Hellofresh voor 2 personen zou voor mij alleen voldoen voor 3 maaltijden. (je kan ook hellofresh voor 1 persoon bestellen voor meerdere maaltijden, als ik 1 persoon voor 4-5 maaltijden per week zou bestellen, dan is zowat als gans mijn werkweek gecoverd in middag én avondmaal. )
https://www.hellofresh.be/prijzen/ => als je voor twee personen besteld is dat wel een stuk goedkoper dan voor 1 persoon per maaltijd.

Hangt er dus vooral vanaf hoevaak en hoeveel je zelf eet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:07

Ik kies de week van tevoren wat ik wil eten. En dan kook ik ook voor 2 dagen per keer.
Zaterdag heb ik een makkelijke dag en dan eet ik friet.
Ook kan een maaltijd voor mij een bolletje zijn met bijvoorbeeld zalm, sla en kappertjes of brie, walnoten en honing-mosterdsaus.
Koken vind ik ook een drama, maar zo red ik het prima.
Als extra-tje pak ik meestal fruit of nootjes.
Meestal red ik het op deze manier rond de 40 euro in de week.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:34

Ik maakte toen ik alleen woonde vaak voor de hele week (5 dagen) vooruit. Bijvoorbeeld een pan macaroni, pesto pasta, nasi/bami (waarvoor ik dan alleen nog saté moest opwarmen erbij), noedels/rijst met een zakje wokgroenten, evt. Vlees naar keuze en een woksausje, etc. misschien is dat iets voor je? :)

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:47

Herkenbaar! Vooral de afwas die in verhouding zo veel is voor 1 persoon. Je gebruikt maar 1 bordje maar wel verschillende pannen.

Ik vind de recepten van lekker en simpel handig! Heb ook kookboeken van ze.

En koken hoeft echt niet veel tijd te kosten of moeilijk te zijn. Een AVG kan al erg lekker zijn. Of wat groenten wokken met een woksaus. Gezeefde tomaten kopen en dat met Italiaanse kruiden, peper en zout als pastasaus.

iirrssjjee

Re: Koken als je alleen woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:53

Je zou 1 keer kunnen koken en dit dan gelijk voor meerdere maaltijden. Je kan bv een pan pasta koken en daar al 3 verschillende sausjes bij doen. Hierdoor heb je 3 verschillende maaltijden, maar hoef je maar 1x te koken! Verder kun je bv wereldgerechten van knorr koken en de helft of 2/3e bewaren, voor andere keren. Een keertje zelf soep maken? Gooi je alle (oudere) groenten bij elkaar, beetje bouillon, erdoor, even pureren en klaar! En kun je ook meerdere keren van eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:18

Wat ik ook wel eens doe is koken voor meerdere dagen maar wel op een andere manier. Een tomatensaus kun je bijv op dag 1 eten als pastasaus en op dag 2 met aardappels uit de oven.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:33

Ik woon ook alleen en had ook moeite met elke dag koken, maar ook omdat ik niet lekker in mn vel zat en weinig energie had. Ik heb nu een aantal recepten met 5 ingrediënten of minder, makkelijk, voedzaam en goed betaalbaar. Dan kook ik meestal 3 porties, 1 voor vanavond bij wijze van spreken, 1 in de koelkast voor morgen en 1 in de vriezer voor overmorgen, die er de dag van te voren uithaal om in de koelkast te laten ontdooien. In mijn vriezer past helaas maar 1 voorraadbakje naast een (geplet) half brood.

Ik wil je wel een paar van mijn 'vaste recepten' pb-en als je denkt dat je daar wat aan hebt? :)

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:50

Ik lees ook even mee. Ik ga, als alles goed gaat, vrijdag voor het eerst in mn eigen huisje slapen. Ik ga er ook alleen wonen dus dat zal ook wel even wennen worden.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:56

Leer kruiden te gebruiken. Bijv de mixen van jonnie boer. Dat kun je door omeletten gooien, roerbakgroenten, sausen etc. Een stuk gezonder en lekkerder dan de gemiddelde afhaal of kant en klaar maaltijd

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:28

Hahah ik had dit kunnen schrijven, alleen woon ik niet alleen maar met 2. Waarvan 1 altijd moeilijk doet in eten, niks is goed bla bla bla. De ander eet wat de potschaft. Maar ik vind koken zo saai en niet leuk en wil er nooit tijd voor vrij maken :+

Wij halen veel af, Chinees, noedels. Vrijdags sowieso altijd bestellen want eten we met vrienden. En weekend gaan we vaak uiteten met gezin of wederom met vrienden die zo ongeveer dezelfde levenstyle hebben als ons }>
We proberen 2 x pw echt te koken(aardappels en groente) de ander is verslaafd aan Ping maaltijden :Y)

En het ergste is, ik kan ontzettend goed koken. Iedereen wilt altijd mee eten wat ik ook maak en ze vragen altijd of ik alsjeblieft de recepten wil geven. Maar die afwas - ja heb een vaatwasser - en het gedoe erom heen. :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:41

Oooh appeltje eitje!

Ik rij meestal om de dag. Dus mijn niet-rij dag maak ik eten voor twee dagen. Ik maak altijd net waar ik zin in heb, wat best wel vaak last minute supermarkt bezoek inhoudt omdat ik het niet in huis heb :')
Ik eet wel vaak 2 dagen achter elkaar hetzelfde, maar ik eet daar buitenom wel super gevarieerd!

Verder doe ik eens per week 'grote' boodschappen, dat is vaak het hoognodige. Aangezien ik koolhydraatarm eet (om af te vallen) bestaat dit veel uit kaas, worst, kipfilet, avocados, courgettes een paar verschillende groenten om het weekend door te komen.
Ik heb ALTIJD spinazie in de vriezer liggen, kan je ook heel veel (en makkelijk) mee. (een bedje van spinazie met zalm bijvoorbeeld)

Verder drink ik per dag maximaal 2 grote glazen ranja (zonder kh's dus) en verder is het spa rood en thee en water natuurlijk. Thee is verse thee van een theewinkel, zooooo veel lekkerder en gezelliger! <3

Voorgesneden groente is uiteraard for the win, maar voor de wat complexere maaltijden is het toch wel het leukst om alles zelf te doen :j Met uitzondering van prei en ui snijden :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:50

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:15

Ik heb jaren single en op mezelf gewoond. Werkte onregelmatig en vaak avonden. Wilde ook gezond blijven eten. Ik vind het excuus dat koken alleen leuk is voor meer mensen zo gek. Ik kan alleen juist koken waar ik zin in heb. Daarnaast hoef je ivh veel minder vaak te koken omdat je het in kan vriezen dan wanneer je samen bent. Ik kookte vaak ook echt flink grotere porties zodat ik zo 6 gerechten eruit kon halen. Als je een aantal keer kookt dan kun je ook regelmatig afwisselen zonder hetzelfde te eten en daardoor maakte ik ook echt lekkere recepten.
Roti is zo'n makkelijk recept. Alles in de pan en laten sudderen maar heel smaakvol, net als saoto soep bijvoorbeeld. Als je nattige maaltijden gebruikt blijft het vaak lekker met invriezen of een goed gevulde soep. Pasta en rijst e.d. voegde ik altijd later los toe. Is minder lekker met invriezen.

Koop een tafel model vriezer dat is echt het aller fijnste.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:37

Hello fresh is een aanrader! Of de Albert Heijn-app waar je recepten in kan opzoeken die onder de 20 minuten klaar zijn, en dan druk je op 'voeg ingrediënten toe' en dan laat je het thuis bezorgen :P

Vers koken vraagt wat kunst. En soms is het ook een kwestie van afkicken van al het zout en vet in kant-en-klaarmaaltijden :o

Toen ik nog alleen woonde kookte ik altijd voor meerdere dagen of ik vroor de helft in. Dat doe ik nu overigens nog. Op werkdagen hoef ik dan alleen iets op te warmen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:40

Kant en klare voor 4 euro keer 7 keer 21 euro gemiddeld. Dat is wat ik doe of de airfryer.

En soms eten bij andere werkt ook
Laatst bijgewerkt door Christiene op 21-07-20 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:41

_Karlijn schreef:
Ik woon ook alleen en had ook moeite met elke dag koken, maar ook omdat ik niet lekker in mn vel zat en weinig energie had. Ik heb nu een aantal recepten met 5 ingrediënten of minder, makkelijk, voedzaam en goed betaalbaar. Dan kook ik meestal 3 porties, 1 voor vanavond bij wijze van spreken, 1 in de koelkast voor morgen en 1 in de vriezer voor overmorgen, die er de dag van te voren uithaal om in de koelkast te laten ontdooien. In mijn vriezer past helaas maar 1 voorraadbakje naast een (geplet) half brood.

Ik wil je wel een paar van mijn 'vaste recepten' pb-en als je denkt dat je daar wat aan hebt? :)

Ik zag dit en dacht hier moet ik even op reageren haha. :o Zou je mij ook een pb willen sturen, want ook ik ben geen held in alleen koken. :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:50

@ Sky_As; Ik weet dat het een voorbeeld is, maar waar zijn de aardappels :D ?

@ TS; hoe ik dat doe met vlees en verse groente.

Uuhm nou gewoon in de vriezer (het vlees)

Qua groente: Ik haal bijvoorbeeld sla, rode paprika's en broccoli op dag 1.

De sla (even kijken op de zak naar de datum) (met paprika, walnootje, appeltje) is meestal voor 3 dagen, dus een keer bij friet en een paar keer bij (gebakken) aardappels met bijv. een schnitzeltje. Daarna is het 2 dagen broccoli met gekookte aardappels en stukje vlees. Qua groente heb ik dan nog een paprika over voor bijvoorbeeld pasta :Y) en ook in de diepvries heb ik wat extra pastagroente (en gehakt) voor de spaghetti/macaroni dus dan heb ik weer 2 dagen mijn buikie gevuld. De 2 dagen daarna gekookte aardappels met een potje rode kool, potje appelmoes (en vlees uit de vriezer).

Dan ben ik al 9 dagen verder met deze eerste lichting boodschappen. Zo'n 2 x per maand iets uit de vriezer of ik doe een magnetronmaaltijd lasagne of bami/nasi. Daarom kom ik makkelijk uit met soms 2 of 3 x per maand boodschappen. Maar niet zonder vriezer -O- :D

Voor degenen die denken dat ik weinig fruit eet. Appels (en peren) blijven in de koelkast makkelijk een paar weken goed. Een paar bananen koop ik als ze nog groen zijn. En af en toe wat gezonde myrtilles/blauwe besjes die ook best een paar dagen mee kunnen.

Ik snap wel wat je bedoeld met 'over de datum'. Vind ik ook. Maar ik ben ook een beetje zuinig met alles. Dus als de paprika er na een week nog prima uit ziet, nog prima ruikt en als ik hem toch moet snijden/goed kan checken en daarna toch gebakken wordt... Dan is dat heerlijk in mijn spaghetti! Ik gooi zelden iets weg!
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 21-07-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:05

Wij eten iedere dag iets van 300-400 gr groente en redden het ook met 1x per week boodschappen. Er zijn zat groenten die meer dan een week in de koelkast kunnen liggen, en ik eet ook veel peulvruchten uit potjes en groenten uit de vriezer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:50

Je kijkt bij groenten toch niet naar de houdbaarheidsdatum? Als dat er nog goed uitziet eet ik het gewoon hoor

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:03

Wil je je eetpatroon veranderen? Dat van mij komt volgens mij aardig overeen, maar ik vind het prima zo. :D

Ik eet gewoon waar ik zin in heb. Haal boodschappen wanneer ik zin heb, kook wanneer ik zin heb, en als ik geen zin heb ben ik tevreden met afhaal of een maaltijd salade met een stokbroodje. Ik let niet op kosten, kan het wel hoor, maar het is nu helemaal niet nodig.

Als ik een pasta of rijstgerecht kook dan is het meestal voor 2 dagen. Ik heb geen zin om uren in de keuken te staan, behalve als ik gasten heb. Ben gek op gemak, dus gewassen en gesneden groentes vind ik heel fijn. Invriezen vind ik zelf niet zo lekker, dan eet ik liever 2 dagen hetzelfde.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:52

moonsparkle schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ik ben alleen en kook zelden en heb gewoon een weekmenu wat ik elke week dus eet.

ma salade met aardappeltjes uit de Af en kip
di pizza
wo zie ma
do Paella
vrij zie ma
za broodje frikandel speciaal
zo loempia
wel alles in de Airfryer.
ik kook dus alleen eieren haha
en zo doe ik het dus al jaren..
Ik hou van gemakkelijk en af en toe gezond.. :)
salade is bij mij Paprika, radijs, tomaat, komkommer en ei.

Een loempia en frikadel speciaal zijn genoeg avond eten :=?

Ja een grote maaltijd loempia en de frikandellen doe ik op brood dus daar heb ik genoeg aan hoor.. en dat is mijn weekend eten. lekker snel en makkelijk en vooral ook lekker :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:35

Groenten zoals tomaten bewaren beter buiten de koelkast. Ook veel fruit zoals steenfruit, appels, peren, avocado, ananas En bananen bewaar je beter uit de koelkast.

Bacteriën gaan niet dood in de diepvries, wel in sluimerstand. Bij enkele graden boven nul worden ze wakker en vanaf 7 graden gaan ze los. Bij 65 en hoger gaan ze dood.

Invriezen is heel veilig en gezond maar wou het even recht zetten.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:41

Ik ga geregeld kijken in de bijna-aan-datum bak van de jumbo. Daar haal ik m’n maaltijd uit en eventueel vlees voor in de vriezer. ( of vis. Vaak voor 1 of 2 euro ).
Een krop sla is 50 cent
Komkommer er bij, eitje er door.
Of een zakje verse boontjes.
Met een bloemkool doe ik 2 tot 3 dagen
Ik kook vaak zonder koolhydraten of wat oven frietjes in de airfryer.

Eventueel heb ik ook codes voor je van hello fresh. Kun je het eens uitproberen :) laat maar weten of je die wil.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:51

Mijn favoriete snel-klaar recepten voor 1 (of 2) personen:
- ontbijtspek in stukjes scheuren en bakken, ui snijden en knoflook erbij, pasta koken en bij de kokende pasta doperwten uit de vriezer in gooien. Lepel roomkaas in de pan bij spek meebakken.
- pastasaus invriezen per portie. Gehakt bakken met ui, knoflook, wortel en courgette. Blik tomatenblokjes erin en een blikje tomatenpuree met wat kruiden. Opgewarmde pasta vind ik niet lekker dus die kook ik vers, lukt binnen 12 minuten.
- rijst koken, 'borrelballen' (kleine gehaktballetjes) uit de koeling bakken en een potje rode kool opwarmen. Evt satesaus erbij
- frietjes bakken of aardappels uit de oven, snelle salade maken en kabeljauw uit de vriezer bakken (met viskruiden uit een potje en een beetje bloem erover, of evt vissticks)
- rijst koken, kip snijden en bakken en broccoli snijden in kleine stukjes. Broccoli in ovenschaal met beetje water 8 min in de magnetron, ui snijden en knoflook bij de kip. In een steelpannetje 5 eetlepels ketchup, 2 eetlepels ketjap, een kwak sesamzaadjes en 2 eetlepels sesamolie opwarmen en met wat water aanleggen, als het kookt maïzena erbij en klaar is je sesamkip met saus. Wel veel afwas.
- taco's: gehakt bakken, ui courgette en wortel erbij uit de vriezer (ik maak van een halve courgette of 2 wortels een portiezakje met voorgesneden groente voor in de vriezer, ideaal!), blikje mais erbij, blikje kidneybonen en wat tacokruiden. Oven verwarmen en tacos afbakken. De gehaktmix vries ik ook in per portie.
- wokkiewok: kip snijden en bakken, zak wokgroente kant en klaar erbij , half potje woksaus en de waterkoker aan voor eiermie.
Wie weet kun je er iets mee, eet smakelijk! :Y)

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:35

Mijn tip voor “vaak-alleen-chefs”: chickslovesfood boekjes aanschaffen via MP. Vooral 5 or less of 20 minutes zijn aanraders. Simpel, gezond en snel klaar. Oja, ook niet onbelangrijk: errúg lekker! Succes!!