Vrije sector woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vrije sector woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:49

Even een heel snuggere vraag
Staat er iets zwart op wit??contract oid.
Zo ja dan kan je dat juridisch laten aanpakken.
Zo niet dan kan je zelf wel het antwoord invullen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:06

Janiniie schreef:
Zo raar dat je in Nederlands nergens recht op hebt !

Sorry hoor maar wat een ongelofelijk wereldvreemde en verwende uitspraak. Je hebt in NL op ontzettend veel dingen recht maar dat wil niet zeggen dat je daar zelf nooit ook maar iets voor hoeft te doen en het allemaal maar automatisch aan komt waaien.

Jij bent een huurcontract aangegaan en jij had moeten regelen dat je huisgenoot een betalingsverplichting jegens jou had, mondeling maar nog liever op papier met handtekeningen eronder natuurlijk. Dan had je er recht op gehad dat ze afgelopen maand, komende maand én zelfs de maand erna (afhankelijk van de afspraken) had moeten betalen. Dat soort dingen heb je recht op. Dat je dat niet regelt en dan verwacht dat de staat het direct maar even oplost is onrealistisch.

Spreek je ex beste vriendin aan op haar verplichtingen jegens jou, informeer bij het juridisch loket of en welke stappen je kunt nemen om haar alsnog te laten betalen. En pak jezelf even bij kop en kont en ga op zoek naar een fijne huisgenoot. In deze tijd kun je er vandaag al uit meerdere kiezen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:25

GDG schreef:
Janiniie schreef:

Sorry hoor maar wat een ongelofelijk wereldvreemde en verwende uitspraak. Je hebt in NL op ontzettend veel dingen recht maar dat wil niet zeggen dat je daar zelf nooit ook maar iets voor hoeft te doen en het allemaal maar automatisch aan komt waaien.

Jij bent een huurcontract aangegaan en jij had moeten regelen dat je huisgenoot een betalingsverplichting jegens jou had, mondeling maar nog liever op papier met handtekeningen eronder natuurlijk. Dan had je er recht op gehad dat ze afgelopen maand, komende maand én zelfs de maand erna (afhankelijk van de afspraken) had moeten betalen. Dat soort dingen heb je recht op. Dat je dat niet regelt en dan verwacht dat de staat het direct maar even oplost is onrealistisch.

Spreek je ex beste vriendin aan op haar verplichtingen jegens jou, informeer bij het juridisch loket of en welke stappen je kunt nemen om haar alsnog te laten betalen. En pak jezelf even bij kop en kont en ga op zoek naar een fijne huisgenoot. In deze tijd kun je er vandaag al uit meerdere kiezen.

Dat is toch de vraag waar nog helemaal geen antwoord op is?
Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat ze 1 salaris hebben geaccepteerd als het een vrije sector woning is. Ze vragen hele grote bedragen als betalingsgarantie dan zou ze nu ook niet krap zitten. Dat betekend dus dat topicstarter haar ‘vriendin’ over haar heen laat lopen en die hoopt er lekker makkelijk mee weg te komen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:43

Wat een rotsituatie.

Het is echter wel aan jou om er wat aan te doen. Uitzoeken of er een betalingsplicht is, zodat je weet waar je aan toe bent. Een nieuwe kamergenoot lijkt mij een goed idee, als jij er wilt blijven wonen natuurlijk.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:21

We staan inderdaad samen op contract maar dat houd in dat ZIJ niet hoeft te betalen dat ik er dan voor opdraai. Dus dat bedoel ik ook gelijk met dat ik nergens recht op heb op het moment. Verder kan ik hier dus niet dwingen te betalen. Wat ook erg vervelend is, is dat ik dus alles nu alleen mag regelen en zolang mevrouw zich NIET uitschrijft kan ik geen tweede huisgenoot nemen. Dat valt in m’n contract onder fraude plegen. Ik mag geen kamer verhuren of iets dergelijks dus ook op dat gebied kan en mag ik niks. Ik heb hier deze ochtend over gebeld met de stichting. Ik heb nu de keus gemaakt het te laten voor wat het is, en tijdelijk terug te gaan naar mijn moeder. Dus misschien was het inderdaad dom om na zestien jaar te denken dat dit kon. En zal ik deze fout weer maken? Nee. Maar ben ik verwend ? Zéker niet, ik werk hard en veel voor mijn geld, en als ik dan inderdaad hulp wil zou het fijn zijn als dat kon.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:22

GDG schreef:
Janiniie schreef:

Ben bezig met het loket en dingen regelen. Maar als zij niet betaald en ik betaal niet zit ik straks met een rits aan schulden waar ik geen zin in heb.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:25

Janiniie schreef:
We staan inderdaad samen op contract maar dat houd in dat ZIJ niet hoeft te betalen dat ik er dan voor opdraai. Dus dat bedoel ik ook gelijk met dat ik nergens recht op heb op het moment. Verder kan ik hier dus niet dwingen te betalen. Wat ook erg vervelend is, is dat ik dus alles nu alleen mag regelen en zolang mevrouw zich NIET uitschrijft kan ik geen tweede huisgenoot nemen. Dat valt in m’n contract onder fraude plegen. Ik mag geen kamer verhuren of iets dergelijks dus ook op dat gebied kan en mag ik niks. Ik heb hier deze ochtend over gebeld met de stichting. Ik heb nu de keus gemaakt het te laten voor wat het is, en tijdelijk terug te gaan naar mijn moeder. Dus misschien was het inderdaad dom om na zestien jaar te denken dat dit kon. En zal ik deze fout weer maken? Nee. Maar ben ik verwend ? Zéker niet, ik werk hard en veel voor mijn geld, en als ik dan inderdaad hulp wil zou het fijn zijn als dat kon.

Vind ik heel vreemd! Ja ik snap het van de verhuurder. Maar ik zou dit wel navragen. Heb je rechtsbijstand? Ik kan mij niet voorstellen dat als jullie samen op het contract staan alleen jij verantwoordelijk bent.
Mag je zelf wel verhuizen? Of is dat geen optie?
Ben je er beide vanaf.

Die schulden zijn dan toch ook voor de vriendin?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:25

Als jullie samen op het contract staan zijn jullie samen verantwoordelijk voor de huur. Waarom kan je haar dan niet dwingen om te betalen? Haar handtekening staat immers ook op het contract

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:28

ingvdh schreef:
Als jullie samen op het contract staan zijn jullie samen verantwoordelijk voor de huur. Waarom kan je haar dan niet dwingen om te betalen? Haar handtekening staat immers ook op het contract

Precies. En dan de huur opzeggen, als je dat niet kan betalen en geen huisgenoot mag zoeken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:31

Janiniie schreef:

Hoezo houdt dat in dat zij niet hoeft te betalen? Jullie zijn toch niet getrouwd in GvG?
Als jij ook zou stoppen met betalen komen ze bij jullie beiden aankloppen en niet alleen bij jou neem ik aan.
Waarom zou ze zich niet uitschrijven? Dan kan je een andere huisgenoot nemen.
Je mag denk ik best wat harder zijn naar haar toe want je laat wel wat over je heen lopen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:32

Janiniie schreef:

Hoop oprecht dat je de volgende keer heel goed uitkijkt op dit punt
Want de huidige situatie is wel een hele harde en vooral dure leerschool.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:33

Wat zuur! Is ook meteen einde vriendschap gok ik zo... Je zou denken dat zolang zij ingeschreven staat ze de huur moet voldoen en ook voor haar de opzeg termijn in het contract geld. Wordt alleen wel juridisch gesteggel zo. :( Hoe lang is de opzegtermijn voor het huis?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:39

Lijkt mij dat zij ook nog verplicht is te blijven betalen. Dat je geen nieuwe medebewoner kan krijgen als zij nog ingeschreven staat, is niet juist. Overigens kan jij ook gewoon naar de gemeente gaan en haar “in onderzoek” laten stellen.

Zou je de huur, met woonkostentoeslag, niet alleen kunnen ophoesten? In dat geval zou ik zsm het contract op alleen jouw naam laten zetten!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:41

Mk1978 schreef:
Lijkt mij dat zij ook nog verplicht is te blijven betalen. Dat je geen nieuwe medebewoner kan krijgen als zij nog ingeschreven staat, is niet juist. Overigens kan jij ook gewoon naar de gemeente gaan en haar “in onderzoek” laten stellen.

Zou je de huur, met woonkostentoeslag, niet alleen kunnen ophoesten? In dat geval zou ik zsm het contract op alleen jouw naam laten zetten!

Vrije sector boven vier kamers kwam ik volgens hun niet in aanmerking voor woonkosten toeslag.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:42

Rytir schreef:
Wat zuur! Is ook meteen einde vriendschap gok ik zo... Je zou denken dat zolang zij ingeschreven staat ze de huur moet voldoen en ook voor haar de opzeg termijn in het contract geld. Wordt alleen wel juridisch gesteggel zo. :( Hoe lang is de opzegtermijn voor het huis?

Net de huur opgezegd nu bezig met juridische loket

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:43

Morganlefay schreef:
Janiniie schreef:

Hoop oprecht dat je de volgende keer heel goed uitkijkt op dit punt
Want de huidige situatie is wel een hele harde en vooral dure leerschool.

Dat klopt daarom even terug naar mama jammer maar helaas daarna wat voor mezelf ! Nu even alles op een rij zetten!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:44

Gelukkig dat je wel zelf ook kan opzeggen. Niet ideaal maar toch wel fijn.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:45

lenaa_tje schreef:
Gelukkig dat je wel zelf ook kan opzeggen. Niet ideaal maar toch wel fijn.

Inderdaad dat niet dat een heel gedoe wordt.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:01

Janiniie schreef:
Mk1978 schreef:

Vrije sector boven vier kamers kwam ik volgens hun niet in aanmerking voor woonkosten toeslag.

Of je wel of geen woonkostentoeslag krijgt van de belastingdienst is afhankelijk van je inkomen en de hoogte van je huur. Zo uit Mn hoofd meen ik dat dat niet meer mag zijn dan rond de € 730 pm kale huur. Dus excl energiekosten, maar ook zonder servicekosten en dergelijke.

Hoe groot het huis is en of het van de woningstichting is of niet, maakt hierin niets uit! Je kan op de site van de belastingdienst een proefberekening maken. Weet je meteen waar je aan toe bent

Edit: hier de link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Overigens haal ik woonkostentoeslag (van de gemeente) en huurtoeslag (belastingdienst) door elkaar. Moest dus huurtoeslag zijn!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 14:49

Mk197 schreef:
Mk1978 schreef:

Of je wel of geen woonkostentoeslag krijgt van de belastingdienst is afhankelijk van je inkomen en de hoogte van je huur. Zo uit Mn hoofd meen ik dat dat niet meer mag zijn dan rond de € 730 pm kale huur. Dus excl energiekosten, maar ook zonder servicekosten en dergelijke.

Hoe groot het huis is en of het van de woningstichting is of niet, maakt hierin niets uit! Je kan op de site van de belastingdienst een proefberekening maken. Weet je meteen waar je aan toe bent

Edit: hier de link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -toeslagen

Overigens haal ik woonkostentoeslag (van de gemeente) en huurtoeslag (belastingdienst) door elkaar. Moest dus huurtoeslag zijn![/quote]

€980 per maand dus nee die keus heb ik inderdaad niet. Maar heb nu mij huur opgezegd ga een betaling regeling met hun doen denk ik. Zodat het opgelost wordt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:55

Ik zit al een tijdje niet meer in dit rechtsgedoe, maar zolang jullie samen getekend hebben zijn jullie samen verantwoordelijk, maar kan jij ook niet jullie beide uitschrijven en eenzijdig de huur opzeggen..
Dus ben benieuwd hoe je dat gaat doen.

Verder snap ik oprecht niet dat je zo over je heen laat lopen. Kom eens voor jezelf op! Ik ging er juridisch achteraan om haar de laatste cent terug te laten betalen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:59

Sunnda schreef:
Verder snap ik oprecht niet dat je zo over je heen laat lopen. Kom eens voor jezelf op! Ik ging er juridisch achteraan om haar de laatste cent terug te laten betalen.

Inderdaad, ik snap echt niet dat jij dit zomaar accepteert, ze zadelt je al met een hoop problemen op, ze kan op z'n minst zorgen dat ze de financiële kant netjes oplost. En zo niet, ga achter je geld aan bij haar!
Laat niet zo over je heen lopen door iemand die je zomaar in de steek laat.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 15:07

Sunnda schreef:
Ik zit al een tijdje niet meer in dit rechtsgedoe, maar zolang jullie samen getekend hebben zijn jullie samen verantwoordelijk, maar kan jij ook niet jullie beide uitschrijven en eenzijdig de huur opzeggen..

Kon het dus wel opzeggen, dit heb ik net gedaan. Maar dan ga ik juridische bijstand bellen!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 15:08

ingvdh schreef:
Sunnda schreef:

Inderdaad, ik snap echt niet dat jij dit zomaar accepteert, ze zadelt je al met een hoop problemen op, ze kan op z'n minst zorgen dat ze de financiële kant netjes oplost. En zo niet, ga achter je geld aan bij haar!
Laat niet zo over je heen lopen door iemand die je zomaar in de steek laat.

Ja het is inderdaad niet zo leuk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:35

Janiniie schreef:
Sunnda schreef:

Kon het dus wel opzeggen, dit heb ik net gedaan. Maar dan ga ik juridische bijstand bellen!

Dit is wellicht nog het verstandigste. Jij kan voor haar inderdaad niet opzeggen, maar als jij hebt opgezegd en zij blijft op het adres staan, komen ze de volledige huur bij haar halen.

Overigens, voor de al betaalde huur die zij eigenlijk had moeten betalen heb jij gewoon een vordering op haar. Jullie staan beide op het contract, dus zijn beide verantwoordelijk voor betaling van de huur. Dat jij de volledige huur nu hebt betaald is netjes (en slim, je wilt hier geen problemen mee), maar dat wil niet zeggen dat jij niets op haar kunt verhalen. Dus ik zou hier zeker nog even werk van maken!