Tallie1979 schreef:Joman schreef:Uhm, dit gaat om 1500 extra om het even in perspectief te zetten
Al ging het om 10.000.
Het boeit je in ieder geval genoeg om een topic te openen en er over te klagen.
Ja, duh. Ontken ik nergens
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Susanne schreef:Je brengt een naar jouw idee goede nieuwe werknemer aan en wat zij daar verder mee doen en willen betalen is tussen hen toch? Misschien is hij beter in salarisonderhandeling?
Ik zou vooral oppassen dat dit soort dingen niet tussen jullie vriendschap in komt te staan.
Ketly schreef:Jeetje wat een reacties weer. Ik begrijp jouw kant zeker hoor TS. Ik zou dat, ondanks dat hij onderhandelt, ook wel een beetje zuur vinden. Maar het is nog niet rond toch? Misschien vindt jouw werkgever het ook wel een belachelijk voorstel en verdient hij straks minder of evenveel als jou. Verder kan je er weinig aan doen vrees ik, hij heeft het dan blijkbaar goed aangepakt. Om TS nou sneu te noemen vind ik nergens op slaan.
Mensen die een ander sneu menen te moeten noemen, neem ik sowieso niet serieus. Maar fijn dat er iemand is die dit begrijpt
Lara_Silver schreef:Om puur in te gaan op de openingsvraag: 'wat moet ik hiermee'? Nou, helemaal niks. Want in tegenstelling tot hetgeen waarvan je overtuigd bent TS, zijn dit simpelweg jouw zaken niet.

Joman schreef:Het is een beetje een gek verhaal.
Ik heb een kennis waarmee ik een verdiepende opleiding heb gevolgd. Tijdens deze opleiding gingen we met regelmaat met een klein groepje eten en we spreken elkaar met regelmaat. Ook over ons werk, bijbehorende salarissen etc. Hij is een prima persoon, niet met torenhoge ambities. Maar hij zou een goede werknemer zijn.
Bij mij op het werk waren ze opzoek naar een nieuwe werknemer. Deze kennis zag dat opzich wel zitten en we hebben veel gebeld over het bedrijf waar ik inmiddels alweer een tijd werk. Ik heb een goed woordje voor hem gedaan en hij heeft ook (via mij) gesolliciteerd (ik krijg een bonus als hij wordt aangenomen). Er was een salarisindicatie gegeven in de vacaturetekst. Hij heeft ten opzichte van zijn huidige baan een opslag van bijna 30% gevraagd (zijn huidige salaris hebben ze hem naar gevraagd, maar hij gaf geen antwoord). Ik weet wat zijn huidige salaris bedraagt, en hij weet ook ongeveer wat mijn salaris bedraagt. Daar is hij ook nog eens 15% boven gaan zitten. Ik vind dit alles een beetje vreemd. Er is nog niets toegezegd, maar toch heb ik enigszins slecht geslapen van deze situatie.
Volgens mij is dat tweeledig: ik vind het niet zo netjes dat ik mijn neus voor hem uitsteek, en dat hij een pak meer salaris vraagt. Als ze erachter komen dat hij 30% bovenop zijn huidige salaris rekent, dan vrees ik dat ze hem niet meer serieus nemen en dat ik een beetje in diskrediet wordt gebracht.
Anderzijds ik heb een veel beter cv en ik zou het echt super oneerlijk vinden als hij meer salaris zou krijgen dan wat ik op dit moment krijg.
Nu is dat allemaal nog niet rond, dus allemaal onzeker. Maar toch heb ik er een raar gevoel bij. Is dat gek? En moet ik er wat mee?
Toevallig heb ik morgen een gesprek over mijn arbeidsvoorwaarden. Zelf aangevraagd, al voordat ze die kennis hadden gesproken. Moet ik daar nog wat mee?
Joman schreef:Kana schreef:Ik snap eigenlijk het probleem niet zo.
Zou je wel blij zijn als hij minder gaat verdienen dan dat hij nu vraagt?
Het zou netjes zijn als we hetzelfde worden ingeschaald naar mijn mening
Joman schreef:Oh ik neem er geen aanstoot aan hoorMensen die een ander sneu menen te moeten noemen, neem ik sowieso niet serieus. Maar fijn dat er iemand is die dit begrijpt
_kajo_ schreef:Hangt helemaal af wat voor functie het is. Ik zou het ook echt niet prettig vinden dat ik een leugenaar heb voorgedragen. Dat is wat hij namelijk doet, liegen over zijn salaris. Wanneer hij hierover eerlijk zou zijn en er dan 30% meer uitslepen dan is dat zijn goed recht. Al zou ik dat ook niet prettig vinden en dit een mooie gelegenheid zien om ook in onderhandeling te gaan over mijn eigen salaris.
Cowboy55 schreef:Joman schreef:Het is een beetje een gek verhaal.
Ik heb een kennis waarmee ik een verdiepende opleiding heb gevolgd. Tijdens deze opleiding gingen we met regelmaat met een klein groepje eten en we spreken elkaar met regelmaat. Ook over ons werk, bijbehorende salarissen etc. Hij is een prima persoon, niet met torenhoge ambities. Maar hij zou een goede werknemer zijn.
Bij mij op het werk waren ze opzoek naar een nieuwe werknemer. Deze kennis zag dat opzich wel zitten en we hebben veel gebeld over het bedrijf waar ik inmiddels alweer een tijd werk. Ik heb een goed woordje voor hem gedaan en hij heeft ook (via mij) gesolliciteerd (ik krijg een bonus als hij wordt aangenomen). Er was een salarisindicatie gegeven in de vacaturetekst. Hij heeft ten opzichte van zijn huidige baan een opslag van bijna 30% gevraagd (zijn huidige salaris hebben ze hem naar gevraagd, maar hij gaf geen antwoord). Ik weet wat zijn huidige salaris bedraagt, en hij weet ook ongeveer wat mijn salaris bedraagt. Daar is hij ook nog eens 15% boven gaan zitten. Ik vind dit alles een beetje vreemd. Er is nog niets toegezegd, maar toch heb ik enigszins slecht geslapen van deze situatie.
Volgens mij is dat tweeledig: ik vind het niet zo netjes dat ik mijn neus voor hem uitsteek, en dat hij een pak meer salaris vraagt. Als ze erachter komen dat hij 30% bovenop zijn huidige salaris rekent, dan vrees ik dat ze hem niet meer serieus nemen en dat ik een beetje in diskrediet wordt gebracht.
Anderzijds ik heb een veel beter cv en ik zou het echt super oneerlijk vinden als hij meer salaris zou krijgen dan wat ik op dit moment krijg.
Nu is dat allemaal nog niet rond, dus allemaal onzeker. Maar toch heb ik er een raar gevoel bij. Is dat gek? En moet ik er wat mee?
Toevallig heb ik morgen een gesprek over mijn arbeidsvoorwaarden. Zelf aangevraagd, al voordat ze die kennis hadden gesproken. Moet ik daar nog wat mee?
Die laatste vraag is wat lastig te beantwoorden zonder meer achtergrondinfo. Zit je qua salarisgebouw in een (zwaar) gestruktureerde (CAO-)omgeving of is het 'wat de gek ervoor geeft' (of iets daar tussenin)? En wat is de bedrijfscultuur als het gaat om arbeidsvoorwaarden? Is het constant onderhandelen met het mes op tafel of juist niet?
In het algemeen lijkt het me redelijk dat als iemand hetzelfde werk doet als ik met grofweg dezelfde professionele achtergrond dat we dan grofweg hetzelfde zouden moeten verdienen anders word ik ongelukkig.
Joman schreef:Susanne schreef:Je brengt een naar jouw idee goede nieuwe werknemer aan en wat zij daar verder mee doen en willen betalen is tussen hen toch? Misschien is hij beter in salarisonderhandeling?
Ik zou vooral oppassen dat dit soort dingen niet tussen jullie vriendschap in komt te staan.
Mja, ik vind het toch wel een dingetje. Het is zeker tussen hen, maar omdat we allebei van elkaar weten hoe of wat vind ik het toch raar.
Ik denk dat ik in totaal een uurtje of 6/7 met hem over deze baan heb gesproken, allemaal leuk en aardig maar dan vind ik het dus idd vreemd als hij een stuk meer salaris gaat vragen.
Geen idee wat het is. Misschien jaloezie? Geen idee.
Joman schreef:Lara_Silver schreef:Om puur in te gaan op de openingsvraag: 'wat moet ik hiermee'? Nou, helemaal niks. Want in tegenstelling tot hetgeen waarvan je overtuigd bent TS, zijn dit simpelweg jouw zaken niet.
Ja, wel dus. Want ik ben ervan op de hoogte en heb hem aangebracht
En waarvan ben ik overtuigd? Volgens mij nergens van. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij.
Tallie1979 schreef:Joman schreef:Oh ik neem er geen aanstoot aan hoorMensen die een ander sneu menen te moeten noemen, neem ik sowieso niet serieus. Maar fijn dat er iemand is die dit begrijpt
Maar ondertussen maak je jezelf druk over het salaris van een ander terwijl het jou eigenlijk helemaal niks aan gaat én open je er een topic op bokt voor.![]()
Meid, hou de eer aan jezelf.
Mloes schreef:Joman schreef:
Mja, ik vind het toch wel een dingetje. Het is zeker tussen hen, maar omdat we allebei van elkaar weten hoe of wat vind ik het toch raar.
Ik denk dat ik in totaal een uurtje of 6/7 met hem over deze baan heb gesproken, allemaal leuk en aardig maar dan vind ik het dus idd vreemd als hij een stuk meer salaris gaat vragen.
Geen idee wat het is. Misschien jaloezie? Geen idee.
Ok je hebt er veel met hem over gesproken. Dus? Had hij dan qua salariseis hetzelfde salaris moeten noemen als dat jij verdient? Was je dan tevreden geweest?
Best raar dat je je hier druk om maakt ja. Als hij echt 1500 euro meer krijgt heeft hij gewoon heel goed onderhandeld en jij heel slecht
Lara_Silver schreef:Joman schreef:
Ja, wel dus. Want ik ben ervan op de hoogte en heb hem aangebracht
En waarvan ben ik overtuigd? Volgens mij nergens van. Ik heb er wel mijn vraagtekens bij.
Nee, niet dus. Jij hebt een kandidaat voorgesteld. That's it. Niet meer en niet minder. Wat die kandidaat vervolgens onderhandeld, en wat jouw bedrijf beslist is hun verantwoordelijkheid, niet te jouwe.
Het enige probleem wat er hier speelt is dat jij de situatie onnodig op jezelf betrekt.