Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pantykous schreef:Mijn contract bij de opvang is obv 76 uur, ik heb in Toeslagen 50 uur staan (per maand). Dat is dus een behoorlijk verschil, of je obv contract/betaalde uren uitkeert of obv gegevens in Toeslagen. En dat doen meer mensen zo.
Ik heb dus 1600 betaald, krijg nu 658 terug. Dat klopt niet echt.
miccamaaike schreef:Pantykous schreef:Mijn contract bij de opvang is obv 76 uur, ik heb in Toeslagen 50 uur staan (per maand). Dat is dus een behoorlijk verschil, of je obv contract/betaalde uren uitkeert of obv gegevens in Toeslagen. En dat doen meer mensen zo.
Ik heb dus 1600 betaald, krijg nu 658 terug. Dat klopt niet echt.
Maar als je weet dat je 76 uur afneemt, waarom zet je dan in mijn toeslagen je uren zo laag neer? Dat is toch sowieso niet handig?
Het was overigens al van begin af aan bekend dat de berekening obv gegevens bij mijn toeslagen zou zijn. Juist omdat dit al van tevoren bekend is en er minder mee gesjoemeld kan worden. T is wel zuur als je die uren niet goed hebt ingevuld.
Swah schreef:Ik krijg juist (iets) meer dan verwacht? Moet er nog eens goed naar kijken. Heb een 52w pakket en hele jaar door dezelfde uren en facturen.
Edit: ik zie dat ik van 16 maart tm 30 april een bedrag krijg, en van 1 mei tot 6 juni. Dat is bijna even hoog, maar 10 mei ging de opvang alweer open?
miccamaaike schreef:Het heeft echt in heel veel nieuwsberichten gestaan dat de teruggave berekend wordt opv gegevens die op 6 april bekend waren bij de belastingdienst.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ing-ouders
Onze opvangorganisatie zei wel dat je bezwaar kunt aantekenen als je uren niet kloppen en er daardoor grote verschillen ontstaan.
Paar tientjes is geen probleem maar een rooitje verschil vind ik toch fors. miccamaaike schreef:Hier lees ik dat een wijziging in het aantal uren geen reden is voor bezwaar: https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... vergoeding
Denk dat ze hier nog een hoop gezeik van gaan krijgen omdat heel veel mensen hun uren niet goed ingevuld hebben.
Citaat:Wat het maximum is, hangt af van de soort opvang. Zo is de maximumuurprijs voor de dagopvang (€8,17 in 2020) hoger dan het maximumuurprijs voor de buitenschoolse opvang (€7,02 in 2020) . Voor de gastouderopvang geldt een maximumuurprijs van €6,27 in 2020.
miccamaaike schreef:Swah schreef:Ik krijg juist (iets) meer dan verwacht? Moet er nog eens goed naar kijken. Heb een 52w pakket en hele jaar door dezelfde uren en facturen.
Edit: ik zie dat ik van 16 maart tm 30 april een bedrag krijg, en van 1 mei tot 6 juni. Dat is bijna even hoog, maar 10 mei ging de opvang alweer open?
Klopt, maakt niet uit of je opvang wel of niet open was en of je kind we of niet ging. Onze zoon is ongeveer de gehele periode gewoon naar de gastouder geweest, maar krijgen toch alles terug.
) Pantykous schreef:miccamaaike schreef:Hier lees ik dat een wijziging in het aantal uren geen reden is voor bezwaar: https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... vergoeding
Denk dat ze hier nog een hoop gezeik van gaan krijgen omdat heel veel mensen hun uren niet goed ingevuld hebben.
Dat had ik gezien idd maar ik ga het toch proberen.
. Als het niet lukt kan je het nog via de toeslag proberen? veerledec schreef:Ze durven nogal, ze vinden niks een reden tot bezwaar. Als het niet lukt kan je het nog via de toeslag proberen?
Snap wel dat het administratief ook weer extra handelingen zijn maar ja, peildatum 6 april en dan de 3 maanden erna meerekenen zonder tijd voor correcties is ook niet echt fair. veerledec schreef:Maar, en ik moet dit misschien even uitschrijven of zo of het klopt, ik zou dit moeten snappen maar die toeslagen zijn echt een vak apart: als je uren niet kloppen met de werkelijke uren, maar je houdt de opgegeven uren aan voor de drie betreffende maanden in je uiteindelijke toeslag-aanvraag voor heel 2020, dan zou je weer goed moeten uitkomen toch? Die uren zijn ze ook niet gegaan, dus de opgave van de kov klopt sowieso niet.
dit wordt dus ook niet verrekend bij de definitieve berekening toeslagen, omdat het een eenmalige uitkering betreft en geen toeslag. Citaat:Eventueel bezwaar en beroep wordt door de Belastingdienst afgehandeld. Op basis van een eerste inschatting verwacht de Belastingdienst/Toeslagen dat circa 6.000 ouders in bezwaar gaan en circa 100 ouders in beroep gaan tegen de vastgestelde tegemoetkoming.
Citaat:In de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020 kan de ouder vanwege COVID-19 geen gebruik maken van reguliere kinderopvang. De ouder betaalt deze periode wel de eigen bijdrage in de kosten voor de kinderopvang. Doel van dit besluit is de ouder financieel tegemoet te komen in de betaalde eigen bijdrage over de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020.
veerledec schreef:De teruggave staat niet los van je toeslag, want die wordt daarop gebaseerd. Ik begrijp dat je te weinig terug krijgt, en dat dit niet vanzelfsprekend wordt verrekend. De vraag is of je bezwaar kan maken op basis van deze regeling, en zo niet, of je dan via de KOT een andere aanvraag in kan dienen.
De regeling waar het nu over gaat staat hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... mei%202020.
Ik lees daar wel de 'harde' peildatum, maar ook:Citaat:Eventueel bezwaar en beroep wordt door de Belastingdienst afgehandeld. Op basis van een eerste inschatting verwacht de Belastingdienst/Toeslagen dat circa 6.000 ouders in bezwaar gaan en circa 100 ouders in beroep gaan tegen de vastgestelde tegemoetkoming.
En:Citaat:In de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020 kan de ouder vanwege COVID-19 geen gebruik maken van reguliere kinderopvang. De ouder betaalt deze periode wel de eigen bijdrage in de kosten voor de kinderopvang. Doel van dit besluit is de ouder financieel tegemoet te komen in de betaalde eigen bijdrage over de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020.
Te weinig ontvangen bijdrage is dus rechtstreeks in strijd met het doel van het besluit. De peildatum is uit praktische overwegingen opgenomen, en heeft geen verdere betekenis. Een bezwaar lijkt mij dus zeker niet kansloos.
Optie 2 is via de KOT: die wordt gebaseerd op de kosten van de kinderopvang, en dat zijn 'uren*tarief'. Maar voor de drie corona-maanden, zijn er geen uren gemaakt. De kosten zijn derhalve al niet meer in lijn met de werkelijkheid. Hiervoor zal een aanvullend besluit moeten komen neem ik aan. Het huidige besluit staat hier:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017321/2020-01-01
Als optie 1 niet lukt, kan je dan nog proberen om je KOT zo door te geven dat je vergoeding voor de drie corona-maanden gelijk is aan je kosten, conform de bedoeling van de overheid. En dat doe je dan bijvoorbeeld zo (gestileerd voorbeeld):
[ [url=m/Iwqhda.jpg]Afbeelding[/url] ]
.