Kinderopvangtoeslag teruggave

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:35

Ik krijg juist (iets) meer dan verwacht? Moet er nog eens goed naar kijken. Heb een 52w pakket en hele jaar door dezelfde uren en facturen.

Edit: ik zie dat ik van 16 maart tm 30 april een bedrag krijg, en van 1 mei tot 6 juni. Dat is bijna even hoog, maar 10 mei ging de opvang alweer open?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:51

Pantykous schreef:
Mijn contract bij de opvang is obv 76 uur, ik heb in Toeslagen 50 uur staan (per maand). Dat is dus een behoorlijk verschil, of je obv contract/betaalde uren uitkeert of obv gegevens in Toeslagen. En dat doen meer mensen zo.

Ik heb dus 1600 betaald, krijg nu 658 terug. Dat klopt niet echt.

Maar als je weet dat je 76 uur afneemt, waarom zet je dan in mijn toeslagen je uren zo laag neer? Dat is toch sowieso niet handig?

Het was overigens al van begin af aan bekend dat de berekening obv gegevens bij mijn toeslagen zou zijn. Juist omdat dit al van tevoren bekend is en er minder mee gesjoemeld kan worden. T is wel zuur als je die uren niet goed hebt ingevuld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:56

miccamaaike schreef:
Pantykous schreef:
Mijn contract bij de opvang is obv 76 uur, ik heb in Toeslagen 50 uur staan (per maand). Dat is dus een behoorlijk verschil, of je obv contract/betaalde uren uitkeert of obv gegevens in Toeslagen. En dat doen meer mensen zo.

Ik heb dus 1600 betaald, krijg nu 658 terug. Dat klopt niet echt.

Maar als je weet dat je 76 uur afneemt, waarom zet je dan in mijn toeslagen je uren zo laag neer? Dat is toch sowieso niet handig?

Het was overigens al van begin af aan bekend dat de berekening obv gegevens bij mijn toeslagen zou zijn. Juist omdat dit al van tevoren bekend is en er minder mee gesjoemeld kan worden. T is wel zuur als je die uren niet goed hebt ingevuld.

Omdat ik een hekel heb aan terugbetalen en wij flexibele opvang hebben. Ik heb de toeslag ook niet nodig om rond te komen dus dan liever later wat meer terug.

Overigens heb ik dat niet meegekregen dat het obv toeslagen zou gaan hoor. Je moest je opvang betalen, als je je facturen niet betaalde kreeg je ook geen geld terug werd er gemeld.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:58

Mijn uren stonden laag omdat ik eerder minder werkte en ik kan niet vinden hoe je ze aan kan passen. Het systeem is wat dat betreft zeer klantonvriendelijk. Daar mogen ze wat mij betreft nog wat aan doen.

Als ik had geweten dat het afhing van de toeslagen had ik wel eerder uitgezocht hoe ik die uren aan kan passen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:02

Swah schreef:
Ik krijg juist (iets) meer dan verwacht? Moet er nog eens goed naar kijken. Heb een 52w pakket en hele jaar door dezelfde uren en facturen.

Edit: ik zie dat ik van 16 maart tm 30 april een bedrag krijg, en van 1 mei tot 6 juni. Dat is bijna even hoog, maar 10 mei ging de opvang alweer open?

Klopt, maakt niet uit of je opvang wel of niet open was en of je kind we of niet ging. Onze zoon is ongeveer de gehele periode gewoon naar de gastouder geweest, maar krijgen toch alles terug.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:06

Het heeft echt in heel veel nieuwsberichten gestaan dat de teruggave berekend wordt opv gegevens die op 6 april bekend waren bij de belastingdienst.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ing-ouders

Onze opvangorganisatie zei wel dat je bezwaar kunt aantekenen als je uren niet kloppen en er daardoor grote verschillen ontstaan. Maar dit kan ik nu nergens meer terug vinden op de site van de SVB.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 01-07-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:11

miccamaaike schreef:
Het heeft echt in heel veel nieuwsberichten gestaan dat de teruggave berekend wordt opv gegevens die op 6 april bekend waren bij de belastingdienst.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ing-ouders

Onze opvangorganisatie zei wel dat je bezwaar kunt aantekenen als je uren niet kloppen en er daardoor grote verschillen ontstaan.

Ja, obv gegevens bekend bij de BD op 6 april. Er zit er tussen 6 april en 30 juni ook nog wel een gat, ik had dat wel aan willen passen maar toen was het natuurlijk al te laat.

Ga idd bezwaar aantekenen :j Paar tientjes is geen probleem maar een rooitje verschil vind ik toch fors.

miccamaaike

Re: Kinderopvangtoeslag teruggave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:13

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:16

miccamaaike schreef:
Hier lees ik dat een wijziging in het aantal uren geen reden is voor bezwaar: https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... vergoeding

Denk dat ze hier nog een hoop gezeik van gaan krijgen omdat heel veel mensen hun uren niet goed ingevuld hebben.

Dat had ik gezien idd maar ik ga het toch proberen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:44

Ik snap er weinig van.

Plaatje is zo:
Kinderopvang €630
Toeslag €508
Eigen bijdrage €122

Het gaat om de periode 16 maart 2020 tot en met 7 juni 2020. Dat is bijna 3 maanden.

Voor mij is het dan €122 x 3 = €366
Toch krijg ik €242.

Hoeveel zou ik dan volgens jullie terug moeten krijgen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:48

Het gaat erom hoeveel uren je bij 'mijn toeslagen' hebt ingevuld en niet om wat je daadwerkelijke uren waren.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:49

Je hebt dan ook nog eens een maximale vergoeding van het uurtarief:
Citaat:
Wat het maximum is, hangt af van de soort opvang. Zo is de maximumuurprijs voor de dagopvang (€8,17 in 2020) hoger dan het maximumuurprijs voor de buitenschoolse opvang (€7,02 in 2020) . Voor de gastouderopvang geldt een maximumuurprijs van €6,27 in 2020.

Het verschil tussen deze maximumuurprijs en wat de opvang rekent hoor je van de opvang terug te krijgen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:51

miccamaaike schreef:
Swah schreef:

Klopt, maakt niet uit of je opvang wel of niet open was en of je kind we of niet ging. Onze zoon is ongeveer de gehele periode gewoon naar de gastouder geweest, maar krijgen toch alles terug.

Oké, dus je krijgt tot 7 juni vergoed, terwijl m'n dochter vanaf 10 mei alweer gewoon drie dagen naar de opvang gaat.
Dan snap ik waarom ik meer krijg dan zelf berekend idd. Sterker nog dan zou het wat meer moeten zijn, maar ik weet dat mijn kdv duurder is. Dat moet ik dan ook nog krijgen van m'n kdv.

Apart!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:57

Komt omdat de BSO pas later weer open ging, daarom hebben ze dat gelijk getrokken.

Als je meer dan het wettelijke tarief betaalt dan zou je dat van het kdv terug kunnen krijgen, maar ik weet niet of alle kdv's dat doen? Ons gastouderbureau compenseerde dit (3 cent per uur ofzo _O- )

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:05

Ja ik zat afgelopen maanden ivm een verhuizing bij 2 verschillende; van de ene heb ik al 18 cent per uur terug ja. :D

Helder! Nou meevaller dan dat ik langer dan 10 mei gecompenseerd word.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:11

Zelfs als ik reken met de uren die ik had ingevuld bij de toeslagen is het bedrag te laag. Dan mis ik nog steeds 65 euro. Als ik reken met de uren die ik daadwerkelijk afneem mis ik zo'n 300 euro.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:33

Pantykous schreef:
miccamaaike schreef:
Hier lees ik dat een wijziging in het aantal uren geen reden is voor bezwaar: https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... vergoeding

Denk dat ze hier nog een hoop gezeik van gaan krijgen omdat heel veel mensen hun uren niet goed ingevuld hebben.

Dat had ik gezien idd maar ik ga het toch proberen.

Ze durven nogal, ze vinden niks een reden tot bezwaar :') . Als het niet lukt kan je het nog via de toeslag proberen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:07

veerledec schreef:
Ze durven nogal, ze vinden niks een reden tot bezwaar :') . Als het niet lukt kan je het nog via de toeslag proberen?

Ja dat dacht ik dus ook, lekker makkelijk gezegd zo :D Snap wel dat het administratief ook weer extra handelingen zijn maar ja, peildatum 6 april en dan de 3 maanden erna meerekenen zonder tijd voor correcties is ook niet echt fair.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:11

Maar, en ik moet dit misschien even uitschrijven of zo of het klopt, ik zou dit moeten snappen maar die toeslagen zijn echt een vak apart: als je uren niet kloppen met de werkelijke uren, maar je houdt de opgegeven uren aan voor de drie betreffende maanden in je uiteindelijke toeslag-aanvraag voor heel 2020, dan zou je weer goed moeten uitkomen toch? Die uren zijn ze ook niet gegaan, dus de opgave van de kov klopt sowieso niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:49

veerledec schreef:
Maar, en ik moet dit misschien even uitschrijven of zo of het klopt, ik zou dit moeten snappen maar die toeslagen zijn echt een vak apart: als je uren niet kloppen met de werkelijke uren, maar je houdt de opgegeven uren aan voor de drie betreffende maanden in je uiteindelijke toeslag-aanvraag voor heel 2020, dan zou je weer goed moeten uitkomen toch? Die uren zijn ze ook niet gegaan, dus de opgave van de kov klopt sowieso niet.

Dat klopt wat je zegt. Bij de definitieve berekening geef je de jaaropgave van het KDV op, waarmee de BD dan gaat kijken of er nog iets verrekend moet worden. Daarom hou ik in nu minder uren aan in Mijn Toeslagen, om te voorkomen dat ik eind van t jaar bij moet betalen.

Echter, deze teruggave staat los van je toeslag. De overheid heeft gezegd: wij betalen de ouders het geld dat zij uit eigen zak moesten betalen, terug. En als je dat dus doet obv uren die niet kloppen, dan krijgen mensen zoals ik te weinig terug :D dit wordt dus ook niet verrekend bij de definitieve berekening toeslagen, omdat het een eenmalige uitkering betreft en geen toeslag.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:02

De teruggave staat niet los van je toeslag, want die wordt daarop gebaseerd. Ik begrijp dat je te weinig terug krijgt, en dat dit niet vanzelfsprekend wordt verrekend. De vraag is of je bezwaar kan maken op basis van deze regeling, en zo niet, of je dan via de KOT een andere aanvraag in kan dienen.

De regeling waar het nu over gaat staat hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... mei%202020.
Ik lees daar wel de 'harde' peildatum, maar ook:
Citaat:
Eventueel bezwaar en beroep wordt door de Belastingdienst afgehandeld. Op basis van een eerste inschatting verwacht de Belastingdienst/Toeslagen dat circa 6.000 ouders in bezwaar gaan en circa 100 ouders in beroep gaan tegen de vastgestelde tegemoetkoming.

En:
Citaat:
In de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020 kan de ouder vanwege COVID-19 geen gebruik maken van reguliere kinderopvang. De ouder betaalt deze periode wel de eigen bijdrage in de kosten voor de kinderopvang. Doel van dit besluit is de ouder financieel tegemoet te komen in de betaalde eigen bijdrage over de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020.

Te weinig ontvangen bijdrage is dus rechtstreeks in strijd met het doel van het besluit. De peildatum is uit praktische overwegingen opgenomen, en heeft geen verdere betekenis. Een bezwaar lijkt mij dus zeker niet kansloos.

Optie 2 is via de KOT: die wordt gebaseerd op de kosten van de kinderopvang, en dat zijn 'uren*tarief'. Maar voor de drie corona-maanden, zijn er geen uren gemaakt. De kosten zijn derhalve al niet meer in lijn met de werkelijkheid. Hiervoor zal een aanvullend besluit moeten komen neem ik aan. Het huidige besluit staat hier:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017321/2020-01-01
Als optie 1 niet lukt, kan je dan nog proberen om je KOT zo door te geven dat je vergoeding voor de drie corona-maanden gelijk is aan je kosten, conform de bedoeling van de overheid. En dat doe je dan bijvoorbeeld zo (gestileerd voorbeeld):

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:04

Waar hebben jullie dit gezien?
Ik moet alleen betalen :') heb een rekening gekregen. Dat is toch raar :=

corinec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:05

Het viel mij op dat vorige week zowel de SVB als de belastingdienst op mijn LinkedIn profiel heeft gekeken. Is dit jullie ook opgevallen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:13

veerledec schreef:
De teruggave staat niet los van je toeslag, want die wordt daarop gebaseerd. Ik begrijp dat je te weinig terug krijgt, en dat dit niet vanzelfsprekend wordt verrekend. De vraag is of je bezwaar kan maken op basis van deze regeling, en zo niet, of je dan via de KOT een andere aanvraag in kan dienen.

De regeling waar het nu over gaat staat hier: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... mei%202020.
Ik lees daar wel de 'harde' peildatum, maar ook:
Citaat:
Eventueel bezwaar en beroep wordt door de Belastingdienst afgehandeld. Op basis van een eerste inschatting verwacht de Belastingdienst/Toeslagen dat circa 6.000 ouders in bezwaar gaan en circa 100 ouders in beroep gaan tegen de vastgestelde tegemoetkoming.

En:
Citaat:
In de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020 kan de ouder vanwege COVID-19 geen gebruik maken van reguliere kinderopvang. De ouder betaalt deze periode wel de eigen bijdrage in de kosten voor de kinderopvang. Doel van dit besluit is de ouder financieel tegemoet te komen in de betaalde eigen bijdrage over de periode 16 maart 2020 tot en met 19 mei 2020.

Te weinig ontvangen bijdrage is dus rechtstreeks in strijd met het doel van het besluit. De peildatum is uit praktische overwegingen opgenomen, en heeft geen verdere betekenis. Een bezwaar lijkt mij dus zeker niet kansloos.

Optie 2 is via de KOT: die wordt gebaseerd op de kosten van de kinderopvang, en dat zijn 'uren*tarief'. Maar voor de drie corona-maanden, zijn er geen uren gemaakt. De kosten zijn derhalve al niet meer in lijn met de werkelijkheid. Hiervoor zal een aanvullend besluit moeten komen neem ik aan. Het huidige besluit staat hier:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0017321/2020-01-01
Als optie 1 niet lukt, kan je dan nog proberen om je KOT zo door te geven dat je vergoeding voor de drie corona-maanden gelijk is aan je kosten, conform de bedoeling van de overheid. En dat doe je dan bijvoorbeeld zo (gestileerd voorbeeld):

[ [url=m/Iwqhda.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik optie 2 doe moet ik heel veel meer uren opgeven dan ik daadwerkelijk afgenomen heb. Dan strookt mijn jaaropgave straks niet de definitieve berekening dus dat lijkt me geen handige optie.

Ik snap dat deze tegemoetkoming gebaseerd wordt op de toeslag/aantal opgegeven uren, maar de tegemoetkoming zelf is geen toeslag. Die was bedoeld als verrekening voor de kosten die de ouders hebben gemaakt om de opvang draaiende te houden.

Klopt dat er geen uren zijn gemaakt tijdens corona maar kosten natuurlijk wel :D

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:31

Daarom heet het ook 'optie 2' en niet 'optie 1' ;).

De definitie in artikel 1 sub d Besluit kinderopvangtoeslag zal sowieso moeten worden aangepast voor 2020. Als er veel bezwaar gemaakt wordt tegen de SVB bijdrage, kan het nog best zijn dat in de aanpassing van die definitie ruimte komt om de verrekening via de KOT te laten lopen.

En niet geschoten is altijd mis. De opgave van de kov is overigens zoals ik het lees geen wettelijke bron voor de berekening van de KOT, het is niet zo dat daar niet van kan worden afgeweken.