Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:33

Ts laat de monteur maar aantonen dat hij een offerte heeft gemaakt.
Kan hij dat niet, betaal je niks.

Het zijn hun eigen voorwaarden.

Je kan altijd bellen met juridisch loket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:08

Ts, poot stijf houden want energieleveranciers gaan erg onfatsoenlijk met particuliere klanten om.

Heb een half jaar geleden een geintje gehad met de mijne omdat ik ineens out of the blue geen maandelijkse afschrijving meer zag en toen in inlogde ik als klant de benen had genomen.??
Bij navraag had een andere leverancier een opzegging geleverd.
Met mijn mijn initialen, dat kan niet, die zijn zo uniek in de wereld.
Om een lang verhaal kort te maken er was via via Media Markt een vage aanmelding met nog een vagere handtekening binnengekomen.
Kon zelf een HERAN gaan regelen want particuliere klanten zijn slechts bijzaak.
HERAN geregeld, de andere leverancier gemeld dat ie mijn contract in een donker gat kon steken.
Alles terug laten draaien en het botweg vertikt om de maand bij die ander te betalen.
Mijn huidige inderdaad een maand later in laten gaan en m even gemeld dat er geen boete mag worden berekend omdat ik niets in werking had gesteld. Gegroet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:11

Goeie gok Sansevieria, wat een drama. Maar ik ben lui dus ik dacht kan mij t schelen bij wie ik zit. Nou daar betaal ik dus nu nog maanden aan af.......omdat ik dus niet goed erin gedoken ben en ze je standaard op torenhoge tarieven hadden gezet. Alleen als je vaste tarieven afsloot voor langere tijd, kon je lager zitten. Maar ja daar heb ik dus nu niets aan behalve dat ze op hun kop kunnen gaan staan maar ik betaal alleen die jaarnota en verder niets

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:13

Daarom TS, poot stijfhouden hoor, laten zij maar aantonen dat je akkoord gegeven hebt. Kunnen ze niet dus je hoeft dit echt niet te betalen.

Had vanmiddag Oxxio een berichtje via FB messenger gedaan want toen ik een loeier van een klacht op hun FB pagina zette, konden ze ineens wel reageren. Maar nu dus ook niet he. Misselijkmakend dit!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:13

Jullie berichten doen me goed. Op een gegeven moment word je er zo moedeloos van dat je bijna gaat geloven dat je een zeikerd bent. Een paar bokkers hebben me in een privé bericht geholpen met meer info over hoe de procedure met zo'n monteur. Nogmaals super bedankt daarvoor! :o

De leverancier is inmiddels genoemd zag ik ( ~~}> ). Ik heb een pittige mail gestuurd met een opeenstapeling aan feiten. Heb gevraagd of ze mij de bevestiging van 'het overleg' kunnen sturen (dat kunnen ze natuurlijk niet, want dat overleg was er nooit en er is nooit iets getekend).

Als ik zie voor hoeveel sommigen 'opgelicht' worden, schrik ik wel echt. Het is echt wel oplichting mijns inziens. Ze n**ien je écht waar je bij staat. Spui gerust verder hoor, ik geniet er stiekem wel een beetje van, dat gehaat op die energiefiguren. }:)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:31

TS, zit je in België of Nederland?
Ik heb vorig jaar ook een gezellig spelletje gespeeld met de energieleverancier, 6 maanden lang.
Wij hebben hier in België iets als de ombudsdienst energie, uiteindelijk heb ik gedreigd hen in te schakelen
en plots was alles op 2 weken tijd opgelost. PS, ik heb effectief advies ingewonnen bij de ombuds en ook effectief mijn dossier ingediend, maar tegen dat het behandeld werd, was het ondertussen opgelost, na 6 maanden over en weer gebel en gemail, het dreigement alleen was duidelijk genoeg om ze in actie te krijgen.

Als ik 1 ding heb geleerd uit die ervaring is het dat je vooral NIET beleefd moet blijven tegen de klantendienst van een energiebedrijf, hoe meer je ze de huid vol scheldt, hoe sneller je iemand hogerop aan de lijn krijgt.
Ik ben normaal ook echt van het beleefd en correct blijven, maar het is helaas pas opgelost geraakt als ik ben beginnen roepen en schelden en dreigen aan de telefoon, het zat me tegen dan ook echt al hoog.

In ons specifieke geval ging het erom dat we de verkeerde meternummers hadden gekregen van onze huisbaas, waardoor we na ons eerste half jaar enorm moesten opleggen, terwijl we super zuinig hadden geleefd. Ik vond het al raar, maar ok, geen ervaring mee, dusja, dan maar een afbetalingsplan opgesteld om dat bedrag te gaan betalen. Maand later ontdekken we dat we dus de verkeerde meter hebben, alle partijen hier netjes van op de hoogte gesteld, alles op papier en ondertekend, de energieleveranciers moesten het oplossen. Elke maand bleef ik facturen krijgen voor de verkeerde meter, door den duur ook boetes, ingebrekestellingen, ... Iedere keer weer mailde en belde ik van :"jullie hebben de papieren, maak het in orde. Het lijkt mij niet nodig dat ik betaal voor een meter die niet van mij is" met als antwoord "ja mevrouw, u hebt gelijkt, u hoeft momenteel niets te betalen, ik geef het door" en 2 weken later zat de volgende factuur in mijn bus...
Dan kreeg ik plots ook een dreiging van hen in de bus dat ze mijn gas gingen afsluiten. Toen heb ik dus gebeld en hen de huid volgescholden, ook gedreigd met de ombudsdienst en gezegd dat ze vooral de gas op deze meter moesten afsluiten, want het was toch de mijne niet.

Dusja, ik vind het ook gangsters :) en het personeel achter de telefoon bij de klantendienst .. daar kan ik ook geen goed woord over zeggen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:56

Jenara schreef:
TS, zit je in België of Nederland?
Ik heb vorig jaar ook een gezellig spelletje gespeeld met de energieleverancier, 6 maanden lang.
Wij hebben hier in België iets als de ombudsdienst energie, uiteindelijk heb ik gedreigd hen in te schakelen
en plots was alles op 2 weken tijd opgelost. PS, ik heb effectief advies ingewonnen bij de ombuds en ook effectief mijn dossier ingediend, maar tegen dat het behandeld werd, was het ondertussen opgelost, na 6 maanden over en weer gebel en gemail, het dreigement alleen was duidelijk genoeg om ze in actie te krijgen.

Als ik 1 ding heb geleerd uit die ervaring is het dat je vooral NIET beleefd moet blijven tegen de klantendienst van een energiebedrijf, hoe meer je ze de huid vol scheldt, hoe sneller je iemand hogerop aan de lijn krijgt.
Ik ben normaal ook echt van het beleefd en correct blijven, maar het is helaas pas opgelost geraakt als ik ben beginnen roepen en schelden en dreigen aan de telefoon, het zat me tegen dan ook echt al hoog.

In ons specifieke geval ging het erom dat we de verkeerde meternummers hadden gekregen van onze huisbaas, waardoor we na ons eerste half jaar enorm moesten opleggen, terwijl we super zuinig hadden geleefd. Ik vond het al raar, maar ok, geen ervaring mee, dusja, dan maar een afbetalingsplan opgesteld om dat bedrag te gaan betalen. Maand later ontdekken we dat we dus de verkeerde meter hebben, alle partijen hier netjes van op de hoogte gesteld, alles op papier en ondertekend, de energieleveranciers moesten het oplossen. Elke maand bleef ik facturen krijgen voor de verkeerde meter, door den duur ook boetes, ingebrekestellingen, ... Iedere keer weer mailde en belde ik van :"jullie hebben de papieren, maak het in orde. Het lijkt mij niet nodig dat ik betaal voor een meter die niet van mij is" met als antwoord "ja mevrouw, u hebt gelijkt, u hoeft momenteel niets te betalen, ik geef het door" en 2 weken later zat de volgende factuur in mijn bus...
Dan kreeg ik plots ook een dreiging van hen in de bus dat ze mijn gas gingen afsluiten. Toen heb ik dus gebeld en hen de huid volgescholden, ook gedreigd met de ombudsdienst en gezegd dat ze vooral de gas op deze meter moesten afsluiten, want het was toch de mijne niet.

Dusja, ik vind het ook gangsters :) en het personeel achter de telefoon bij de klantendienst .. daar kan ik ook geen goed woord over zeggen.

Sorry, er gaat best het nodige mis natuurlijk, maar schelden en tieren lijkt me niet echt de oplossing. Bij de klantendienst zitten ook gewoon mensen die, met de instructie die ze hebben meegekregen, proberen je te helpen. Op een fatsoenlijke toon vragen naar naam van de medewerker en zijn/haar leidinggevende moet echt voldoende zijn. Eventueel schriftelijk wat proberen als de emotie hoog oploopt. Een opmerking 'beledigend/bedreigend' in je dossier gaat je echt niet helpen om beter geholpen te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 03:31

Schelden en tieren vind ik not done. De mensen bij de klantenservice kunnen er ook niets aan doen dat je problemen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 05:47

Goed dat je volhoudt ts. Naast het juridisch loket, kun je evt ook nog bij Consuwijzer vragen wat je rechten zijn. Te veel mensen kennen dat nog niet. Dan sta je misschien wat sterker.
https://www.consuwijzer.nl/
Vervolgens zou ik alleen nog via de mail of schriftelijk met ze communiceren, want telefonisch kom je duidelijk nergens.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 06:01

Ik las ketelcontract en dacht "huh heb ik dit topic gemaakt?"

Bij ons ging het erover dat de ketel te oud was. Monteur is hier 3 minuten geweest. Ik had een opzegging van dat ketelcontract in de mail voordat ik van iemand te horen heb weten te krijgen w at er nou feitelijk aan de hand was..
(Was zelf niet bij de instapcheck, en mijn vriend was nogal overdonderd).

Ik heb 9 x gebeld, en 6 mails gestuurd. Het leek wel een vraag naar de inloggegevens van de FBI ;" kan iemand mij aangeven wat er mis is met de ketel behalve dat ie oud is want dat is geen ketelcontract criterium, ik zou graag horen wat reparatie mij zou kosten"
De een na de ander zou me terugbellen en deed dat vervolgens niet.

Heb ik antwoord gekregen? Niet écht.. wel een hartgrondige hekel aan de manier waarop ze met me omgingen en dit speelden..

Als ik jouw bericht zo lees ben ik misschien wel blij dat zij ons eruit geschopt hebben want als er wel wat is word je dus ook nog beduveld.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:36

turtlelito schreef:
Sorry, er gaat best het nodige mis natuurlijk, maar schelden en tieren lijkt me niet echt de oplossing. Bij de klantendienst zitten ook gewoon mensen die, met de instructie die ze hebben meegekregen, proberen je te helpen. Op een fatsoenlijke toon vragen naar naam van de medewerker en zijn/haar leidinggevende moet echt voldoende zijn. Eventueel schriftelijk wat proberen als de emotie hoog oploopt. Een opmerking 'beledigend/bedreigend' in je dossier gaat je echt niet helpen om beter geholpen te worden.

Cayenne schreef:
Schelden en tieren vind ik not done. De mensen bij de klantenservice kunnen er ook niets aan doen dat je problemen hebt.

Even corrigeren, ik vind schelden en tieren ook not done, ik heb 5 maanden elke week beleefd en vriendelijk aan de telefoon gehangen met de desbetreffende klantendienst, om iedere keer hetzelfde riedeltje te horen te krijgen en een week later de volgende factuur / aanmaning / ... in mijn bus te hebben.
Ik vind het heel spijtig dat het uiteindelijk zo is gegaan, ik ben, na de zoveelste boete in mijn bus met bijhorende dreiging tot afsluiting, eens uitgevlogen bij het volgende telefoongesprek. Is dat correct? Nee, absoluut niet. Maar 2 weken later was alles plots wel opgelost en stond er 700€ op mijn rekening die ik al 6 maanden lang terug moest krijgen, alle boetes kwijtgescholden en dossier afgehandeld.

Als het mij nog eens zou overkomen, ga ik eerst terug voor de beleefde en vriendelijke aanpak hoor, maar dit keer geen 6 maanden lang meer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:05

Schelden en tieren is nooit de oplossing,blijven aanhouden wel,en ijselijk beleefd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:44

Ja schelden en tieren vind ik ook echt niet kunnen...wel merk ik dat ik soms uit irritatie wat harder begin te praten, dan neem ik een paar happen lucht en probeer ik zo rustig mogelijk uit te leggen wat er speelt. Dat heb ik vooral als ik merk dat er geen tijd genomen wordt voor je, je elke x wordt afgekapt, iemand die t steeds beter lijkt te weten maar het nog niet snapt of iemand die 5 x hetzelfde verhaal doet om er maar vanaf te zijn...Ook het woordje maar mevrouw..kan ik niet zo goed tegen :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:33

Daarom vinden ze mij bij het incassobureau irritant denk ik, ik blijf uiterst kalm, vriendelijk en aardig maar werk nergens mee hahaha.

Oxxio heeft gereageerd, hebben het uitgezet bij Innova, dus ik wacht gewoon verder af!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 08:35

"Wij vertrouwen onze monteurs erop dat de juiste tijden worden ingediend. Ook wij moeten een start en eindpunt hebben die wij alleen kunnen verhalen op de gemaakte uren van de monteur. Indien u anders kunt aantonen dat de monteur niet langer aanwezig is geweest dan 45 minuten dan ontvang ik deze bewijsstukken graag. Indien dit niet aangeleverd kan worden dan zal de factuur betaald moeten worden. Houd er wel rekening mee dat de factuur per 05-07-2020 komt te vervallen. "

Zucht... Dit is de reactie dus. -O-

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:45

Schrijf ze maar dat zij met dat bewijs moeten komen. Belachelijk zeg!
Als ik het ooit nodig heb, ga ik filmen zodat ik bewijs heb denk ik :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:49

Wie eist bewijst. Zij sturen je een rekening voor geleverde diensten. Dus die moet kloppen tov rijden, bellen en handelingen bij de klant verrichten.
Zet je vraag eens op de Vara website en op Tros Radar.
Daar zitten mensen, oa een deurwaarder en een jurist die tips hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 08:49

Saskia9 schreef:

In mijn mail had ik gestuurd dat ik graag een bevestiging van hun kant ontvang. Dus ze draaien het nu om. Maar ik vraag me dus af wie de bewijslast hier draagt. Iemand hier een beetje juridisch onderlegd? :')

Wat ik ook niet begrijp: in de app hebben ze de rekening tot augustus bevroren. En nu moeten we ineens binnen twee dagen betalen. Alsof ze het toch een beetje aanvoelen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:13

Saskia9 schreef:

Of ter plaatste, als de werken afgerond zijn, de uren noteren en door beide partijen laten ondertekenen.

TS, ik heb ook een issue voorgehad met de ketel, maar dat ging niet zo ver als het bij jou gaat.
Jaarlijks onderhoud aan de ketel laten doen, nooit problemen met dat ging gehad, was toen 8 jaar oud geloof ik. Drie maanden later, van dondernacht op vrijdagochtend is de ketel stuk gegaan. Werk afgebeld, dag vakantie genomen om een monteur te kunnen ontvangen, want ik wil natuurlijk wel warm water en verwarming. Ik had een contract lopen bij een firma die 24/7 bijstand garandeert, volgens mijn contract "ook op zon- en feestdagen". Vrijdagochtend vanaf 8u dus beginnen bellen. Kreeg ik daar meteen een heel vervelende man aan de lijn, die zag zijn werkdag blijkbaar echt niet meer zitten, en hij moest nog beginnen. "We sturen volgende week iemand langs". Ik vriendelijk geantwoord dat hij dat niet kon maken, dat ik niet minstens 3-4 dagen zonder warm water/verwarming kon, en vooral dat ze volgens hun contract 24/7 bijstand beloven. NOPE. Ik heb écht tot maandag moeten wachten, ik was echt boos. Hij zei ook meteen "die moet je laten vervangen, die is te oud". Ik had zoiets van "hoe weet jij dat nu, hij is 8 jaar oud en je weet niet eens wat er aan scheelt".

Laat mijn vriend nu een datatechnieker zijn, die een koeltechnieker als naaste collega heeft :+ Die had op voorhand voorspeld wat er allemaal zou gebeuren die maandag. Hij had gelijk, tot in detail! Hij had ook een idee wat er met de ketel scheelde, wat er dus 3 maanden geleden bij het onderhoud was gebeurd. Daar bleek hij ook gelijk in te hebben. Vuil spel hoor.

Het is dat ik dat appartement huurde, en een maand eerder het huurcontract had opgezegd - ik had anders het servicecontract daar opgezegd. Heb ik bij mijn huisbaas ook wel gemeld, dat ze daar niet zo heel goed zat. Maar moet zij zelf weten natuurlijk, het is haar rekening.

Ik ben zelf iemand die in eerste instantie altijd vriendelijk en beleefd blijft. Ik wil best een knieval maken als ik daardoor mijn zin krijg :+ Maar als ik gelijk heb, heb ik gelijk, en dan kan ik na een tijdje ook wel flink boos worden als daar vaag over gedaan wordt. Ik had gewoon recht op onmiddellijke bijstand voor de herstelling van die ketel, daar betaalde ik ook gewoon voor. Dus ja, daar ben ik uiteindelijk, toen vriendelijk zijn niet werkte, wel boos geworden. Op de man die ik aan de lijn had, niet op de technieker die maandag kwam aanwaaien, die kon er ook niks aan doen dat zijn collega zo'n l*l was. Heb het er met hem wel over gehad, en hij gaf me wel gelijk.

TS, in mijn ogen heb jij ook gelijk. Zij kunnen niét aantonen dat die mens 6 minuten over het eerste uur is gegaan. Jij kan het tegengestelde ook niet bewijzen, dus het is idd een beetje jouw woord tegen dat van hen, maar volgens mij moet je dit wel kunnen winnen. Kan je ergens juridische info inwinnen en daarmee dreigen? Ik zeg vaak langs mijn neus weg dat ik klant ben bij Testaankoop, dat lost het soms wel op :+

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 09:27

Bedankt voor je uitgebreide bericht LWDaisy. Wat een gedoe zeg. Er is echt sprake van een soort energiemaffia.

Ik wil inderdaad juridisch advies inwinnen, maar ik weet niet hoever ik daarmee kom. Testaankoop is volgens mij Belgisch, toch? Ik denk dat ik een mailtje aan het juridisch loket ga wagen. Duurt helaas wel 8 dagen voordat ik een reactie heb en dan is 5 juli voorbij. We hebben echter wel direct een screenshot gemaakt van de app, waarin staat dat het bedrag op 14 augustus geïncasseerd wordt. Ik ga nu alles, maar dan ook echt álles noteren. Ik denk dat ik de telefonische gesprekken zelfs ga opnemen.

Ik vraag me af of het zou helpen als ik het verhaal op social media gooi. Wat denken jullie? Of gooi ik dan juist mijn eigen glazen in?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:36

ual_95 schreef:
Bedankt voor je uitgebreide bericht LWDaisy. Wat een gedoe zeg. Er is echt sprake van een soort energiemaffia.

Ik wil inderdaad juridisch advies inwinnen, maar ik weet niet hoever ik daarmee kom. Testaankoop is volgens mij Belgisch, toch? Ik denk dat ik een mailtje aan het juridisch loket ga wagen. Duurt helaas wel 8 dagen voordat ik een reactie heb en dan is 5 juli voorbij. We hebben echter wel direct een screenshot gemaakt van de app, waarin staat dat het bedrag op 14 augustus geïncasseerd wordt. Ik ga nu alles, maar dan ook echt álles noteren. Ik denk dat ik de telefonische gesprekken zelfs ga opnemen.

Ik vraag me af of het zou helpen als ik het verhaal op social media gooi. Wat denken jullie? Of gooi ik dan juist mijn eigen glazen in?

Je kan het in ieder geval zeker proberen! Ik zou het hen ook laten weten, via mail, zwart op wit: dat je tot 14 augustus tijd gekregen hebt (voeg gerust dat screenshot toe!), en dat je van die tijd gebruik gaat maken door ondertussen juridisch advies in te winnen.

Testaankoop is idd Belgisch :)

Social media zou ik nog niet doen. Ik weet niet of dat wel zou helpen. Je zult er wss wel lotgenoten mee kunnen bereiken, en samen massaal bezwaar aantekenen, maar ik zou het eerst via het juridische loket proberen. Afhankelijk van wat de schuldeiser antwoord op je mail ivm het inwinnen van dat advies, zou ik het verhaal wel/niet op social media gooien :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:44

Ts, je kan juridisch loket bellen en vragen hoe het juridisch zit met bewijzen.

Sommige bedrijven leveren geen 24 uur service.
Ik heb het ook weleens gehad.
In mijn geval een kapotte scootmobiel, bedrijf zou week erna eens komen.
Ik heb de gemeente gebeld hoe het zat want 24/7 service toch?
Gemeente heeft het bedrijf gebeld en dezelfde dag stond er een monteur.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 09:56

luuntje schreef:
Ts, je kan juridisch loket bellen en vragen hoe het juridisch zit met bewijzen.

Helaas kan er momenteel niet gebeld worden. De medewerkers werken allemaal vanuit huis. Daardoor ik de reactietijd ook uitgesteld naar 8 werkdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:17

ual_95 schreef:

Zorg eerst dat je weet wat je rechten zijn.

Neem nou gewoon eerst eens contact op met Consuwijzer, die kun je bellen, dit is van de overheid, advies voor consumenten van de ACM. Je kunt ze bellen of mailen.
https://www.consuwijzer.nl

Of bel het juridisch loket. Waarom mailen en dagen wachten?

En ga dan met hun antwoord, met verwijzing naar het contact dat je hebt gehad, terug naar het bedrijf. Schriftelijk. Dan sta je veel sterker.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:26

En best niet enkel via mail, maar via aangetekende zending protesteren als je dat nog niet gedaan hebt. Daarin verwijzen naar je mailverkeer.