Shadow0 schreef:AmyJamess: ja, maar dat geldt alleen als er ook daadwerkelijk mensen aan het werk zijn. Dat was hier niet het geval.
De geplaatste borden zijn de op dat moment geldende snelheid. Of er nou gewerkt wordt of niet.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Niobe schreef:Nee dit absoluut niet doen, dit zal vaak goed gaan, maar kan voor een schrikreactie zorgen die nogal gevaarlijk is!
...ik ken 'rem aantikken' als "een remsignaal geven".
Alleen de remlichten gaan efkes aan.
Ik heb het geleerd en toegepast als een aankondiging 'ik ga dadelijk remmen', of 'ik ga mijn gas loslaten'.
Waar denk jij aan, dat je het gevaarlijk vindt?
Ceffyl schreef:Nou, lijkt me toch dat je ook met een bumperklever wel gewoon moet kunnen remmen. Zou wat zijn zeg. Dat daardoor die persoon domme dingen gaat doen is niet jouw probleem. Je gaat toch geen boete pakken omdat degene achter je te dicht erop zit en je dan niet mag remmen omdat hij kan schrikken?
Passadena schreef:karuna schreef:Je moet wel degelijk 30 rijden daar als het bord niet is afgeplakt of omgedraaid. En iemand dicht achter je is geen reden te hard te rijden.
Hij zat zo danig dicht achter mij dat remmen gewoon gevaarlijk was.. ik hoef hem niet boven op mij.
Relaxed schreef:Je moet ook niet remmen, maar op tijd anticiperen en het gas los laten. Daarbij, als hij op jou knalt is hij fout en niet jij.. Ok, daar heb je niks aan als je een whiplash oploopt, maar laat je niet opjagen/anders rijden door iemand die zit te bumperkleven..
En ja, bij zo'n bord krijg je gewoon een boete, been there done that
Niobe schreef:Als je moet, dan moet je, je moet het gewoon niet onnodig uit gaan lokken.
Stel dat er wat gebeurt door jouw “waarschuwingsactie” en de bumperklever rijdt met een dashcam, dan ben jij net zo goed de Sjaak ook.
Daantj__ schreef:Relaxed schreef:Je moet ook niet remmen, maar op tijd anticiperen en het gas los laten. Daarbij, als hij op jou knalt is hij fout en niet jij.. Ok, daar heb je niks aan als je een whiplash oploopt, maar laat je niet opjagen/anders rijden door iemand die zit te bumperkleven..
En ja, bij zo'n bord krijg je gewoon een boete, been there done that
Kreeg jij die boete toen er ook niet gewerkt werd langs de weg? Of waren ze op dat moment wel aan het werk?
Daantj__ schreef:Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden. Had ze van haar instructrice tijdens de rijlessen geleerd. Ik heb hier altijd een hard hoofd in gehad want:
A) Ik heb dit nooit geleerd bij mijn rijlessen kan mijn ook niet heugen hier iets over gelezen te hebben bij theorie
B) Het lijkt mij toch dat je borden gewoon op moet volgen ook al zijn ze tijdelijk
C) Op onoverzichtelijke plekken kun je toch niet eens zien of er gewerkt wordt of niet over het gehele traject
Ik hou mijn altijd maar aan de snelheid op de borden. Maar elke keer als er niet gewerkt wordt schiet de opmerking van mijn vriendin door mij hoofd. En vraag ik mij af of ik nu "voor niks" zo zacht heb gereden. Haar instructrice zou het toch niet voor niks hebben gezegd. Die vriendin zou het ook niet zomaar verzinnen. Maar misschien dat ze haar instructrice ooit verkeerd geïnterpreteerd heeft. Ben wel benieuwd of er hier een agent of rijinstructeur is die hier het "echte" antwoord op weet.
Niobe schreef:karuna schreef:Ik heb die optie vaak toegepast maar helaas bus en zachte berm en weinig uitwijk mogelijkheid pas ik de kort rem aantikken toe. Dat werkt meestal heel erg goed
Totdat degene achter je denkt dat je hem een remtest wil geven, vol in de rem gaat met nog iemand er achter en/of van de weg rijdt. Gewoon niet gek laten maken en doorrijden dan.
Relaxed schreef:Daantj__ schreef:Kreeg jij die boete toen er ook niet gewerkt werd langs de weg? Of waren ze op dat moment wel aan het werk?
Er werd niet gewerkt, was op een zondagochtend en bijna geen ander verkeer.. Ik kachelde dus gewoon met 100 door en je mocht op een stuk van nog geen kilometer maar 70..
Air schreef:Ik vraag me ook altijd af of ik een regel heb gemist daarover omdat echt iedereen me altijd inhaalt als ik braaf snelheid verminder ook al is het avond of weekend
Daantj__ schreef:Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden.
Sakura789 schreef:Daantj__ schreef:Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden.
Vertel haar maar dat de tijdelijke borden altijd voor gaan.
Mijn collega's komen graag na hun dag/avond/nachtdienst weer veilig thuis bij hun familie. Als ik naar de veiligheidsrapportages kijk en de meldingen van 'near misses' gaat het vaak nét goed.
Het gaat hier om mensenlevens, dus die paar tellen dat je iets langzamer moet... Laat je niet opjagen door anderen of meegaan in de flow van anderen. Tegenwoordig wordt er veel vaker gewerkt in de avonden en nachten. Extra gevaarlijk bij ondergaande en opkomende zon.
Suzanne F. schreef:Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.
Daantj__ schreef:Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord en spookt deze vraag regelmatig door mijn gedachten. Komt omdat een vriendin mijn ooit heeft verteld dat als er tijdelijke verkeersborden zijn voor wegwerkers maar er wordt op dat moment niet aan de weg gewerkt dat ze dan niet gelden. Had ze van haar instructrice tijdens de rijlessen geleerd. Ik heb hier altijd een hard hoofd in gehad want:
A) Ik heb dit nooit geleerd bij mijn rijlessen kan mijn ook niet heugen hier iets over gelezen te hebben bij theorie
B) Het lijkt mij toch dat je borden gewoon op moet volgen ook al zijn ze tijdelijk
C) Op onoverzichtelijke plekken kun je toch niet eens zien of er gewerkt wordt of niet over het gehele traject
Ik hou mijn altijd maar aan de snelheid op de borden. Maar elke keer als er niet gewerkt wordt schiet de opmerking van mijn vriendin door mij hoofd. En vraag ik mij af of ik nu "voor niks" zo zacht heb gereden. Haar instructrice zou het toch niet voor niks hebben gezegd. Die vriendin zou het ook niet zomaar verzinnen. Maar misschien dat ze haar instructrice ooit verkeerd geïnterpreteerd heeft. Ben wel benieuwd of er hier een agent of rijinstructeur is die hier het "echte" antwoord op weet.
CharleyT schreef:Suzanne F. schreef:Misschien stond die automatische flitspaal niet ingesteld op de tijdelijke 30 door wegwerkzaamheden. Dan mag je daar 50 en heb je mazzel.
De instelling van de flitspaal is ondergeschikt aan de borden die geplaatst zijn. Flitspaal is een controle middel, de borden geven aan wat er mag/moet.
Daantj__ schreef:Zal ik doen! Ze houd zich trouwens er wel netjes aan op het moment dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan de weg.