Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:10

Tja in deze periode is gebleken dat ik helemaal niet zo sociaal ben want blijkbaar had ik al niet zoveel sociale contacten en er is dus nu weinig anders :+

Ik ken verplichte afspraken dus ook helemaal niet, dat zou ook helemaal niks voor mij zijn.
En dat is toch ook niet waar vriendschap om draait? Je moet toch gewoon jezelf kunnen zijn en je leven leiden zoals jij dat wil? En vrienden horen dat toch te accepteren?
Een afspraak met een vriendin hoort een leuke bonus zijn, niet iets waar je met lood in je schoenen na toe gaat of waar je echt geen zin in hebt.

Wat ik mij dan ook nog eens afvraag... zijn dit soort mensen dan wel echte vrienden die er in nood voor je zijn? Zo ja, dan snappen die het vast wel als je aangeeft meer behoefte te hebben aan rust. Snappen ze dat niet dan zegt het gelijk genoeg over je vriendschap :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:19

Ik geniet van de rust.
Wel een rare tijd om zwanger te zijn en een kind te krijgen, maar heerlijk Dat je iedereen buiten kan laten staan en niemand je kind vast kan laten houden.
Heerlijk dat schoonouders niet meer langs komen, dat hun oppasdag tot het einde van mn verlof is opgeschort en dat ik onwijs selectief kan zijn in wie ik wel en niet wil zien.

Daarnaast is dit het ideale moment om dochter van bijna 2 te leren dat kusjes van haar zijn en dat opa's en oma's, ook als ze er om vragen, geen kusjes meer krijgen. Knuffel prima, maar kap met dat gezoen. En vooral de dwang voor een kusje. Ophoepelen.
Ideale situatie om dat nu in te voeren en vol te houden.

Daarnaast merk ik nu ook wie ik de moeite waard vind om energie in te steken en wie niet.
Sommige mensen kan je 10 keer bellen of appen zonder antwoord te krijgen, anderen bellen/appen wel terug.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:29

ik werk zelf in de zorg en eerlijk gezegd erger ik me dood aan alle terrasjes pakkende mensen, iedereen die je op de koffie vraagt en dan heerlijk met een hele groep bij elkaar komt.

Corona is echt nog niet weg en ik heb nog steeds mensen in gevarenzone in mijn directe omgeving dus dat soort gezelligheidsuitjes probeer ik te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:31

Heel eerlijk? Ik vind het best apart dat je Corona als excuus "moet" gebruiken om maar niet met iemand af te spreken. Als je daar geen zin in hebt en al die sociale contacten eerder veel werk dan leuk vindt, dan is het toch niet heel eerlijk om dan maar geforceerd af te blijven spreken? Sociale contacten zou je moeten hebben omdat je ze leuk vindt, niet omdat je voelt dat het moet. Dan zit er volgens mij sowieso al iets fout in je vriendschap, en als vriendin zou ik het dan liever horen dat iemand me niet wil zien omdat diegene daar even niet aan toe is of geen zin in heeft, dan dat ik met iemand afspreek die ondertussen constant zit te balen en dat je voelt dat er iets is maar dat ontkent wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:59

Talietjuh schreef:
safina schreef:
Mega-herkenbaar. Heb zelfs zitten denken: welke mensen zal ik schrappen van mijn lijstje? Maar daar kom ik dan weer niet uit. Zoveel echte vriendinnen en vrienden heb ik niet en je (schoon)ouders en zus doe je ook niet weg. :+

Nu ik er zo over nadenk: ik wil graag in mn bubbel blijven, maar wat is mijn bubbel dan? ik denk dat mijn bubbel vooral mijn eigen fysieke omgeving is, niet dat sociale. Mn erf, mn moestuin, de paardjes, de buurt. Of het nou een dagje naar Amsterdam is met een vriendin, voor werk naar Utrecht, bij mn schoonmoeder in Brabant op de koffie of samen naar de film: ik heb daar allemaal geen zin in. Ik wil niet weg. Ik vind het gezellig als mensen aan komen lopen/fietsen/rijden voor een bak koffie. Spontaan. Maar liever nergens heen en niks in mijn agenda. Laat mij hier maar klooien.

Niet zo blij met je schoonouders en zus? ;-)

Nou...ik heb een schat van een schoonmoeder, echt. Maar ze woont wel ver weg. Dus het kost me altijd een dag. Ik wil haar graag zien, maar ik wil geen dag weg.

Mn zusje is een verhaal apart. Daar is vanalles mee. Ze is lief, maar doodvermoeiend.

Maar het ligt vooral aan mij. Laat mij maar lekker in mn bubbel. :D

Maar dan lees ik hier die berichten over (kinder)verjaardagen enzo en dan denk ik: goh, dat doe ik al niet eens. Ik heb per jaar 4 verjaardagen: mn schoonmoeder, mn beide ouders en de dochter van mijn man. Verder niet. Ik doe geen nichtjes of neefjes, geen broers of zussen, geen vrienden, geen kinderen van vrienden etc. Vier mn eigen verjaardag ook nooit. En dan vind ik mn leven nog te sociaal. :')

Maar ergens geniet ik dus intens van die corona-rust. En dat roept mij mij ook de vraag op: wat precies wil ik daarvan vasthouden? Wat is het dat me zo goed bevalt? En hoe ga ik dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:12

Resistance schreef:
Heel eerlijk? Ik vind het best apart dat je Corona als excuus "moet" gebruiken om maar niet met iemand af te spreken. Als je daar geen zin in hebt en al die sociale contacten eerder veel werk dan leuk vindt, dan is het toch niet heel eerlijk om dan maar geforceerd af te blijven spreken? Sociale contacten zou je moeten hebben omdat je ze leuk vindt, niet omdat je voelt dat het moet. Dan zit er volgens mij sowieso al iets fout in je vriendschap, en als vriendin zou ik het dan liever horen dat iemand me niet wil zien omdat diegene daar even niet aan toe is of geen zin in heeft, dan dat ik met iemand afspreek die ondertussen constant zit te balen en dat je voelt dat er iets is maar dat ontkent wordt.

Ach wat een onzin. Heeft helemaal niets met die persoon te maken, maar met het idee dat er door afspreken een 'verplichting' ontstaat.
Je trekt in je bericht conclusies die echt helemaal niet waar zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 13:51

Veel herkenbare reacties, leuk om te lezen.

Het is net of deze periode je heeft laten inzien welke contacten belangrijker zijn. Dat je vriendschappen kan onderhouden zonder te moeten afspreken en dat dat gewoon wel chill is.

Resistance schreef:

Je hangt hier heel veel waarde aan die er niet is hoor, de hoeveelheid afspraken is een verplichting, niet de vriendschap an sich.

Daarnaast vind ik die afspraken ook gewoon leuk, daarom deed ik het ook veel maar nu ik het een tijd niet heb gedaan ben ik er anders over gaan denken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:54

Voor mij is er niets concreet veranderd, omdat ik mijn vrienden sowieso eens per ongeveer half jaar zie.
Het is ook altijd meteen gezellig weer en een pluspunt is dat je dan vaak veel te vertellen hebt aan elkaar. ;-)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:24

Er 'moet' natuurlijk niks.

Ikzelf ben wel verbaasd ook over mensen die energie hebben om doordeweeks met meerdere mensen af te spreken, en dan in het weekend ook nog eens een of meerdere keren. Ik word zelf altijd vrij moe van sociaal contact (niet dat ik het niet leuk vind!) en daarom had ik zelf al voor Corona een niet drukgevulde sociale agenda, ik sprak ongeveer 1 keer per maand af en soms minder. Het was bij mij zelfs omgekeerd: ik wilde juist meer contacten opdoen door bijv. bij een club of zo te gaan, omdat ik merkte dat ik misschien wat geisoleerd raakte. :o Misschien hebben andere mensen meer energie hiervoor? Of voelen ze zich inderdaad verplicht?

Maar: ik merkte de afgelopen weken dat ik fysiek afspreken voor veel van mijn vriendschappen niet nodig heb. Sommige vriendschappen van mij zijn sowieso met mensen die naar een (ver) buitenland verhuisd zijn, dus dan was ons contact al via chat en Skype. Dat zette zich gewoon voort. Ik heb sowieso geen grote vriendenkring: ik denk hoogstens 4 tot 5 mensen die ik als vriend zou bestempelen, terwijl ik ook mensen ken in vriendengroepjes van 10 tot 12 man.

Qua familie doen wij in onze familie vrij minimaal aan sociaal contact: we zien elkaar zo'n 6 keer per jaar vast, met feestdagen en met de verjaardag van mijn ouders. Daarnaast gaan we nog af en toe koffiedrinken. Mijn vriend heeft ook een handvol echt goede vrienden waar hij af en toe mee afspreekt, en 1 vriend waar hij tijdens corona-tijd veel online mee gamet, verder niet veel en doen we vooral samen leuke dingen - of juist lekker een weekend helemaal niks. :D Ik denk dat het idee bij mijn generatie heerst dat elk weekend 'nuttig' en 'gevuld' moet zijn, terwijl een weekend helemaal niks doen en een beetje in de tuin lezen ook heel essentieel kan zijn voor je welzijn en zelfs je doordeweekse productiviteit. :z

Ik merk wel wat anderen hier ook zeiden: sommige vriendschappen en contacten zijn duidelijk qua 'investeren' gelijker dan anderen. De afgelopen periode waren er mensen die duidelijk moeite deden, terug-chatten, en bijvoorbeeld bleven bellen en kletsen, terwijl andere mensen nauwelijks tot niet van zich lieten horen en ook moeizaam reageren op contact. Dit zijn vaak 'gelegenheidsvriendschappen', dus mensen die je in een bepaalde context ziet (school, een hobby) maar waarbuiten je weinig hebt om over te praten of te doen. Vrienden die naar het buitenland verhuisden vertelden ook dat dit de vriendschappen waren die het snelst verwaterden, en dit zijn ook inderdaad vriendschappen waar ik minder echt harde moeite voor wil blijven doen. Als je elkaar leuk gezelschap of een leuke gesprekspartner vindt, doe je wel moeite om in elk geval het gesprek gaande te houden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:42

Als je merkt dat het weinige sociale contact door corona je rust geeft en je liever niet/minder afspreekt om die rust te bewaren, dan kun je dat toch prima uitleggen? Eventueel via de telefoon, dat is wat minder afstandelijk dan via de app. Goede vrienden zullen het begrijpen :) En als het niet begrepen wordt dan kun je daar beter nu achter komen dan geforceerd te blijven afspreken om het onbegrip maar te voorkomen.

Wel vraagt vriendschap een investering van beide kanten. Het andere uiterste is niks meer van je laten horen tot je je vrienden een keer nodig hebt. Tja, dan moet je niet verwachten dat ze zomaar op komen draven. Maar er is natuurlijk een prima middenweg: een keer vaker bellen/facetimen/appen om het contact te onderhouden en daardoor extra kunnen genieten van de momenten dat jullie elkaar wel zien bijvoorbeeld. Of extra lang af te spreken als je elkaar dan wel een keer ziet. Als een vriend van mij aangeeft zoiets fijner te vinden, dan zou ik daar alleen maar rekening mee houden en het fijn vinden dat hij/zij dat eerlijk zegt. Hoeft de vriendschap niet minder om te worden.

Anoniem

Re: Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:46

Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.

Hoe ga je het brengen? Ik zou er geen hele uitleg aan hangen.
"Nee, ik kan niet, ik heb al andere plannen."
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:01

In mijn vriendenkring heb ik verschillende vrienden, sommige spreek ik amper, niet omdat er wat is maar gewoon omdat we allebei druk zijn en dat het er soms niet van komt om tot een afspraak te komen vanwege werkdrukte/lastig roosters bij elkaar krijgen, maar eenmaal afgesproken en samen is het heel gezellig en goed. Sommige zie en spreek ik vaker. Even geen contact maakt niet uit, er staat niets tussen in maar net als bij de anderen, iedereen heeft het druk met werk, gezin. Is er wat staan we onvoorwaardelijk voor elkaar klaar.
Wat wij vaak met vrienden doen is afspreken bij elkaar, hapje eten nog even een bakkie daarna en dat is goed en gezellig.
Nu tijdens de corona is het wel anders, even een belletje of een appje maar echt afspreken hebben wij afgelopen week pas weer voor het eerst gedaan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:06

Matheno schreef:
Voor mij is er niets concreet veranderd, omdat ik mijn vrienden sowieso eens per ongeveer half jaar zie.
Het is ook altijd meteen gezellig weer en een pluspunt is dat je dan vaak veel te vertellen hebt aan elkaar. ;-)

Maar dat is ook niet altijd zo. Ik spreek mijn maatje dagelijks om even te sporten via facetime en vrijwel elke avond is het na 1,5 uur van joh, zullen we nieteens een keer gaan ophangen want ik moet nog zusenzo doen voordat ik naar bed ga.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:43

Ik heb geen vrienden meer. Deels corona, maar grotendeels was al verwaterd. Ik mis sociaal contact wel, maar niet de "vriendschap". Ik heb me voorgenomen om meer activiteiten te gaan oppakken, genieten van de sociale contacten er rond. Een drankje na de les enzo, maar vriendschap, nee laat maar, geen behoefte meer aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:50

betadine schreef:
Ik heb geen vrienden meer. Deels corona, maar grotendeels was al verwaterd. Ik mis sociaal contact wel, maar niet de "vriendschap". Ik heb me voorgenomen om meer activiteiten te gaan oppakken, genieten van de sociale contacten er rond. Een drankje na de les enzo, maar vriendschap, nee laat maar, geen behoefte meer aan.

Dat zou ik niet kunnen. Ik ben best een sociaal dier, dat is ook een beetje het probleem :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:53

Blijheid schreef:
Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.

Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan :)

Ik twijfel tussen dit. Dus gewoon bepaalde vriendschappen eigenlijk actief laten verwateren, of het gewoon uitleggen.

Ik denk dat de uitleg bij enkelen niet heel goed zal vallen :+ . Klinkt toch ook wel een beetje onaardig natuurlijk.
Hoe zou het bij jullie vallen als iemand zegt ik wil voorlopig wat minder afspreken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:53

Mri schreef:
Ik geniet van de rust.
Wel een rare tijd om zwanger te zijn en een kind te krijgen, maar heerlijk Dat je iedereen buiten kan laten staan en niemand je kind vast kan laten houden.
Heerlijk dat schoonouders niet meer langs komen, dat hun oppasdag tot het einde van mn verlof is opgeschort en dat ik onwijs selectief kan zijn in wie ik wel en niet wil zien.

Daarnaast is dit het ideale moment om dochter van bijna 2 te leren dat kusjes van haar zijn en dat opa's en oma's, ook als ze er om vragen, geen kusjes meer krijgen. Knuffel prima, maar kap met dat gezoen. En vooral de dwang voor een kusje. Ophoepelen.
Ideale situatie om dat nu in te voeren en vol te houden.

Daarnaast merk ik nu ook wie ik de moeite waard vind om energie in te steken en wie niet.
Sommige mensen kan je 10 keer bellen of appen zonder antwoord te krijgen, anderen bellen/appen wel terug.

Dit klinkt wel heel verbitterd naar de opa’s en oma’s toe. Dit kan je ook gewoon uitspreken he.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:55

ruitje schreef:
Blijheid schreef:

Ik twijfel tussen dit. Dus gewoon bepaalde vriendschappen eigenlijk actief laten verwateren, of het gewoon uitleggen.

Ik denk dat de uitleg bij enkelen niet heel goed zal vallen :+ . Klinkt toch ook wel een beetje onaardig natuurlijk.
Hoe zou het bij jullie vallen als iemand zegt ik wil voorlopig wat minder afspreken?

Ik zou dat dus prima vinden maar ik heb vrij veel vriendinnen binnen mijn beroep en die ervaren hetzelfde :+
Druk is druk toch.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:00

ruitje schreef:

Als je zegt "ik wil voorlopig minder afspreken" zonder enige toelichting, kan dat wel een tikje onaardig overkomen. Want ligt dat aan degene die met je wilt afspreken of ergens anders aan?

Maar als zegt 'ik wil voorlopig wat minder vaak met mensen afspreken om zelf een beetje lucht te houden' klinkt dat denk al heel anders.. denk ik.

Of als iemand vraagt "laten we afspreken" en je zegt 'ok prima, ik kan denk wel ergens in augustus of september'.. dan kom je ook een eind :+ :')
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:00

Heel herkenbaar!

Wij kwamen opeens aan dingen toe. Nu zit juli alweer bijna vol en dit weekend heb ik alleen zondagochtend tijd om een paard in te laden en naar het bos te gaan..

Maar in ons geval gaat het om groepen vrienden naast losse contacten. Erg lastig om tegen vriend A uit groep 1 te zeggen: 'ja gezellig we spreken af' en vervolgens tegen vriend B uit groep 1 te zeggen: 'mwahh we laten het voorlopig hierbij'. Beetje awkward als je elkaar dan allemaal tegelijk ziet :+

Wel merk ik dat wat ikke schrijft ook bij mij speelt. Ik doe nu minder moeilijk om die 3 uur enkele reis af te leggen naar mijn moeder.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:01

Als iemand zegt 'ik wil voorlopig wat minder afspreken' of 'ik heb al plannen' zonder verdere uitleg, zou ik me aan de kant geschoven voelen. Als iemand datzelfde zegt met uitleg zoals jij in je beginpost hebt gezet, zou ik daar begrip voor hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:07

lenaa_tje schreef:
Dit klinkt wel heel verbitterd naar de opa’s en oma’s toe. Dit kan je ook gewoon uitspreken he.

Wees gerust, dit is al meerdere keren uitgesproken. Maar 1set opa en oma hebben daar schijt aan.
Net als aan de corona richtlijnen. Leuke combinatie als je zwanger bent/net een baby hebt gekregen die nog geen eigen afweer systeem heeft. ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:11

ruitje schreef:

Poeh, dat vind ik een lastige vraag. Het ligt er voor mij helemaal aan wie dat zou zeggen. Als het iemand is waarmee ik dikke mik denk te zijn dan zou ik het misschien wel rot vinden. Maar als het iemand is die ik ook al op de reservebank heb zitten dan is het misschien wel een zegen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:18

Ik ben dus bang, en dat klinkt zo arrogant, dat ik dus die mensen op de reservebank heb zitten en zij mij niet :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:22

ruitje schreef:

Ik zou gewoon ruimte in de agenda afstrepen: dan neem ik tijd voor mezelf, punt, uit.
Komt er dan een echt goede vriend langs, kun je altijd nog ervoor kiezen om ruimte te maken voor die vriend.