Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:10

bigone schreef:
Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.

Ik zou het zo ook aanpakken. Misschien geen pony’s die hk hebben gelopen. Maar wel pony’s die voor de sport gefokt zijn en uite en goede lijn. En de pony’s wellicht langer houden. Dus niet alleen goed zadelmak maken maar echt richting z niveau trainen zodat veel knopjes er al opzitten. Als ze braaf zijn. Kun je ze mooi verkopen als leerpony en kan een kindje er in principe zo ‘op weg rijden’. Veel kinderen die fanatiek wedstrijd rijden en de ouders daar specifiek voor pony’s willen aanschaffen willen graag ook presteren en meedoen voor de prijzen. Alleen is zo ruiter nog jong en moet zelf gewoon ook nog veel trainen en verbeteren. Als ze zelf ook nog een pony door moeten rijden werkt dat niet altijd samen. Daarnaast kost het tijd zeker als het ruitertje zelf nog niet zo ervaren is. En pony’s ruiters hebben eigenlijk niet veel tijd want voor je het weet ben je weer uit de pony gegroeid. Dus als je je richt op het verkopen van wedstrijdponys zou ik ze wel verder doorrijden zodat ze echt eigenlijk zo klaar zijn om de nieuwe ruiter wat te leren en door het proefje heen te loodsen in het begin.

Ik snap dat dat meer tijd kost. Dus duurt ook langer voor je ‘winst’ maakt. Heb langer kosten. En in de periode die je het paard hebt kan er altijd een blessure plaatsvinden dus meer risico. Maar dan kun je daarna wel echt een mooi bedrag vragen. En vraag naar echt goede (kant-en-klare) en het liefst ook nog doodbrave pony’s is er zeker wel en zal denk ik ook wel blijven.
Dus ik zou anders gewoon eens 1 pony kopen en zo proberen.

Anders zou ik wellicht contact opnemen met een (semi)professionele ponyfokker. Die goede pony’s fokt en verkoopt maar zelf geen ruiter heeft voor alle pony’s. En ook meerdere pony’s heeft. En dan idd aanbieden dat je zadelmak wil maken en doorrijden en dan tegen een commissie van de verkoopprijs of iets.
Lijkt mij fijner dan dat je overal heen moet en geen idee wat voor beest je dochter onder de kont geschoven krijgt.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 19-06-20 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:11

Wij (mijn partner en ik) doen dit als werk. Wij beleren dan ook voor de kar erbij. Maar vergis je echt niet in het risico.. Het klinkt allemaal leuk maar de meeste zijn verre van leuk en kunnen gekke sprongen maken :)
Verder zorgen voor een goede betrouwbare hulp die niet bij elke scheet loslaat :')

Maar pony's groen kopen, inrijden, wedstrijd ervaring en dan ook nog braaf genoeg voor kinderen gaat echt veel veel tijd in zitten. Vraag me af of het dan nog uit kan..
Laatst bijgewerkt door Kimley op 19-06-20 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:11

MarryAnneR schreef:
StalNollie schreef:
Ik doe handel precies wat je dochter wil.
Jonge pony's inkoop doorrijden verkoop.
Het is een leuk extraatje maar je brood ermee verdienen met alleen dat... Neee dat niet.

Want zoals hierboven al gezegd word alle onkosten moeten er nog af en een pony heeft ook gewoon maar 1 hartslag.
Je werkt de eerste jaren met op en af en verwerkt tegenslagen en loopt als leek veel tegen de lamp aan.
En weet dat je niet zomaar tussen vaste mensen /handelaren/ fokkers komt.

Stel.. je hebt wat gekocht. Pony blijkt echter toch meer rijp voor frikandel ... kan je dit dan ook? Tot waar rijd jij ze door? Wanneer vind je ze geschikt voor een ander?

Ponys die rijp zijn voor frikandel gaan hier ook voor frikandel ik zadel een ander er niet mee op. Maar 1x gehad met een shetlander.

Verlies nemen en door.

Blijf altijd dicht bij jezelf wie jij bent en 100 % achter staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:14

Ik heb dit ook een tijdje gedaan. Houd er wel rekening mee dat er vaak kleine kindjes op kleine pony’s afkomen en dat de pony’s die jij hebt ingereden nog jong zijn. Ik heb regelmatig een drie of 4-jarige verkocht, super braaf maar natuurlijk nog wel jong, en dat ik dan na een maand de ouders die niks van paarden bleken te weten aan de telefoon had of ik die rotKnol toch alsjeblieft weer wilde ophalen? Dan vroeg ik of het kind les had en was het antwoord nee want ze durft er niet meer op. maar het lag natuurlijk nooooit aan hun kleine Anky maar aan de pony. Een pony heb ik weer opgehaald omdat ik bang was dat ze anders in de handel terecht zou komen maar toen het vaker gebeurde heb ik de ouders maar gewoon verteld dat de pony geen fiets is en dat ze er toch echt tijd en geld in moeten investeren. Anders had ik nu 15 paarden hier staan denk ik. Daarom ben ik er ook mee gestopt. Ik verdiende er wel een leuk zakcentje mee

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:15

Zo nu en dan zijn er pony's die vrij snel kindproof zijn. Maar in de meeste gevallen kost dit teveel tijd omdat kinderen nu eenmaal niet allemaal Anky's zijn en het een beetje vanzelf moet gaan.De pony moet een leermeester zijn voor een kind. En dat zijn ze niet na een paar maanden helaas. 90 van de 100 niet, behalve een paar die zadelmak en braaf geboren worden. Dus ik zou er niet aan beginnen. Er zijn wel wat mensen in Nederland met jouw postuur, die er enkele jaren in Nederland goed geld mee hebben verdiend maar dan was het ook over omdat het plaatje wel erg mooi en leuk leek met erg mooie ponytjes maar de werkelijkheid voor de kopers die er goed voor moesten betalen toch wel ergen s anders lag als ze zelf thuis een paar weken met de pony aan de slag waren, dus op een gegeven moment is dat praatje rond en verkoop je niet meer. Tenzij je de rust wilt nemen om elke pony goed op te leiden ( dat doe je niet in een paar maanden) en dus soms er wel een jaar mee bezig bent en met braafheidsgarantie gaat verkopen, is het niet iets om aan te raden. Financieel kun je dan veel beter voor anderen blijven beleren, de gevaarlijke pony's weiger je en aan de makke verdien je goed en verder geen risico en ook geen garanties hoeven geven.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:17

Amber_ schreef:
Even vanuit hele andere hoek.... Op het werk reed ik ook wel de wat moeilijkere paarden, nu is het begin mei helaas voor het eerst fout gegaan. :Y) (paard bleek ook fysieke issues te hebben achteraf)

Bovenarm en schouderkop gebroken, zit nu een plaat werk met schroeven in waar menig Heras hekwerk jaloers op zal zijn :')

Nu heb ik het geluk dat het een dienst ongeval is en alles vergoed krijg. Maar ik lig er minimaal 6 maanden uit en heb 2x per week fysio omdat mijn arm écht niks doet..... met pech blijf ik voor altijd beperkt in mijn schouder vrijheid.

Naast het fysieke, merk ik mentaal dat ik het vréselijk vind thuis te zitten en afhankelijk te zijn.

Het is mij, nu al, niet meer waard om dit ooit weer te krijgen... en natuurlijk gaat het 99 van de 100x goed en paard rijden blijft een risico. Maar ik weet wel dat ik het niet meer 'extra' opzoek

Oei! Ook zoiets kennen we helaas uit de praktijk. Haar coach stapte op verzoek van de eigenaar op een paard. Paard klapte zichzelf om toen hij de ruiter er niet af kreeg. Gevolg: verbrijzelde enkel, operatie en daardoor had mijn dochter het ineens extra druk omdat ze ook de paarden van de coach bij te trainen had. Voor haar een gouden kans achteraf. Coach is gebleven en dochterlief heeft daardoor heel veel bijgeleerd en doet ze nu nog.

Daarom is er ook veel uit te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:19

Daantj__ schreef:
bigone schreef:
Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.

Ik zou het zo ook aanpakken. Misschien geen pony’s die hk hebben gelopen. Maar wel pony’s die voor de sport gefokt zijn en uite en goede lijn. En de pony’s wellicht langer houden. Dus niet alleen goed zadelmak maken maar echt richting z niveau trainen zodat veel knopjes er al opzitten. Als ze braaf zijn. Kun je ze mooi verkopen als leerpony en kan een kindje er in principe zo ‘op weg rijden’. Veel kinderen die fanatiek wedstrijd rijden en de ouders daar specifiek voor pony’s willen aanschaffen willen graag ook presteren en meedoen voor de prijzen. Alleen is zo ruiter nog jong en moet zelf gewoon ook nog veel trainen en verbeteren. Als ze zelf ook nog een pony door moeten rijden werkt dat niet altijd samen. Daarnaast kost het tijd zeker als het ruitertje zelf nog niet zo ervaren is. En pony’s ruiters hebben eigenlijk niet veel tijd want voor je het weet ben je weer uit de pony gegroeid. Dus als je je richt op het verkopen van wedstrijdponys zou ik ze wel verder doorrijden zodat ze echt eigenlijk zo klaar zijn om de nieuwe ruiter wat te leren en door het proefje heen te loodsen in het begin.

Ik snap dat dat meer tijd kost. Dus duurt ook langer voor je ‘winst’ maakt. Heb langer kosten. En in de periode die je het paard hebt kan er altijd een blessure plaatsvinden dus meer risico. Maar dan kun je daarna wel echt een mooi bedrag vragen. En vraag naar echt goede (kant-en-klare) en het liefst ook nog doodbrave pony’s is er zeker wel en zal denk ik ook wel blijven.

Anders zou ik wellicht contact opnemen met een (semi)professionele ponyfokker. Die goede pony’s fokt en verkoopt maar zelf geen ruiter heeft voor alle pony’s. En ook meerdere pony’s heeft. En dan idd aanbieden dat je zadelmak wil maken en doorrijden en dan tegen een commissie van de verkoopprijs of iets.
Lijkt mij fijner dan dat je overal heen moet en geen idee wat voor beest je dochter onder de kont geschoven krijgt.

Weet je wel dat pony's die netjes zijn gefokt in de d-maat, als veulen al 3000/3500 tot 4000 kosten? En dan heb je een veulen. Trek je portemonnee maar als je in het hogere segment pony's wil verkopen. En dan moet je echt goed kunnen rijden en de pony's starten om het geld er allemaal nog een beetje uit te krijgen.
Als je toch op de hk gaat shoppen en je laat ze castreren, dan hoop ik dat ze goed met brutale apen om kan gaan. Het zal de eerste niet zijn die van de koude kermis thuis komt omdat 3 jarigen gewoon bijzonder brutaal kunnen zijn, omdat ze lang hengst zijn geweest en hoog in het voer hebben gestaan. Dat is echt niet gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-20 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Ik heb weer niet het hele toppic gelezen.
Ik denk dat als mensen nu enthousiast zijn dat daar zeker ook iets te winnen valt. Alleen al onder het zadel mak maken voor die mensen. Die al een pony op het oog hebben of reeds gekocht hebben. Ik denk dat dat realistischer is. Dat die pony's dan naar jullie komen en jullie dan een bijdrage voor stalling en inrijden etc vragen. En daarna vertrekt de pony weer en kan er weer een ander ingereden worden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Ik verplaats dit topic naar School, studie en werk.

_Penotti

Re: Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:23

Ik zou wat Sammiex2000 en rizette aandragen ook echt heel goed meenemen.
Voordat een kinderpony echt kinderproof is gaat er meestal veel werk in zitten.
En als hij dan bij jou dochter super braaf is zegt dat niet dat hij dat bij die kinderen ook is.
En dan is het inderdaad die rot pony zijn schuld, Anky in dop daar ligt het niet aan.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:25

Ik zit zelf in het bestuur van een Ponyclub (die ouders hebben we hier natuurlijk volop.) anky’s Compleet met kep italia en andere dure dingen die ze beter in lessen hadden kunnen investeren. Maar goed. We zien wel in dat dit soort klanten je kunnen maken eh breken. Een paar slechte ervaringen en je hebt nooit meer wat te doen denk ik.
Dit zijn ook de pony’s waar dochterlief zo mee wegrijdt. Vaak hele leuke beestjes waarvan het ruitertje nog te jong is.

Als zo’n kindje daarna een foto stuurt dat ze een prijs heeft gewonnen met een big smile dan is dochterlief supertrots! Niemand wordt helaas als Anky geboren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:25

Maar je benoemt hier twee verschillende markten.
Enerzijds benoem je in je titel: pony kopen, inrijden, verbeteren en doorverkopen.
De paardenmarkt is nu niet heel gunstig om veel marge te hebben. Je betaald voor een paard (ik heb recent de paardenmarkt bekeken) zonder iets bijzonders, zonder bijzonder papier of bijzonder uiterlijk, jaartje of 4 tot 8 makkelijk 4000-5000 euro. De jonkies zijn iets goedkoper, maar dan moet je echt zoeken naar een goedkope 3 jarige die je kunt gaan inrijden, die ook goed verkoopbaar is.
je moet er eten in stoppen, entingen/ontworming/hoefsmid/tandarts... Hoe doe je dat met een passend zadel? Voor elke pony een passend zadel fixen is niet haalbaar denk ik?
Dus de vraag is: is dit rendabel?

Anderzijds noem je dat je dochter gevraagd wordt een paard van een ander in te rijden of door te rijden waar zij dus geld mee verdiend.
En das een andere markt, want je levert een dienst.
Als zij goed is, is blijkbaar valt ze goed onder het jongere segment en zijn de ouders er blij mee,... kan ze daar gouden bergen mee gaan verdienen als ze de juiste kansen krijgt en pakt.
Het zusje van mijn oud klasgenootje rijdt nu in duitsland voor handelsstallen en rijdt internationaal. Ik heb dat destijds meegekregen dat zij en haar zusje de kans kregen en heel erg getwijfeld hebben. Zusje heeft de kans gegrepen en doorgepakt. Bloedserieus was ze in het paardengebeuren. Die zit er nu goed bij. Wordt ook gesponsord door grote merken (KAP bv)

Was ook gewoon een meisje van t platteland met een paar stalletjes en een bak aan huis.
Zij werd op gegeven moment regionaal gevraagd om te rijden.. op wedstrijd uit te brengen en paard meer waard te maken. zo klom ze steeds. haar naam kwam terug op alle belangrijke wedstrijden.

Deze markt acht ik meer kans van slagen. Als je bv zelf pony koopt en inrijdt.. moet je maar hopen dat je m verkocht krijgt. als je n foute keuze maakt, raak je hem niet kwijt en heb je wel de kosten voor hooi,stro, dierenarts, hoefsmid etc etc.
Als je geen investering hoeft te doen en je maakt prijsafspraken over hoelang paard bij jullie is en wat het gewenste niveau is en of er ook wedstrijden gereden worden.. dan is het risico op succes veel groter.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:30

MarryAnneR schreef:
Amber_ schreef:
Even vanuit hele andere hoek.... Op het werk reed ik ook wel de wat moeilijkere paarden, nu is het begin mei helaas voor het eerst fout gegaan. :Y) (paard bleek ook fysieke issues te hebben achteraf)

Bovenarm en schouderkop gebroken, zit nu een plaat werk met schroeven in waar menig Heras hekwerk jaloers op zal zijn :')

Nu heb ik het geluk dat het een dienst ongeval is en alles vergoed krijg. Maar ik lig er minimaal 6 maanden uit en heb 2x per week fysio omdat mijn arm écht niks doet..... met pech blijf ik voor altijd beperkt in mijn schouder vrijheid.

Naast het fysieke, merk ik mentaal dat ik het vréselijk vind thuis te zitten en afhankelijk te zijn.

Het is mij, nu al, niet meer waard om dit ooit weer te krijgen... en natuurlijk gaat het 99 van de 100x goed en paard rijden blijft een risico. Maar ik weet wel dat ik het niet meer 'extra' opzoek

Oei! Ook zoiets kennen we helaas uit de praktijk. Haar coach stapte op verzoek van de eigenaar op een paard. Paard klapte zichzelf om toen hij de ruiter er niet af kreeg. Gevolg: verbrijzelde enkel, operatie en daardoor had mijn dochter het ineens extra druk omdat ze ook de paarden van de coach bij te trainen had. Voor haar een gouden kans achteraf. Coach is gebleven en dochterlief heeft daardoor heel veel bijgeleerd en doet ze nu nog.

Daarom is er ook veel uit te zoeken.

Ja ook die kant even goed uit zoeken. Je gaat er niet vanuit, maar wat bij langdurig ziek of blijvende schade, wie draait ervoor op.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:42

Joman schreef:
Daantj__ schreef:

Weet je wel dat pony's die netjes zijn gefokt in de d-maat, als veulen al 3000/3500 tot 4000 kosten? En dan heb je een veulen. Trek je portemonnee maar als je in het hogere segment pony's wil verkopen. En dan moet je echt goed kunnen rijden en de pony's starten om het geld er allemaal nog een beetje uit te krijgen.
Als je toch op de hk gaat shoppen en je laat ze castreren, dan hoop ik dat ze goed met brutale apen om kan gaan. Het zal de eerste niet zijn die van de koude kermis thuis komt omdat 3 jarigen gewoon bijzonder brutaal kunnen zijn, omdat ze lang hengst zijn geweest en hoog in het voer hebben gestaan. Dat is echt niet gemakkelijk.

Ik zeg toch ook niet dat ze pony's van de hengstenkeuring moet kopen? Ik zeg alleen maar dat ik wel naar het lijntje zou kijken waar ze uitkomen. Als sport een beetje in de genen zit heb je meer 'zekerheid' dat de pony die jij wil opleiden en verkopen voor de sport het ook kan mits die gezond zijn. En soms zegt het zelfs wat over het karakter. Wil niet zeggen dat een leuke pony die je voor 1 à 2 duizend euro minder koopt die door de boer gefokt is en waar de generatie ervoor niks anders gedaan hebben dan grasmaaien niet leuk in de sport kunnen lopen. Maar als je hierin wilt handelen, wil je toch op wat meer zekerheid spelen. Als ze hierin haar werk wil maken. En specifiek sportpony's wil gaan verkopen is het ook wel handig dat die pony's straks ook echt met de nieuwe ruiters de sport in gaan. Om een naam voor jezelf op te bouwen. Daarnaast heb ik niet gezegd dat het D-pony's moeten zijn. B en C is toch ook prima. Daarnaast weet ik toevallig dat pony's die verkocht worden aan jeugdruiters die echt op hoog niveau mee willen doen echt voor mega bedragen weggaan. Nu hoeft dat niet gelijk het doel te zijn maar er tussenin is ook altijd nog een markt. En als ik TS zo hoor is haar dochter een kundige ruiter (dus daar ga ik maar op af, kan dat niet beoordelen). Daarnaast is een pony 1 a 2 jaar houden of wellicht nog langer om de knopjes erop te zetten zoals ik al zei hierboven. Omdat je eigenlijk echt kant-en-klare pony's dan wil verkopen en niet goed zadelmakke. Ook erg kostbaar, zelfs als je alle uren werk die erin gaat zitten niet mee telt. Dus je moet wel iets gaan verkopen waar je ook een goed prijskaartje aan kan hangen. Anders moet je je gaan focussen op de snelle handel. Dus iets goedkopers kopen en het liefst dezelfde week/maand weer verkopen met een paar honderd euro winst. Maar naar mijn idee krijg je dan juist de rotbokken waar iemand snel van af moet. En als ze al te trainen vallen dan krijg je ze niet binnen die tijd omgetraind naar brave wedstrijdpony's waar juist vraag naar is. En dat zal je naam niet goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:04

Daantj__ schreef:
Joman schreef:

Ik zeg toch ook niet dat ze pony's van de hengstenkeuring moet kopen?

Ik zeg alleen maar dat ik wel naar het lijntje zou kijken waar ze uitkomen. Als sport een beetje in de genen zit heb je meer 'zekerheid' dat de pony die jij wil opleiden en verkopen voor de sport het ook kan mits die gezond zijn. En soms zegt het zelfs wat over het karakter. Wil niet zeggen dat een leuke pony die je voor 1 à 2 duizend euro minder koopt die door de boer gefokt is en waar de generatie ervoor niks anders gedaan hebben dan grasmaaien niet leuk in de sport kunnen lopen. Maar als je hierin wilt handelen, wil je toch op wat meer zekerheid spelen. Als ze hierin haar werk wil maken. En specifiek sportpony's wil gaan verkopen is het ook wel handig dat die pony's straks ook echt met de nieuwe ruiters de sport in gaan. Om een naam voor jezelf op te bouwen. Daarnaast heb ik niet gezegd dat het D-pony's moeten zijn. B en C is toch ook prima. Daarnaast weet ik toevallig dat pony's die verkocht worden aan jeugdruiters die echt op hoog niveau mee willen doen echt voor mega bedragen weggaan.

Nu hoeft dat niet gelijk het doel te zijn maar er tussenin is ook altijd nog een markt. En als ik TS zo hoor is haar dochter een kundige ruiter (dus daar ga ik maar op af, kan dat niet beoordelen). Daarnaast is een pony 1 a 2 jaar houden of wellicht nog langer om de knopjes erop te zetten zoals ik al zei hierboven. Omdat je eigenlijk echt kant-en-klare pony's dan wil verkopen en niet goed zadelmakke. Ook erg kostbaar, zelfs als je alle uren werk die erin gaat zitten niet mee telt. Dus je moet wel iets gaan verkopen waar je ook een goed prijskaartje aan kan hangen. Anders moet je je gaan focussen op de snelle handel. Dus iets goedkopers kopen en het liefst dezelfde week/maand weer verkopen met een paar honderd euro winst. Maar naar mijn idee krijg je dan juist de rotbokken waar iemand snel van af moet. En als ze al te trainen vallen dan krijg je ze niet binnen die tijd omgetraind naar brave wedstrijdpony's waar juist vraag naar is. En dat zal je naam niet goed doen.

Dit zeg ik ook nergens? Dat jij dat hebt gezegd over de hk?

Dat weet ik ook ;) Er gaan hele goede 3-jarigen weg in Nederland tussen de 15.000 en 80.000. Moet je wel uitzonderlijk goede pony's hebben, goede afstammingen, een pony in de d-maat en goed kunnen opleiden ;)

Goed getrainde d-pony's die echt wat kunnen, koop je in voor veel geld. En je verkoopt ze voor een euro of 10.000 en dan moet je ze goed gereden hebben. Leg eens contact met Diane Berwers of Laura Quint. Diane focust zich op het hogere middensegment jongere d en e pony's; Laura Quint echt op het hogere segment. Kun je de verschillen in werkwijzen zien en in ervaring. Snelle markt vs. goed trainen en zelf ook op hoog niveau rijden. Het is echt een hele specifieke markt, het hogere segment. Daar kom je niet zomaar tussen.
Voor b en c pony's is veel minder markt. Wil niet zeggen dat er geen markt voor is. B en C pony's worden ook niet voor veel geld verkocht. De enige maat die echt goed verkoopt, zijn d pony's ivm de internationale maat.
Als je in een midden-segment gaat zitten, denk ik dat je marge bijzonder klein is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:00

Joman goed gereden b, c pony's daar is zeker veel geld in te verdienen ook internationaal
D pony's let op moeten echt in de maat zijn.

Diane b is handel en niet perse om de pony's zadelmak te verkopen. Die werkt gewoon door. Winst is winst
Dat is niet erg maar die verkoopt niet voor handelsprijzen.

Je moet de persoon ervoor hebben maar kom je vaak moeilijk tussen. Je moet je wel tussen wringen op een respect volle manier er zijn een hoop ongeschreven regels en als je die niet respecteert vergeet het maar.

Begin vooral klein dan is je eventuele verlies minder groot ook.
Zeker voor de jongere meiden is 2000 veel geld. En ze hebben 1 hartslag dan ben je alles kwijt.

Kijk anders eens ook bij j. Bekkers deze pony's zijn op moment een beetje een hype. Heb je een leuke 2,3 jarige tussen 2500 a 3000 uit me hoofd die kun je uiteindelijk wel verdubbelen. Dan heb je ze uit eerste hand (hij is fokker van deze ponys)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:06

StalNollie schreef:
Joman goed gereden b, c pony's daar is zeker veel geld in te verdienen ook internationaal
D pony's let op moeten echt in de maat zijn.

Diane b is handel en niet perse om de pony's zadelmak te verkopen. Die werkt gewoon door. Winst is winst
Dat is niet erg maar die verkoopt niet voor handelsprijzen.

Je moet de persoon ervoor hebben maar kom je vaak moeilijk tussen. Je moet je wel tussen wringen op een respect volle manier er zijn een hoop ongeschreven regels en als je die niet respecteert vergeet het maar.

Begin vooral klein dan is je eventuele verlies minder groot ook.
Zeker voor de jongere meiden is 2000 veel geld. En ze hebben 1 hartslag dan ben je alles kwijt.

Kijk anders eens ook bij j. Bekkers deze pony's zijn op moment een beetje een hype. Heb je een leuke 2,3 jarige tussen 2500 a 3000 uit me hoofd die kun je uiteindelijk wel verdubbelen. Dan heb je ze uit eerste hand (hij is fokker van deze ponys)

Ook Bekkers verkoopt dure pony's ;)
Verder prima. Hebben we andere ervaringen blijkbaar ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:07

Dat staat er toch ook wat de prijsklasse is, kun je overigens zo opvragen bij hem. Eerlijke man en garantie op karakter.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:32

Bedankt dat jullie dit allemaal met mij willen delen. We zijn echt zoekende. Ik denk dat wij het echt moeten gaan hebben van een beetje middensegment. Mijn portemonnee is het daar ook mee eens. We hebben iets om goed over na te denken. Zoals ik zeg. Eerste projectje vond ook in het begin niemand wat. En nu wil ze haar dus echt doorrijden. Die is vooral haar leerproces geweest. Pony zit diep in haar hart inmiddels. Dan moet je ook maar kunnen zeggen oké je mag gaan.
Emotioneel hebben we ook wat te leren dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:22

Zijn maar weinig ruitertjes die internationaal rijden, dus zou me daar niet te veel op richten. Dan eerder wat kleinere pony’s waar jongere kinderen B/L mee kunnen rijden. Ja, zit iets minder grote marge op, maar is ook goedkoper aan te komen en raak je wel weer kwijt

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:35

Wat je ook niet moet vergeten, om je kosten eruit te halen is dat amazone zelf ook al een hoog niveau gereden moet hebben om een pony voor mooi geld te kunnen verkopen.
Als je namelijk alle klasse's vanaf 0 moet doorlopen, dan ben je echt wel even bezig. De kans is dan vrij groot dat de pony langer op stal staat, en de kosten dus uiteindelijk hoger zijn, dan dat de pony oplevert.
Het is dus van belang dat het niveau aan de amazone haar kant, aanwezig is.

D pony's inderdaad, zoals eerder aangemerkt, hoog in de maat. Pony's van 1.44 zijn niet heel populair.
Wil je geld verdienen met het opkopen en doorverkopen van pony's, dan is het van belang dat het redelijk snel gaat. Zowel als je gaat voor goede sportpony's die hoog lopen, hoewel daar de termijn wel langer wordt dat je hem in eigen bezit kunt houden, als pony's die je verkoopt als braaf.

Hou altijd de markt goed in de gaten, en de waarde(verhoging) van de pony.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:38

Sammiex2000 schreef:
Zijn maar weinig ruitertjes die internationaal rijden, dus zou me daar niet te veel op richten. Dan eerder wat kleinere pony’s waar jongere kinderen B/L mee kunnen rijden. Ja, zit iets minder grote marge op, maar is ook goedkoper aan te komen en raak je wel weer kwijt

Zijn er meer dan zat met de ambitie, en ook de ouders hebben die ambitie vaak. Dat is waar het om draait.
Maar dat is wel een lastig wereldje om tussen te komen, en je moet exceptioneel zijn in het opleiden van (jonge) dieren, i.c.m. een hele goede instructeur.
Maar dit is relatief langzame handel.
Jongere pony's of pony's voor inderdaad B/L ruiters gaat veel sneller, marge is inderdaad minder maar je bent wel zekerder van je geld.

Hou ook rekening met eventuele blessures. Een pony opleiden naar een hoog niveau gaat veel geld en tijd in zitten, en je moet zelf eigenlijk alle klasses al doorlopen hebben, zodat je snel en economisch op kunt leiden naar het hogere niveau.

Het is dus een afweging die je moet maken, op welke markt je je gaat richten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:03

KirstenHorse schreef:
Ik heb hier verder geen kennis van maar ik volg een account op instagram van een meisje die het zelf doet. Ze koopt onbeleerde pony's en maakt daar meestal in korte tijd brave kinder(sport)pony's van. Ze heeft ze wel thuis op een eigen wei staan. Misschien kun je haar een berichtje doen :)

https://www.instagram.com/anaissuperponys/

Het is niet bij haar thuis, het weitje huurt ze. Maar dat maakt verder niet uit. Vergeet niet dat ze een moeder heeft die handelstechnisch heel handig is. Dus dochter maakt ze inderdaad mak, moeder zorgt voor de PR en verkoopt ze.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:22

MarryAnneR schreef:
Waar ik vooral een beetje mee zit is wat jij zegt. Ze is ooit gevraagd voor eentje die niet gewoon een beetje stout was maar echt gevaarlijk. Eigenaren waren lastig te overtuigen dat de pony iets moest mankeren gezien de heftige reactie onder het zadel. Het moet ook voor de pony eerlijk blijven.

Beleerstal vraagt gauw tussen 500 en 1000 euro voor het beleren, dit is voor een gemiddelde pony te duur, a/b ponys kosten gemiddeld tussen de 1500 en 2000. Aankoop vaak tussen de 500 en 1000. Daarbij moet je of iets apart hebben wil je boven de 2000 kunnen vragen, en die zijn weer duurder. Er is vraag naar goede a/b pony s, maar mijn ervaring is dat mensen vaak naar leeftijd kijken en kleur. Kuikenmakke 4 jarige lieten mensen wel staan omwille van de leeftijd, of kwalitatieve goede pony omdat hij geen modekleurtje had. Meest voordelig voor jezelf is zelf kopen en verhandelen, maar selecteer op karakter en bedenk wat je aanschaft ook vraag naar is. Ik heb het jaren gedaan, maar het is ontzettend veel werk, voor het geld moet je het niet doen. Echt omdat je het leuk vind

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:23

Vragen die ik mij zou stellen:
- Voor hoeveel geld rijdt ze de pony's nu en hoeveel zou je er voor willen vragen wanneer je het iets "professioneler" aan zou pakken? Het is natuurlijk gemakkelijker om als pony-eigenaar lyrisch te zijn wanneer je je pony voor een superklein prijsje door een meid om de hoek kan laten rijden die ook nog eens zelf tot op de plek van de pony komt. Maar wat zou er gebeuren als dat meisje om de hoek het ineens iets serieuzer aanpakt, de trainingen bij haar thuis wilt doen en dus ook een eerlijkere financiële vergoeding begint te vragen. Weten ze dat meisje dan nog altijd te vinden of gaan "de klanten" dan lyrisch doen over het andere meisje om de hoek dat wel nog voor dat superkleine prijsje werkt?

- In hoeverre wil je je dochter "blootstellen" aan de toch wel minder leuke kant van de paardenwereld. Nu is het allemaal hobby en vrijblijvend en fijn. Het is voor kennissen en goede vrienden, dus die zijn al snel blij met oprechte hulp. Als je het echt als dienst gaat aanbieden, komt er meer verplichting bij kijken. Er gaan ook klanten tussen zitten die minder aangenaam zijn of die een andere mindset hebben. Voor een betalende klant zal je dan toch gedeeltelijk die mindset moeten overnemen of de klant niet aannemen. Wil je die minder leuke kant er wel bij hebben?