Welke stof voor de bank bij een kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Welke stof voor de bank bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:25

Ik denk niet dat het aan het type bank ligt dat de kat denkt “goh, laat ik nu niet krabben”, maar meer een kwestie van opvoeding. Die van ons heeft direct al geleerd dat de bank er niet is om te krabben. Hij heeft het ook nog nooit gedaan, zowel bij de leren als stoffen bank

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:33

Ik heb een bank van een wat dikker geweven stof geloof ik. Ze krabben wel soms, je ziet ook halen maar het is niet door zegmaar. Waarschijnlijk zou ik het zelfs kunnen terug steken met een naald maar daar ben ik te lui voor. Deze bank heb ik al 7 jaar. Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:33

Autumnn schreef:
Ik denk niet dat het aan het type bank ligt dat de kat denkt “goh, laat ik nu niet krabben”, maar meer een kwestie van opvoeding. Die van ons heeft direct al geleerd dat de bank er niet is om te krabben. Hij heeft het ook nog nooit gedaan, zowel bij de leren als stoffen bank

Mwah, de poes die wij vanaf kitten hebben heeft het sowieso geleerd, en bij de rest doen we een poging, dus als we erbij zijn doen ze het bijna nooit. Maar zodra we uit zicht zijn... Net als op het aanrecht, mogen ze ook niet, maar dan lopen we buiten onder de keuken langs (dijkwoning) en dan zitten ze gezellig naar beneden te kijken door het raam vanaf het aanrecht, maar zodra we binnen lopen zitten ze allemaal op de grond 'braaf' te zijn :')

In any case, onze keukenstoelen met ruwe geweven stof nodige echt veel meer uit dan de ecoleren bank. Op de stoelen willen ze nog weleens even 'vergeten' dat het niet mag, zeker in een rellerige bui, maar op de bank heb ik het nog nooit gezien. Zodra ik daar echter een foulard overheen leg (voor de hond) die ook weer van dat beetje stugge grove katoen is, dan is het wel weer leuk. Dus de ene stof kan we degelijk meer 'uitnodigen' dan de ander. Al loop je natuurlijk wel meer risico dat als je kat het nu hevig doet op plekken die niet de bedoeling zijn, hij het ook bij een minder uitnodigende stof wel gaat proberen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:35

Mijn kat is niet zo'n krabber aan mn meubels, maar wel aan m'n tapijt. Ik knip al sinds het begin z'n nagels en dat werkt hier goed, blijft ie ook nergens meer per ongeluk achter hangen :)

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:36

Wij hebben deze bank, https://www.leenbakker.nl/banken-en-stoelen/banken/hoekbanken/hoekbank-nino-rechts-taupe. Staat hier nu iets meer dan een jaar, vlak na aankoop kregen we een kitten. Onze kat krabt niet aan de bank, maar rent er met regelmaat heel hard overheen wat natuurlijk niet altijd goed gaat. :+ Kat heeft dus al regelmatig in de bank 'gehangen' met zijn nageltjes, maar dat is nergens te zien tot zover! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een bank uit deze prijsklasse/van deze winkel.

In tegenstelling tot onze nepleren stoelen, daar heeft 'ie z'n nagels flink ingezet, die stoelen zien er dus niet meer uit. :Y)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:48

Mijn vorige bank is helemaal gesloopt door voornamelijk een van mijn twee mormels. Leenbakker bank met een soort wafelstofje, in het begin stopte ik de haaltjes nog terug met een haaknaald maar er was geen houden aan. Zeker op de hoek van de leuning waar ze zo lekker tegenaan kunnen gaan staan.

Ik heb nu de ikea Grönlid met hoezen in stof Ljungen. Wordt echt helemaal met rust gelaten. Dit is een heel kort polig stofje, voelt fijn, is super makkelijk met een doekje af te nemen als het vies word. Blijkbaar super synthetisch want viezigheid lijkt echt op de vezels te blijven liggen. En ja zelfs kots na een nachtje lekker opdrogen, of je trekt de hoes eraf en gooit het in de wasmachine. Helemaal tevreden mee, behalve dat de kussens van het zitgedeelte nu na 2 kaar wel echt al flink ingezakt zijn. Haren weet ik niet, het is niet zo'n typisch plak stofje iig maar mijn katten hebben geen haar. :o

Ohja en daarbij een krabpaal tot aan het plafond pal naast de bank. En een super geinige krabmat van Ikea die om je tafelpoot kan, omdat mijn kamer niet zo groot is ligt die altijd op de route. Dat matje is dus ook helemaal naar zijn grootje en moet binnenkort maar eens een nieuwe voor komen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:03

Wij hebben dit (goedkope) soort tapijt voor de bank:

https://www.leenbakker.nl/vloeren/vloer ... -80x150-cm (ander motiefje, maar deze structuur)

En vanaf het begin hebben we onze kat nooit afgestraft als hij aan dat kleed zijn nagels aan krabte, en consequent wel bestraft als hij aan de de bank ging hangen.

Het komt echt zelden voor dat hij aan de bank krabt (hooguit voor aandacht :+ ), want hij heeft dus zijn eigen XL krabmat!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:57

Autumnn schreef:

Die van ons doet het heel slim als je er niet bij bent. Dat is lastig corrigeren en afleren :D

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:04

Ik denk ook niet of het alleen opvoeding is. Onze katten hebben het nooit gedaan, maar sinds 1,5 jaar hebben we een nieuwe bank van een groffere stof en mijn 15-jarige kat begon toen pas aan een van de hoeken van de bank te krabben :=.

In mijn ervaring deden ze het niet bij onze oude bank met een gladdere stof. Ik weet niet welke stof het precies was, maar het was iig deze bank: https://www.ikea.com/nl/nl/p/vilasund-h ... -50354008/

Maar katten gonna be katten, het voelt voor mij nogal als een wildcard of een nieuwe bank wel of niet gaat worden mishandeld :=. Net als dat ze sommige krabpalen hier ook wel of niet gebruiken voor redenen die voor mij een mysterie zijn. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:08

We hebben ooit eens een bankje bekleed met lamous stof gehad. Hebben wel vijf katten in gehangen maar je zag niets. Bankje heeft nog dienst gedaan als studentenbond later , was onverwoestbaar. Na twintig jaar weggedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:09

Ik heb een ribstof van de trendhopper en dat werkt toppie en blijft goed schoon, kan je goed stofzuigen. Een vriendin heeft een fluwele bank dat werkt ook goed. Van datzelfde soort spul heb ik van ikea kussen hoezen en die haken ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:41

Ik adviseer een bank van kokosmat.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:55

Onze bank is van heel dicht op elkaar geweven stof, was een dure bank, maar je ziet er echt niets op kwa krabplekken. En ondanks dat ze dondersgoed weten dat ze niet aan de bank mogen krabben, doen ze dat toch echt wel stiekem :+ Bank is nu 8 jaar oud en nog helemaal prima.

Over kattenharen die ik er niet uit krijg heb ik het verder niet :=

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:57

Afbeelding
Wij hebben een redelijk goedkope nep suède/leren stof op de bank. De nagels gaan hier niet doorheen tot nu toe, je ziet eerder wat krasjes in de bovenlaag van de stof. Maar valt amper op. Erg blij mee! De zachte nepleren stof van de stoelen is ze zo doorheen en is echt lelijk geworden.

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:33

Nielojram schreef:
Ik adviseer een bank van kokosmat.

_O- Ja dat zal lekker zitten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:37

Ik heb deze stoffen bank. Wij hebben 3 katten en ze krabben er niet aan. Ook de haren kan je gemakkelijk verwijderen met de stofzuiger.

Afbeelding

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:29

Kokosmat :') dan is mijn bibs ook meteen gescrubt

En lucifertje, dat is ook een soort fluweel/velvet/velours toch? Ik nijg ook naar zo'n stofje.

veerledec
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:18

Kijk eens naar microvezel/alcantara/nep-alcantara. Dat lijkt een beetje op de stof hierboven. Dat is sterk en zeer fijngewoven. Hebben wij ook op de bank, nooit iets aan gehad. Nu krabden onze katten niet heel erg, maar ook van een keer een sprong of wegschieten, nooit een lusje of een krasje.
Zie ook:
https://www.vanmeestersmeubelreiniging. ... r-een-kat/

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:29

De ouderwetse fluweelstoffen zijn vaak het beste en makkelijk te stofzuigen.
Zelf heb ik leer, stofzuigen doet de rumba het liefst. :D
Maar de kat krabt nooit aan de bank.
Heb je feliscratch wel eens geprobeerd?

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:29

Wij hebben een velvet bank besteld, hoop dat dat een beetje netjes blijft :+

Donderdag komt ie :D

We hebben nu zo'n zelfde bank als jij ts maar dan in het donkergrijs. Onze eerste twee katten krabben niet aan meubels maar onze jongste telg, nummer 3 gaat helemaal los op de bank en de eetkamerstoelen -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:50

Volgens mij hebben wij ook microleder en t blijft mooi.

Maar, moet wel zeggen... de katten krabben er niet aan en scherpe nageltjes knip ik ook gewoon even.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:58

Selina schreef:
Ik heb deze: https://www.kwantum.nl/meubelen/banken/ ... ks-0711019

De stof ziet er al beetje ‘gehavend’ uit waardoor haken van de kat niet opvallen. (Mijn kat trimt niet, maar blijft soms haken als ze op de bank springt)

Hier zie je de stof goed

Ik heb ook deze maar dan de gewone tweezits.
Stof houdt zich opzich idd. goed.. behalve toen er hier een kitten kwam die het wel een mooie krabpaal vond en ze vanaf de bank met elkaar elkaar gingen spelen :Y)

Toch vind ik het nog meevallen als ik kijk wat hier ook voorbij komt.
Afbeelding

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 14:19

veerledec schreef:
Kijk eens naar microvezel/alcantara/nep-alcantara. Dat lijkt een beetje op de stof hierboven. Dat is sterk en zeer fijngewoven. Hebben wij ook op de bank, nooit iets aan gehad. Nu krabden onze katten niet heel erg, maar ook van een keer een sprong of wegschieten, nooit een lusje of een krasje.
Zie ook:
https://www.vanmeestersmeubelreiniging. ... r-een-kat/

Bedankt voor de link.
Veerle en Boemel,
Ik heb ook wel banken gezien in die stof maar de waren heel zacht. Ik was juist bang dat het niet sterk genoeg was. Maar dus toch wel.

Air: dat valt best mee hoor! Valt niet erg op.

Ferera: spannend! Ik vind fluweel erg mooi!

MirandaMalik, ik moet even kijken wat feliscratch is.