Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:38

Schemerdier schreef:
Is het niet erg zonde dat we nog maar net een appartement huren, alles geschilderd en gekocht hebben, en nu dan allerlei opzegvergoedingen zouden moeten betalen om er weer uit te gaan? :+

Het is wel een beetje zonde ja, maar dat lijkt me geen geldige reden om een huis niet aan te nemen :+
En een aantal gekochte zaken kan je misschien meenemen of weer verkopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:44

Gecondoleerd met je opa :(:)

Als je in dit huis samen een leven op wilt bouwen, dan zou ik dat in ieder geval z.s.m. naar je familie toe communiceren, dat je het heel graag zou willen kopen.

Je kan daar ook gewoon eerlijk bij zeggen dat het wel eigenlijk net een paar jaar te vroeg komt.
En dan samen overleggen wat de mogelijkheden zijn. Zouden jullie er eventueel toch nu alvast in willen, als je het voor een fijn bedrag kan huren? Od zouden ze het wellicht een paar jaar aan iemand anders kunnen verhuren?

Moet het sowieso eerst opgeknapt worden? Dan zou ik er liever meteen zelf in gaan als het nieuw is, en niet eerst andere mensen er in laten na verbouwing....

Ga gewoon eens praten met familie en een goede adviseur / notaris, hoe je zoiets in het vat zou kunnen gieten of hoe je een paar jaar zou kunnen overbruggen als je toch nog liever even in de stad blijft. Maar voor het net opgeknapte van je stulpje zou ik een toekomstdroom / eenmalige kans echt niet laten schieten hoor!

Maar het huis laten schieten....klinkt alsof je daar echt spijt van krijgt!
Ik vind het ook nog steeds eeuwig zonde dat het huisje van oma verkocht werd, en ik het niet kon kopen...maar ik zat nog niet eens in de brugklas geloof ik dus tja dan is het echt geen optie. Maar het doet nog steeds een beetje pijn :) Was ook een geweldig plekje :+:

Bovendien zoals anderen al zeggen: je zit er niet aan vast hè, het huis kan altijd alsnog aan een ander verkocht worden als je leven toch een andere kant op gaat over een paar jaar :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:37

Heel eerlijk klinkt het niet realistisch, je moet er toch eerst van uitgaan dat je het huis alleen zou moeten kopen en met de huidige hypotheek voorwaarden wordt het als alleenstaande wel erg lastig om een hypotheek voor 335.000 euro plus de kosten koper te financieren. Dan moet je wel echt een topbaan krijgen met een vast contract of echt veel spaargeld hebben.

Als je dat bedrag aan lening hebt moet je zoals ik het begrijp ook nog redelijk verbouwen dus eigenlijk ben je er ook nog niet met die lening.

Daarnaast is het financieel gezien voor jou het gunstigste als het huis laag getaxeerd word maar wat denken de andere erfgenamen hier over?

Ik snap heel goed dat het erg verleidelijk lijkt maar vergis je niet in de kosten.
Laatst bijgewerkt door Urona447 op 17-06-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:40

Hypotheek hangt af van hoe de financiering geregeld gaat worden, lening binnen de familie is heel ander verhaal dan dat er een bank tussen zit.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:42

Huren is pas zonde, zo je geld wegsmijten, krijg je niks voor terug :+.
Ik ben vrij praktisch. Ik heb geen idee wat voor opleiding je doet en hoeveel baangarantie dat heeft. En ook niet van de regels qua kopen bij jullie.
Ik zou zeggen plan een gesprek met een hypotheekadviseur. Hoeveel moeten jij en je vriend om en nabij gaan verdienen om deze hypotheek te kunnen betalen? Is dat reeeel in de komende paar jaar? Wat zouden je maandlasten dan worden? Met extra kosten voor 2 auto's meegerekend ook. Als je dat op een rijtje zet, dan kun je veel beter inschatten of het mogelijk is en of het reeel is.
Een uitdrukking is met familie moet je wandelen en niet handelen. Dat komt omdat er ook snel scheve gezichten kunnen komen als het leven toch even anders gaat dan gepland en daardoor eerdere keuzes en beloften niet waargemaakt kunnen worden. Zet afspraken goed op papier.
Hoe prachtig dit huis ook is, over 5 jaar staan er zeker ook mooie woningen te koop. Staar je niet blind dat t nu moet.
Uiteindelijk moet je prettig wonen én prettig leven. Als je lasten bijv zo hoog worden dat je de 1e 10 jaar op alles moet bezuinigen, dan zou ik het niet doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:48

Huur het voor de periode dat je nog niet afgestudeerd bent. Dan weet je of het bevalt, dan weet je waar je komt te werken, dan weet je of je vriend het ook fijn vind en heb je weinig te verliezen en je familie ook. Houd tevens rekening met andere neven en nichten, zodra het om de centen gaat kunnen sommigen vreemde trekjes krijgen. Dus mocht je het huren, duidelijke afspraken op papier, huur, eerste optie tot koop en de koopsom, getaxeerd , zodat daar geen gedoe over komt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:56

Je kan het ook huren van de familie, met de voorwaarde dat de reeds betaalde huurprijs afgetrokken wordt van de koopprijs. Kan ook perfect in een notariële akte gegoten worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:59

Het op dit moment kopen lukt inderdaad niet, ik heb geen idee voor welk bedrag mijn vriend een lening zou kunnen krijgen, maar veel zal het niet zijn :+ . Het dus de komende jaren overkopen is geen optie.
Maar vb huur wel, of eventueel zelfs dat het gewoon verhuurd wordt zodat het in de familie blijft tot wij wel een lening zouden kunnen krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:01

Ik zou serieus onderzoeken wat de mogelijkheden zijn! Dan voorkom je in ieder geval later de "wat als?". Deze kans krijg je maar één keer. En ook als blijkt dat het niet haalbaar is, of dat je het misschien uiteindelijk toch niet zo graag blijkt te willen, dan heb je het in ieder geval onderzocht en kun je het afsluiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:03

Schemerdier schreef:
Er is geen station in dat dorp, en ook niet in de buurdorpen... Enkel een bus naar de stad, en een autostradeverbinding.

Dat is al meer dan we hier hebben :')
Vrij wonen, dan ook nog eens betaalbaar en een station gaat meestal niet samen helaas.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:22

Allereerst sterkte met het overlijden van je opa!

Zou je het huis moeten kopen met steun van je vriend? Gezien de duur van jullie relatie zou dat voor mij een heel belangrijk punt zijn.
Daarnaast geef je aan dat het een oud huis betreft. Hebben jullie budget om het op te knappen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:22

335 000 is wel een heel hoog bedrag, zeker als je het op (nu) 1 inkomen zou moeten kopen.

Rekening houdend dat veel banken al vragen achter een inbreng van 20 % ( + kosten koper) dat je moet zelf inleggen, en de woning niet veel onder de geschatte waarde mag verkocht worden ivm eventuele boetes.

Als lenen nog niet echt een optie is zou ik eens met een notaris overleggen over huurkoop voor (een deel van) de woning.

Betreft keuze kopen of niet: direct doen! ik heb mijn woning 2 jaar geleden gekocht, en eigenlijk moest ik 10 jaar geleden al iets gekocht hebben ...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:24

Ik zou het ook niet laten schieten :D
Zo snel mogelijk met je vriend en de familie aan de tafel gaan zitten en knopen doorhakken.
Verkopen kan altijd nog en de vastgoedprijzen lijken nog niet meteen in elkaar te stuiken :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:24

Eerst gaan huren voor anderhalf jaar. In die tijd bekijken of het bevalt. Ook met het oog op werk na afstuderen Van jullie beide.
Wel alles meteen goed op papier zetten want er zullen nog meer neven en nichten zijn en wanneer het over geld gaat krijgen sommigen vreemde trekjes .

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:34

Ik zou me afvragen of je relatie bestand is. Tuurlijk kan je niet vooruitkijken, maar is de basis goed genoeg om stappen te nemen? Dan zou ik om de tafel gaan om te kijken of je een huurkoop contract kan realiseren met je ooms en vader. Kan zelfs op basis van eigen kosten onderhoud. Dus als de kachel stuk is betaal je dat zelf. Als dat mogelijk is zou het goed te doen moeten zijn. Je krijgt spijt als je het niet gaat proberen. Succes met alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:49

mm

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:51

Schemerdier schreef:
Het huis zal inderdaad direct verkocht raken. Het is geschat op 335 000 euro en dat puur voor de grond. Het huis is namelijk +-60 jaar geleden door mijn opa zelf gebouwd en hoewel hij voor die tijd heel vooruitstrevend was (isolatie en elektrische verwarming) is het wel echt verouderd.

Om te beginnen: de grond blijft. Als deze plek je aanstaat kan je er ter zijner tijd altijd nog een nieuw huis opzetten. En als het huis echt sterk verouderd is zou ik die kosten zeker gaan uitrekenen.

En daarna, hoe ernstig is dit huis “verouderd”? Als het huis om je heen dreigt in te storten, de deurtjes uit de keukenkastjes vallen, douchen een soort russisch roulette wordt met kans op vallende tegels of elektrocutie, de grote boodschap richting plafond ipv riool gaat en de kabouters ’s nachts feest vieren op de huiszwammen, ja dan moet er acuut en ernstig gerenoveerd worden voordat je erin kan. Maar renovatie kost ook geld wat jullie nu, op dit moment, duidelijk niet in overvloed hebben.

Als het huis gerenoveerd moet worden maar nu wel bewoonbaar is, dan zou ik eerst gaan bewonen in de huidige staat. Als je nat wordt onder de douche en het eten wordt gaar, dan red je het wel even. Dan maar even geen luxe badkamer met plafondspotjes en hoogglans keuken.

En als jullie financiële positie het dan over een paar jaar toelaat de renovatie aanpakken.
Omdat je er dan een aantal jaren hebt gewoond weet je waarschijnlijk ook beter wat je wil. Iets wat nu een goed idee lijkt blijkt dan misschien wel hardstikke onhandig te zijn.

Als jullie de kans krijgen zeg ik: doen. Jullie zijn nog jong en hebben nog jaren de tijd om het huis te verbouwen tot jullie eigen paleisje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:56

De vraag is of jij je wilt binden aan dit huis, deze regio, (als je dit huis samen wilt gaan kopen met) je vriend- en de financiële constructie.
Je kunt niet in de toekomst kijken, maar hiermee manouvreer jij jezelf in een bepaald richting. Als je daar blij van wordt, zou ik de gok wagen, anders niet.
Je kunt de opties in ieder geval onderzoeken.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:59

Klinkt als een kans die je niet moet laten lopen, soms komen dit soort dingen gewoon op je pad. Als het zo te regelen is met huur oid en het voelt goed. Doen!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:59

Klinkt als een kans die je niet moet laten lopen, soms komen dit soort dingen gewoon op je pad. Als het zo te regelen is met huur oid en het voelt goed. Doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:15

Heel apart, al twee keer een bericht geschreven, lijkt geplaatst maar niet terug te vinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:16

Nav de bokt problemen is het een beetje moeilijk om de nieuwe reacties te lezen;

Een paar antwoorden:

Er blijkt wel een station te zijn, dat naar de stad gaat :+ , ter correctie.
Op dit moment kan ik, noch mijn vriend het betalen. De vraag moet misschien dus eerder zijn: in de toekomst te kopen, maar dat het op dit moment dus niet uit de familie gaat op de een of andere manier.
De financiële kant zou dus inderdaad nog goed onderzocht worden, en daar ben ik inderdaad ook afhankelijk van mijn vriend, want op je eentje lukt dat je never nooit niet.
Ik zou dus, mocht het gaan, echt echt zeker moeten zijn met mijn vriend dat we dit willen aangaan.

Het huis is oud (60 jaar), ik weet niet precies wat/of eraan vernieuwd is, dat zal mijn vader wel weten. Tot volgende week wonen/woonden mijn oma/opa er echter nog in zonder problemen, het is dus niet dat het NU gerenoveerd moet worden. Het is gewoon verouderd qua uiterlijk, en de isolatie en dergelijke zal ook niet meer voldoende zijn. Maar het staat niet op instorten, het dak is zelfs recentelijk vervangen :+ .

Ik ben inderdaad bang om 'vast' eraan te zitten. Wat als het uiteindelijk toch niet bevalt?
Als we het eerst enkele jaren huren, is er voor ons minder risico, maar we laten dan wel een leuk appartementje in het centrum van een stad schieten hiervoor. En we zouden zeker moeten zijn dat we het binnen laat ons zeggen max 5 jaar wél zouden kunnen bekostigen.
Mijn vriend verdient op bachelorniveau; ik studeer nu voor mijn masterdiploma (rechten).

Het schrikt mij inderdaad ook wat af dat het wel een redelijk 'duur' huis is. Aan de andere kant zal het dus wel altijd snel verkocht raken, zelfs in zijn huidige verouderde toestand.

Bedankt voor de condoleances iedereen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:19

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wellicht kan jou familie het verhuren voor een aantal
Jaar totdat jullie zo ver zijn dat jullie het kunnen kopen?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:24

Mijn eerste gevoel zegt: DOEN!! Als je de financiën niet rond krijgt nu, kan je altijd nog een huurkoop overeenkomst sluiten met je paps en oom(s).. Als de financiën wel zo zijn dat je het rond kan krijgen, kan je altijd nog overgaan naar directe koop

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:25

Mijn eerste gevoel zegt: DOEN!! Als je de financiën niet rond krijgt nu, kan je altijd nog een huurkoop overeenkomst sluiten met je paps en oom(s).. Als de financiën wel zo zijn dat je het rond kan krijgen, kan je altijd nog overgaan naar directe koop