Kosten verdeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Kosten verdeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:25

Ja tuurlijk moet ze mee blijven betalen. Ze gaat ook meedelen in de opbrengsten. Maar persoonlijk zou ik 50/50 niet eerlijk vinden. Maar nogmaals, ts moet doen wat goed voelt. Ik geef alleen aan dat ze er goed over na moet denken. Een jaar is gewoon een hele periode waarin veel kan gebeuren

Spaansepony

Waarom zo doorzeuren over dat ts huur moet gaan vragen of haar ex iets meer moet betalen.
Voor hun werkt dit schijnbaar prima en hebben ze zelfs nog achter liggende redenen voor.
Voor het zelfde geld woont ts over een half jaar daar zelf ook weer of gaat de ex voor een half jaar bij zijn ouders en wisselen ze af.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 15-06-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

brokjes schreef:
Haar ex wilt het huis misschien helemaal niet aanhouden, maar het moet omdat het niet te verkopen is zonder schuld.
Vind het normaal dat er gewoon doorbetaald wordt door ts.

Ja uiteraard is dit normaal. Maar TS mag ook huur eisen. De woning is 50% van haar. Stel dat de huur getaxeerd wordt op €600 mag zij dus maandelijks €300 eisen voor haar deel van de woning die hij benuttigd. Dit is gewoon wettelijk zo geregeld.

Maar zoals ik al zei: Je moet het ook maar willen. Ik heb gezien wat voor problemen dit te weeg bracht bij mijn ouders en hoe dit gewoon heel de verstandhouding verder heeft verzuurd.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:27

Is beide een jaar lang hypotheek betalen 'goedkoper' dan de boete?
Verder zou ik idd je afschriften van vorig jaar bekijken en zeker niet de gemeentelijke belastingen vergeten. Weet niet of jullie in België ook de hypotheekrente af mogen trekken bij de belastingsaangifte maar dat is wellicht ook nog iets om naar te kijken aangezien jullie geen fiscaal partners meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:29

Ze hoeven niet samen te wonen om de rente te mogen aftrekken. Meebetalen en op de aankoopakte staan is al voldoende :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:36

Waar TS voor gewaarschuwd wordt is dat ze mogelijk teveel gaat meebetalen aan een huis waar ze niet meer woont.

TS het is mooi streven dat jij bereid bent zoveel mogelijk mee te betalen, maar over een jaar kan de situatie heel anders zijn en dan zit jij met de gebakken peren omdat je nu te coulant bent.

Laat goed uitzoeken wat de rechten en plichten over en weer zijn, laat dit vastleggen zodat je als jullie straks wellicht minder goed door een deur kunnen er geen problemen ontstaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:48

TS als jij dit concept van huur niet snapt, kan ik je echt alleen aanraden van eens een uurtje naar je notaris te gaan. Wat ik zeg is echt niet raar.

Ma goed het is dus zo dat mensen compleet berooid uit een relatie komen en dan niet snappen hoe het kon gebeuren... als het op geld aan komt, bestaan er maar weinig regels, dus ik zou me altijd zo goed mogelijk indekken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:00

Ik ben het ook met de wat kritisschere posts eens. De verstandhouding kan echt zo veranderen, heb het zelf meer dan eens meegemaakt en dan zit je met de gebakken peren.
Eigenlijk moet je bij dit soort zaken uitgaan van het slechtste scenario, daar wil je liever niet aan denken begrijp ik maar al te goed. Maar als jullie over 3 a 4 maanden wellicht niet meer door 1 deur kunnen zal je blij zijn dat je het nu goed geregeld hebt.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 11:14

Ik neem uiteraard alles in overweging, en een tripje notaris is zeker een goed plan.

Begrijp me niet verkeerd :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:25

Heb je ook recht op de woonbonus?
Ik weet niet hoe het zit met domicilie en de woonbonus (dat dat hetzelfde adres moet zijn of los van elkaar via koopakte) Maar als je domicilie daar blijft, is vaak de gemeentebelasting ook duurder.

Afhankelijk van de locatie kan je bijv. ook een aantal huisvuilzakken per gezinslid met domicilie op dat adres krijgen (in Limburg toch). Ook iets om rekening mee te houden.

En zie dat alle facturen op zijn naam staan: gas, water, energie, tv/internet, inboedelverzekering, brandverzekering.. Dat zijn zaken waar jij niets meer aan hebt, maar wel noodzakelijk zijn.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 16:31

Die rekeningen staan al op zijn naam, dat scheelt.

Domicili blijft op huidig adres staan, want daar konden we al mee in de problemen komen zei de bank.

Punt is gewoon dat ik onder een ander dak eet en slaap, dat we even tijd apart hebben.

Zeg nooit nooit, wie weet komt het wel goed na een tijdje apart geweest te zijn.

Maar ik ga dan geen kosten betalen waar ik dan geen gebruik van maak als ik er niet 'woon'.

Moeders vind het niet erg als ik zou intrekken, ze moedigde me juist aan en vond het leuk. Kon ik even tot rust komen en wat sparen en daarna rustig kijken voor een eigen stekje. (ze woont alleen)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:40

Sterkte ts, zo'n beslissing gaat niet over 1 nacht ijs.

Ik vind het een prettige en vriendschappelijke oplossing richting je ex.

De tip om de rekeningen na te lopen welke maandelijkse kosten je hebt wilde ik ook geven.
Hier was de situatie een paar jaar geleden net anders. Huis hadden ex en ik een half jaar. Hij kon net aan de hypotheek opbrengen, ik absoluut niet. Wel had ik van mijn spaargeld de nieuwe badkamer betaald en waren alle meubels van mij.

Ik ben terug gegaan naar mn ouders en hij heeft mijn meubels mogen lenen tot ik een eigen huisje had. En 2 van de 4 eetkamer stoelen totdat hij eigen had een 1 matras totdat zijn bed binnen was.

Daarna is er half Half heel af en toe contact geweest tot hij het afgesproken bedrag van de badkamer had terug betaald (op dat punt kreeg hij zn huissleutel terug).
En sindsdien heb ik heb nooit meer gesproken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:08

Het is een super schappelijk voorstel van jou, maar ik vraag me af of je dit een jaar kunt volhouden, want wat nu logisch lijkt kan over een half jaar zwaar op je drukken... is het geen mogelijkheid om het huis een jaar te verhuren? Zo heb jij geen kosten er aan en worden de vaste lasten toch betaald

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:12

Ik zou denk ik wat afspreken dat jullie jullie woonkosten delen, óók als jij besluit om toch niet bij je ouders te blijven.
Zolang jij dus bij je ouders zit heeft hij mazzel, want maar van 1 kant kosten. Maar als jij wat voor jezelf hebt gevonden worden de bedragen zo aangepast dat jullie beide de helft van de hypotheek&huur betalen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:27

ts, houd er ook rekening mee dat (i.v.m. de corona-crisis) het kan gebeuren dat de huizenprijzen weer iets gaan dalen... Heb je al een rekensom gemaakt met wat de kosten van een jaar hypotheek doorbetalen, en eventuele waardedaling in totaal zullen zijn t.o.v. de boete die je betaalt als je nu verkoopt?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:59

Sommige adviezen hier klinken misschien wat hard, maar ik denk dat het geen kwaad kan om hier iets zakelijker tegenaan te kijken en er niet vanuit te gaan dat het misschien wel weer goed komt en dat jullie alles wel vriendschappelijk kunnen oplossen.

Want stel dat je over een paar maanden toch niet zo blij meer bent met het wonen in je meisjes slaapkamer en van het samenwonen met je mams. Als jij toch een eigen stek gaat zoeken, dan betaal je dus dubbele kosten. En stel dat je vriend ergens in dat jaar een nieuwe vriendin krijgt en dat die ook in dat huis gaat wonen. Dan betaal jij dus je volle helft van alle kosten, terwijl zij die kosten kunnen delen. Plus dat hij je dan misschien wil uitkopen aan het einde van het traject. Zou je zoiets dan al eerder kunnen regelen.

Dat soort dingen kan een behoorlijke wissel trekken op een soort van vriendschappelijke relatie. Dan kun je nu, naar mijn idee, beter een compleet beeld maken, alles op papier zetten en alle mogelijke scenarios van tevoren al bekijken.

Dus even wat tijd besteden aan de rekeningen induiken, alle zaken zoals verzekeringen en belastingen erbij halen, verkoopwaarde van het huis straks en alle kosten in een Excel sheet verwerken en alle afspraken ook noteren (zoals, wanneer gaan jullie het verkooptraject in en wat zijn taken zijn als degene die in het huis blijft wonen - zoals de boel netjes houden en alle medewerking verlenen aan als er straks kijkers komen).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:06

GreaseMonkey schreef:
ts, houd er ook rekening mee dat (i.v.m. de corona-crisis) het kan gebeuren dat de huizenprijzen weer iets gaan dalen... Heb je al een rekensom gemaakt met wat de kosten van een jaar hypotheek doorbetalen, en eventuele waardedaling in totaal zullen zijn t.o.v. de boete die je betaalt als je nu verkoopt?

De huizenprijzen zijn juist aan het stijgen in Belgie. Mensen beginnen nu net als in nl te bieden.Dus ik denk niet dat ze het risico loopt.
De heel basic kosten van een huis zijn : Hypotheek,Ki en brandverzekering en in julie geval levensverzekering.
Fijn dat alles zo lekker loopt en soms heb je pauze nodig om alles eens te bekijken. Sterkte er mee

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:34

Kosten voor het internet mis ik in je lijstje - vermits jullie netflix van vrienden mogen gebruiken, is er wel internet, en dat internet zal enkel door hem gebruikt worden als jij daar niet meer woont?

Verder heb je het wel netjes geregeld denk ik. Gas/water/elektriciteit zijn voor hem lees ik, dat lijkt me ook wel fair gezien dat jij daar dan niet meer woont.

Brandverzekering, familiale verzekering?
Tuinonderhoud?

Hoe zit het met eventuele herstellingen of dingen die je nog wilt/moet opknappen voor de verkoop?
En wat doen jullie met de inboedel? Geef je die gewoon aan hem, of verwacht je daar nog iets voor terug? Of gaat alles mee in de verkoop?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:55

En wat als hij morgen een andere meid ontmoet en ze volgende week bij hem intrekt?
Dan betaal jij nog steeds de helft van de hypotheek?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:02

yvje86 schreef:
En wat als hij morgen een andere meid ontmoet en ze volgende week bij hem intrekt?
Dan betaal jij nog steeds de helft van de hypotheek?

Ik snap het emotionele issue hiermee - maar ja, dan betaalt TS nog steeds de helft van de hypotheek, want zij krijgt ook de helft van de opbrengst van de verkoop.
In zo'n geval zou ik als TS zijnde misschien wel huur durven doorrekenen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 12:01

Internet staat ook op zijn naam. Hebben voorheen alles op 1 naam gezet om het overzichtelijk te houden. De kosten komen dan van de gezamenlijke rekening. Die kosten zijn dan ook voor hem aangezien ik er dan niet meer gebruik van maak. Straks op z'n eigen moet ie het ook allemaal alleen, net zoals ik.

Tja mocht hij iemand anders vinden, dan is dat zo. Ik zou het fijn vinden dat die andere er niet zou intrekken aangezien het nog deels mijn huis is, maar aan de andere kant wie ben ik om het te verbieden? Een deel huurkosten pro ratio zou wel op zijn plek zijn dan.

Inboedel is wat van hem is is van hem en van mij is van mij. Wat samen is gekocht wordt bekeken en compromis in genomen wie wat neemt pro ratio. Opzich was dat altijd al wel gewoon duidelijk, van voor dat we überhaupt uit elkaar gingen.

Qua herstellingen/gereed maken aan huis hoort ook nog tot mijn deel, want dat is alleen maar meerwaarde aan het huis waar ik straks mijn deel ook voor krijg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:22

Het is heel logisch wat jullie hebben beschreven, en als het voor jullie zo goed is is dat ook zeker prima, maar leg alles even goed vast.

Jullie zijn de eerste en de laatste niet bij wie een breuk harmonieus begint en hels eindigt. En dat overkomt de besten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:27

Voor wat betreft die wettelijke huur: wellicht kun je afspreken dat hij dit wel betaald zolang hij er woont en dat wanneer het huis verkocht is dit verrekend word met de ‘winst’. Op die manier ondervang je eventuele problemen mocht het na een jaar toch anders lopen en de verstandhouding minder goed zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:42

Ik weet niet hoe het in België geregeld is. Maar in NL moet de ex-partner die in de eigen woning achterblijft terwijl de andere partner nog wel de kosten voor 50% draagt, dit opgeven als ontvangen alimentatie (50% van het eigenwoningforfait en de door ander betaalde kosten).
Laatst bijgewerkt door Sosha op 16-06-20 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 13:15

Maar die wettelijke huur komt dan bovenop de hypotheek kosten?

Hypotheek is 1200
Dus ieder 600 puur hypotheek
Stel: huurwaarde is 800 (ik zeg maar even een cijfer)

Dan zou hij mij 400 huur 'moeten' betalen?