Eerst het huis uit of eerst een paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:11

Jildau schreef:
Ik zou voor een paard gaan. Vind dat er altijd best overdreven gedaan wordt over hoeveel geld en tijd het gaat kosten.

Ik schrik er ook telkens van hoeveel hier gemiddeld gerekend wordt per maand. Dat hangt echt zo hard af van wat je zelf wil.

Ik zou voor het paard gaan TS.
Kijk je financiën nog eens goed na. Zoek de manier waarop je met paard toch het meeste kan sparen (al vind ik 1200 echt al super veel) en ga er dan voor. En dan inderdaad genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:19

MarcoBorsato schreef:
Ik. :) ik denk dat veel mensen het houden van paarden romantiseren of zich verkijken op de verantwoordelijkheid.

Eens. In discussies over wel of geen paard gaat het eigenlijk altijd alleen over tijd en geld.
Terwijl energie, verantwoordelijkheid, kennis en kunde ect. Ook factoren zijn.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:28

Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan de dingen die je niet hebt gedaan!

Dus ik zou zeggen, lekker een paard kopen!

Op jezelf wonen komt echt wel en als je te lang wacht, krijg je een vriend, ga je misschien samen wonen, trouwen en heeft je partner een dusdanige kinderwens, dat het paard er weer bij in schiet!

Ik schets maar zo een situatie natuurlijk, maar als jij zeker weet dat jij de kosten, tijd en energie en verantwoordelijkheid en kunde van een paard aan kan , dan zeg ik doen!

Ik heb het net zo gedaan :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:39

Hubbels schreef:
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan de dingen die je niet hebt gedaan!

Op jezelf wonen komt echt wel en als je te lang wacht, krijg je een vriend, ga je misschien samen wonen, trouwen en heeft je partner een dusdanige kinderwens, dat het paard er weer bij in schiet!

Ik schets maar zo een situatie natuurlijk, maar als jij zeker weet dat jij de kosten, tijd en energie en verantwoordelijkheid en kunde van een paard aan kan , dan zeg ik doen!

Denk niet dat TS op een partner met kinderwens zit te wachten, dat scheelt weer.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:42

Mijn paard heeft het op mezelf wonen absoluut uitgesteld. Ik heb een tijdje een appartement kunnen delen met een vriendin en dat was allemaal net te doen. Maar toen zij voor haar werk moest verhuizen kon ik niet anders dan weer terug naar paps en mams :+ (tenzij ik als net afgestudeerde weer op een studentenkamer ging wonen en dat zag ik écht niet zitten).

Ik kon pas weer uit huis, toen mijn vriend en ik besloten om samen te gaan wonen. En dat heeft best even geduurd :Y)

Nu heb ik geen paard meer en wil voorlopig ook geen eigen paard (deels gevoel en deels bewust). Heb nu een leuk paard om bij te rijden, en wanneer het weer heel erg gaat kriebelen om zelf iets te kopen... gaat het financiële plaatje absoluut voor. Ik kan echt niet meer terug naar mijn ouders haha.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:15

Het is een dilemma. Er is geen goede of slechte keuze. Wat vind je het belangrijkste in het leven? Plezier of zelfstandigheid? Doorzetten of 'pluk de dag'?

Het kan ook helpen om stapjes te nemen om te onderzoeken hoe het voelt. Ga eens paarden (die te koop staan) bekijken. Bezoek pensionstallen. Loop eens een dagje mee met iemand die al een paard heeft. Maar ook: onderzoek hoe lang het duurt voordat je op jezelf kunt wonen. Hoeveel moet je gespaard hebben? Hoe lang duurt dat nog? En hoe lang duurt dat als je een paard hebt? Houd je dat vol?

Doe in elk geval wat. Want nu is 'dromen in je hoofd' en elke keer dezelfde informatie afwegen waar je niet uitkomt. Je moet nieuwe informatie vinden zodat je een keuze kunt maken.

En elk mens heeft weer andere waarden in het leven wat hij of zij belangrijk vindt. Dus daarom is het heel lastig om advies te geven. Ik ben zelf doordacht en planmatig en zou daarom in jouw schoenen eerst op mezelf gaan wonen. Aan de andere kant zie ik andere mensen in het leven gemakkelijker en luchtiger allerlei grote beslissingen nemen en dat komt ook altijd weer goed.

Dus: wie wil jij zijn? En als ik toch een tip mag geven: waar voel je de meeste energie voor? Volg dat gevoel, en laat je verstand daarna ook meedoen.
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 13-06-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:15

Je kunt beter een eigen huis hebben dan altijd afhankelijk zijn van een partner. Als de relatie dan ophoudt kun jij hem eruit schoppen ipv hij jou.

anjali

Re: Eerst het huis uit of eerst een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:30

Ik zou zeggen: Carpe Diem!Maar,een eigen paard is lang niet altijd alleen rozengeur en maneschijn helaas.Er kan van alles misgaan en dat begint er al mee dat je een vreselijke miskoop kunt doen.Zie alle topics op bokt maar over dergelijke zaken.Ik ben begonnen met een leasepaard en daar heb ik heel veel van geleerd.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:32

ALS je de mogelijkheid hebt om bij je ouders te blijven en zodoende te sparen, zeker doen!!

Ik heb er bijna spijt van dat ik destijds zo jong uit huis ben gegaan.
(Heb inmiddels wél een koophuis met voldoende grond voor eventueel een paard)
Maar, heb geen zakcent over, dus paard komt er toch ook voorlopig niet.

Is het geen optie om dus te sparen bij je ouders, als je er klaar voor bent, je eigen plekje te zoeken en daarna te kijken wat je overhoud voor eventueel een eigen paard.

En voorlopig een verzorgpaard?
Zo doe ik het nu ook.

Had ik spaargeld gehad vóór ik het huis had gekocht (door bij ouders te blijven). Had dat paard er waarschijnlijk wel al gestaan.

Ik heb anders zowieso niet te klagen, heb van jongs af paarden gehad bij ouders thuis, tijdens mijn studies in buitenland, laatste merrie laten inslapen en daarna op mijzelf gaan wonen, dus sindsdien geen paarden meer dus.
Ben uit huis gegaan op mijn 18e, nu bijna 30.
En best wel een droomplekje rijker.
En dat paard, komt ooit wel weer als de tijd rijp is.

Edit::
Ik weet niet wat voor huis je zoekt en hoe groot je eigen inbreng moet zijn in NL, maar laten we zeggen dat, als je je eigen inbreng een beetje kan berekenen, probeer dan nog door te sparen zodat je de kosten voor de aankoop en onderhoud voor een paard voor het eerste jaar gecovered hebt.
Uiteraard is het ook belangrijk om te gaan uitrekenen hoeveel je kwijt bent aan; hypotheek, verzekeringen, vaste lasten en dan het onderhoud van je paard. En of je dan toekomt met je salaris én nog een buffer hebt voor noodgevallen. (Paard ziek, auto stuk, nieuwe wasmachine)

Hypotheek is al snel 600/maand
Verzekeringen (brandverzekering ed. + ziekteverzekering) toch ook al gauw 120/200 per maand.
Vaste lasten (water, gas, stroom) 200/maand

Zo kom je al gauw aan 1000/maand die weg is, en dan moet je nog boodschappen, stalgeld, ..

Goed aan het rekenen gaan dus!!!!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:10

MarcoBorsato schreef:
Hubbels schreef:

Denk niet dat TS op een partner met kinderwens zit te wachten, dat scheelt weer.

Dat zeg ik ook niet! Van uitstel komt afstel, ik zeg wel, ik schets maar zo een situatie! Dus ik zeg nog een keer gewoon doen!

MissCharlie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:30

Geen van beiden. Ik zou voor een bijrijdpaard gaan voor nu, en ondertussen lekker sparen. Een huis kopen als alleenstaande starter is moeilijk. Een eigen paard naast een fulltime baan en een eigen huishouden is heel pittig. Met een bijrijdpaard kun je alvast proeven hoe het is en of het zo past in je leven.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:59

Iedereen zegt steeds: een paard kost zoveel geld en tijd. Alsof het naast een fulltime job niet te doen is een eigen paard te houden, maar anderzijds een paard niet te betalen is zonder 80 uur per week te werken. Het ligt er aan hoe je het aanpakt! Ts zegt al geen wedstrijd ambities te hebben, dan hoef je geen dure trailer, wedstrijdoutfit, startkaart, rijverenging. Je kan iedere week les nemen bij een goede, dure instructeur, maar je kan dat ook niet doen, of beperken. Je kan je paard behangen met de duurste dekens en dekjes, alles in setjes, maar je kan ook koopjes jagen. Ja, je paard kan een koliekaanval krijgen, maar niet iedere koliekaanval kan enkel opgelost worden met een operatie. Daarbij, 1 van mijn paarden, die ik 24 jaar heb gehad, heeft nooit koliek gehad. Maar ik geef toe: je kan pech hebben. Maar dat kan je met een huis ook hebben. Je kan ook kiezen voor bepaalde verzekeringen om kosten te dekken, maar als je paard nooit wat heeft kan je dat geld ook besparen.

En tijd, tja... ik heb naast een full time job op een gegeven moment 3 paarden gehad. Maar wel eentje die al met pensioen was en alle 3 in volpension. Maar dat is ook een keuze. Je kan ook ergens een weitje huren bij een boer, wat goedkoper is, maar je dan wel verplicht om minimaal 1, maar liefst 2 of 3 keer per dag te gaan kijken bij je paard. Dat zou ik zelf naast m’n fulltime job niet volhouden, maar iemand anders misschien wel Volpension betaal je voor, maar het biedt je ook een zekere luxe. Je kan je dan bezig houden met de leuke dingen en als je echt moe bent, een dagje overslaan.

Huizenprijzen zijn nu hoog. Maar gelet op de aankomende crisis zou het kunnen dat ze nu gaan zakken. Misschien versoepelen banken de regels rondom de hypotheken...Alle factoren zijn zo variabel. Het is denk ik wel goed om na te denken over de keuzes die je maakt, pluk de dag klinkt misschien een beetje erg losbollig. Maar als je alles tot in detail plannen en vastleggen, ontneem je jezelf misschien een hoop plezier. Op bokt zitten een hoop lieve mensen met de beste bedoelingen en veel kennis, maar ook met veel doemdenkers.

Het enige waar ik echt voor zou waken, is dat je alles kan betalen op het moment dat je beiden hebt. Dat je je geliefde paard de deur niet uit moet doen als je op jezelf gaat wonen. En aangezien wij niet in je portemonnee kunnen kijken, ben jij de enige die daar iets zinnigs over kan zeggen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:11

MarcoBorsato schreef:
Ik. :) ik denk dat veel mensen het houden van paarden romantiseren of zich verkijken op de verantwoordelijkheid.

Dat denk ik ook maar zo komt TS niet over. Als het een topic was van een kind van 12 met een krantenwijk had ik anders gereageerd. :D

TS het is natuurlijk ook heel afhankelijk van waar je hem wilt stallen. Dat bepaald voor een groot deel wat je er maandelijks aan kwijt bent en hoeveel tijd je erin moet stoppen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:14

Ts haar ouders vinden het volgens haar post best dat ze daar woont en zij ook. Dat is toch prima dan en als ze nu de kans heeft om haar paardendroom te verwezenlijken moet ze het doen. Je kunt wel blijven wachten en uitstellen maar een betere tijd ervoor komt misschien niet want het leven wacht op niemand! De enige waarschuwing van mijn kant uit is dan wat ik hierboven al zei,dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is en dat je vooral ook moet oppassen je goede geld niet aan een miskoop\foute match uit te geven.Vooral omdat dit ts haar eerste paard zal worden en dat ze dus nog onervaren is met de paardenhandel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:18

Mk1978 schreef:
Ik denk, dat als er ineens iets op je pad komt, je vanzelf weet wat je moet doen. Of dat dan een huis is, of een paard. Ik had ook het plan om eerst een huis te kopen en dan een paard. Maar toen kwam ik een paard tegen...en viel mn hele planning in het water! Maar ik heb er nooit 1 moment spijt van gehad en ook geen moment gehad dat ik dacht “had ik maar...”

Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een bijrijdpaard? Dan kan je wel een x-aantal dagen per week die ontspanning pakken en toch nog even sparen. En dan zie je vanzelf wat er voorbij komt

Hier ben ik het mee eens. Soms moet je niet te veel plannen maar gewoon leven. :) Het vind zijn weg meestal wel. En ja, vaak loopt het anders dan je had gewild, maar ook dat hoeft niet erg te zijn. Ik heb mijn hele leven pony's en later paarden gehad en droeg vanaf mijn 15de een deel van de kosten. Vanaf mijn 18de kon ik alle kosten betalen. Had wel altijd mijn ouders achter de hand voor grote onverwachte kosten, maar ik heb ze nooit nodig gehad. Ik heb nooit spijt gehad van mijn paarden. En heb naast de paarden ook altijd nog van alles kunnen doen. Sommige dingen waren minder makkelijk of moest ik rekening houden met mijn paarden maar ik heb dat nooit als een probleem gezien.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:39

Ik zou toch ook even wachten met een paard.

Ik praat dan wel een beetje tegen mijn eigen winkel. Ik ben 21 en studeer nog (voor waarschijnlijk nog ruim 3 jaar) en heb er al 2 jaar opzitten. En ik heb 2 paarden, 1 daarvan begin dit jaar aangekocht, de andere heb ik al ruim 5 jaar. Ik heb nu wel de luxe dat mijn ouders deels financieel ondersteunen bij 1 van de paarden. De andere betaal ik volledig zelf en dit lukt wel echt prima met gewoon een studentenjob. Ik heb natuurlijk ook wel voor een buffer gezorgd en ruim voldoende gespaard voor moest het eens een keer misgaan. Ik heb ook de luxe dat ik 'enig kind' ben, mijn zus en broer zijn veel ouder dan ik dus ik woon al een aantal jaren nog alleen bij mijn moeder en heb dus ook niet echt de drang om alleen te gaan wonen. Zeker niet zolang ik geen partner heb. Het huis is groot genoeg dus ik heb hier ook ruim voldoende privacy. En mijn moeder vind dat ook gewoon prima, hoe langer ik thuis woon hoe beter voor haar :+ Nu merk ik ook wel dat het in BE iets meer ingeburgerd is om langer thuis te wonen dan in NL, ik heb veel vrienden van ruim in de 20 die nog steeds thuis wonen, en daar is niks 'vreemds' aan zeg maar.

Maar stel ik had nog geen paard(en), en ik vond het niet zo fijn thuis, dan denk ik dat ik eerst naar een huisje was gaan kijken dan naar een paard. Ik denk ook zolang je alleen bent huren misschien wel fijner is dan meteen kopen, maar dat is natuurlijk een volledig eigen keuze. Je weet ook nooit wat er op je pad komt, dus moest er nu een heel fijn paard op je pad komen en je nog niet zo heel erg bezig bent met alleen wonen zou ik dan weer wel voor het paard gaan. Een paard kost veel geld, maar het is zeker niet onmogelijk om dat met een full time baan en een huis te onderhouden als je een beetje een goed loon hebt. Maar ik zou het niet allebei tegelijk doen.

Ergens ben ik ook wel blij dat ik al paarden heb voor ik alleen ga wonen of voor ik een vriend heb. In mijn hoofd is het dan zoiets van 'take it or leave it'. Ik weet ongeveer wat voor kosten ik heb per maand, en wat er dan nog bij kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:06

Huur is hier in de buurt niet echt te doen (op 1 salaris in ieder geval) en met huur bouw je ook niet echt iets op. Ik heb geen kinderwens dus ben niet op zoek naar een groot huis met een mega hypotheek.

Meestal volg ik mijn verstand ipv mijn gevoel, maar nu moet ik het misschien andersom doen. Ik zie vaak veel beren op de weg. Maar dit jaar zal het sowieso nog niet gebeuren, ik wil eerst meer kennis opdoen oriënteren ect. En daarnaast is een goed idee om eerst een beetje te rekenen wat het mijn verwachte vaste kosten dan gaan zijn zodat ik beide kan bekostigen. Anders heb ik wel een paard en spaargeld maar kan ik alsnog niet het huis uit omdat de maandelijkse lasten te hoog zijn. Rondkomen zal wel gaan maar ik moet ook nog een X bedrag maandelijks opzij zetten voor leuke dingen en sparen voor onvoorziene zaken (paardenverzekeringen ben ik ook tegen gekomen, maar gemixte verhalen over gehoord). Ik weet dat mijn ouders tijdelijk iets zouden willen uitlenen mocht er iets zijn, maar dat wil je liever zelf niet natuurlijk. Stalling gok ik dat rond de 250-350 zit. Er is namelijk best veel hier in de buurt (pensionstallen maar ook particulieren ) ik ben wel opzoek naar volpension (zodat ik niet perse elke dag te gaan) en veel naar buiten met soortgenoten is ook een vereiste. Ik woon gelukkig niet de randstad (en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen :Y) )

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:20

Paarden en verzekeren is een beetje gokken vind ik. Ik heb mijn paarden nooit verzekerd en heb de mazzel gehad dat ze eigenlijk geen bijzondere dingen met torenhoge kosten gehad hebben (meteen afkloppen!)Dus ik denk dan: het geld wat ik maandelijks daarop uitgespaard heb, heb ik mijn dierenarts kosten ruim van kunnen betalen. Maar ik heb ook een stalgenoot die hond en paarden dubbel en dwars verzekerde, maar die ook al allerlei bijzonderheden gehad hebben. Dus ja, zij heeft waarschijnlijk geld bespaard door te verzekeren.

Als je het toch allemaal beter wilt voorbereiden, kan je misschien al eens gaan oriënteren op stallen waar je zou willen staan, de hoogte van het stalgeld, het soort huis wat je zou willen bewonen. Dan weet je wat je aan kosten kan verwachten en dan kan je gaan rekenen. Ik denk dat je zult zien dat er best wel veel mogelijk is.

En wat betreft een kinderwens, dat is nog een stap verder. Dan zal er vrijwel zeker een partner in beeld zijn. Dat is niet iets waar ik nu al rekening mee zou gaan houden.

Soms moet je een gokje nemen om te leven ;) stel dat je volgende maand ineens een paard tegen komt die aan alle eisen voldoet en waar je op slag verliefd op bent, de klik er is, dan zou ik m niet laten lopen!

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:32

ik heb na lang, lang, lang dromen een paardje kunnen kopen van mijn eigen verdiende geld.
ben nu 22 en werk al een 3-4 jaar nu.

ik woon ook nog steeds bij mijn ouders en ondanks dat de wens er is om een eigen plekje te vinden voor mezelf zit ik ook nog prima thuis. mijn paard staat ook bij ons achter gestald dus dat is heerlijk.
heb er nog steeds geen spijt van dat ik mijn beestje gekocht heb, ik werk om hem te kunnen onderhouden en om te sparen voor een toekomstig huisje. maar heb ook ruimte genoeg om leuke activiteiten te kunnen ondernemen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:11

Eerst huis en dan paard..

Ik deed het andersom en dat resulteerde dat ik mijn paard nood gedwongen moest verkopen omdat ik niet op mezelf kon door de vaste lasten van een paard..
Dus maak niet dezelfde fout die ik heb gemaakt.. het gaat je hart breken. ( en nogsteeds)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:26

Ik wilde eerst diploma's, een vaste baan en een eigen plekje inderdaad. Dat zou ongeveer op mijn 25e zijn. En toen kwam ineens mijn droompaard op mijn 20e op mijn pad. Inmiddels ruim een jaar verder en nog steeds dolgelukkig met mijn eigen paard.
Heb een spaarpotje voor nood en verder lukt het financieel ook prima. Moet er wel flink voor werken, woon nog thuis en kan niet luxe op vakantie ofzo, maar daar geef ik gelukkig niet zoveel om. :+

Conclusie: niet teveel plannen. Als je er tegenaan loopt en die €500 kan missen per maand, dan lekker doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:27

Ik ben eerst voor het paard gegaan.

Gevolgen:
- Het plan van een eigen huis werd op de lange baan geschoven.
- Ik heb veel langer thuis gewoond dan wat de maatschappij de norm noemt.
- Ik heb nog van mijn once in a lifetime paard kunnen genieten toen ik nog relatief vrij en zorgeloos was. :D
- Ook al kon ik met paard minder sparen dan zonder paard en woonde ik niet gratis bij mijn ouders, alsnog heb ik veel meer kunnen sparen dan wanneer ik eerder uit huis zou zijn gegaan.

Wat mij heeft geholpen in mijn beslissing is de regie van je leven zelf in handen nemen. Heel veel keuzes in ons leven maken we omdat "men" dat zo wilt, omdat het de norm is in de maatschappij. Je begint naar school te gaan op een bepaalde leeftijd, je stopt met school op een bepaalde leeftijd, je gaat uit huis op een bepaalde leeftijd, je werkt fulltime vanaf een bepaalde leeftijd, je trouwt en krijgt kinderen op een bepaalde leeftijd,... Hoe verder je van die bepaalde leeftijd af gaat zitten, hoe gekker "men" het vindt. En hoe groter de druk wordt om te normaliseren (wordt het niet eens tijd dat je uit huis gaat). Ik heb -ondertussen bijna 10 jaar geleden al- echt eens stilgestaan bij hoe IK mijn leven zie. En uiteraard ontkom je niet aan alle normen die de maatschappij je oplegt, dat hoeft ook helemaal niet (een betaalde job is best handig vanaf een bepaalde leeftijd :D), maar dromen heb je niet voor niets. Waarom zou je die aan de kant gooien? Alles heeft zijn voor- en nadelen en voor iedere persoon die zegt 'doen' is er een persoon die zegt 'niet doen'. Ik zeg: doe wat jij wilt!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:59

Ik zou zeggen paard. Genieten van het leven!

Bijzonder hoe verstandig iedereen hier is. Snap echt niet hoe iedereen dan aan een paard komt. Allemaal goedbetaalde banen?

Ga samen met je vader rekenen. Hoeveel voor paard, hoeveel sparen en wat voor budget heb je dan straks voor een huis.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:00

Het zou erg verstandig zijn om eerst een huis te hebben en daarna pas een paard. Maar ja.. als jij een goede thuisbasis hebt en jouw ouders jou het liefste voorlopig nog niet zien gaan, zou ik me wat minder druk maken om de praktische zaken. Ik heb ook op mijn 18e een paard gekocht. Tot mijn 28e thuis gewoond. Heerlijke tijd gehad en zoveel genoten van mijn paard.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:02

Ik wilde altijd eerst een huurhuis en daarna een eigen paard. De behoefte was ook minder omdat ik al jaren een paardje deelde met mijn moeder en zusje welke ik vier keer per week deed.

Toen er uiteindelijk onverwacht een paard op de stoep stond heb ik dan ook de keuze moeten maken tussen een huurhuis of een eigen paard. Het paard won. :+

Ik ben er echt heel blij mee en als je het vertrouwen hebt dat je het aankan - waarom niet? Hou wel in de gaten dat een dierenarts zo maar het dubbele of nog meer is dan je 500 Pm.