Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:51

Ik heb aan jou kopers kant gestaan. -O- Verlengd, nog een keer verlengd en daarna nog een derde keer met idd de laatste keer huis gaat weer in de verkoop voor het geval dat. Ik heb ruim 4 maanden zitten nagelbijten. De adviseur maakte geen vaart, was slecht te bereiken en de hypotheek maatschappij stelde eis op eis op eis waardoor ik steeds opnieuw documenten moest aanleveren. En daarna nog meer en nog meer,

Aan het einde van het laatste voorbehoud echt 3 minuten voor sluiting kreeg ik bericht je kunt het betalen maar je krijgt het niet want we ervaren tijdsdruk waardoor we niet durven te goedkeuren, 4 maanden na de start van de aanvraag _-:( werkelijk ik ben daar zo zuur van geweest idem de verkopers.

Het was een combinatie van een trage adviseur en de verstrekker die niet meewerkte, ik kon er domweg niks aan versnellen. Maar vreselijk is het wel.

En nu na aanvraag in een veel rottigere situatie is het eigenlijk best snel gegaan. Een andere adviseur en een andere maatschappij. Adviseur die echt vaart maakte, s morgens vroeg hij om een document waarvan ik na indienen een uur later al mail kreeg dat hij het verwerkt en doorgestuurd had.

Ik zou zelf in jou geval wel verlengen omdst de kopers er ook niet veel aan kunnen doen. Misschien weer twee weken met als eis dat daarna het huis opnieuw in de verkoop gaat. En dan hopen dat de kopers hun adviseur verantwoordelijk kunnen houden,

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 18:06

Prrrr schreef:
Dan zijn ze ook nogal laat met het verzoek om verlenging. Ik zou zeggen dat je geen genoegen hoeft te nemen met de ontbinding, en dat je ook geen verlenging hoeft te verlenen.

Wanneer is de beoogde overdracht?

Die is gepland voor half november, dus opzich nog tijd genoeg, maar goed.. ik wil ook gewoon duidelijkheid dat het allemaal rond is.

eva1969

Re: Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:29

Ik begrijp je irritatie volledig maar je hebt er natuurlijk zelf ook belang bij dat dit door gaat. Ik geloof dat ik in jouw geval ze nog de gevraagde twee weken zou geven maar er heel duidelijk bij zou zeggen dat verlenging er daarna niet meer in zit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:35

Alsof niet verlengen nu meteen in zou houden dat de koop niet doorgaat? Dat is nou net de vraag. Er moet een afwijzing liggen om het financieringsvoorbehoud in te kunnen roepen. Dat kunnen ze nu niet laten zien, in elk geval niet een afwijziging die aan de eisen van goede documentatie voldoet.

Niet verlengen houdt in dat het voorbehoud vervalt. Dan hebben de kopers nu gewoon tot ergens in november om hun financiering rond te krijgen. De verwachting aan beide zijden is dat dat lukt. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan zijn de kopers 10% van de koopprijs kwijt, wordt de koop ontbonden en gaat het huis opnieuw in de verkoop.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 18:46

eva1969 schreef:
Ik begrijp je irritatie volledig maar je hebt er natuurlijk zelf ook belang bij dat dit door gaat. Ik geloof dat ik in jouw geval ze nog de gevraagde twee weken zou geven maar er heel duidelijk bij zou zeggen dat verlenging er daarna niet meer in zit.

Precies wat hierboven staat, als ik nu niet verleng dan vervalt het voorbehoud (ervan uitgaande dat ze niet nog maandag een gedegen onderbouwde afwijzing kunnen overleggen --> wat zeer waarschijnlijk het geval is). Dus gaat de koop alsnog door en mochten ze onverhoopt de financiering niet rond krijgen dan zijn ze me die 10% verschuldigd en zou ik alsnog moeten verkopen.

Maar goed.. als je dan 10% in je zak hebt dan is opnieuw een verkoop opstarten niet meteen heel erg, dat geef je dan wat vrijheid in toekomstige onderhandelingen. Maar goed van dit scenario gaan we voorlopig nog niet uit hoor

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:05

Zodra de verlenging wordt afgewezen door verkoper, mag de koop ontbonden worden. De koper krijgt immers de financiering niet rond binnen deze tijd dus kunnen ze er vanaf zien. Verkoper heeft in deze situatie niet erg veel keus, hoe vervelend het ook is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:08

Toch alleen als ze een financieringsafwijzing hebben?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:11

Ketly schreef:
Zodra de verlenging wordt afgewezen door verkoper, mag de koop ontbonden worden. De koper krijgt immers de financiering niet rond binnen deze tijd dus kunnen ze er vanaf zien. Verkoper heeft in deze situatie niet erg veel keus, hoe vervelend het ook is.

Het gaat er niet zomaar om dat je binnen die termijn de financiering niet rond hebt gekregen, je moet een afwijzing kunnen laten zien van een serieuze bank, met ook de vraag om financiering. Dat moet wel aan eisen voldoen - alleen maar zeggen 'oepsie, het is niet gelukt' is onvoldoende voor het in kunnen roepen van de ontbindende voorwaarde.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:13

Uiteraard moet er een afwijzing zijn, maar als de verkoper die tijd niet geeft dan kunnen ze daar toch bewijs voor verstrekken? Het is een geldige reden want als het niet rond is binnen die tijd, is het niet rond. Een goede reden om een afwijzing af te geven en de kopers de koopovereenkomst te laten ontbinden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:17

Ketly schreef:
Uiteraard moet er een afwijzing zijn, maar als de verkoper die tijd niet geeft dan kunnen ze daar toch bewijs voor verstrekken? Het is een geldige reden want als het niet rond is binnen die tijd, is het niet rond. Een goede reden om een afwijzing af te geven en de kopers de koopovereenkomst te laten ontbinden.

Dat ze het bewijs niet kunnen verstrekken ligt in de risicosfeer van de verkopers. Dus nee: het enkele niet rond hebben van de financiering is niet genoeg om de ontbinding in te kunnen roepen. Je moet wel je best doen om die rond te krijgen, dat is ook de gedachte achter die eisen aan de documentatie. Fouten van je tussenpersoon komen voor jouw rekening en risico. Een te korte termijn voor het financieringsvoorbehoud is ook je eigen schuld.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:20

Ja maar wat ik begrijp uit dit verhaal is dat kopers zeker hun best doen, dus dat is het punt hier ook niet. Ze hebben het op tijd gemeld, dus ze komen nog niet in het proces dat ze een boete van 10% zouden moeten betalen. Alleen, als koper de tijd niet krijgt, wat is dan de vervolgstap? Dan is er toch niet de tijd om het rond te krijgen? Hoe hard ze hun best ook doen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:21

Ketly schreef:

Maar krijg je de afwijzing wel zo makkelijk? De bank heeft nog alle tijd om tot de overdracht nieuwe stukken te ontvangen en zal niet zo gauw een afwijzing bevestiging als de kans groot is dat het wel lukt. Maar ik spreek niet uit ervaring.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:24

Ketly schreef:
Ja maar wat ik begrijp uit dit verhaal is dat kopers zeker hun best doen, dus dat is het punt hier ook niet. Ze hebben het op tijd gemeld, dus ze komen nog niet in het proces dat ze een boete van 10% zouden moeten betalen. Alleen, als koper de tijd niet krijgt, wat is dan de vervolgstap? Dan is er toch niet de tijd om het rond te krijgen? Hoe hard ze hun best ook doen?

Ik begrijp dat dat is wat je eerlijk zou vinden?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:26

Ja maar de kwestie is hier toch dat 'wat als' verkoper de ontbindende voorwaarden niet wil verlengen? Want dan heeft de bank die tijd toch ook niet? Ik zou, als je weet dat koper het financieel gewoon kan redden en de wil er is, toch gaan verlengen. Het is misschien niet makkelijk om de afwijzing te krijgen, maar zeker niet onmogelijk.

@Prrrr, hoe bedoel je, wat ik eerlijk zou vinden? Ik denk niet dat het hier een kwestie is van iets eerlijk vinden, het is zuur voor alle partijen en vooral als de koper ook gewoon zijn best doet. Wij hebben het vaak meegemaakt en het draaide er eigenlijk in alle gevallen op uit dat er toch verlengd wordt. Het is niet leuk, maar wel het advies wat wij de verkopers geven.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:28

Ketly schreef:
Ja maar de kwestie is hier toch dat 'wat als' verkoper de ontbindende voorwaarden niet wil verlengen? Want dan heeft de bank die tijd toch ook niet? Ik zou, als je weet dat koper het financieel gewoon kan redden en de wil er is, toch gaan verlengen. Het is misschien niet makkelijk om de afwijzing te krijgen, maar zeker niet onmogelijk.

@Prrrr, hoe bedoel je, wat ik eerlijk zou vinden? Ik denk niet dat het hier een kwestie is van iets eerlijk vinden, het is zuur voor alle partijen en vooral als de koper ook gewoon zijn best doet. Wij hebben het vaak meegemaakt en het draaide er eigenlijk in alle gevallen op uit dat er toch verlengd wordt. Het is niet leuk, maar wel het advies wat wij de verkopers geven.

De bankt heeft daar geen boodschap aan verwacht ik. De deadline voor de bank is de overdrachtsdatum lijkt mij. Als het realistisch is dat tot dan de financiering rond te krijgen is zou ik het niet eerlijk vinden als de bank afwijst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:34

Je zou een week uitstel kunnen geven , geeft je de tijd om er goed in te duiken. Met duidelijke waarschuwing dat dit de laatste keer is. Dan maar die 10 % maar zo houd je druk op de ketel . Zij zijn er voor verantwoordelijk, niet jij.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:55

Ketly schreef:

Dat is wat jij denkt. Maar dat is niet hoe de ontbindende clausule werkt. Meestal wordt er wel verlengd, maar als de verkoper dat niet meer wil, dan is het het risico van de koper als die niet op tijd een afwijzing over kan leggen. En nee, dat is niet het enkele feit dat ze hun best gedaan hebben. Daar kan je in dit geval ook nog over twisten, omdat zij een prutsende tussenpersoon hebben - en dat komt voor hun rekening en risico.

Als verlengen per definitie het advies is wat je geeft aan de verkopers, en niet weet hoe het inroepen van een financieringsvoorbehoud werkt, denk ik dat je je daar toch nog eens in moet verdiepen. Want je adviseert verkopers steeds langer het risico van de financiering op zich te nemen, zonder dat er iets tegenover staat. Niet sjiek.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:05

Dat is zeker niet het advies wat wij per definitie geven, maar als je als verkoper geen risico wilt lopen om je koper kwijt kan raken dan is het in die zin wel de meest veilige optie. Natuurlijk hoef je als verkoper niet akkoord te gaan, maar mijn reacties zijn gebaseerd op hoe TS in dit verhaal staat. Ik zou in dit geval verlengen.

Het niet sjiek noemen lijkt mij in dit geval niet echt nodig.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:12

Maar wat wordt jij er op dit moment beter van om niet te gaan verlengen?
Even zwart wit gezien dan.. Jouw woning moet de verkoop in, foto's gemaakt worden etc etc, dat duurt ook geen 5 werkdagen..
Kopers moeten in deze drukte weer een financiering aanvragen. Al met al ben je waarschijnlijk nog langer bezig.
Welke zekerheid heb je dan?
Dus als je weet dat het goed komt, en je het graag aan deze verkopers wilt verkopen?? Dan verleng je toch nog even?
Wij hebben bij onze verkoop ook een aantal keren moeten verlengen.. Ik weet er alles van, daarna in een zeer vervelende situatie gezeten met aankoop met vele juridische stappen, en geloof me, een afwijzing is er sneller dan je denkt..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:16

Als ze niet verlengt, heeft ze zekerheid dat de koop definitief is, of ze 10% in de pocket heeft. Nu heeft ze potentieel niks.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 20:51

Deveneyyy schreef:
Even zwart wit gezien dan.. Jouw woning moet de verkoop in, foto's gemaakt worden etc etc, dat duurt ook geen 5 werkdagen..
Kopers moeten in deze drukte weer een financiering aanvragen. Al met al ben je waarschijnlijk nog langer bezig.
Dus als je weet dat het goed komt, en je het graag aan deze verkopers wilt verkopen?? Dan verleng je toch nog even?
Wij hebben bij onze verkoop ook een aantal keren moeten verlengen.. Ik weet er alles van, daarna in een zeer vervelende situatie gezeten met aankoop met vele juridische stappen, en geloof me, een afwijzing is er sneller dan je denkt..

Dat als ik niet verleng en zij geen afwijzing kunnen overleggen de koop dan na maandag definitief is.

Sommige schrijven hier dat de kopers wel hun best doen, dat is natuurlijk maar de vraag want zijn accepteren ook al weken dat hun tussenpersoon de aanvraag nog niet had gedaan en de koopovereenkomst voor de verkoop van hun huis na 7 weken nog niet getekend was. Ze hadden ook 5 weken geleden naar iemand anders kunnen gaan of harder kunnen optreden tegen die tussenpersoon .

Als ik verleng en het zou onverhoopt toch niet rond komen dan sta ik dus alsnog met lege handen.. en als de kopers er zo van overtuigd zijn dat het geen probleem is kunnen zij ook het risico nemen door de koop nu definitief te maken. Waarom zou ik alleen dat risico moeten lopen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 20:55

Als zij daar zo van overtuigd zijn dan gewoon de knoop doorhakken en niet verlengen. Dat zij nu problemen hebben is niet aan jou te wijten . Dan hebben ze de keus , of zonder voorbehoud of afblazen. En je woning kun je zelf verkopen mocht dat nodig zijn, heb je lang niet altijd een makelaar voor nodig .

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 20:59

Ja en “gratis” afblazen kan alleen met een afwijzing die ze dan binnen een paar dagen moet hebben ontvangen die dan ook voldoende onderbouwd moet zijn incl gegevens die ten grondslag liggen aan de aanvraag die gedaan is.

Ik vind het lastig hoor want ik ben eigenlijk niet zo hard maar als ik nu voor een tweede keer verleng en dus weer twee weken geen zekerheid heb dan heb ik er mezelf mee en die tussenpersoon die zo laks is als maar wat heeft er dan weer geen last van en komt er zo mee weg.

Ik neig dus naar niet verlengen.. even ter verduidelijking voor sommigen in dit topic.. Het is dan dus niet zo dat de kopers op zoeken moeten naar een ander huis.. koop gaat dan gewoon door alleen lopen zij dan het risico als ze onverhoopt toch geen financiering zouden krijgen dat ze mij die 10 procent boete zouden moeten betalen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:05

Ik zou de druk wat opvoeren… Wij hebben in april ergens onze hypotheek aangevraagd, na 3 weken niks te horen krijgen is er een spoeddossier van gemaakt waardoor het binnen 24h geregeld was. Ik zeg niet dat dat in deze situatie ook kan, maar er is vast wat mogelijk als potentiele kopers en makelaar/adviseur hun deal bijna in het water zien vallen. Vind dat de kopers hierin ook een steek laten vallen overigens. Bereikbaar of niet, je kan wel iets doortastender handelen vind ik.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:15

Deveneyyy schreef:

Wij hebben in een soortgelijke situatie gezeten, maar dan aan de andere kant als kopers.
Hebben twee keer verlenging moeten aanvragen, kregen het om diverse redenen niet op tijd rond.
Op het moment dat we het idee kregen dat verkoper niet nog eens de termijn wilde verlengen hebben wij een advocaat ingeschakeld, om desnoods tijdig een afwijzing af te dwingen, wij hadden geen zin in die 10 % aan onze broek en geen huis, buiten onze schuld om.

We hebben er zelf álles aan gedaan om de financiering binnen de gestelde tijd rond te krijgen, ik ben zelfs direkt naar de bank gaan bellen.
Was het hoofdkantoor van de hypotheker niet blij mee, maargoed, na twee keer verlengen door de verkopers (die in een jaar tijd geen serieuze koper hadden) toch rondgekregen.
En dat lag niet aan het inkomen, we hadden een flinke overwaarde op het oude huis, maar dat lag over de grens, dus ietwat moeilijker als gebruikelijk.
Dat wist de koper ook van te voren.

Dus ja, TS, het is een kwestie van proberen in te schatten hoe goed je huis in de markt ligt, en hoe snel je denkt weer nieuwe kopers te hebben.
In theorie kun jij je huis pas weer te koop zetten na verlopen overdrachtsdatum.
Wie weet hoe tegen dan de huizenmarkt is.
Kwestie van je kansen inschatten.