Verdeling taken (man - vrouw?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:57

Je zou een gemeenschappelijke huishoudagenda kunnen hebben (digitaal bijvoorbeeld), waar je gewoon dingen in kunt zetten, met reminders etc. Dan kan je het er vervolgens over hebben wie het daadwerkelijk gaat regelen

Tatyana
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:57

Dan zou ik een planbord ophangen en ook alle to do erop vermelden met de uiterste datum. Afvinken of wegstrepen als het gedaan is en jij hoeft alleen het bord in de gaten te houden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:58

Joman schreef:
Boompje1985 schreef:
Dan moet je het ook een keer laten gebeuren dat het fout gaat. Laat hem maar "op zn bek gaan" dan voelt hij ook wat de gevolgen zijn. Als je alles blijft regelen dan komt hij er altijd mee weg. Oorzaak en gevolg. Mijn vriend is een ster in dingen uitstellen maar nadat ik op een gegeven moment niet meer ingreep heeft hij dat gauw afgeleerd.

Maar daar ben ik dus zelf ook de dupe van... Dan heb ik dus geen geschuurde vloer voordat de meubels erin komen, ik heb geen lenzenvloeistof, en ga zo maar door.

Dingen zoals lenzenvloeistof koop je dan voor jezelf. Doe gewoon meer je eigen ding en als jij die geschuurde vloer wilt dan pak je dat aan zonder hem. Zo zou ik dat wel doen, ik ga echt niet zitten wachten tot meneer een keer de moeite neemt om ergens wel aan te denken. Dan trek ik mn eigen plan!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:58

Maar in het geval van niet direct terugkerende klussen regelen is het wellicht vantevoren wel handig om bespreekbaar te maken wie welke klus voor zich neemt?
De één is verantwoordelijk voor de lenzenvloeistof, de ander voor de schilder oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:02

Vjestagirl schreef:
Je zou een gemeenschappelijke huishoudagenda kunnen hebben (digitaal bijvoorbeeld), waar je gewoon dingen in kunt zetten, met reminders etc. Dan kan je het er vervolgens over hebben wie het daadwerkelijk gaat regelen

Ja die hebben we. Hij vergeet er alleen in te schrijven en erin te kijken :D
Misschien ga ik voor een plan bord met to do’s. Waarbij ik het eigenlijk al irritant vind, dat ik dan alle to do’s moet bedenken. Maar oké. Ik moet ergens beginnen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:02

Mijn man is net zo, en ik kan het niet veranderen. Het enige wat hier helpt is tijdsafspraken maken,Dus: ga jij lenzenvloeistof bestellen? Wanneer ga je dat doen? En als die tijd afgelopen is hem vragen of hij het gedaan heeft. Ja, ik voel me af en toe net zijn moeder, maar dat is nog altijd beter dan me constant ergeren.

Bernoe
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:03

Als je letterlijk alleen zegt: "dit moet geregeld worden" dan snap ik dat ie het niet oppakt. Waarom vraag je niet gewoon letterlijk: "wil jij dit of dat doen?"
De ene persoon ziet klusjes nu eenmaal beter liggen dan een ander. En wat voor de ene schoon genoeg is, is voor een ander vies.

Geef je hem wel de kans om dingen op te pakken of te regelen? Laat je hem vrij in hoe hij dingen regelt? Wil niet zeggen dat dit bij jullie zo is, maar dit zie ik vaak gebeuren bij stellen. Je zegt dat je hem de kans geeft, maar toch regel je het uieindelijk zelf. Hij ondervindt dus ook nooit de problemen van iets dat niet geregeld is.

Verder wil ik je als tip meegeven om de boodschap anders te brengen. "Jij moet ook wat regelen/oppakken want ik moet zoveel zelf doen" klinkt heel anders dan " ik merk dat het me soms teveel geregel is, wil jij me helpen door bepaalde dingen op te pakken?" Probeer de boodschap te brengen vanuit het gevoel dat jij krijgt als hij niets regelt, ipv vanuit het feit dat hij niets regelt. Hou het bij jezelf.

Bij ons thuis is het ook zo dat ik meer doe dan mijn vriend. Puur omdat ik me eerder erger dan hem.
Ik denk altijd maar zo, als dit het enige is wat je te klagen hebt dan heb je niks te klagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:04

Sizzle schreef:
Ik denk dat ik daar geen tolerantie voor zou hebben :o
Voordat er überhaupt een kind in de maak was hebben we uitgebreid besproken dat het een evenredige verdeling zou zijn. Had ik daar ook maar de geringste twijfel over gehad dan was er geen kind gekomen.
Vorig jaar trok het een tijd scheef omdat zijn baan meer uren verplichtte, na een paar maanden gaf ik aan dat ik het zo niet zag zitten en kort erna heeft hij toen opgezegd.

We hebben een gedeelde agenda, dus het argument wist ik niet gaat echt niet ip.

Ja ik heb er ook wel moeite mee hoor. Soms gaat het een tijdje goed, en heb ik er zelf ook niet zoveel last van omdat er gewoon ruimte zit in mijn dag. Maar met kind op komst komt er weer veel geregel bij en speelt het weer op. Ben het dan weer zo beu :Y)

Bernoe
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:05

Joman schreef:
Vjestagirl schreef:

Misschien ga ik voor een plan bord met to do’s. Waarbij ik het eigenlijk al irritant vind, dat ik dan alle to do’s moet bedenken. Maar oké. Ik moet ergens beginnen

JIJ gaat voor een planbord....
Gaat het daar niet mis? Jij beslist voor je man. Het zou moeten zijn WIJ gaan voor een planbord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:08

Bernoe schreef:
Als je letterlijk alleen zegt: "dit moet geregeld worden" dan snap ik dat ie het niet oppakt. Waarom vraag je niet gewoon letterlijk: "wil jij dit of dat doen?"
De ene persoon ziet klusjes nu eenmaal beter liggen dan een ander. En wat voor de ene schoon genoeg is, is voor een ander vies.

Geef je hem wel de kans om dingen op te pakken of te regelen? Laat je hem vrij in hoe hij dingen regelt? Wil niet zeggen dat dit bij jullie zo is, maar dit zie ik vaak gebeuren bij stellen. Je zegt dat je hem de kans geeft, maar toch regel je het uieindelijk zelf. Hij ondervindt dus ook nooit de problemen van iets dat niet geregeld is.

Verder wil ik je als tip meegeven om de boodschap anders te brengen. "Jij moet ook wat regelen/oppakken want ik moet zoveel zelf doen" klinkt heel anders dan " ik merk dat het me soms teveel geregel is, wil jij me helpen door bepaalde dingen op te pakken?" Probeer de boodschap te brengen vanuit het gevoel dat jij krijgt als hij niets regelt, ipv vanuit het feit dat hij niets regelt. Hou het bij jezelf.

Bij ons thuis is het ook zo dat ik meer doe dan mijn vriend. Puur omdat ik me eerder erger dan hem.
Ik denk altijd maar zo, als dit het enige is wat je te klagen hebt dan heb je niks te klagen!

Ik denk zeker dat je een punt hebt, met de manier van het brengen van de boodschap. Ik erger me en vraag het idd niet vriendelijk. Het mondt ook altijd uit in een discussie.

Ik geef hem wel de kans om dingen te regelen. Maar vaak gebeurt het niet. Soms meld ik inderdaad gewoon: we moeten zus of zo regelen. Dat meld ik dan een keer of 3 en hij doet niks. Moet ik dan aan hem vragen om zich eens in de materie te verdiepen en er wat mee te doen? Ik vind dat toch wel een beetje gek. Het is geen kleuter meer hè...
En wat ik eerder al zei: ik vraag hem wel eens lenzenvloeistof te bestellen bijvoorbeeld. Dat komt er dan gewoon niet op tijd. Moeten we in de avond weer naar de Albert Heijn om daar last minute vloeistof te gaan halen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:09

Bernoe schreef:
Joman schreef:

JIJ gaat voor een planbord....
Gaat het daar niet mis? Jij beslist voor je man. Het zou moeten zijn WIJ gaan voor een planbord.

Hahaha dit is een goede ja. Ik zal het eerst eens in de groep gooien en kijken of hij het wat vindt. Kan hij het bord vervolgens aanschaffen ;) Dan is het er misschien wel over een paar maanden.
Nee even zonder grappen, dit legt de zenuw wel bloot.

Solleke_Noah
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:19

Mijn vriend was lange tijd ook zo. Hij moest van thuis uit niks doen (zijn moeder regelde altijd alles in huis). Ik ben dan weer opgevoed door mijn vader nadat mijn moeder jong overleden is, en weet niet beter dan dat mannen even goed het huishouden kunnen doen en aan alles denken ;)

Ik doe het gewoon simpelweg niet voor hem. Hij is al vaker tegen de lamp gelopen. Als student aan de universiteit eens een examen gemist bv. Als startende werker een keer ontslagen omdat hij heel vaak te laat was (geraakte z'n bed niet uit). Hij heeft nu een leidinggevende functie maar is al eens met een t-shirt met gaten in naar zijn werk vertrokken, want alle nette t-shirts zaten in de was :+ enzovoorts..

We zijn al 14 jaar samen en na voor de zoveelste keer tegen de lamp lopen begint het te komen. Verder hebben we gewoon een hele fijne relatie maar ik ben zijn moeder niet. We hebben één keer een heel serieus gesprek gehad waar ik heb aangegeven dat hij meer initiatief moest beginnen nemen, of dat ik het anders niet meer zag zitten.. Hij is daar zo van geschrokken dat hij nu veel dingen zelf oppakt. Hier is het dus 50/50 qua taakverdeling maar ik zou iets anders ook echt niet kunnen accepteren... Ook gewoon door het voorbeeld van mijn vader hoor, een alleenstaande man die op z'n eentje drie jonge kinderen heeft opgevoed, naast zijn fulltime job, en hij heeft dat fantastisch gedaan.

Bernoe
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:23

Als ik het zo lees heb je prima in de gaten waar het mis gaat ;)

Als dit over mij zou gaan zou ik op een rustig moment met mn vriend gaan zitten en hem vertellen dat ik een probleem heb. Dat ik me soms zo erger aan hef feit dat hij de dingen niet uit zichzelf op pakt, dat ik niet meer in staat ben dit normaal te communiceren richting hem. En dat ik merk dat het steeds meer begint te wringen en dat ik bang ben dat het echt scheef loopt als er een kleine is.

Heb je hem al eens gevraagd hoe het kan dat hij de dingen niet zelf oppakt? Misschien heeft hij er gewoon moeite mee en kan jij hem daar weer mee helpen. En dan kan hij jou helpen relativeren als je je ergert.

Zet m op, door zoiets relatiefs kleins mag je niet je relatie laten verpesten!
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 08-06-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:23

Je hebt je man verwend :+ Je doet veel te veel uit jezelf.
Spreek eens duidelijk af met elkaar wie welke dingen op zich neemt. Je kunt bijvoorbeeld één van die genoemde apps gebruiken oid.

Mijn man is ook ontzettend verwend geweest. Ik werkte toen ongeveer 55 uur met een baby, hond en paard en mijn man werkte 60 uur. Ik deed alles. Echt, alles. Maar dat kwam door mezelf. Ik gaf niks uit handen of pakte de taken weer op als mijn man het niet had gedaan. Maar uiteindelijk ging ik er bijna aan onderdoor. Ik ben toen 40 uur gaan werken, dat scheelt echt enorm.

Ik heb toen met mijn man afgesproken wie wat doet. Hij moet zijn eigen kleding van het werk wassen (zweterig en ontzettend vies werk). Hij regelt de administratie, en maakt elke avond de keuken schoon. Kookt in het weekend en doet elke zaterdag de boodschappen. Savonds is hij er voor ons kind en kan ik iets voor mezelf doen. En als ik terug ben brengen we haar samen naar bed.
Ook de tuin is voor hem. Ik doe dan weer de huishouding verder, overdag de hond en ik zorg overdag uiteraard voor ons kind.
Alle klusjes in/aan huis regel ik (schilder, klusjesman etc)

Maar met alleen afspreken was ik er natuurlijk niet. Zo hebben we een heel weekend zonder eten gezeten :+ en moest hij een keer in zijn goede kleding naar zijn werk. En zo waren er genoeg dingetjes die niet goed gingen. En ik zet mezelf op te vreten, maar ik weigerde om het op te pakken.

Succes!

Dammie

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:29

Ga een keer samen zitten en verdeel de taken.
En is hij van de boodschappen, dan doe jij ook niets meer. Is er dan geen brood meer of heeft het bezoek alleen water en een droge cracker, zijn probleem. Gewoon laten gebeuren.
Mannen kunnen projecten leiden, auto rijden en weet ik wat. Een huishouden regelen is echt geen hogere wiskunde, kom op zeg.
Hij kan het best. En als hij eenmaal doorheeft dat jij zijn fouten niet meer opvangt, dan zal hij het doen ook hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:34

Bernoe schreef:
Als ik het zo lees heb je prima in de gaten waar het mis gaat ;)

Als dit over mij zou gaan zou ik op een rustig moment met mn vriend gaan zitten en hem vertellen dat ik een probleem heb. Dat ik me soms zo erger aan hef feit dat hij de dingen niet uit zichzelf op pakt, dat ik niet meer in staat ben dit normaal te communiceren richting hem. En dat ik merk dat het steeds meer begint te wringen en dat ik bang ben dat het echt scheef loopt als er een kleine is.

Heb je hem al eens gevraagd hoe het kan dat hij de dingen niet zelf oppakt? Misschien heeft hij er gewoon moeite mee en kan jij hem daar weer mee helpen. En dan kan hij jou helpen relativeren als je je ergert.

Zet m op, door zoiets relatiefs kleins mag je niet je relatie laten verpesten!

Zo zal ik het eens proberen aan te pakken.

Haha. Ja, hij zegt dat hij zo gewoon niet is en dat het een groot verschil is tussen ons. Lekker makkelijk dus. Heb ook gezegd, dat ik het vervelend vind, dat hij het blijkbaar prima vindt om mij met alles op te zadelen.

Mijn relatie wordt er niet door verpest hoor, dat komt allemaal wel goed. Maar ik erger me er wel aan en daar heb ik geen zin in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:35

xGoldenHero schreef:
Je hebt je man verwend :+ Je doet veel te veel uit jezelf.
Spreek eens duidelijk af met elkaar wie welke dingen op zich neemt. Je kunt bijvoorbeeld één van die genoemde apps gebruiken oid.

Mijn man is ook ontzettend verwend geweest. Ik werkte toen ongeveer 55 uur met een baby, hond en paard en mijn man werkte 60 uur. Ik deed alles. Echt, alles. Maar dat kwam door mezelf. Ik gaf niks uit handen of pakte de taken weer op als mijn man het niet had gedaan. Maar uiteindelijk ging ik er bijna aan onderdoor. Ik ben toen 40 uur gaan werken, dat scheelt echt enorm.

Ik heb toen met mijn man afgesproken wie wat doet. Hij moet zijn eigen kleding van het werk wassen (zweterig en ontzettend vies werk). Hij regelt de administratie, en maakt elke avond de keuken schoon. Kookt in het weekend en doet elke zaterdag de boodschappen. Savonds is hij er voor ons kind en kan ik iets voor mezelf doen. En als ik terug ben brengen we haar samen naar bed.
Ook de tuin is voor hem. Ik doe dan weer de huishouding verder, overdag de hond en ik zorg overdag uiteraard voor ons kind.
Alle klusjes in/aan huis regel ik (schilder, klusjesman etc)

Maar met alleen afspreken was ik er natuurlijk niet. Zo hebben we een heel weekend zonder eten gezeten :+ en moest hij een keer in zijn goede kleding naar zijn werk. En zo waren er genoeg dingetjes die niet goed gingen. En ik zet mezelf op te vreten, maar ik weigerde om het op te pakken.

Succes!

Hahaha omg. Ja hier kan ik iets mee! Dank!!

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Mijn man is net zo. Alles wat voor mij van belang is regel ik zelf. Als er opvang moet komen op een moment dat ik aan het werk ben (hij is dan altijd vrij) moet hij het zelf regelen. Als hij het vergeet heeft hij pech en gaat zijn uitje niet door.

Ik heb mezelf uiteindelijk afgevraagd wat meer energie kostte. Zelf iets regelen of gefrustreerd zijn omdat hij het niet doet.

De verhoudingen zijn zo wel scheef, maar ik was zo klaar met de ruzies en frustraties.

Het is ook geen onwil, het werkt in zijn hoofd gewoon anders.

Anoniem

Dank voor de reacties dames? ik kan er zeker wat mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:37

Ik moet hierbij denken aan een stukje van acda en de munnik, ik weet niet meer precies hoe het gaat maar iets van dat de vrouw zegt:er staan wel veel vuilniszakken op de gang. De man was verbaasd het was hem nog niet opgevallen, nu ziet hij het ook en zegt tevreden over het gesprek dat hij het eens is en loopt naar de slaapkamer. Mannen hebben zoals vroeger een duidelijk doel nodig net als jagers dus bij man wil je even de vuilniszakken buiten zetten, dan is er een opdracht en dan is het prima,hoe gevaarlijk het ook is die zakken gaan gelijk weg. Het is geen onwil maar ze stellen het doel gewoon niet zelf vast. Aldus Thomas Acda.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-06-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:37

zonnebloem18 schreef:
Mijn man is net zo. Alles wat voor mij van belang is regel ik zelf. Als er opvang moet komen op een moment dat ik aan het werk ben (hij is dan altijd vrij) moet hij het zelf regelen. Als hij het vergeet heeft hij pech en gaat zijn uitje niet door.

Ik heb mezelf uiteindelijk afgevraagd wat meer energie kostte. Zelf iets regelen of gefrustreerd zijn omdat hij het niet doet.

De verhoudingen zijn zo wel scheef, maar ik was zo klaar met de ruzies en frustraties.

Het is ook geen onwil, het werkt in zijn hoofd gewoon anders.

Ja dat is hier ook zo. Hij doet het echt niet expres. Maar ik heb echt geen zin in een halve burn out omdat ik thuis alles draaiende wil houden, moet werken en mn paarden wil doen. En steeds overal over na moeten denken omdat een ander het niet doet, kost ook gewoon veel energie vind ik.
Maar je hebt wel gelijk; het zorgt voor frustratie en ruzie.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:40

Joman schreef:
Haha. Ja, hij zegt dat hij zo gewoon niet is en dat het een groot verschil is tussen ons. Lekker makkelijk dus. Heb ook gezegd, dat ik het vervelend vind, dat hij het blijkbaar prima vindt om mij met alles op te zadelen.

Dit is natuurlijk wel lekker makkelijk wegkomen voor hem. Hij zegt dat hij niet zo is en gaat vrolijk verder. Het probleem is niet opgelost. Jij zal ook ongetwijfeld dingen doen die jij niet leuk vindt, maar wel moeten gebeuren.

Ik zou er inderdaad eens voor gaan zitten, dat jij simpelweg meer van hem verwacht of dat het anders in de toekomst wel een veel groter probleem in jullie relatie kan worden omdat jij je ergert en het voor jou veel werk is. Maak dan ook duidelijke afspraken, schrijf die op, zodat je er eventueel later op terug kan komen. En neem geen genoegen met dat hij niet zo is, dat is enkel een excuus.

Time to get on his big boy pants..

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:41

nynke55 schreef:
Mijn man is net zo, en ik kan het niet veranderen. Het enige wat hier helpt is tijdsafspraken maken,Dus: ga jij lenzenvloeistof bestellen? Wanneer ga je dat doen? En als die tijd afgelopen is hem vragen of hij het gedaan heeft. Ja, ik voel me af en toe net zijn moeder, maar dat is nog altijd beter dan me constant ergeren.

En we hebben het hier over een volwassen kerel??????
Ik vraag mij dan altijd af hoe zo'n iemand dan op zijn werk functioneert ........

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:42

Rare suggestie misschien, maar je zou kunnen overwegen aan de te geven dat als hij niet een stapje harder gaat lopen, dat jij dan een dag minder gaat werken (als dat mogelijk is).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:43

Hebben jullie een werkster? Die kwam er bij mij meteen met zoveel werk en hobby’s en nog een kind erbij. En verder, mannen zijn gewoon anders, die moet je niet vragen : Wil je misschien ? Nee , ik wil dat je morgen de lensvloeistof besteld.
Dan houd je een flesje achter voor jezelf en de gezamenlijke op? Jammer dan. En wen je aan om , net als met kinderen, duidelijke opdrachten te geven en neem het niet over omdat het om 10 uur in de avond nog gedaan moet worden.
Doen ze niet wat ze gezegd is zijn de gevolgen ook voor hun.
Onze zoon vroeger kon je de vloer van de slaapkamer niet meer zien door de smerige kleding en boeken en andere zooi. Ik heb hem gezegd de boel op te ruimen anders waren de gevolgen voor hem.
Toen hij na een week niets had veranderd heb ik alles in zijn bed gesmeten en dekbed er over. Na vier keer en geen schone onderbroek in de kast was het duidelijk . Nu was dit een puber en tegenwoordig is het een voorbeeldige behulpzame vent voor zijn partner maar het kost tijd.
De meesten willen wel maar wanneer ze een vraag krijgen en geen opdracht loopt het meestal mis want dan duurt het te lang en doet de partner het meestal zelf waardoor je nooit iets bereikt .