Garant staan bij huurwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:17

Britta31 schreef:
Maar als hij nu de 150 euro al niet kan betalen moet hij dat huis dan wel gaan huren?

Natuurlijk kan hij dat wel betalen. Als hij zou willen kan hij voor 12 maanden Of meer vooruit betalen :') maar ze willen perse iemand hebben die garant staat, dat is hun voorwaarde bij antikraak wonen.

Ondertussen is hij ook aan het zoeken naar een vrije huurwoning maar de huizenmarkt is momenteel gewoon heel erg lastig.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:19

Britta31 schreef:
Maar als hij nu de 150 euro al niet kan betalen moet hij dat huis dan wel gaan huren?

Snap jij wel wat garant staan inhoudt? :')

Tiggs

Re: Garant staan bij huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:24

Op Bokt wordt men regelmatig niet gehinderd door enige kennis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:46

Daarom is het zo leerzaam om op Bokt vraag en antwoord te geven. Ts,ik vind het een echte afrader.Hoe kan men iemand ook garant laten staan voor een persoon waar behalve vriendschap geen enkele officiele band mee is .Ik denk dat die vriend gewoon zijn ouders of ander familielid moet vragen hiervoor.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:02

Ook bij ouders of familieleden kan dit ellende geven - niet iedereen heeft een betere familieband dan een vriendenband. In mijn geval zou ik voor een beperkt aantal mensen best garant willen staan, en daar zitten geen familieleden tussen. Juist omdat ik financiën niet in familierelaties wil betrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:06

Nooit of te nimmer hiervoor garant gaan staan. Als er geld is kan die vriend het ook zelf regelen.
Bedenk dat jij persoonlijk aansprakelijk bent voor werkelijk alles wat er daarna mis gaat tussen huurder en verhuurder.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 12:59

Ik heb besloten om het toch niet te doen. Nogmaals dank voor alle input!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:08

Garant staan bij anti kraak is denk ik, let wel denk ik, makkelijker dan bij gewoon huren. Bij anti kraak heb je geen huurcontract maar iets van een gebruikersovereenkomst (weet niet precies hoe ze het noemen) waardoor je dus niet de rechten hebt zoals een huurder heeft en ze je dus uit de woning kunnen zetten ivm sloop.

Dat zou dan ook gelden neem ik aan als er niet betaald wordt en de uitzettermijn is dan iets van 28 dagen. Dus dat zou je dan eens moeten vragen aan de verhuurder in dit geval

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:10

Ja ze zei dat als er niet wordt betaald dat ze dan op een gegeven moment iemand eruit kunnen zetten. De precieze periode weet ik niet, maar het is wel meer dan een maand hierbij iig. Wat ik eng vind is dat je ook verantwoordelijk bent voor eventuele schade aan de woning, daar heb ik gewoon echt geen zin in.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:20

Ik heb in het recente verleden bij een bedrijf gewerkt waar ze woningen anti-kraak verhuurde. Daar maakte ze gelukkig geen gebruik van garantstelling, maar wel gewoon een borg. Bij twijfel over de inkomsten werd de borg gewoon een stuk verhoogd óf de huurder moest zoveel maanden vooruitbetalen.

Laat die vriend contact opnemen met de woonorganisatie om dit te bespreken, dus een hogere borg of een stuk vooruitbetalen.

Stel dat je wel garant wilt gaan staan, zorg dat je op papier hebt voor welk bedrag jij garant staat en wanneer ze eventueel bij jou aan kunnen bellen (dus niet dat jij het eerste aanspreekpunt bent bij het niet betalen van de huur) en vraag bij die vriend dat bedrag als borg. Anders zou ik er niet aan beginnen.

Edit: zoals iemand zij, er is geen sprake van een normaal huurcontract. Ze kunnen je er veel sneller uitzetten, niet alleen ivm sloop, maar ook omdat een pand verbouwd gaat worden, verkocht is of als je je niet aan de regels houdt. Anti-kraak zitten namelijk wel voorwaarden aan zoals het netjes houden van de woning/tuin, melden als je lang afwezig bent enz. Als je je misdraagt kun je er ook makkelijker uitgezet worden.